Puzzel Puzzels
phoenixofflames
Artikelen: 0

Re: Offer van jezus

Maar men is natuurlijk niet verplicht de katholieke doctrine aan te houden om zich christen te mogen noemen.
ah nee, anders waren alle christenen katholiek.

Omdat vandale niet veel zegt, ben ik het maar gaan zoeken bij wikipedia
Het christendom is een religie die gebaseerd is op het leven van Jezus Christus zoals dit wordt beschreven in het Nieuwe Testament, onderdeel van de Bijbel. Centraal staan zijn prediking, kruisdood en verrijzenis.

Het christendom is een monotheïstische godsdienst; christenen belijden het geloof in één God. De christenen geloven dat Jezus Christus de zoon van God is en de Messias die voorspeld en aangekondigd werd in het Oude Testament. Het christendom is een wereldgodsdienst.

In de loop der tijd is binnen het christendom een westerse en een oosterse traditie ontstaan. Tot de westerse traditie behoren het rooms-katholicisme en het daaruit ontstane protestantisme. Tot de oosterse traditie behoren enerzijds de Oriëntaalsorthodoxe Kerken die afstand namen van het Concilie van Chalcedon (451) en anderzijds de Oosters-Orthodoxe Kerken, die ontstaan zijn na het schisma van 1054 en die theologisch nauwelijks afwijken van het rooms-katholicisme. Al deze tradities onderschrijven de canones van het Concilie van Nicaea.
Geloofsinhoud

De apostolische geloofsbelijdenis (ook wel Apostolicum genoemd, of Credo, naar het eerste woord van de Latijnse tekst, of de Twaalf Artikelen des Geloofs) is een van de belangrijke geloofsbelijdenissen uit het christendom.

Volgens de christelijke leer heeft God zijn eniggeboren Zoon Jezus Christus naar de wereld gezonden om de mensheid te bevrijden van de zonde. Jezus Christus is zowel God als mens. Dit dogma werd vastgelegd in de tweenaturenleer. Ook is hij de Tweede Persoon in de goddelijke Drie-eenheid.

Christenen geloven, naar de traditie van het Jodendom, in de God van Abraham, Izaäk en Jakob, de 'Ik zal zijn die Ik zijn zal' (Ex 3,14, NBV), de schepper van hemel en aarde, die transcendent en tegelijkertijd immanent is. Verder geloven zij dat met de eerste mens de zonde in de wereld is gekomen en dat ieder mens zondig is; zij geloven ook dat de zonde scheiding brengt tussen God en de mens, dat de enige manier om weer met God in het reine te komen het geloof is in het 'volbrachte werk van Jezus', zijn lijden en sterven aan het kruis, waarbij hij als de volmaakte mens en Zoon van God de schuld van de mensen op zich nam en hen weer met God verzoende. Tot de kern van het christelijke geloof behoort ook het geloof in de lichamelijke opstanding van Jezus uit de dood, zijn hemelvaart en zijn terugkomst naar de aarde.

Geloof in de Zoon van God, in zijn dood aan het kruis en zijn lichamelijke opstanding op de derde dag wordt gezien als essentieel om het eeuwig leven te bereiken. Hiermee wordt het eeuwig leven in de hemel, in de nabijheid van God bedoeld.

Dit geloof veronderstelt gehoorzaamheid aan God. Jezus zelf zei dat het belangrijkste goddelijke gebod is: Heb God lief boven alles en uw naaste (de medemens) als uzelf.

Het geheel van de essentiële elementen van het christelijk geloof wordt ook wel het evangelie genoemd.

De Rooms-Katholieke Kerk legt de nadruk niet alleen op het gezag van de Bijbel als woord van God, maar ook op de traditie. De Kerk speelt een heilsbemiddelende rol tussen God en mens. Het gebod van eenheid in het geloof vindt binnen het katholicisme uitdrukking in de taak van de hiërarchie.

