Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
EelcoStorm
Artikelen: 0

Re: Yom Kippoer Oorlog

Rafael, het is zo makkelijk:
Rafael schreef:het is de bedoeling dat ik het onderwerp beschrijft vanuit;

- joods israelische visie

- palestijnse visie

- als historicus
Als jij een Isrealier was, hoe zou jij dan tegen de Yom Kippoer oorlog aankijken?

Als jij een Palestijn was, hoe zou jij dan tegen de Jom Kippoer oorlog aankijken?

Als jij een historicus was, hoe zou jij dan tegen de Jom Kippoer oorlog aankijken?

De laatste vraag is het moeilijkst, want dan moet je boven het Israelische en het Palestijnese perspectief uitstijgen.

Succes er mee!

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

evilbu

EelcoStorm schreef:Rafael, het is zo makkelijk:
Rafael schreef:
het is de bedoeling dat ik het onderwerp beschrijft vanuit;

- joods israelische visie

- palestijnse visie

- als historicus
Als jij een Isrealier was, hoe zou jij dan tegen de Yom Kippoer oorlog aankijken?

Als jij een Palestijn was, hoe zou jij dan tegen de Jom Kippoer oorlog aankijken?

Als jij een historicus was, hoe zou jij dan tegen de Jom Kippoer oorlog aankijken?

De laatste vraag is het moeilijkst, want dan moet je boven het Israelische en het Palestijnese perspectief uitstijgen.

Succes er mee!
Ik, maar ik ben natuurlijk maar een amateurtje, zou voor dat laatste durven zeggen dat het de laatste poging was van Arabieren om Israel te verslaan, waarna onderhandelingen plaatsvonden, eerst met Egypte, lang daarna met Jordanië.

Maar ik blijf het een rare opdracht te vinden. Binnen de Israelische gemeenschap en zeker binnen de Palestijnse gemeenschap zijn de meningen verdeeld over zulke zaken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rafael

wat is dan wel de bedoeling van de opdracht :)   :)
Nationalisme in het midden oosten.

de visie van de joodse israelier tegenover de visie van de palestijn met betrekking tot belangrijke momenten of gebeurtenissen uit die bewogen, recente geschiedenis sinds de uitroepimng van de staat Israel in 1948 . Tussen die 2 visies is de historicus op zoek naar de objectieve waarheid.

- onderzoek en beschrijf het probleem vanuit de joods israelische visie.

- onderzoek en beschrijf het probleem vanuit palestijnse visie.

- onderzoek en beschrijf het probleem als historicus.

- eindconclusie waarin de 3 visies zijn verwerkt.

:?:
Eric Tutu

kort gezegd:

Israel: Dit is ons land, omdat God het ons gegeven heeft, de arabieren kwamen pas na ons in dit land. Jeruzalem is vooral van ons

de arabieren: De joden hebben geen recht op dit land, het is van ons, het is weggegeven door het westen maar wij wonen hier al eeuwen. Jeruzalem is vooral van ons

historicus: (objectieve feiten dus) 1948 Joden komen massaal naar israel daar breekt een oorlog uit tussen Joodse landeigenaren en arabieren. En dan het verdere blabla en gezeik tot het heden

zoiets?
Lawamena hitihala lawamena haulala
Rafael

Eric Tutu schreef:kort gezegd:

Israel: Dit is ons land, omdat God het ons gegeven heeft, de arabieren kwamen pas na ons in dit land. Jeruzalem is vooral van ons

de arabieren: De joden hebben geen recht op dit land, het is van ons, het is weggegeven door het westen maar wij wonen hier al eeuwen. Jeruzalem is vooral van ons

historicus: (objectieve feiten dus) 1948 Joden komen massaal naar israel daar breekt een oorlog uit tussen Joodse landeigenaren en arabieren. En dan het verdere blabla en gezeik tot het heden

zoiets?
maar zijn palestijnen dan hetzelfde als arabieren?
evilbu

Rafael schreef:
Eric Tutu schreef:kort gezegd:

zoiets?
maar zijn palestijnen dan hetzelfde als arabieren?
Neen, en je moet zeker het onderscheid maken.

