Puzzel Puzzels
Adpruys
Artikelen: 0

Re: Islam, paard van Troje?

Verder lees ik uit je posts dat je [islamitisch] fundamentalisme gelijkstelt aan het met geweld proberen een bepaalde ideologie door te drukken. Echter, fundamentalisme is m.i. het uitsluiten van alles wat ingaat tegen het fundament van de eigen (geloofs)overtuiging.  De getuigen Jehova zijn dus fundamentalisten en daarbij maakt het niet uit of ze geweldloos zijn of niet.  

Om het punt dat je hier wilt maken te kunnen illustreren Veertje, en ik sluit niet uit dat dit mogelijk is al kan ik er zelf geen bedenken, kun je niet aankomen met een christelijk voorbeeld, maar zul je met een fundamentalistische moslimstroming voorbeeld moeten komen zo lijkt me

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

kombelpeter

Nou, ik word anders wel bang van die filmpjes, en dat lijkt me ook wel degelijk de bedoeling.
Ik niet. Ik zie gewoon de werkelijkheid (inderdaad er staat veel suggestieve tekst tussen, maar de plaatjes zijn echt). En voor de werkelijkheid ben ik niet bang.
Kan je dat ook beargumenteren?
Jazeker, maar ik dacht dat ik oude koeien uit de sloot haalde als ik zei dat Mohammed zijn woord door middel van het zwaard verspreidde.
De feiten kunnnen wel degelijk correct zijn, dan nog kan je door eenzijdige berichtgeving een onjuist beeld schetsen. Als ik een geschiedenisles over de Duitsers geef en ik vertel alleen over de holocaust dan doe ik ze toch ook tekort?
Nou, ik zie dit zo: mensen die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn doen ook verder onderzoek. Als ik een werkstuk over de CDA (bijvoorbeeld) maak, ga ik niet alleen naar de CDA. Maar CDA is toch een goeie bron, als je begrijpt waar ik naar toe wil.
Onzin, dit is duidelijk een vorm van aanstoken. Dit is bovendien niet de realiteit, en zeker niet in Nederland, dit zijn excessen, die je in elk land tegenkomt.
Kan je dit beargumenteren? Harde bewijzen?
Erg helder ja, helemaal niet suggestief taalgebruik ook (zie Ger)
Dat is voor iedereen anders. Ik heb een helder beeld van de zaken gekregen.
Nee, maar er wordt wel een hele bevolkingsgroep over één kam geschoren en behoorlijk zwart afgeschilderd. Hoe kan je daar nou vooruitgang mee boeken. Alleen maar een wij-zij gevoel. En wat wil jij dan bereiken? Laat me raden, alle moslims moeten gewoon het land uit. Grow up denk ik dan.
Hoezo niet? Geef me eens twee redenen waarom ze hier zouden moeten blijven.
Wat is dit nou weer allemaal. Ben jij wel eens in een islamitisch land geweest? Ik ken weinig mensen die zo gastvrij zijn. Nederland is juist heel burgerlijk en wil zo min mogelijk met anderen te maken hebben. En hoezo het moet van beide kanten komen. Volgens mij komt het op dit moment zeker ook niet van de kant van de Nederlandse bevolking hoor, met al die kleinzerigheid.  

