Laat ik vooropstellen dat ik niet verwacht ooit "zover" te komen. Ook een volledig begrip van het begrip is begrijpelijkerwijs buiten bereik van ons begrip. Het begrip maakt dit volmaakt begrijpen onmogelijk. (hé heerlijk... nu de begrijpbare uitleg over het begrip)
Het lijkt in deze egoistische wereld hoog gegrepen. Toch is het makkelijker dan je denkt.
En zeker jij Göd bent verder dan je denkt, deze post (en andere) bewijst dat jij al verder
ben dan 95% van de mensheid.
Het is een leer proces waarbij je bewust je houding ten opzichte van jezelf en je medemens kiest.
De meeste mensen doen alles automatische en zijn onbewust van de ellende die zei anderen
aandoen.
Bewust zijn van je houding en weten wat dat voor effect het heeft op je medemens.
Wat zijn de basis behoefte van een mens en probeer dat zoveel mogelijk te geven.
Het is continue evalueren en aanpassen. Kritisch zijn en weten hoe iets voelt.
Weten waarom je medemens boos wordt, heel veel begrip. Weten dan andere anders zijn en doen en
weten dat ze dat recht hebben. Het tarten van je ego en het bij stellen ervan (verkleinen je ego).
In het begin voelt het als een truckje en later word het je nieuwe manier van doen/zijn.
Nee het ultieme is niet te bereiken maar je kan wel heel ver komen. Accepteer die limitatie in jezelf en in anderen
en stel niet te hoge eisen en heb begrip.
(Daarbij, het uitdragen van een dergelijke levenhouding heeft alleen effect als de benaderde medemens zich aangesproken voelt. Dit is alleen te verwezenlijken als er geen levensgroot verschil in wereldbeeld en wereldervaring is. Een ultiem magnanimous individu zal zo volkomen vreemd overkomen dat die alleen daarom al, niet serieus zal worden genomen. Hierin verschillen wij denk ik qua visie; persoonlijke ontwikkeling op dit vlak met als ultiem doel magnanimous zijn, is niet nastrevenswaardig. In mijn optiek is het uitdragen van een beetje goedheid en het op kleine schaal verspreiden van dat idee van goedheid, alles wat menselijk doenbaar is)
Alle mensen zijn gevoelig voor deze manier van handelen, we willen allemaal goed behandeld worden.
Accepteer je medemens met z'n andere wereld beeld en het zal je verbazen hoe makkelijk je kunt
communiceren met andere mensen.
En wat dacht je van Nelson Mandela, Martin Luther King, Mahatma Ghandi, Moeder Teresia. Die zijn toch
een aardig eind gekomen richt het ultieme.
Göd schreef:Punt 2, Het is voor niemand volledig te begrijpen, laat staan in praktijk te brengen. De eerste de beste die zegt deze "staat van zijn" te hebben bereikt, geeft daarmee aan een waarheid te kennen. Dat is niet mogelijk. Daaraan (die veronderstelde waarheid) gaan anderen zich namelijk spiegelen en zij gaan die waarheid, zonder hem te kennen, als waarheid uitdragen....zie daar de ellende begint.
Spreek mensen aan op dat kleine beetje begrip dat ze (ik denk allemaal) in zich hebben. Daaraan appeleren is het enige wat we kunnen doen. Mensen zullen dat aannemen (waardoor de wereld weer dat beetje mooier wordt) of afwijzen (waardoor de onderlinge spanning weer dat beetje meer oploopt)
Iedereen weet wat een "goed mens zijn" betekent. Alleen we passen het maar beperkt toe.