Man: X Vrouw: O.
Leeftijd: 21 jaar
1) Heeft u een huisdier? Zo ja; wat voor soort huisdier?(kies de meest intelligente)
Ja, een Poes.
2) Bent u gelovig?
Nee
3) Denkt u dat een dier zelfbewustzijn heeft?
Nee, geen
zelfbewustzijn maar zoogdieren/vogels hebben wel bewustzijn. Andere dierklassen hebben dit niet.
4) Ik denk dat een dier;
Geen emotie: Reptielen, Amfibieën, Vissen
Minder emotie dan een mens: Vogels
Evenveel emotie als een mens: Zoogdieren
5) Wat voor soorten emoties denkt u dat een dier kan hebben:
Verdriet, Vreugde, Moederliefde, Boosheid, andere dan wel: Angst, Genot en Walging.
6) Denkt u dat sommige dieren besef van goed en kwaad hebben?
Nee
7) Denkt u dat een dier bewust keuzes kan maken of denkt u dat een dier enkel instinctief handelt?
Zoogdieren, Vogels: Dier kan bewuste keuzes maken
Andere dieren: Dier handelt enkel instinctief
8) Denkt u dat dieren emotionele pijn kunnen ervaren? (verdriet, verlies van dierbare, enz)
Ja, enkel zoogdieren en vogels
9) Reageert uw huisdier wel eens op uw onuitgesproken gedachten?
Nooit voorgekomen
Ik geloof niet dat dieren telepathische vermogens bezitten
10) Denkt u dat de intelligentie van dieren wordt onderschat?
Ja, zoogdieren zijn intelligenter dan wij denken
Nee, reptielen o.a. zijn dommer dan wij denken
11) Denkt u dat een dier zelf problemen kan oplossen?
Ja, een zoogdier kan eenvoudige problemen oplossen
Nee, een reptiel kan niet zelf problemen oplossen door gebrek aan inzicht
Zoals jullie zien heb ik deze vragenlijst enigzins aangepast. De fout die de meeste mensen maken wat dieren betreft is dat ze alle dieren over één kam scheren. Alsof een Krokodil dezelfde cerebrale eigenschappen zou hebben als een chimpansee, met enkel een verschil van intelligentie. Niets is minder waar...
Ik raad jullie aan het boek 'Het Bewustzijnsmechanisme Ontdekt' van Albert Jarsin eens te lezen. Op
www.bewustzijn.net wordt je alvast een blik in de proloog gegund en het is via de site van Uitgeverij Virus (
www.uitgeverij-virus.nl/bestel.php) online te bestellen.
Ik heb het boek zelf al gelezen en ik moet zeggen dat Jarsin's indeling van de dierenwereld een behoorlijk verhelderend inzicht geeft.