Puzzel Puzzels
Smirnovv
Artikelen: 0

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Ik ben zelf ook voor een totaal verbod voor roken binnen het schoolterrein. Wat kinderen/jongvolwassenen daarbuiten doen is hun zaak, maar ik zie geen enkele reden om roken toe te laten binnen scholen.

En als we roken toelaten, waarom dan ook niet meteen alchohol toelaten?
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

eendavid

omdat je na roken wel nog deftig de lessen kan volgen en na drinken niet?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

evilbu

eendavid schreef:
Smirnovv schreef:
omdat je na roken wel nog deftig de lessen kan volgen en na drinken niet?
Zoals ik al zei, zelfs met passief roken vind ik dat dat niet zo is!
Phys

Omdat alcohol je geestelijk erg beïnvloedt en roken in het geheel niet, natuurlijk.

"als we roken toelaten, waarom dan ook niet meteen alle soorten drugs toelaten"

...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
eendavid

Bij mij was het trouwens ook verboden, en ik had daar geen probleem mee, het was nu eenmaal zo. Ik ben een beetje verbaasd dat mensen er buiten ook last van hebben. In dat geval is een scheiding natuurlijk vanzelfsprekend. Misschien kan je het dan beter meteen verbieden. Of dit ideaal is om ze "van de sigaret te houden" betwijfel ik ten sterkste.

Tot slot denk ik dat het nogal in de mode is om het ganse rookgebeuren zwart af te schilderen. Ik vind dat nogal overdreven.

(wou dit nog toevoegen, maar ben blijkbaar wel heel traag)
John Nash

Eens met:
Ger schreef:Als ik het goed begrijp is het verboden om op het buitenterrein te roken? Ik dacht dat betutteling een Nederlandse uitvinding was, maar jullie kunnen er blijkbaar ook wat van zeg. Dat het binnen niet mag vind ik begrijpelijk, maar buiten heeft niemand er last van, tenzij die binnen een halve meter van de sigaret staat. En dan kies je er toch zelf voor denk ik.  

Die badge vind ik trouwens ook behoorlijke kwats. Als iemand rookt moet hij dat lekker zelf weten, zolang hij er anderen niet mee lastig valt. En als je buiten of in een aparte ruimte staat heeft niemand er last van.
Ik vind het zeer vreemd dat verbieden van buiten roken, scholen, stations... straks mag je niet eens meer op straat roken.

Wat mij betreft mogen mensen overal roken, waar geen kleine kinderen rondlopen. Dus ook op universiteiten, etc.

Afbeelding

Afbeelding

Wat fijn voor Bohr en Einstein dat er toen nog niet van die trieste mensen in het bestuur zaten.
evilbu

John Nash schreef:Eens met:

Ik vind het zeer vreemd dat verbieden van buiten roken, scholen, stations... straks mag je niet eens meer op straat roken.
Mij is het niet zozeer te doen om die rokers. Als zij zich willen kapotmaken, dan doen ze dat meer! Maar je mag er anderen geen last mee aandoen
Wat mij betreft mogen mensen overal roken, waar geen kleine kinderen rondlopen.
Voor mij zijn pubers ook kinderen.
Dus ook op universiteiten, etc.
Ook in de gebouwen? Want ik ben het soort mens dat andere mensen die roken waar het niet mag in de gebouwen daarop wijst hoor. :) En neen, ik heb niets tegen rokers, een zeer goede vriend van me rookt ook en hij is meestal nog sneller verontwaardigd als ergens gerookt wordt waar het niet mag.

Wil jij ook terugkeren naar de tijd dat men op examens mocht roken? :)
Afbeelding

Afbeelding

Wat fijn voor Bohr en Einstein dat er toen nog niet van die trieste mensen in het bestuur zaten.
In die tijd waren de gevolgen van roken nog niet bekend. En deze mannen zitten hier te roken bij hen thuis.

Trouwens, zulke "betutteling" in stations en dergelijke bestaat niet enkel hier:

Afbeelding
John Nash

Bohr en Einstein rookten ook in de Universiteitsgebouwen.

Dat bord van je komt trouwens uit een 'indoor' station, ik heb het ook over open stations.
evilbu

Bohr en Einstein rookten ook in de Universiteitsgebouwen.
Tja, zeer aangenaam voor hun studenten.

En wat is het punt, omdat sommige slimme mensen dat vroeger deden, moet het nu ook mogen?
John Nash

John Nash schreef:Bohr en Einstein rookten ook in de Universiteitsgebouwen.
Tja, zeer aangenaam voor hun studenten.

En wat is het punt, omdat sommige slimme mensen dat vroeger deden, moet het nu ook mogen?
Ja.
John Nash

Verder vind ik het typisch voor onze 'huilcultuur'.

Straks gaan we nog mensen met slechte adem weigeren in openbare plekken.
Cycloon

De sigaret is vroeger gegroeid in de media. Wie rookte was populair in die tijd. Wat men echter nog niet wist dat was dat het zo enorm schadelijk om zowel actief als passief te roken. Van zodra men dat teweten is gekomen is de populaire tendens beginnen afnemen. Dus in de tijd dat bv einstein rookte was het nog niet echt geweten dan roken zo schadelijk was. Ik kan me best voorstellen mocht einstein nu leven dat hij niet zou roken of er toch helemaal anders zou tegenaan kijken.
evilbu

De sigaret is vroeger gegroeid in de media. Wie rookte was populair in die tijd. Wat men echter nog niet wist dat was dat het zo enorm schadelijk om zowel actief als passief te roken. Van zodra men dat teweten is gekomen is de populaire tendens beginnen afnemen. Dus in de tijd dat bv einstein rookte was het nog niet echt geweten dan roken zo schadelijk was. Ik kan me best voorstellen mocht einstein nu leven dat hij niet zou roken of er toch helemaal anders zou tegenaan kijken.
Ik denk dat roken eerste een "mannending" was, en dat in de jaren zestig ook vrouwen heftig begonnen mee te doen (ik was er echter toen nog niet)

Nu vrees ik dat de bedrijven, zoals dat meestal gebeurt, hun pijlen richten op kinderen.
ypsilon

Ik kan begrijpen dat er in openbare gebouwen niet gerookt mag worden, en als het verboden is te roken, zal ik ook buiten gaan staan. (For the record: ik vind dat een café zonder sigaretten geen café is, sorry.)

Wat Bohr en Einstein betreft: in die tijd stond men nog niet zo stil bij de gezondheidsimplicaties van roken. Overlaatst heb ik nog een stukje zwart-wit-tv gezien waarin een dokter doodleuk kwam vertellen dat (zolang het beperkt bleef tot een sigaret of 3) roken tijdens de zwangerschap geen slechte gevolgen had voor de baby.

Ik ben het eens met John Nash, dat het een beetje te ver gaat. Ik gaf eerder al aan dat je behoorlijke oogkleppen op moet hebben om niet te beseffen dat roken ongezond is... Met die koeien van letters erop zou je toch denken dat men er besef van heeft... Als je ervan uit gaat dat mensen op basis daarvan geen beslissingen kunnen nemen, moet je dat soort regelgeving doordrijven: dus ook geen fastfood meer etc.

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

John Nash

Ik kan me best voorstellen mocht einstein nu leven dat hij niet zou roken of er toch helemaal anders zou tegenaan kijken.
Wat een heerlijk nietszeggende uitspraak.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!