Puzzel Puzzels
G
Artikelen: 0

Re: Wil god dat wij goed doen/zijn?

Alleen omdat ik mijn woorden blijkbaar niet goed genoeg kies.
Je begrijpt dat dit "niet goed kiezen van woorden" menselijk is.
Hij heeft het laten opschrijven in de bijbel. Ik parafraseer hier hooguit zijn eigen woorden. (Onder de aanname dat God de bijbel heeft laten schrijven).
Die aanname is aan jouw om te doen. De geschreven woorden zijn dus een menselijke weergave van de Goddelijke intentie. Eens zover?
Het belangrijkste.
Dit is waar ik op duide met inconsistentie. Het is zinloos, zoals je zelf aangeeft, het veranderd (zo schreef je) niets aan het oordeel van God en heeft er geen invloed op. Deze menselijke actie, het aanbidden, is neem ik aan onderdeel van het "zoeken naar de goede intentie" het "worden van de intentie" het "Goddelijk goede als mens nastreven". Als dit niet zo is, wat is dan het doel van de aanbidding?
Nee.
Dus de vereering in naam "God / Jezus", is belangrijker als het nastreven van het zijn van een goed mens?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

Nu maakt jij aannames over wat ik met "aanbidding" bedoel. Mijn definitie van aanbidding is dusdanig dat het bovenstaande allemaal consistent is. :D
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

G

Nu maakt jij aannames over wat ik met "aanbidding" bedoel. Mijn definitie van aanbidding is dusdanig dat het bovenstaande allemaal consistent is. :D
Een aanname gevolgt door een vraag of de vraag of de aanname correct is.

Reageer nu gewoon weer op de inhoud, we beginnen net een beetje vordering te maken... A.u.b....
qrnlk
Lorentziaan

Je begrijpt dat dit "niet goed kiezen van woorden" menselijk is.
Geen idee wat je hier mee bedoeld maar ik denk inderdaad dat vooral mensen daar moeite mee hebben.
Die aanname is aan jouw om te doen. De geschreven woorden zijn dus een menselijke weergave van de Goddelijke intentie. Eens zover?
Bijna.
Dit is waar ik op duide met inconsistentie. Het is zinloos, zoals je zelf aangeeft, het veranderd (zo schreef je) niets aan het oordeel van God en heeft er geen invloed op.
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je het niet kunt verdienen, als of je er recht op zou hebben. Natuurlijk heeft alles consequenties. Wat men zaait zal men ook oogsten.
Dus de vereering in naam "God / Jezus", is belangrijker als het nastreven van het zijn van een goed mens?
Het een kan niet zonder het andere. Je kunt dus niet een belangrijker achter dan de andere. En natuurlijk voor een passende definitie van aanbidding en een passende definitie van goed. Of zoals Jezus het verwoordde: Niemand is goed dan alleen de Vader.

Door een magnanimous mens te zijn geef je eer aan God die je gemaakt heeft. Aanbidding doe je niet aleen op zondag in een bepaald gebouw. Je maakt het onderdeel van je hele leven en laat het je hele leven vormen.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Assassinator

Maja, waarom zou ik jouw God aanbidden, en wat is jouw God? Wat is er om te aanbidden?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
G

@qrnlk,

Het "een goed mens (magnanimous)" zijn is dus de hoogste menselijke waarde.

Aangezien dit magnanimous zijn een aan intermenselijkheid getoetst iets is, is het dus ook van belang dat de ander je actie als magnanimous beschouwd.

Stel nu het volgende: Het is voor jouw (medemens X), vanuit jouw geloof, belangrijk dat je je medemens de "weg wijst". Dit nastreven, wordt vanuit jouw geloofsvisie, als magnanimous gezien. Alleen loop je bij het doen van deze "goede" daad tegen het feit aan dat je aanhoorder niets van je geloof wil weten. Je voert hier een gesprek over en gaat zonder je doel te hebben bereikt uit elkaar.

Nu: Jij hebt je best gedaan, je hebt een goed gevoel bij het gevoerde gesprek. Je hebt getracht iemand de "juiste weg" te wijzen, een goede (als magnanimous te beschrijven) actie, vanuit jouw perspectief. Je gesprekspartner houdt aan het gesprek geen lekker gevoel over. Hij voelt zich niet geholpen en heeft het idee dat jouw ideologie hem opgedwongen wordt.

Je motief om dergelijke gesprekken aan te gaan is zuiver. Het doel dat je nastreeft is vanuit je eigen optiek, zuiver. Je hebt iemand werkelijk, zelfs voor de eeuwigheid, geprobeerd te helpen.

Hoe beschouwd je God nu dit voorval?

Is de intermenselijke uitwisseling zoals beschreven er één waarin mensen elkaar proberen te helpen?

