Laten we vooral even niet vergeten dat Mechanieker (sorry dat ik even OVER je praat) het beste voor heeft met deze wereld. Hij is, net zoals velen van ons ook, iemand die zich duidelijk zorgen maakt over de wereld en de toekomst van de mensheid. Hij probeert, net zoals wij, erover na te denken hoe wij mensen ervoor kunnen zorgen dat onze wereld een plek wordt waarin harmonie en vrede overheersen.
Dat is juist. De wereld en de mensheid koersen aan op meervoudige, grote crises die uitermate complex zijn en vrijwel onafwendbaar lijken. Ik kan dat niet negeren, vast een genetisch afwijking ofzo.
Tegen Mechanieker zou ik vooral willen zeggen dat ik denk dat het tegenwoordig niet slechter met de wereld is gesteld dan voorheen.
Dat dacht ik ook, maar na veel onderzoek is mijn huidige begrip dat de wereld er nog nooit zo
slecht voor heeft gestaan als nu, met uitzondering mogelijk van enkele crises tijdens de koude oorlog.
Misschien wel beter. Wij hebben het hier, in een deel van de wereld, eigenlijk best makkelijk.
Daar ben ik het mee eens, en daarom verklaren mensen je voor gek als je zegt dat het 'huis in brand staat'.
We hoeven in het algemeen niet te vechten voor ons brood, onze buurman niet te verraden om ons gezin veilig te stellen, en geen geweer in de hand te nemen om ons leven te verdedigen. Al een tijdje niet.
Ons brood wordt industrieel gefabriceerd met behulp van enorme hoeveelheden energie, welke steeds moeilijker te krijgen valt omdat de bronnen uitgeput raken. Bovendien veroorzaakt de gemechaniseerde landbouw grote millieuschade die (nog) nauwelijks in de media komt, behalve misschien de beruchte en groeiende 'dead zone' in de golf van Mexico, maar bijvoorbeeld in Nederland is verzilting en grondwaterdaling een ernstig probleem, om niet te spreken van methaanvervuiling en de ethische problematiek van dierenmishandeling tgv bioindustrie. Ten slotte worden agrarische producten in hoog tempo omgezet in steeds meer bioreactoren t.b.v. vloeibare brandstofproductie. Hierdoor wordt de druk op de voedselproductie nog groter en worden
nu al miljoenen extra mensen direct met hongersdood bedreigt. Al deze problemen groeien alleen en kennen
geen eenvoudige oplossing!
Verder zijn we wel degelijk aan het 'vechten'. In Afganistan en Irak zijn we zelf aanwezig of worden we vertegenwoordigd door onze bondgenoten. Wij zijn op dit moment feitelijk in
oorlog, ook al denkt de misleidde hollandse massa van niet. Dat we 'humanitair strijd leveren tegen terroristen' is slechts
spindoctoring. Feit is dat die 'terroristen' komen tot hun wanhoopsdaden omdat *zij wel* heel goed weten hoe Westerse imperialisten hun despotische leiders in het zadel houden, pijpleidingen bouwen op hun grond, hun grondstoffen voor nop opkopen en afvoeren en hun vijanden van wapens voorzien terwijl hun gezinnen hongeren en onderdrukt worden. Ze kunnen niets doen dan vechten! Een terrorist is ook een mens die *in principe* het beste met de mens voorheeft, dat mogen wenooit vergeten, hoe zeer de politiek die leugen ook probeert te verspreiden! De pech van de terrorist is alleen dat hij zich bevindt op de plek waar de imperialistisch klappen vallen, terwijl *wij* genieten van de baten van dat imperialisme. Gek dat sommige van die mensen ons het liefst van de kaart willen vegen?
We hebben een redelijk stabiel sociaal stelsel met wetten en zijn ervan verzekerd dat onze kinderen onderwijs kunnen krijgen. Onze kinderen hebben hier de beste vooruitzichten om mensen te worden die daadwerkelijk bij kunnen dragen aan een verdere verbetering van de wereld. Dat is niet altijd zo geweest. Dat is dus m.i. een vooruitgang.
Nee, onze kinderen worden (als de ouders het kunnen betalen) momenteel opgeleid om zo goed mogelijk te functioneren in een wereld waar het beursgenoteerde internationale bedrijfsleven de macht van het volk en de politiek allang heeft overgenomen. Ons tijdperk is het tijdperk van de coorporaties en in het vacuum veroorzaakt door de dood van de godsdienst; een wereldomvattende combinatie van kapitalistisch imperialisme en fascisme!