Eerst concludeer je op basis van wat voor gegevens dan ook dat zij geen respect voor jou tonen (nou dat vind ik niet raar als iedereen roept dat ze maar op moeten flikkeren, hoe zou jij je voelen als zwart schaap, buitenbeentje), en vervolgens ga je zo kinderachtig doen om dan zelf ook maar geen respect te tonen, want stel je voor dat jij meer je best doet dan de ander.
Denk je dat ze Christelijke kerken in Turkije gaan bouwen? Ik denk het niet. Worden er moskeeën in Nederland gebouwd? Ja.
Nogmaals, een boel islamitische landen zijn wel degelijk seculier. Die zijn alleen niet interessant voor jullie. En verder ben jij degene die de hele tijd Fortuyn erbij sleept voor jouw gedachten. Fortuyn had veel zinnigere dingen te melden, waar ook/zelfs ik vaak in mee kon gaan.
Fortuyn was een geweldige politicus naar mijn mening. Maar ik haalde hem er alleen bij ter vergelijking.
Welja, haal er nog een uitzondering bij om een algemeen beeld van te maken. Ik kan ook wel een een of andere achterlijke rechts-extremist erbij slepen, Wilders bijvoorbeeld. Die man is pas gevaarlijk met z'n populistische one-liners.
Als je Wilders extreem-rechts noemt, wat voor benaming geef je dan aan de NVU? De Nationale-Alliantie?
Ik merk dat je standpunt gebaseerd is op een wankel fundament, zoals ik tot nog toe bij elke racist heb moeten concluderen.
Maak je me nu uit voor een racist? Denk je dat ik alle Turken haat? Want dat is niet zo. Als ze zich maar fatsoenlijk gedragen vind ik het best.
I know.. What goes around, comes around. Ook hij doet uitspraken zonder zich daadwerkelijk te verdiepen.
Als ik van de brug afspring, doe jij dat dan ook? Dát noem ik pas kinderachtig.
Ik moet de quran maar eens gaan lezen, denk ik zo. Dan kan ik beter oordelen over de aard van de islam.
Groot gelijk. En voor de mensen die denken dat ik me niet in de islam heb verdiept, ik heb hem ook gelezen (weliswaar een Nederlandse vertaling, maar dat terzijde).
Voor een wat evenwichtiger discussie is het misschien goed te vermelden dat elk land waar een sterke islamitische traditie heerst de christenen slechts een zeer marginale rol spelen, en deze rol wordt steeds kleiner. Wij kunnen ons hier in het Westen sterk maken voor het recht van iedereen het islamitisch geloof te belijden, het is echter jammer dat die tolerantie en vredelievendheid van onze kant niet op gelijke wijze beantwoord wordt in bedoelde landen. Voordat wij dus mensen gaan stigmatiseren met ronkende begrippen als racisme en xenofobie is het denk ik goed dit ook even voor ogen te houden. Hoe zou men immers de houding van deze landen willen benoemen als het gaat om christenen?
Hierin kan ik me helemaal vinden. Waarom geen rooms-katholieke kerk op een marktplein in Turkije, maar wel in Nederland? Dat noem ik hypocriet.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

de grijze muis

Gisteravond of hedenochtend is een geschiedenistopic verwijderd, nmm zeer terecht, over de verheerlijking van een gelijke van Dzjengish Khan.

Ik noem diens naam omdat deze wel bekend is in het westen, maar vreemd genoeg"het zwaard van allah" zoals zijn bijnaam luidde niet.

Deze brandschattende roverhoofdman heeft miljoenen doden op hun geweten en wordt bezongen in een hagiografie van een pakistaan, dat op islamitische websites steeds weer opduikt. Hij slachttte in 1 dag 50.000- 70.000 mensen af, legers die die hij aanviel (niet omdat die zijn grondgebied bedreigden) en weerloze dorpelingen die met hem wilden onderhandelen. De buit werd meegenomen, er was in Mesopotamie nou eenmaal meer te halen dan op het Arabisch schiereiland. Dat heette en heet nog steeds de Jihad, de kleine wel te verstaan. Zo is het hele middenoosten en noord afrika met het zwaard in de nek tot de islam overgegaan.

De jihad wordt niet meer met legers gevoerd, maar op andere manieren, aldus mijn vele (ex)Moslim kennissenen /vrienden.

Hun uitspraak luidt: jullie Nederlanders zijn zo naief. Als je ze een vinger geeft, nemen ze niet alleen je hele hand, maar je lichaam en geest.

Ik heb hier al herhaalde malen betoogd dat moslims die de zg plattelands islam aanhangen, dwz nauwelijks iets van de islam afweten, maar troost vinden in hun geloof, net als ieder ander dat in zijn geloof kan vinden, daar niet onder vallen.

Het betreft de politieke islam, die al het andere smoort en zich nog steeds schaart achter wat er plaatsvond in de 7de eeuw door het "Zwaard van allah".

Met de binnengekomen oliegelden zijn zij oppermachtig en de onnozelaars, die zelfs nog niet eens de koran gelezen hebben, of ook maar iets van de rechtsscholen afweten en geen enkele hadit kennen, noch iets over het leven van het zegel der profeten weten, maar wel luisteren naar propagandistische babbels hebben het hoogste woord en spreken over vrede ipv onderwerping.
Phaesimbrotos

Hoezo niet? Geef me eens twee redenen waarom ze hier zouden moeten blijven.

Omdat de meesten volgens de wet Nederlands zijn. Asociale Nederlanders met een rechts-extremistische beeld van de wereld kun je om dezelfde reden ook niet uit Nederland gooien.

Zij betalen èn belasting èn sociale premies èn andere zooi waarmee een hoop voor dit land gedaan word.

En verder is er een grondwet in Nederland die zegt dat mensen niet gediscrimineerd mogen worden, zeker niet op basis van geloof.
Wat is dit nou weer allemaal. Ben jij wel eens in een islamitisch land geweest? Ik ken weinig mensen die zo gastvrij zijn. Nederland is juist heel burgerlijk en wil zo min mogelijk met anderen te maken hebben. En hoezo het moet van beide kanten komen. Volgens mij komt het op dit moment zeker ook niet van de kant van de Nederlandse bevolking hoor, met al die kleinzerigheid.  

Eerst concludeer je op basis van wat voor gegevens dan ook dat zij geen respect voor jou tonen (nou dat vind ik niet raar als iedereen roept dat ze maar op moeten flikkeren, hoe zou jij je voelen als zwart schaap, buitenbeentje), en vervolgens ga je zo kinderachtig doen om dan zelf ook maar geen respect te tonen, want stel je voor dat jij meer je best doet dan de ander.
Denk je dat ze Christelijke kerken in Turkije gaan bouwen? Ik denk het niet. Worden er moskeeën in Nederland gebouwd? Ja.
Als ik me niet vergis zijn er aardig wat Grieks-Orthodoxen in Turkije. Die hebben volgens mij daar ook wel wat kerken. Maar ik kan me vergissen.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
Hildebrand

Als ik me niet vergis zijn er aardig wat Grieks-Orthodoxen in Turkije. Die hebben volgens mij daar ook wel wat kerken. Maar ik kan me vergissen.

Er zijn rond de tweehonderdduizend christenen in Turkije op een bevolking van pakweg tachtig miljoen islamieten. Naast een kleine groep protestanten en rooms-katholieken gaat het vooral om Griekse, Armeense, Arabische en Syrische orthodoxen.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Phaesimbrotos

Phaesimbrotos schreef:Als ik me niet vergis zijn er aardig wat Grieks-Orthodoxen in Turkije. Die hebben volgens mij daar ook wel wat kerken. Maar ik kan me vergissen.

Er zijn rond de tweehonderdduizend christenen in Turkije op een bevolking van pakweg tachtig miljoen islamieten. Naast een kleine groep protestanten en rooms-katholieken gaat het vooral om Griekse, Armeense, Arabische en Syrische orthodoxen.

Okee, zoiets dacht ik al.
de grijze muis

Phaesimbrotos schreef:Als ik me niet vergis zijn er aardig wat Grieks-Orthodoxen in Turkije. Die hebben volgens mij daar ook wel wat kerken. Maar ik kan me vergissen.

Een kleine 100 jaar geleden was 25% van Turkije Christelijk. Nu is dat 0,025%. dat ligt beslist niet aan een lager geboortecijfer, mocht iemand dat nog denken.

De christenen mogen geen nieuwe kerken bouwen.

Er is geen enkel land waar de bevolking merendeels islamitisch is, waar de minderheden of dat nou christenen of andersdenkenden zijn gelijke rechten hebben en vrijelijk kerken, tempels of synagogen mogen bouwen.
Phaesimbrotos

Hildebrand schreef:

Een kleine 100 jaar geleden was 25% van Turkije Christelijk. Nu is dat 0,025%. dat ligt beslist niet aan een lager geboortecijfer, mocht iemand dat nog denken.

Er is geen enkel land waar de bevolking merendeels islamitisch is, waar de minderheden of dat nou christenen of andersdenkenden zijn gelijke rechten hebben en vrijelijk kerken, tempels of synagogen mogen bouwen.

