Ik stel gewoon een vraag, het doet er voor mij in deze discussie niet toe wat ik ergens van vind. Ik heb geen vooringenomen standpunt in deze discussie, ik vind het echter wel interessant wat mensen die ook veel met geschiedenis bezig zijn hiervan vinden.
Net zoals bij de rijksdagbrand is het voor niemand voor 100% duidelijk wat er gebeurd is in de aanloop naar 9/11. Het gaat mij hier niet om concrete zaken maar meer om twee ketens van gebeurtenissen die misschien wel juist door alle ophef eromheen zo interessant zijn, en daarnaast ook enkele opvallende overeenkomsten vertonen.
Johan2,
Het lijkt er eerder op dat ik met mijn "insinuaties" bij jou een gevoelige snaar raakte want jij begint me uit het niets te beschuldigen van het "op slinkse wijze" dit en dat.. Ik post dit niet om mijn mening te verkondigen, maar juist om samen met andere geinteresseerden een standpunt te vormen. Als jij denkt dat ik me vergis, of als je vindt dat ik mijn vraagstelling niet goed formuleer, kun je dat ook "gewoon" zeggen.
Het gaat mij dus om een keten van gebeurtenissen die veel overeenkomsten hebben qua vorm, toevallig zijn de hoofdrolspelers allebei nogal controversieel..
Laat ik nog maar een keer proberen uit te leggen wat ik bedoel..
1) Er komt iemand in een land aan de macht.
2) Er vindt een gebeurtenis plaats
3) Deze gebeurtenis geeft aanleiding tot het aannemen van een wet die de machthebber -in meer of mindere mate meer- macht geeft dan daarvoor
4) De machthebber maakt gebruik van deze wet om zijn politieke agenda te kunnen uit voeren, hetgeen onmogelijk zou zijn zonder een soortgelijke gebeurtenis.
Zonder rijksdagbrand was er waarschijnlijk geen "gleichschaltung" geweest, en zonder 9/11 waarschijnlijk geen Irak oorlog.
Ik voel niet de behoefte om hierbij in details te gaan treden over die gebeurtenissen. Ik vraag me af of of je deze twee dingen als abstracte oorzaak/gevolg ketens kan of mag vergelijken, of dat je juist nooit nuances uit het oog mag verliezen bij dit soort dingen.
En ok, voor mensen die het echt heel, heel graag willen weten; Nee, ik denk niet dat de VS zelf die aanslagen heeft beraamd, of voorbereid of wat dan ook. Daar zijn volgens mij de bewijzen niet sterk genoeg voor. Zoals lala al zei, het kwam gewoon goed uit; en daar zit hem nou juist die enorme overeenkomst.
Ik nodig jullie dus allemaal opnieuw uit om Ja of Nee te stemmen. En daar een argumentatie bij te voegen...
Puzzels