Danthaman schreef:Dan ga je er van uit dat God altijd de waarheid spreekt en dat degene die dat opgeschreven heeft ook.
Als ik een machine zou bouwen die als enige taak heeft zichzelf te onderhouden zou dat zinloos zijn (net zoals God die de mens maakt en beweert dat dat zinloos is) maar als ik die machine werkelijk zou bouwen zou ik dat toch doen omdat ik er een reden voor heb (al is het maar om te bewijzen dat ik een zinloos voorwerp kan maken.
Het begrip
zonde heeft in de bijbel een zeer specifieke betekenis die met deze discussie verband houd: Hebreeuws
chatta'th en Grieks
hamar'tia zijn afgeleid van het werkwoord voor
missen zoals een pijl of speer zijn doel mist of dat iets ontbreekt; denk aan de betekenissen van
te kort schieten.
God bouwt de mens met een doel en om aan dit doel te kunnen voldoen moet de mens een vrije wil hebben. Toen de mens zijn vrije wil ging misbruiken door tegen god in opstand te komen, kon de mens niet meer voldoen aan het doel waarvoor god de mensheid geschapen had. Vanaf dat moment is het leven van elke mens doelloos en zinloos geworden.
Kanttekening bij Prediker 9 (die volgens mij niet perse zegt dat er geen leven (=ziel) zou zijn na de dood):
link
Door de hele bijbel heen wordt heel duidelijk aangegeven dat de ziel sterfelijk is en dat doden zich nergens van bewust zijn.
Ik weet dat veel kerken de stelling van een onsterfelijke ziel onderwijzen, maar in de bijbel zijn hier geen aanwijzingen voor te vinden, hoe zeer de vertalers van de statenvertaling
in hun kanttekeningen overduidelijk laten uitkomen dat ze zouden willen dat dit wel zo zou zijn.
De woorden die soms met
ziel vertaald worden zijn
Nephesh (hebreeuws) en
Psuche (grieks). Deze twee woorden worden, afhankelijk van de context, echter ook vertaald met
leven,
lichaam,
schepsel,
hart, en
persoon. Ziel verwijst dus naar de persoon, lichaam of zelf. (
meer*,
meer*)
Merk op dat in pred 12:7 de geest (
Ruach, niet
Nephesh!) naar god terugkeert. Geest (Hebr:
Ruach, letterlijk: adem) staat voor (onpersoonlijke) levenskracht. Deze tekst vermeld poetisch dat elke mogelijke hoop dat de overledene in de toekomst nog eens weer mag leven bij god is komen te liggen. (
more*,
meer*).
* Ik heb deze ene pagina gelezen maar niet de rest van de website. Ik kan dus ook niets zeggen over de rest van de website.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs