Het zijn geen van allen helden voor mij. Daarvoor moeten ze toch goed kunnen voetballen of musiceren waarmee ik geen enkele afbreuk wil doen aan het belang van hun werk

Maar goed, voor mij is er niet één de grootste wetenschapper. Mijn selectie: Galileo (zoals Jan zeer terecht opmerkt) en Einstein omdat ze voor een evolutie in de natuurkunde hebben gezorgd door met een inventieve creatieve blik te kijken naar de materie, juist de combinatie tussen creativiteit en intelligentie vind ik inspirerend. da Vinci, what a surprise, is voor mij een hele grote vanwege zijn veelzijdigheid, ijver, genialiteit en toekomstvisionisme. Zo had hij bijvoorbeeld al een houten parachute uitgevonden terwijl ze nog niet konden vliegen. Wetenschappers hebben kort geleden (hooguit een paar jaar) vastgesteld dat je met deze parachute daadwerkerlijk een val zou overleven. Hopelijk is het overbodig om op te merken; hij heeft ook de basis gelegd van de anatomie en is daarmee enorm belangrijk geweest voor de verwetenschappelijking van de geneeskunde. Dit tekent zijn genialiteit, hij was een dromer, net als 'Einstein, Newton en Galileï' maar wel één die zijn dromen ontleende aan de wetenschap en wist te vertalen in de wetenschap.
Verder zijn de uitvinders van het differentiëren (Newton is niet de enige) natuurlijk van eminent belang geweest voor de maatschappij. Het differentiëren is zo enorm belangrijk voor zowel de evolutie in de wiskunde als die in de natuurkunde. Veel natuurkunde formules, oa in de 'mechanica, electriciteitsleer en golvenleer' zijn afgeleid dankzij de ontdekking van het differentiëren. Zouden we bijvoorbeeld echo, sonar, laser, computers enz hebben zonder het differentiëren?
In het algemeen zijn voor mij de natuurkundigen de grootste wetenschappers (zij leggen de mysteries van het universum bloot en zij hebben alle fancy technologie mogelijk gemaakt) maar voor daVinci maak ik graag een uitzondering omdat hij zo inspirerend was.