En wat zegt dat volgens jou?
de grijze muis

de grijze muis schreef:
Hildebrand schreef:

Het is een gegeven dat in landen die overwegend de mohammedaanse religie aanhangen het buitengewoon onprettig toeven is voor andersdenkenden, behalve als men daar als toerist verblijft.

Ooit wel eens Koptische sites bekeken of met Kopten gesproken? Zij woonder er eerder dan de navolgers van de leer zoals die door Al Azhar er in wordt geramd.

Met 100.000en hebben zij de laatste decennia hun land moeten verlaten, weggetreiterd.

Kijk eens hoe het de christen palestijnen is vergaan.

Lees de geschiedenis van de Baha'i in Iran, allemaal uitgemoord of gevlucht.

Bezie eens het leven van Hindoes in Pakistan.

De christelijke Filipino's en de Hindoe indiers in Saoedie, die daar als gast arbeider werken, mogen nog geen kerk of tempel ter grootte van een wc bouwen.

Lees hoe het predikanten vergaan is in Iran. De christenen in Irak, dwz Armeniers, Chaldeeers, Assyriers, RK Arabieren, waren het eerste doelwit in de sectarische strijd. Hun winkels werden als eerste geplunderd.

Christenen zijn eeuwenlang de fout ingegaan, zij handelen tegen de boodschap. het koninkrijk Gods is niet van deze wereld.

Mohammed predikte dat deze wereld een grote umma behoort te zijn. Dar al Islam behoort men desnoods met het zwaard op deze aarde te verwezenlijken, daar zit het probleem.

Zolang de haatteksten in de koran niet overridden zijn door een overriding obligation doctrine en zolang stromen oliegeld richting het MO. gaan, zal de politieke islam aan de winnende hand blijven.
Phaesimbrotos

Phaesimbrotos schreef:
de grijze muis schreef:

Het is een gegeven dat in landen die overwegend de mohammedaanse religie aanhangen het buitengewoon onprettig toeven is voor andersdenkenden, behalve als men daar als toerist verblijft.

Ooit wel eens Koptische sites bekeken of met Kopten gesproken? Zij woonder er eerder dan de navolgers van de leer zoals die door Al Azhar er in wordt geramd.

Met 100.000en hebben zij de laatste decennia hun land moeten verlaten, weggetreiterd.

Kijk eens hoe het de christen palestijnen is vergaan.

Lees de geschiedenis van de Baha'i in Iran, allemaal uitgemoord of gevlucht.

Bezie eens het leven van Hindoes in Pakistan.

De christelijke Filipino's en de Hindoe indiers in Saoedie, die daar als gast arbeider werken, mogen nog geen kerk of tempel ter grootte van een wc bouwen.

Lees hoe het predikanten vergaan is in Iran. De christenen in Irak, dwz Armeniers, Chaldeeers, Assyriers, RK Arabieren, waren het eerste doelwit in de sectarische strijd. Hun winkels werden als eerste geplunderd.

Christenen zijn eeuwenlang de fout ingegaan, zij handelen tegen de boodschap. het koninkrijk Gods is niet van deze wereld.

Mohammed predikte dat deze wereld een grote umma behoort te zijn. Dar al Islam behoort men desnoods met het zwaard op deze aarde te verwezenlijken, daar zit het probleem.

Zolang de haatteksten in de koran niet overridden zijn door een overriding obligation doctrine en zolang stromen oliegeld richting het MO. gaan, zal de politieke islam aan de winnende hand blijven.
Geef die landen tijd. Qua sociale ontwikkeling heeft de westerse wereld al veel meegemaakt, dus veel geleerd en veel voor vrijheid gevochten. Ik denk zelf dat, laten we zeggen over 500 jaar alle religies in harmonie samenleven.
EelcoStorm

Turkije is in dezen een slecht voorbeeld. Het feit dat er nauwelijks nog Christenen in Turkije wonen heeft niets te maken met de Islamitische meerderheid. Het heeft te maken met het feit dat Atatürk en zijn Jong Turken (die een seculiere staat nastreefden) een land wilden met maar één bevolkingsgroep: turken. Verglijk het, zo je wil, met de leus 'Een volk, een rijk, een leider'.

De multiculturele lappendeken die Turkije in het begin van de 20e eeuw nog was, was in hun ogen een grote vergissing. Een land kon slechts een eenheid zijn als er sprake was van één bevolkingsgroep.

