De absurditeit van je argumenten wordt goed zichtbaar wanneer ik bewustzijn erbij betrek. Je argumenten slaan immers net zo goed op bewustzijn, als op roze david de boskabouter, en je positie wordt daarmee logisch gezien onhoudbaar. En al helemaal wanneer je vervolgens claimt dat er geen onderscheid tussen de twee gemaakt kan worden, immers de één is waarneembaar, de ander niet.
Dat doet me ergens aan denken. Ik weet nog goed dat ik zei:Op dezelfde wijze kun je besluiten dat er wel degelijk zoiets is als "de werkelijkheid" (dit doen de meeste (alle?) mensen gewoon automatisch. Alleen een handje vol mensen, filosofen genaamd, neemt de moeite om hieraan te twijfelen). Als jij een van die mensen bent die dat niet doet dan houdt het hier op. Het is niet mogelijk om te communiceren als je gelooft dat iedereen zijn eigen werkelijkheid heeft (en met "eigen werkelijkheid" bedoel ik dan niet een eigen interpretatie van de werkelijkheid).
En dat Evilbro reageerde:Jouw standplaats is namelijk niet de enige vanaf waar waarheid te vinden is.
Daarmee spreekt Evilbro zichzelf behoorlijk tegen.Dat denk je misschien vanaf jouw standplaats, maar dat is onzin.
Overigens is dit ook de standplaats van de dogmatische wetenschapper, want als iets aangetoond is is iets aangetoond. Daarmee kan niets anders meer waar zijn. Dit terwijl meningen nog wel eens veranderen en manieren van kijken naar dingen ook. Een dogmatische wetenschapper kan om voornoemde reden niet groeien in zijn besef en is daarmee onwetenschappelijk. Een wetenschapper die wel overnieuw kan kijken naar bewijsmateriaal is eigenlijk helemaal geen wetenschapper maar een filosoof in die zin. Hieruit blijkt dat alle mensen die zichzelf wetenschapper noemen feitelijk religieus zijn omdat ze niet zelf dingen uitgetest en gecontroleerd hebben, maar simpelweg voor waar aangenomen hebben omdat 'het' geschreven staat.
Om in te gaan op de openingspost lijtk het me duidelijk dat dogmatische wetenschap daarom niet gegeven mag worden op scholen omdat het onwetenschappelijk is. Het enige wat wel wetenschappelijk genoeg is om op scholen gegevn te worden is dan filosofie omdat in de filosofie altijd ruimte is voor discussie en groei. Ook herevalueren van denkwijzen wordt aangemoedigd en daarmee is het de enige doctrine die wetenschappelijk is.
Puzzels