Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Mrtn
Artikelen: 0
Berichten: 4.220
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 21:46

Re: belgen en nederlanders

maar sommige woorden die vlamingen gebruiken klinken wel heel raar in de oren van de nederlanders. Dan denk ik maar aan woorden als, blafetuur, dikwijls, lavabo
Dikwijls? Dat is een heel normaal woord in Nederland, maar de andere twee zeggen me inderdaad niets.

Het accent (Antwerps bijvoorbeeld) maakt het de Hollanders nog wel eens moeilijk trouwens, maar dat lijkt me andersom ook. Fries en Limburgs is trouwens ook al lastig voor Nederlanders onderling :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Gebruikersavatar
aaargh
Artikelen: 0
Berichten: 1.279
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 00:12

Re: belgen en nederlanders

Wij vinden jullie accent ook godsgruwelijk hoor :)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
lucifer
Artikelen: 0
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 15:26

Re: belgen en nederlanders

Dat hoor ik inderdaad iedere dag. Vroeger dacht ik dat nederlands zoals dat in de buurt van haarlem gesproken wordt door iedereen te verstaan is. Maar ik heb het elke dag weer dat mensen vragen "wat zegt u?"

Maar als een Antwerpenaar zijn best doet om "gewoon" te praten gaat het heel best!!
Adde parvum parvo magnus acervus erit.
Gebruikersavatar
Rov
Artikelen: 0
Berichten: 2.242
Lid geworden op: zo 18 sep 2005, 19:13

Re: belgen en nederlanders

Dan denk ik maar aan woorden als, blafetuur, dikwijls, lavabo, ...
Raar dat ik als Belg dan toch moet vragen wat een "blafetuur" is, de andere twee ken ik. Voor de nederlands, dit is een lavabo :) .

Nederlands praten net zo netjes, "magnetron", "koelkast", "op kamers" ... hier noemt men dat een "microgolf", een "frigo" en "op kot". Ook het gebruik van Engelse woorden valt me op. Ik zat daarstraks nog in een hoorcollege van een vriend (ik volg niet zijn richting) en er was een Nederlands gastspreker, en hoe hij over het internet "browsde" van "webpage naar webpage"... :)
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: belgen en nederlanders

 Voor de Nederlanders, dit is een lavabo :) .
Demi kepentingan orang-orang yang berbicarakan Bahasa Indonesia saja: "lavabo" bahasa Belgia untuk "wastafel" :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Belgjm
Artikelen: 0
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 21:41

Re: belgen en nederlanders

popin schreef:Dan denk ik maar aan woorden als, blafetuur, dikwijls, lavabo, ...
Raar dat ik als Belg dan toch moet vragen wat een "blafetuur" is, de andere twee ken ik. Voor de nederlands, dit is een lavabo :) .

Nederlands praten net zo netjes, "magnetron", "koelkast", "op kamers" ... hier noemt men dat een "microgolf", een "frigo" en "op kot". Ook het gebruik van Engelse woorden valt me op. Ik zat daarstraks nog in een hoorcollege van een vriend (ik volg niet zijn richting) en er was een Nederlands gastspreker, en hoe hij over het internet "browsde" van "webpage naar webpage"... :)


Idd raar dat je niet weet wat een blafetuur is want dat is een rolluik bij ons in de Kempen.
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: belgen en nederlanders

Ook het gebruik van Engelse woorden valt me op. Ik zat daarstraks nog in een hoorcollege van een vriend (ik volg niet zijn richting) en er was een Nederlands gastspreker, en hoe hij over het internet "browsde" van "webpage naar webpage"... :)


Heh, dat merkte ik ook op op de meeting van het WSF :)
PeterPan
Artikelen: 0

Re: belgen en nederlanders

Als de belgen toch dommer zijn, dan moet ge mij eens uitleggen hoe het komt dat de belgen beter scoren op vlak van talen én wiskunde (op wereldniveau) dan de hollanders?
Die naam van domme Belgen hebben de Belgen naar mijn mening over zichzelf afgeroepen. Het is niet zo dat de individuele Vlaming dom zou zijn, maar de Vlamingen hebben in het verleden altijd zo'n 50 jaar achtergelegen als het gaat om politieke en sociale ontwikkelingen.

Zo maar wat voorbeeldjes: Als in Nederland men al zo'n 50 jaar niet meer verplicht is naar de stembus te gaan, en je hoort dat het in Belgie nog bestaat, wat moet je daar dan van denken!

Als je op tv ziet dat mensen elke dag in de rij moeten staan om zich te melden bij de sociale uitkeringsinstantie, en als zulke vernederende zaken in Nederland al zo'n 50 jaar geleden zijn afgeschaft, wat moet je daar dan van denken!

Als je ziet hoe partijkaarten een belangrijke rol spelen, en dat met liever 20 zeer slechte, vakonbekwame rechters aanstelt, dan geniale rechters met een verkeerde partijkaart, dan denk ik "wat een stomme Belgen".

Overigens, ik vind dat Nederland ook zeer sterk is afgezakt, en er steeds minder redenen zijn om Vlamingen dommer te vinden dan Nederlanders.

Overigens, ik ben geen Hollander, maar een Nederlander. De Hollanders mogen van mij de pot op.
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: belgen en nederlanders

Als je op tv ziet dat mensen elke dag in de rij moeten staan om zich te melden bij de sociale uitkeringsinstantie, en als zulke vernederende zaken in
Dat bedoel ik nu met onwetendheid!