Is de eigen beleving, zijn de eigen doelen, van de gelovige in dit voorbveeld, magnanimous?
Adpruys

Raar dat ik dit topic ben gestart?

En dan staat er die uithaal van mij nog tussen die zonder de in het andere topic verwijderde berichten indachtig hier al helemaal nergens op slaat en die wellicht niet helemaal terecht was Johan.

Iig ik ben geen christen. ;-)

De naastenliefde heeft natuurlijk niet alleen een egoïstisch doel of goddienend doel maar is juist alleen van echte waarde als zij oprecht is en als de ander het wil en er iets aan heeft. Of heb je er iets aan liefde van iemand te ontvangen als deze dit slechts geeft uit plichtsbesef? Het is niet eens mogelijk.

Het enige dat van waarde is in het leven ligt in het contact met andere mensen. Spelen, vrijen, praten, helpen, strijden
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
qrnlk
Lorentziaan

@Göd: Je stelt goede vragen. ... Wellicht is er een ander punt:

Moet je magnanimous zijn om te weten wat magnanimous is? Wellicht is het niet volledig te begrijpen voor mensen zoals jij en ik die nog niet zo ver zijn.

Veertje

Adpruys schreef:Raar dat ik dit topic ben gestart?

En dan staat er die uithaal van mij nog tussen die zonder de in het andere topic verwijderde berichten indachtig hier al helemaal nergens op slaat en die wellicht niet helemaal terecht was Johan.
Zie je PB inbox.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
G

qrnlk schreef:@Göd: Je stelt goede vragen. ... Wellicht is er een ander punt:

Moet je magnanimous zijn om te weten wat magnanimous is? Wellicht is het niet volledig te begrijpen voor mensen zoals jij en ik die nog niet zo ver zijn.
Dank, ik beleef ook veel plezier aan onze worsteling.

Laat ik vooropstellen dat ik niet verwacht ooit "zover" te komen. Ook een volledig begrip van het begrip is begrijpelijkerwijs buiten bereik van ons begrip. Het begrip maakt dit volmaakt begrijpen onmogelijk. (hé heerlijk... nu de begrijpbare uitleg over het begrip)

Vraag 1, nee. Ik denk dat het kleinste beetje "magnanimouisme" (je weet het he, taalvaardigheid is niet mijn sterkste punt) in iemand voldoende is om een beeld te hebben van het "doel". Volledig magnanimous zijn is menselijk gezien onmogelijk, in mijn optiek. Vandaar ook dat ik aangeef dat nooit te zullen bereiken. Ik maak afwegingen, het vlees is zwak, dus ook de ego-gerichte mensch in mij verwacht voldoening.

(Daarbij, het uitdragen van een dergelijke levenhouding heeft alleen effect als de benaderde medemens zich aangesproken voelt. Dit is alleen te verwezenlijken als er geen levensgroot verschil in wereldbeeld en wereldervaring is. Een ultiem magnanimous individu zal zo volkomen vreemd overkomen dat die alleen daarom al, niet serieus zal worden genomen. Hierin verschillen wij denk ik qua visie; persoonlijke ontwikkeling op dit vlak met als ultiem doel magnanimous zijn, is niet nastrevenswaardig. In mijn optiek is het uitdragen van een beetje goedheid en het op kleine schaal verspreiden van dat idee van goedheid, alles wat menselijk doenbaar is)

Punt 2, Het is voor niemand volledig te begrijpen, laat staan in praktijk te brengen. De eerste de beste die zegt deze "staat van zijn" te hebben bereikt, geeft daarmee aan een waarheid te kennen. Dat is niet mogelijk. Daaraan (die veronderstelde waarheid) gaan anderen zich namelijk spiegelen en zij gaan die waarheid, zonder hem te kennen, als waarheid uitdragen....zie daar de ellende begint.

Spreek mensen aan op dat kleine beetje begrip dat ze (ik denk allemaal) in zich hebben. Daaraan appeleren is het enige wat we kunnen doen. Mensen zullen dat aannemen (waardoor de wereld weer dat beetje mooier wordt) of afwijzen (waardoor de onderlinge spanning weer dat beetje meer oploopt)
BDE

Laat ik vooropstellen dat ik niet verwacht ooit "zover" te komen. Ook een volledig begrip van het begrip is begrijpelijkerwijs buiten bereik van ons begrip. Het begrip maakt dit volmaakt begrijpen onmogelijk. (hé heerlijk... nu de begrijpbare uitleg over het begrip)
Het lijkt in deze egoistische wereld hoog gegrepen. Toch is het makkelijker dan je denkt.

En zeker jij Göd bent verder dan je denkt, deze post (en andere) bewijst dat jij al verder

ben dan 95% van de mensheid.

Het is een leer proces waarbij je bewust je houding ten opzichte van jezelf en je medemens kiest.

