Puzzel Puzzels
albert davinci
Artikelen: 0

Re: De grootste wetenschapper

Het zijn geen van allen helden voor mij. Daarvoor moeten ze toch goed kunnen voetballen of musiceren waarmee ik geen enkele afbreuk wil doen aan het belang van hun werk :wink: Maar goed, voor mij is er niet één de grootste wetenschapper. Mijn selectie: Galileo (zoals Jan zeer terecht opmerkt) en Einstein omdat ze voor een evolutie in de natuurkunde hebben gezorgd door met een inventieve creatieve blik te kijken naar de materie, juist de combinatie tussen creativiteit en intelligentie vind ik inspirerend. da Vinci, what a surprise, is voor mij een hele grote vanwege zijn veelzijdigheid, ijver, genialiteit en toekomstvisionisme. Zo had hij bijvoorbeeld al een houten parachute uitgevonden terwijl ze nog niet konden vliegen. Wetenschappers hebben kort geleden (hooguit een paar jaar) vastgesteld dat je met deze parachute daadwerkerlijk een val zou overleven. Hopelijk is het overbodig om op te merken; hij heeft ook de basis gelegd van de anatomie en is daarmee enorm belangrijk geweest voor de verwetenschappelijking van de geneeskunde. Dit tekent zijn genialiteit, hij was een dromer, net als 'Einstein, Newton en Galileï' maar wel één die zijn dromen ontleende aan de wetenschap en wist te vertalen in de wetenschap.

Verder zijn de uitvinders van het differentiëren (Newton is niet de enige) natuurlijk van eminent belang geweest voor de maatschappij. Het differentiëren is zo enorm belangrijk voor zowel de evolutie in de wiskunde als die in de natuurkunde. Veel natuurkunde formules, oa in de 'mechanica, electriciteitsleer en golvenleer' zijn afgeleid dankzij de ontdekking van het differentiëren. Zouden we bijvoorbeeld echo, sonar, laser, computers enz hebben zonder het differentiëren?

In het algemeen zijn voor mij de natuurkundigen de grootste wetenschappers (zij leggen de mysteries van het universum bloot en zij hebben alle fancy technologie mogelijk gemaakt) maar voor daVinci maak ik graag een uitzondering omdat hij zo inspirerend was.

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Wien Ee

Afbeelding

Pieter van der Wielen, interviewt wetenschappers in het radio programma van Hoe?zo!. Dat hij over allerlei onderwerpen heel snel en scherp kan interviewen bewonder ik.

Afbeelding

Wubbo Ockels, astronaut en uitvinder. Ik bewonder hem, om het lef dat hij heeft, en de soort uitvindingen waar hij zich voor inzet.

Afbeelding

Ada Byron, gravin van Lovelace, beschrijft in 1843 een machine die verdacht veel lijkt op een moderne computer. Ik bewonder haar ideeën over programmeren, en de stimulans die ze gaf aan de wiskunde (informatica).

Afbeelding

René Descartes. Ik bewonder hem vanwege zijn boek "over de methode" (Discours de la méthode pour bien conduire sa raison et chercher la vérité dans les sciences)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

PeterPan

Leonhard Euler, zijn persoonlijkheid en zijn genialiteit.

Zijn nalatenschap bevat 69 delen van zo'n 600 pagina's elk.

Hij droeg bij aan onze kennis op het gebied van de wiskunde, geluidleer, muziektheorie, lichttheorie, telescopie en microscopie (achromatische lenzen), mechanica, hydrodynamica, turbines, astronomie, de berekening aan planetenbanen, geodesie en wat al niet meer.

Hij beheerste uitstekend de Franse taal, en uiteraard Latijn, waarbij bekend is dat hij de Ilias uit zijn hoofd kende. Men mocht hem ook nog vragen op welke pagina in zijn boekje een bepaalde passage stond. Hij sprak ook een woordje Russisch.

Kortom, hij had een gigantisch geheugen.

Hij kon ook enorm goed hoofdrekenen.

Zijn enorm uitgebreide kennis van de geschiedenis maakte indruk bij geschiedkundigen van zijn tijd.

Hij had ook verstand van medicijnen, anatomie, fysiologie, chemie, botanie en Oosterse talen.