De protestants-christelijke traditie onderstreept het Sola Fide (rechtvaardiging door geloof alleen en niet door 'werken der wet') en Sola Scriptura (alleen het woord van God (de Bijbel)) als gezaghebbend. In de protestantse kerken bestaat geen equivalent van de paus als teken van eenheid en de rol van kerkelijke ambtsdragers is verkondigend en pastoraal, maar niet sacramenteel.

Ook het belang dat gehecht wordt aan en de theologische invulling van de sacramenten is bij het protestantisme anders dan bij de Rooms-Katholieke Kerk. Een voorbeeld is de katholieke en oosters-orthodoxe eucharistie tegenover het protestantse Heilig Avondmaal.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

Ik beschouw mijzelf christen.

Maar ik verwerp het dogma van een drie-eenheid (zie Non-trinitarianism, Arianism, more)).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Johan2

Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het dan zie.Om te beginnen: Jezus was voordat hij als mens geboren werd een engel. De aartsengel om specifiek te zijn: De eerste engel die god schiep. [Hiervoor moeten we de leerstelling van de drie-eenheid verwerpen...]
He q., deze heb ik nog nooit van gehoord en ik neem ook niet aan dat ik het bij je links naar niet-trinitarische groeperingen kan vinden. Niet dat ik iets tegen persoonljke theorieën heb, maar ik vroeg mij gewoon af af dit puur je eigen idee was, dan wel de visie van een mij tot op heden onbekende groepering.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
phoenixofflames

He q., deze heb ik nog nooit van gehoord en ik neem ook niet aan dat ik het bij je links naar niet-trinitarische groeperingen kan vinden. Niet dat ik iets tegen persoonljke theorieën heb, maar ik vroeg mij gewoon af af dit puur je eigen idee was, dan wel de visie van een mij tot op heden onbekende groepering.

Ik heb het nog al gehoord, maar ik kan niet op de naam komen
zpidermen

Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het dan zie. Om te beginnen: Jezus was voordat hij als mens geboren werd een engel. De aartsengel om specifiek te zijn: De eerste engel die god schiep. [Hiervoor moeten we de leerstelling van de drie-eenheid verwerpen...]
Oei... Dat laatste zou ik maar niet doen... En Jezus = engel? Eh... jaha, Jezus wordt in de bijbel ook wel eens de Engel des Heren genoemd. Maar dat is een bepaalde aanduiding, die van Jezus alles behalve een engel maakt. Jezus is veel meer. Jezus is Gods Zoon (jaja, de Drieeenheid komt hier om de hoek kijken). En als je de godheid van Jezus verwerpt, besef je niet wie Jezus werkelijk is, en heb je de bijbel niet begrepen. Zie o.a. Joh. 10:30, Artikel 8 (De Heilige Drieeenheid),9 (Het getuigenis van de Schrift voor deze leer) en 10 (De godheid van Jezus Christus) van de NGB (Nederlandse Geloofsbelijdenis), en HC (Heidelbergse Catechismus) vraag en antwoord 17, 18, 47, 48.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
p__

Oei... Dat laatste zou ik maar niet doen... En Jezus = engel? Eh... jaha, Jezus wordt in de bijbel ook wel eens de Engel des Heren genoemd. Maar dat is een bepaalde aanduiding, die van Jezus alles behalve een engel maakt. Jezus is veel meer. Jezus is Gods Zoon (jaja, de Drieeenheid komt hier om de hoek kijken). En als je de godheid van Jezus verwerpt, besef je niet wie Jezus werkelijk is, en heb je de bijbel niet begrepen. Zie o.a. Joh. 10:30, Artikel 8 (De Heilige Drieeenheid),9 (Het getuigenis van de Schrift voor deze leer) en 10 (De godheid van Jezus Christus) van de NGB (Nederlandse Geloofsbelijdenis), en HC (Heidelbergse Catechismus) vraag en antwoord 17, 18, 47, 48.
Wat wordt er dan precies met 'zoon' bedoeld?