De meeste mensen doen alles automatische en zijn onbewust van de ellende die zei anderen

aandoen.

Bewust zijn van je houding en weten wat dat voor effect het heeft op je medemens.

Wat zijn de basis behoefte van een mens en probeer dat zoveel mogelijk te geven.

Het is continue evalueren en aanpassen. Kritisch zijn en weten hoe iets voelt.

Weten waarom je medemens boos wordt, heel veel begrip. Weten dan andere anders zijn en doen en

weten dat ze dat recht hebben. Het tarten van je ego en het bij stellen ervan (verkleinen je ego).

In het begin voelt het als een truckje en later word het je nieuwe manier van doen/zijn.

Nee het ultieme is niet te bereiken maar je kan wel heel ver komen. Accepteer die limitatie in jezelf en in anderen

en stel niet te hoge eisen en heb begrip.
(Daarbij, het uitdragen van een dergelijke levenhouding heeft alleen effect als de benaderde medemens zich aangesproken voelt. Dit is alleen te verwezenlijken als er geen levensgroot verschil in wereldbeeld en wereldervaring is. Een ultiem magnanimous individu zal zo volkomen vreemd overkomen dat die alleen daarom al, niet serieus zal worden genomen. Hierin verschillen wij denk ik qua visie; persoonlijke ontwikkeling op dit vlak met als ultiem doel magnanimous zijn, is niet nastrevenswaardig. In mijn optiek is het uitdragen van een beetje goedheid en het op kleine schaal verspreiden van dat idee van goedheid, alles wat menselijk doenbaar is)
Alle mensen zijn gevoelig voor deze manier van handelen, we willen allemaal goed behandeld worden.

Accepteer je medemens met z'n andere wereld beeld en het zal je verbazen hoe makkelijk je kunt

communiceren met andere mensen.

En wat dacht je van Nelson Mandela, Martin Luther King, Mahatma Ghandi, Moeder Teresia. Die zijn toch

een aardig eind gekomen richt het ultieme.
Göd schreef:Punt 2, Het is voor niemand volledig te begrijpen, laat staan in praktijk te brengen. De eerste de beste die zegt deze "staat van zijn" te hebben bereikt, geeft daarmee aan een waarheid te kennen. Dat is niet mogelijk. Daaraan (die veronderstelde waarheid) gaan anderen zich namelijk spiegelen en zij gaan die waarheid, zonder hem te kennen, als waarheid uitdragen....zie daar de ellende begint.

Spreek mensen aan op dat kleine beetje begrip dat ze (ik denk allemaal) in zich hebben. Daaraan appeleren is het enige wat we kunnen doen. Mensen zullen dat aannemen (waardoor de wereld weer dat beetje mooier wordt) of afwijzen (waardoor de onderlinge spanning weer dat beetje meer oploopt)
Iedereen weet wat een "goed mens zijn" betekent. Alleen we passen het maar beperkt toe.
Phenomenal

Deze wereld was verloren vanaf het moment dat adam zondigde.

Je wilt toch niet zeggen dat je echt gelooft, dat ongedoopten volgens jou per definitie verdoemd zijn? Omdat ze niet gezuiverd zijn van 'Adams zonde'? Het hele scheppingsverhaal is symbolisch. God die de mens zou verbieden om appels van een boom te eten... kom op zeg. Ik zou bang zijn voor zo'n god. Als ik een christen zou zijn... zou ik me meer vasthouden aan Jezus. Ik denk dat hij min of meer heeft laten zien wat de kern is van het christendom. Niet het navolgen van oude tradities als de doop, gebed, biecht enzovoort, 'om de hemel te verdienen'... maar naastenliefde en rechtvaardigheid zijn de kernwaardes. Zelfs de Paus lijkt het spoor bijster. Zo is hij tegen anticonceptie (als die zogenaamde God het menselijke voortplantingsproces echt puur voor het maken van nieuwe kroost had gecreëerd, dan zou voortplanten een stuk minder leuk zijn dan het nu is lijkt me? :( ) omdat hij denkt dat een kind een geschenk is waar we zelf geen bemoeienis mee mogen hebben? Sorry hoor, maar dat hebben we echt in eigen hand. Naar mijn mening is het christendom als geheel ouderwets en conservatief... en allang de kernwaardes vergeten van haar eigen geloof.
qrnlk
Lorentziaan

Je wilt toch niet zeggen dat je echt gelooft, dat ongedoopten volgens jou per definitie verdoemd zijn?
Nee dat wil ik niet zeggen. Het woordtje "wereld" duidt op de mensenwereld of te wel: de maatschappij: De organisatie en de eigenschappen hiervan.
Omdat ze niet gezuiverd zijn van 'Adams zonde'? Het hele scheppingsverhaal is symbolisch.
Ik heb tot nu toe geen reden om aan te nemen dat het niet letterlijk was.
God die de mens zou verbieden om appels van een boom te eten... kom op zeg. Ik zou bang zijn voor zo'n god. Als ik een christen zou zijn... zou ik me meer vasthouden aan Jezus. Ik denk dat hij min of meer heeft laten zien wat de kern is van het christendom.
Zeker, maar vergeet niet dat Adam een realiteit was voor Jezus.
Niet het navolgen van oude tradities als de doop, gebed, biecht enzovoort, 'om de hemel te verdienen'... maar naastenliefde en rechtvaardigheid zijn de kernwaardes.
Ik denk dat het aan god is voorbehouden om te bepalen hoe hij wil dat wij zijn.