In belgie moet je maar 2 keer per maand achter een stempeltje gaan, dat duurt welgeteld 1 minuut en wachtrijen bestaan hier al lang niet meer.

Wat wil je dan? Dat mensen gewoon geld krijgen en dan nog niet eens 2 keer per maand achter zo'n stempel moeten? Als het aan mij lag liet ik ze terug elke dag gaan!

Maar dus voor je wat zegt weet je best waar je over praat, anders zou ik zeggen :-$
Gebruikersavatar
Ger
Artikelen: 0
Berichten: 17.675
Lid geworden op: di 18 okt 2005, 09:51

Re: belgen en nederlanders

Die naam van domme Belgen hebben de Belgen naar mijn mening over zichzelf afgeroepen. (...) dan denk ik "wat een stomme Belgen".
Volgens mij komt het gezegde over domme Belgen vanuit de tijd onder Willem I toen het Noorden van de Nederlanden neerkeek op het Zuiden en het Zuiden ook behoorlijk achtergesteld werd. Het Zuiden werd vaak een beetje gezien als "gepeupel", en dus dom.
Overigens, ik ben geen Hollander, maar een Nederlander. De Hollanders mogen van mij de pot op.
Éh, nizohe. Ook al ben ik een Brabander, mijn familie komt uit Noord Holland (Amsterdam e.o.). Op je woorden letten dus :wink:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
PeterPan
Artikelen: 0

Re: belgen en nederlanders

PeterPan schreef:Als je op tv ziet dat mensen elke dag in de rij moeten staan om zich te melden bij de sociale uitkeringsinstantie, en als zulke vernederende zaken in
Dat bedoel ik nu met onwetendheid!

In belgie moet je maar 2 keer per maand achter een stempeltje gaan, dat duurt welgeteld 1 minuut en wachtrijen bestaan hier al lang niet meer.
Dat is geen onwetendheid. Ik weet dat het niet meer zo is, maar als jij zegt dat dat al lang niet meer zo is, dan is dat niet zo. Dat is pas sinds kort (minder dan 10 jaar). En dat is 50 jaar later dan in Nederland.

België gaat in dit opzicht vooruit en Nederland achteruit. Kortom er is zoals ik al zei steeds minder reden voor kritiek op de Vlamingen.
Ger schreef:Volgens mij komt het gezegde over domme Belgen vanuit de tijd onder WillemI.  

Ook al ben ik een Brabander, mijn familie komt uit Noord Holland
Dat is zo, maar die mening wordt in stand gehouden door zaken die ik noemde.

De Hollanders zijn arrogant, en het is vervelend als Vlamingen Nederlanders associëren met de arrogante Hollanders.
popin
Artikelen: 0
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:04

Re: belgen en nederlanders

aan belgjm:

blafetuur betekend 'rolluik' sorry ik dacht dat dat wel een algemeen bekend belgisch woord was..
Gebruikersavatar
Rov
Artikelen: 0
Berichten: 2.242
Lid geworden op: zo 18 sep 2005, 19:13

Re: belgen en nederlanders

Als in Nederland men al zo'n 50 jaar niet meer verplicht is naar de stembus te gaan, en je hoort dat het in Belgie nog bestaat, wat moet je daar dan van denken!
Ondanks dat ik niet mag stemmen, denk ik dat stemplicht een beter principe is dan stemrecht. Is het zoveel gevraagd om ongeveer een paar keer in 4 jaar op een lege zondagvoormiddag wat te gaan kleuren?
Idd raar dat je niet weet wat een blafetuur is want dat is een rolluik bij ons in de Kempen.
Dat heb ik hier toch nooit horen zeggen, en ik woon ook in de Kempen.
Gebruikersavatar
Hoogvlieger
Artikelen: 0
Berichten: 267
Lid geworden op: do 20 jul 2006, 22:18

Re: belgen en nederlanders

Off-topic: De mensen die niet willen stemmen zullen ook echt geen moeite doen om zich te verdiepen in standpunten als ze verplicht worden naar de stembus te gaan, dus dan lijkt het me beter dat ze helemaal maar niet gaan stemmen.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

aardbewoner
Artikelen: 0
Berichten: 98
Lid geworden op: za 23 sep 2006, 23:08

Re: belgen en nederlanders

Ik heb heel wat jaren in belgie door gebracht en ik moet zeggen dat de vlaming niet veel verschild van de nederlander ! Wel zijn er wat wetten verschillend .Toch als ik kon kiezen laat mij dan maar in belgie zitten.Mensen vergeten wel eens dat overal is wat en de enige die altijd lacht is de staat! In belgie 21%btw ! De belg is iets minder grof in de mond. Het negeren van vreemdelingen heeft daar wel een voordeel,een blinde kan (bijna) niet horen of het een buitenlander is !!!! , In nederland na 100 jaar ikke niet sprekke olandes.

Streek verschillen zijn er overal ook gekken! Men vergeet snel dat we mensen zijn zelfs na een paar honderd kilometer is het al HUN WIJ zijn beter mooier bla bla .Arme wereld.

PLUS ik ben een bier liefhebber dus ,hoewel helaas ook daar roofbouw gepleegd word en er steeds meer brouwerijen bedreigd worden.

En de meesten nederlanders weten niet wat kuisen is oke het is geen officeel taalgebruik maar vind het wel klinken.
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!