Hij heeft ook bijdragen geleverd op het gebied van de filosofie, waarschijnlijkheidsrekening (o.a. actuarieel), statistiek, en luchtiger, op het gebied van paardesprongen op het schaakbord, tovervierkanten en andere puzzels.

Het was een aardige man, stevig van postuur en trouw aan zijn vrienden.

Hij leefde aan verschillende hoven in Europa, waar mooie verhalen over zijn, en hij was de enige waar vader Jacob Bernoulli mee overweg kon.
DePurpereWolf

Een vaak vergeten figuur is John Tyndall, een persoon die echt meer exposure nodig heeft.

Afbeelding

Hij was groot in het presenteren van moeilijke natuurkundige, scheikundige, en biologische phenomenen naar het publiek. Veel van zijn experimenten worden nog vaak gebruikt in klaslokalen. Een erg praktisch persoon met een enorme levensdrang voor alles en nog wat, niet alleen was hij een gerenomeerd physicus, hij bedwong ook bergen, hij was de eerste die de weisshorn beklom. Hij gaf veel lezingen (met experimenten) aan het publiek en tourde Amerika om geld bij elkaar te verzamelen voor Natuurkundig onderwijs in de Ivy league (Cornel, princeton, Harvard etc)

In Italie heet pasteurizeren Tyndalliseren, het gasmasker is uitgevonden door hemzelf, het Tyndall effect is de basis van glasvezel data communicatie, De blauwe lucht heet 'Tyndall Blue'door zijn uitleg waarom de lucht blauw is. Hij gaf de belangrijke 'Belfast address' over evolutie en was onderdeel van 'Club X'.

De ieren hebben Tyndall vergeten omdat hij protestants was (Quacker) en pro-evolutie. Hij is echter zonder tegenspraak de meest invloedrijkste wetenschapper van Ierland, en de belangrijkste wetenschapper tussen Faraday en Maxwell (in tijd), en ook een enorm interessant persoon.
kombelpeter

Tellen filosofen en auteurs ook mee? Zo ja:

Afbeelding

Nietzsche

en

Afbeelding

Kafka
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
marcogrinwis

leonardo da vinci.

die man was brilliant :)
Marconius

Plaskerk?? (schaam, schaam)
Plasterk, nieuwe minister van OCW, groot wetenschapper (schijnt). Ik ga het onderwijs in dus hij kan mijn held worden :) .
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell
Gijs

Ik weet niet of je ook vragen mag stellen in dit topic. Maar was einstein nou gelovig? Het zou me verbazen omdat in de algemene relativiteitswet ook de oerknal is opgenomen.
Morzon

Einstein was gelovig ja.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
Gijs

Waarin dan hij had Joodse ouders. Maar hoe kan je gelovig zijn als je werkt met doe oerknal theorie?
Heezen

Ik weet niet of je ook vragen mag stellen in dit topic. Maar was einstein nou gelovig? Het zou me verbazen omdat in de algemene relativiteitswet ook de oerknal is opgenomen.
Druist de oerknal in tegen het geloof dan?
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.
Gijs

ja nogal. Volgens de oerknal theorie breid het heelal nog steeds uit. Volgens de bijbel heeft god de aarde binnen 1 dag gemaakt
DePurpereWolf

Betekend dat dan dat het heelal nog steeds in de maak is? En wie is het dan aan het maken. Maar laat ik lekker ontopic blijven.

Einstein zou wel een beejte gelovig moeten zijn geweest, hoe kon hij anders de woorden: 'god does not play dice' utteren? Ik meen dat Einstein vond dat zijn theorie geloof niet in de weg stond.
natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd schreef:Plaskerk?? (schaam, schaam)
Plasterk, nieuwe minister van OCW, groot wetenschapper (schijnt). Ik ga het onderwijs in dus hij kan mijn held worden :?: .

Oké dankjewel! :)

Hmm hopelijk een goede minister, die goed inversteerd in het steeds verder achteruit gaande onderwijs! :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Mendelevium

Newton: met bijna alles in de fysica heeft die wel iets te maken

Galilei: het begin van alles

Einstein: hier hoeft geen uitleg vind ik, naam spreekt voor zich :)

maar ik heb ook een enorme fascinatie voor leonardo da vinci: die schreef linkshandig in spiegelschrift, maakte al in de renaissance schetsen van helikopters en bij hem was kunst wiskunde (in de hele renaissance trouwens): gewoon prachtig!!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!