Mechanieker

"Magnanimous", interessant en nuttig om de betekenis van dat woord uit te spitten, zoals hierboven gebeurt. Ik voel me zo vrij om de resultaten van mijn eerste zoekactie in bhagavad gita hieronder weer te geven.
Bhagavad Gita schreef:BG 7.16: O best among the Bhāratas, four kinds of pious men begin to render devotional service unto Me — the distressed, the desirer of wealth, the inquisitive, and he who is searching for knowledge of the Absolute.

BG 7.17: Of these, the one who is in full knowledge and who is always engaged in pure devotional service is the best. For I am very dear to him, and he is dear to Me.

BG 7.18: All these devotees are undoubtedly magnanimous souls, but he who is situated in knowledge of Me I consider to be just like My own self. Being engaged in My transcendental service, he is sure to attain Me, the highest and most perfect goal.
...waaraan toe te voegen wellicht hoofdstuk 6, vers 9:
BG 6.9: A person is considered still further advanced when he regards honest well-wishers, affectionate benefactors, the neutral, mediators, the envious, friends and enemies, the pious and the sinners all with an equal mind.
Het lijkt me gegeven bovenstaande duidelijk dat de houding tegenover de medemens de magnanimous persoon kenmerkt, en dat evenwichtigheid - zonder voorkeur of afkeur - in deze bepalend is.

Verder wil ik nog reageren op de discussie hoe men goedbedoelde 'magnanimous' acties in de zin van ongewenst advies of commentaar mbt geloofskwesties kan bezien. G\"{o}d meent dat dit wellicht geen toegevoegde waarde heeft, maar ik twijfel. Hoe avers men ook kan zijn tegenover 'Geloof', jaren of decenia later kunnen dergelijke 'onprettige' woordenwisselingen leiden tot een complete, bonafide transformatie in die persoon, bijvoorbeeld als die persoon in de levensfase komt waar de dood zich sterker gaat openbaren. Iets dergelijks heb ik van een aantal personen om mij heen die ooit ambivalent- of zelfs antireligieus-atheistisch waren gehoord: dat ze met heel andere ogen terugkijken naar het contact dat ze in een ver verleden hadden met 'vervelende' figuren die hun het geloof 'opdrongen'. Het blijft dus lastig oordelen m.i.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

G

Verder wil ik nog reageren op de discussie hoe men goedbedoelde 'magnanimous' acties in de zin van ongewenst advies of commentaar mbt geloofskwesties kan bezien. G\"{o}d meent dat dit wellicht geen toegevoegde waarde heeft, maar ik twijfel.

Nee dat zeg ik niet. Ik vraag hoe (je) God dat beziet! Dat jij de overtuiging hebt dat dit onwelkome, onprettige, niet gevraagde, eenzijdig gewenste, eigen overtuiging eerst achtige, zonder mededinging zijnde, niet genode, niet gelegen komende, gesprek, gericht op overtuiging nutig kan zijn is tot daar aantoe. Al ben ik het niet met je eens.
Hoe avers men ook kan zijn tegenover 'Geloof', jaren of decenia later kunnen dergelijke 'onprettige' woordenwisselingen leiden tot een complete, bonafide transformatie in die persoon, bijvoorbeeld als die persoon in de levensfase komt waar de dood zich sterker gaat openbaren.
Als een woordenwisseling als onprettig ervaren wordt, is ie het.

Inderdaad, angst heeft helaas dat effect op mensen. Sommigen worden er, al is het pas laat, slachtoffer van. Je kent vast het gezegde; angst is een slechte raadgever.
Iets dergelijks heb ik van een aantal personen om mij heen die ooit ambivalent- of zelfs antireligieus-atheistisch waren gehoord: dat ze met heel andere ogen terugkijken naar het contact dat ze in een ver verleden hadden met 'vervelende' figuren die hun het geloof 'opdrongen'. Het blijft dus lastig oordelen m.i.
Ga je er vanuit dat deze persoon niet tot die "complete, bonafide transformatie" was gekomen als hij vriendelijk, met insteming en op basis van gelijkheid was benaderd?

Je behandeld je medemens namelijk niet als gelijke als je hem of haar op deze manier benaderd.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!