Ik neem aan dat god geen seks met een vrouw heeft gehad, en dat daar toen via haar vagina Jezus uit geboren werd?
Assassinator

En als je de godheid van Jezus verwerpt, besef je niet wie Jezus werkelijk is
Wie zegt dat jij niet degene bent die niet beseft wie Jezus werkelijk is?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
theoriegeladen

Het gaat er mi niet echt om wie Jezus is. Belangrijker is hoe wij hem kennen. Wij kennen Jezus als de zoon van God. Als je dat niet weet of verwerpt, kan je ook niet beseffen hoe christenen Jezus kennen.

Iemand die niet gelooft in God, zal Jezus anders kennen. De uitspraak van Assasinator is een drogredenering. Er is geen reden aan te nemen dat iemand niet beseft wie Jezus werkelijk was, omdat dat nu juist hetgeen is waarover wij ons verwonderen.
zpidermen

zpidermEn schreef:En als je de godheid van Jezus verwerpt, besef je niet wie Jezus werkelijk is
Wie zegt dat jij niet degene bent die niet beseft wie Jezus werkelijk is?
Heb jij eigenlijk wel die bijbeltekst gelezen die ik in m'n post heb vermeld? Of die artikelen uit de NGB?? Of die stukjes uit de HC??? Als je die stukjes namelijk had gelezen, had je tot dezelfde conclusie moeten komen als ik...

En wanneer leer je nou eindelijk m'n nickname nou eens goed te schrijven?? Het is zpidermEn en niet zpidermAn... Ik wordt er zo langzamerhand knettergek van
Assassinator

Ik had hetzelfde met een andere nickname, tsja, excuse et moi. Overigens, wie zegt dat ik tot dezelfde conclusie zou komen? Waarom zou ik namelijk op die conclusie komen? Waarom zijn die geschriften op dat gebied te vertrouwen?

- Robert Heinlein -
zpidermen

Ik had hetzelfde met een andere nickname, tsja, excuse et moi. Overigens, wie zegt dat ik tot dezelfde conclusie zou komen? Waarom zou ik namelijk op die conclusie komen?
Kwestie van goed lezen. Teksten ook in hun verband lezen. Dan moet je al een heel eind kunnen komen. Maar misschien was m'n opmerking een beetje ongenuanceerd, want kijk maar om je heen: er zijn tig kerken die allemaal wat anders leren. Toch zijn de meeste kerken het wel eens over de godheid van Jezus.
Waarom zijn die geschriften op dat gebied te vertrouwen?
Ja, als je de bijbel niet vertrouwt, kun je je ook af gaan vragen of Jezus dan uberhaupt wel bestaan heeft. En het feit dat er miljoenen mensen in het bestaan van Jezus geloven, zegt dan ook niks, want er zijn miljoenen, misschien zelfs wel miljarden mensen die in (een) god geloven, maar dat overtuigt jou natuurlijk ook niet van het bestaan van (een) god. Vraagje: geloof jij dat Jezus (als mens) werkelijk op aarde rondgelopen heeft, of twijfel je ook aan het bestaan van Jezus? (dus als historisch figuur)
theoriegeladen

Vraagje: geloof jij dat Jezus (als mens) werkelijk op aarde rondgelopen heeft, of twijfel je ook aan het bestaan van Jezus? (dus als historisch figuur)
Is dat niet een onmogelijke vraag voor iemand die overtuigd is van de Godheid van die historische persoon?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jij en hij het mogelijk achten dat een al dan niet Goddelijk persoon zolang heeft kunnen overleven in de overlevering.
Mark-H

Als er nu eens iemand opstaat met charismatische uitstraling en plausibele verklaringen en mooie woorden, en zegt dat hij of zij zichzelf opoffert voor de zonden van de mensen, is dat dan een nieuwe Jezus? (of een reincarnatie van de Dalai Lama ter vergelijking). Is dat dan de Jezus in de mens? (of de boeddha-natuur ter vergelijking).

