- geheime organisaties hebben altijd bestaan
- het feit dat deze geheim waren betekend dat er niet zoveel over bekend is
- stel dat het hele verhaal waar is: wat maakt het uit?
- stel dat het hele verhaal onwaar is: wat maakt dat dan uit?
De geheime organisatie's gaan niet per se over de heilige graal. Er zijn er maar een paar die zich daar mee bezig houden. Ruwweg worden binnen de 'geheime' organisaties leren verkondigd en gebezigd die zich richten op het leven en het 'hogere'. Probleem hieraan is dat niet iedereen in staat is om hier op een verantwoorde wijze mee om te gaan. Over de afgelopen millenia zijn er allerlei mystieke leerscholen geweest (en sommigen bestaan nog steeds) waar op een vrij authentieke wijze met kennis en inzichten wordt omgegaan. Daar is wel een bepaalde manier van denken voor nodig waar niet iedereen toe in staat is. Als je de evangelien erbij pakt (en dan niet de honderdste vertaling maar een beetje authentieke) en de leer van Christus nader bestudeerd dan zijn de kernwaarden niet veel anders dan die van andere mystieke leerscholen. Vanuit dat perpectief bekeken zou je kunnen stellen dat de leer van Christus (een van) de eerste leren was die vrij werd verkondigd zonder geheim inwijdingsgenootschap. Je ziet wat er van gekomen is. Je zou kunnen concluderen dat 'de leer' niet voor iedereen is weggelegd, of op zijn minst dat iedereen op een eigen nivo de leer kan begrijpen. Doordat er geen beperking was op de leer en de kennisneming daarvan is de leer eigenlijk aangetast en tot op zekere hoogte verloren gegaan. In dit proces ontstaan ook ideeen als eeuwige jeugd, heilige graal, etc. Vertaling op vertaling en fantasie op fantasie. De geheime genootschappen zijn koren op de molen van de fantasten. Zij herbergen niets meer of minder dan de orginele versie's van de verhalen die verworden zijn tot mythes. Die verhalen op zich zijn niet schokkend maar vreselijk afwijkend van wat heden ten dage wordt geloofd (gewenst?).
Aan de genootschappen zelf is weinig geheim. Er is van alles over te vinden in boeken en op internet. Alle graden van de vrijmetselarij, de tempeliers, de rozekruisers en ga maar door. Nog sterker, de 'geheimen' zijn ook zo terug te vinden maar verborgen in symbolen. De symbolen zijn de geheimen maar je moet ze uit kunnen leggen. Net zoals de ritualen en de teksten. Een slim systeem ontstaan (voor zover bekend) bij de oude Egyptenaren. Ook daar waren genootschappen met inwijdingen en graden. Zij erkenden hetzelfde probleem met bepaalde kennis. Het is niet voor het grote publiek geschikt en om te voorkomen dat kennis mishandelt wordt werd het verpakt in ritualen en symbolen. Voor iedereen toegankelijk maar slechts voor degenen die de uitleg kennen waardevol. Ook nu zijn de belangrijkste symbolen dagelijks in gebruik. Pak een dollar-biljet en daar staat één van de grondsymbolen voor het oude Egyptische rijk, de Tempeliers, de Rozekuisers en de vrijmetselarij. Hoezo geheim?