Je kunt dit natuurlijk op basis van specifieke voorbeelden betwisten, maar probeer je eens voor te stellen hoe het hier 100 jaar geleden was. Was dat beter? Ik denk het niet. En natuurlijk is er nog een groot deel van de wereld waar mensen in ellende leven, honger lijden, oorlogen voeren, kinderen onopgeleid blijven, maar dat was voorheen niet anders.
Ik zou zelfs zo ver gaan dat onze welvaart
alleen mogelijk is dankzij de krankzinnige handelsonbalanzen die er zijn ontstaan. Al onze vervuilende industrie is verplaats naar landen waar geen millieu regels gelden, en wij dansen omdat Nederland 'zo schoon is geworden'? Maar we kopen die producten nog met verve, gemaakt door arme sloebers zoals wij inderdaad 100 jaar geleden waren! Als Nederland een autarkische staat was dan geef ik je gelijk, maar dat zijn we niet! Wij leven bij de gratie van grootschalige
import van producten en grondstoffen geproduceerd door legers pseudoslaven en van de open markt waarin onze grote bedrijven kunnen functioneren zonder zich aan onze strenge maar in de rest van de wereld feitelijk onwerkbare wetten hoeven te houden. Als die goedkope grondstoffen weg zijn, en die goedkope arbeiders eindelijk vakunies gaan vormen wordt Nederland weer wat het altijd geweest is: een stuk stinkend moeras waar de Romeinen voor terugdeinsden!
Toch begrijp ik de zorg. We zien een groeiend egoïsme om ons heen, een stijgende "ik" cultuur. Maar dat is verklaarbaar als je verder kijkt. Onze sociale structuur is veranderd. Secularisatie heeft daar misschien aan bijgedragen in de zin dat "hechte" gemeenschappen langzaam maar zeker verloren gaan. Maar ook de migratie van mensen in het algemeen is een factor om rekening mee te houden. Multiculturele samenlevingen zijn nu eenmaal lastiger te behappen omdat we elkaar steeds minder begrijpen, steeds minder gemeenschappelijke factoren/doelen lijken te hebben.
Inderdaad. Maar wat is vooral zie is onverschilligheid als grootste probleem. De mistanden en bedreigingen in de wereld zijn zo grootschalig en acuut geworden dan het vreselijk is om er ook maar een moment bij stil te staan. Ruim 1.000.000.000 mensen gaan
dagelijks met honger naar bed! Hoe ga je daarmee om? Als je daaraan denkt, kun je dan ooit nog glimlachen? Dus mensen denken er
niet aan - een begrijpelijke vorm van zelfbescherming - en
gaan door met activiteiten die die misstanden verergeren! Het is een geweldig drama dat zich vrijwel niet laat benaderen vanwege de gruwel.
Het is dus zaak om elkaar weer beter te begrijpen, om onze gemeenschappelijke wensen voor deze wereld weer te vinden.
We hoeven ons m.i. maar drie dingen af te vragen:
1. Welke risicos zou je moeten nemen als je actief voor sociale rechtvaardigheid werkt op een manier die zelf-kritisch is en machtige instituten en mensen uitdaagt?
2. Wat zijn de risico's als je dat werk niet doet?
3. Als je de risico's neemt in 1, om te kunnen overleven en gedijen, wat heb je dan nodig van
- jezelf
- anderen
- instituten en organisaties (publiek en privaat) (
bron)
Bovenstaande lijstje geeft trouwens aan waarom de SP vooral de minima en activisten als leden heeft, want zij zien duidelijker de risico's onder 2.
Ik geloof niet dat we daar welk -isme dan ook voor nodig hebben. -Ismen zijn puur persoonlijke visies op het leven en helpen de mens om hetgeen er om hem heen gebeurt te begrijpen, te plaatsen en lijken de broodnodige gemeenschappelijke factor te zijn om overtuigd tot actie over te kunnen gaan. Maar volgens mij verliezen we daarbij uit het oog dat er andere gemeenschappelijke factoren zijn die universeel zijn.
Ismen lijken mij vooral manieren voor mensen om hun levensvorm te definieren met het oog op het beleven van
geluk en het mogelijk maken van communicatie met de medemens via een gemeenschappelijk kader, maar ik begrijp wat je hier wilt zeggen.