Als ik de wereld een stukje beter wil achterlaten dan dat ik hem aantrof, heb ik dan ook een Jezus-offer gemaakt?

Natuurlijk heb ik nu blasfemisch geschreven vanuit het in twijfel trekken van de waarheidsclaim (de enige weg...) van de katholieken... Maar gaat het nu om de esoterie of om de exoterie?
--- een vraag is vaak sterker dan een antwoord; stelligheid is vaker destructief dan constructief ---
Assassinator

Dan moet je al een heel eind kunnen komen. Maar misschien was m'n opmerking een beetje ongenuanceerd, want kijk maar om je heen: er zijn tig kerken die allemaal wat anders leren. Toch zijn de meeste kerken het wel eens over de godheid van Jezus.
Dat maakt niets uit, het feit dat er heel veel kerken hetzelfde zeggen zegt niets over de juistheid van die claim. Er zijn ook vele genoodschappen die héél wat anders zeggen, waarom zouden die dan geen gelijk hebben?
Ja, als je de bijbel niet vertrouwt, kun je je ook af gaan vragen of Jezus dan uberhaupt wel bestaan heeft. En het feit dat er miljoenen mensen in het bestaan van Jezus geloven, zegt dan ook niks, want er zijn miljoenen, misschien zelfs wel miljarden mensen die in (een) god geloven, maar dat overtuigt jou natuurlijk ook niet van het bestaan van (een) god. Vraagje: geloof jij dat Jezus (als mens) werkelijk op aarde rondgelopen heeft, of twijfel je ook aan het bestaan van Jezus? (dus als historisch figuur)
Dat maakt inderdaad niets uit. Het feit dat veel mensen er een dergelijk wereldbeeld op na houden zegt niets over of dat wereldbeeld daadwerkelijk in overeenstemming is met de realiteit.

En nee, op die manier geloof ik niet. Het zou best kunnen dat de persoon Jezus die de Bijbel beschrijft bestaan heeft maar de Bijbel zelf is, puur feitelijk gezien, ook maar een hele oude verzameling geschriften. Wie zegt dat deze historisch accuraat is? Het maakt niet uit of je er wel of niet in gelooft, het is namelijk zoiezo al geschiedenis die niet veranderd omdat je in iets anders zou geloven. Kan Jezus bestaan hebben, sure. Het was niet eens zo'n ongebruikelijke naam in die tijd. Kan er een Jezus bestaan hebben die zei dat hij de zoon van God was, sure. Messiasen zijn van alle tijden, Jezus was er slechts 1 van. Zijn verhaal is alleen de overlevering in gegaan, dat had best van een andere messias kunnen zijn. 1 Ding is zeker, het maakt niet uit of je gelooft of Jezus op deze aarde heeft rondgelopen. Hij heeft dat wél, of hij heeft dat níet, wat je ook gelooft.

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Rudeoffline

p__ schreef:Wat wordt er dan precies met 'zoon' bedoeld?

Ik neem aan dat god geen seks met een vrouw heeft gehad, en dat daar toen via haar vagina Jezus uit geboren werd?
Dat is een Joodse uitdrukking. "Ben elohiem" is een titel voor iemand die een intieme band met JHWH heeft. Koning David was zo'n voorbeeld. Met de hellenisering van het Christendom kwam de kans om dit soort uitspraken uit hun verband te rukken, en de messias voor Goddelijk aan te zien. Dat spreekt natuurlijk rechtstreeks het Joodse shema tegen, dus het is niet heel waarschijnlijk dat vroege Christenen gelijk al dachten dat Jezus Goddelijk was. De Messias is in de Joodse traditie menselijk, en dat kun je ook nalezen in de Tenach. Christenen denken dat de teksten uit de Tenach slaan op hun idee van Christus, en noemen dat "vervulling van de wet".

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!