Eelco
de grijze muis

Het uiteindelijke doel is aldus Mohammed en diens discipelen om op aarde te vewezelijken: een Volk (Ummah), een Rijk (Dar al Islam), een Leider (Kalief).

Dat is het doel dat de islam nastreeft, dat gebeurt lang niet overal meer met geweld, het zwaard, maar met propagandamateriaal van bv Al Azhar dat de geschiedenis geweld aandoet.
Hildebrand

EelcoStorm schreef:Turkije is in dezen een slecht voorbeeld. Het feit dat er nauwelijks nog Christenen in Turkije wonen heeft niets te maken met de Islamitische meerderheid. Het heeft te maken met het feit dat Atatürk en zijn Jong Turken (die een seculiere staat nastreefden) een land wilden met maar één bevolkingsgroep: turken. Verglijk het, zo je wil, met de leus 'Een volk, een rijk, een leider'.

De multiculturele lappendeken die Turkije in het begin van de 20e eeuw nog was, was in hun ogen een grote vergissing. Een land kon slechts een eenheid zijn als er sprake was van één bevolkingsgroep.

Eelco
Met wat jij schrijft verklaar je niet waarom er zoveel Turken islamitisch zijn. Voor hetzelfde geld hadden ze toch ook christen kunnen wezen? Het zegt duidelijk iets over het expansionistische karakter van de islam.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Johan2

Tot 200 jaar geleden was dat overigens andersom. Er is geen moskee in een voor 1800 door Christenen geregeerd land ouder dan 200 jaar. Daar waar moskeeën altijd en overal werden gesloten en verbouwd of afgebroken, vindt men in zo ongeveer alle Islamitische landen in het Midden Oosten kerken met een continuë geschiedenis van meer dan 1500 jaar.

Waarmee ik beslist niet DGM’s betoog wil bagatelliseren, maar wel wil relativeren en wil aangeven dat ik niet inzie waarom de Islamitische wereld zich niet op gelijkaardige wijze als de westerse wereld zou kunnen ontwikkelen. Tenslotte hoeven ze van minder ver te komen dan wij.
Het uiteindelijke doel is aldus Mohammed en diens discipelen om op aarde te vewezelijken: een Volk (Ummah), een Rijk (Dar al Islam), een Leider (Kalief).
Ook dat verschilt niet wezenlijk van wat de meeste Christenen wekelijks zingen en belijden. Maar als zij dat kunnen zonder daar bepaalde, door jou terecht gevreesde consequenties aan verbinden, zie ik niet in waarom dat in de toekomst niet ook voor Moslims zou kunnen gelden.

Hoe ernstig ook, ik vind dat je de zaken te veel in onveranderlijke constanten beschrijft. Je hebt het over de vreedzame plattelandsislam naast de militante politieke Islam, maar er is ook nog een intellectuele, verlichte Islam - al hoor je daar in het nieuws het minste over – en het is die stroming waar we het in de toekomst van moeten hebben, wil het nog ooit wat worden op deze aardkloot. De hele problematiek is amper een eeuw oud en kan evengoed weer binnen een eeuw zijn verdwenen; als we tijd van overleven hebben tenminste en daar zou wel ens het grootste probleem kunnen liggen. Maar door het opstoken van het Feindbild los je dat probleem in ieder geval niet op.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

EelcoStorm

Met wat jij schrijft verklaar je niet waarom er zoveel Turken islamitisch zijn. Voor hetzelfde geld hadden ze toch ook christen kunnen wezen? Het zegt duidelijk iets over het expansionistische karakter van de islam.
Inderdaad, ik verklaar daarmee waarom er vrijwel alleen Moslims in Turkije wonen. De reden dat vrijwel alle Turken moslim zijn is 935 jaar oud: in 1071 verloren de Christelijke Byzantijnen de slag bij Mantzikert waardoor vrijwel geheel klein Azie Islamitisch werd.

Van Turken was toen echter nog geen sprake, die woonden nog ver weg op de steppen van Azië. Zij hebben het Islamitische geloof aangenomen, het is ze niet opgelegd door een Arabische verovering.

Eelco

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!