Als we er nu eens vanuit zouden kunnen gaan dat ieder mens iets goeds (in de zin van: in principe geen kwaad WILLEN doen) in zich heeft dat (indien nodig) alleen maar "gewekt" hoeft te worden?
Daar
moeten we altijd vanuit gaan omdat het alternatief fascisme en erger betekent! Het feit
dat we daar niet meer van uit gaan geeft aan hoezeer het neo-fascistische denken door de coorporaties, media en onze (veelal naive) machthebbers ons hollandse bewustzijn al heeft aangetast! Maar goed ...
En dat wellicht hetgeen dat we uit moeten dragen en moeten leren aan anderen eigenlijk in de basis alleen maar "empathie" is. Ik denk dat, als we in het onderwijssysteem een bepaalde vorm van "leren empathisch te zijn", begrip kweken voor bepaalde mechanismen in jezelf en dus ook in anderen, op zouden nemen, dat veel gewonnen zou zijn.
Ik ben het volledig met je eens! Empathie is het allerbelangrijkste dat een mens kan leren en de basis van alles dat goed is in een maatschappij. Absoluut essentieel! Maar ook: erg moeilijk, confronteren en pijnlijk om kritisch te beoefenen in deze verscheurde wereld!
Je kunt nog zo overtuigd zijn van je eigen -isme, het helpt de wereld m.i. niet om dat -isme te proberen bij iedereen over te brengen. Je moet kijken naar de mensen ZELF, wat beweegt hen, hoe zit hun cultuur in elkaar, hoe spreken we dus uiteindelijk weer dezelfde taal om tot een gemeenschappelijk begrip te komen van wat de problemen zijn in onze wereld. Vanuit daar kun je verder.
De problemen zijn m.i. in al hun gruwlijkheid bekend. Ik heb ze allemaal in ieder geval goed in beeld middels een rijke verzameling bloedstollende, officiele rapportages die daarover heb verzameld de afgelopen 10 jaar. Daar hoeven we dus verder weinig onderzoek meer naar te doen. En wat betreft het overbrengen van ismes: mijn favoriete stelling (auteur bij mij onbekend): "If the truth can be told so as to be
understood it will be believed!"
Ik denk dus dat de oplossing niet zit in het overbrengen van gedogmatiseerde normen en waarden maar juist in een uitbreiding van het ZELF nadenken van de mensen, vooral bij onze kinderen. Kweek begrip, kweek inzicht, breng mensen uit verschillende culturen (tokkie en intellectueel, moslim en christen, etc.) ECHT in contact met elkaar door ze met elkaars werelden, elkaars priveomgeving te confronteren, met elkaar gericht te communiceren, en laat ze van elkaar leren.
Een mooi streven, maar slecht uitvoerbaar en niet efficient. Of het nu christelijke dogma is, of fascistische, of humanistische, het is allemaal 'dogma' omdat
de meeste mensen geen tijd hebben om na te denken! De problemen zijn zo complex, de wereld zo moeilijk te doorgronden, de mysteries zo groot en onbereikbaar dat mensen schreeuwen, smeken, zuchten naar regels, 'feiten', afspraken, kortom
dogma's om met een gerust hart mee aan de slag te gaan! We hebben de oude (christelijke) dogma's met succes vernietigd (op twijfelachtige gronden) maar er zijn andere dogma's voor in de plaats gekomen. Dogma's die geensinds de problemen oplossen maar juist lijken te verergeren. Met andere woorden: met het onbezonnen vernietigen van dogma bereik je maar een ding: vertwijfeling en radeloosheid van de ontwortelde massa, precies wat we nu zien! Wij hebben in 50 jaar grotere sociale, economische en religieuse veranderingen ervaren dan in 1000 jaar ervoor. De baten daarvan, werd ons beloofd, zouden fantastisch zijn, maar zijn ze dat ook? Ik ben niet overtuigd.
Het grootste probleem is m.i. de vernietiging van het efficiente en bescheiden spirituele gelukstreven dat samen met het christendom het afvoerputje is ingegaan. Daarvoor is het ongebreideld
materiele gelukstreven in de plaats gekomen door toedoen van de coorporaties die gretig het vacuum vulde ter wille van de winstgevende weggooicultuur. De rekening voor deze fantastische diefstal van onze menselijkheid ligt inmiddels op de stoep!