Arabieren leven van Marokko tot het westen van Iran. Wat een Palestijn precies is, is nogal omstreden, maar het zijn grofweg de Arabieren die leefden en leven op het huidige gebied van Israel en de Palestijnse Staat (die niet echt een land is)

De Arabische naburige landen Egypte, Libanon, Syrië, Jordanië, Irak, Saudi-Arabië ... hebben zich vaak gemoeid met Israel.

In Libanon bijvoorbeeld leven ook Palestijnen, vluchtelingen sinds de oprichting van Israel. Zij leven soms in zeer dicht bevolkte gebieden maar krijgen geen Libanese nationaliteit en mogen lang niet elke job uitoefenen. Hun precieze aantal is nogal omstreden, maar velen van hen eisen dus te mogen terugkeren naar Israel.
Eric Tutu

ja
evilbu

ja
Eh, wat bedoel je? :)
Eric Tutu

ik reageerde hierop: maar zijn palestijnen dan hetzelfde als arabieren?

Dus ja, palestijnen zijn arabieren. Het zijn geen perzen, het zijn geen joden, het zijn islamieten die altijd in dat gebied geleefd hebben, en aangezien alle buurlanden arabisch zijn zijn de palestijnen dat ook.
evilbu

Eric Tutu schreef:ik reageerde hierop: maar zijn palestijnen dan hetzelfde als arabieren?

Dus ja, palestijnen zijn arabieren. Het zijn geen perzen, het zijn geen joden, het zijn islamieten die altijd in dat gebied geleefd hebben, en aangezien alle buurlanden arabisch zijn zijn de palestijnen dat ook.
Ah ok, maar ik vind het nogal vatbaar voor verkeerde interpretatie.

Wel niet vergeten dat Libanon een buitenbeentje is. Het is een buurland van Israel, de bevolking is Arabisch en spreekt Arabisch, maar een groot deel van de bevolking is sjiietisch of christelijk. Die christenen hebben trouwens op een gegeven moment een bondgenoot gevormd voor Israel (Sabra en Chatila bijvoorbeeld).

Daarnaast heb je ook een aantal Palestijnen die christelijk zijn, zoals in Bethlehem. Zij hebben zelfs recht in het huidige kiessysteem op een aantal zetels in het parlement.
Eric Tutu

maar kijk nou, je kan het arabisch zijn toch gewoon als "werelddeel" zien?

Zo van, Duitsland ligt tussen frankrijk en oostenrijk en aangezien frankrijk en oostenrijk europees zijn is duitsland ook europees..?

Maar goed het doet er ook niet toe, het gaat hier om het anti-israel kamp...dus dat van hamas, hezbollah, doorsnee arabier, doorsnee palestijn. Tenminste dat zou het meest correct zijn als je naar de opdracht van rafael kijkt
evilbu

Eric Tutu schreef:maar kijk nou, je kan het arabisch zijn toch gewoon als "werelddeel" zien?

Zo van, Duitsland ligt tussen frankrijk en oostenrijk en aangezien frankrijk en oostenrijk europees zijn is duitsland ook europees..?

Maar goed het doet er ook niet toe, het gaat hier om het anti-israel kamp...dus dat van hamas, hezbollah, doorsnee arabier, doorsnee palestijn. Tenminste dat zou het meest correct zijn als je naar de opdracht van rafael kijkt
Vergelijk jij nu Hezbollah met Palestijnen?
Eric Tutu

beter lezen, ik plaats zowel de palestijnen als hezbollah, hamas fatah etc etc etc in het anti-Israel kamp
evilbu

beter lezen, ik plaats zowel de palestijnen als hezbollah, hamas fatah etc etc etc in het anti-Israel kamp
OK ik begrijp je.

Ik blijf het een rare opdracht vinden hoor. Het is goed dat je vanuit andere perspectieven kijkt, maar je mag immers niet vergeten dat binnen die kampen ook mensen met genuanceerde en meer of minder radicale overtuigingen zitten.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

macriolla

Er is een tankslag geweest bij een klein kustplaatsje dat Yammit heet. Toen ik er voor het laatst was, in 1982, stond er een monument gemaakt uit tankonderdelen.

Er is mij toen verteld dat de Israeli's hier de Yom Kippoer bijna hadden verloren.

Ik denk niet dat er veel over deze slag te vinden is voor wat betreft betrouwbare getuigenissen, maar wie weet?

Ik denk dat dit wellicht een heel interessant onderwerp kan zijn.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!