Puzzel Puzzels
Heet Staal
Artikelen: 0

Re: Jezus: de mythe.

Pointer,

Hier een taal uit Palestina jaar 0, die uw gegevens onderbouwd. Koiné, een Griekse taal. (de oude Griekse omgangstaal)

DE WERELD BIJ HET BEGIN DER KERKGESCHIEDENIS

Wikipedia Koinè

Wikipedia Nieuwe Testament

Wapedia Koinè

Wapedia Koinè-Grieks
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]

Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Mechanieker

Arwin Rummel schreef:Beste mensen,

Ik ben ooit schoolgegaan bij de Jezuieten, en sindsdien zoek ik naar de ware oorsprong van de Jezus-Mythe, aangezien mij op school EN daarna belangrijke antwoorden onthouden werden. Wat niet wil zeggen dat ik Jezus haat of zijn boodschap zoals die gekend is afkeur. Maar men kon mij niet overtuigen van de echtheid van deze persoon, noch van de oprechtheid van Zijn volgelingen.
Wist u dat in de 17e eeuw er een Christelijke mathematicus was die heeft berekend dat mensen vanaf het jaar 800 Jezus alleen nog als een mythe zouden hebben gekend als het Nieuwe Testament niet was geschreven? Het bestaan van het nieuwe testament, zo had deze man berekend, zou het bestaan van Jezus als historische persoon rekken tot 3150(!)

Mijn eigen berekeningen op basis van het werk van de 17e eeuwer is dat de opkomst van het internet er voor zal zorgen dat Jezus minstends tot het jaar 20.070 nog als historische persoon bekend zal zijn, of ben ik ergens een komma vergeten?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Heet Staal

Mechanieker,

Weet u wie deze Christelijke mathematicus was? Ik zou dat graag opzoeken, maar vond niet direct iets op google.

Klinkt wel intressant.
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]

Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!
ypsilon

Mechanieker schreef:Wist u dat in de 17e eeuw er een Christelijke mathematicus was die heeft berekend dat mensen vanaf het jaar 800 Jezus alleen nog als een mythe zouden hebben gekend als het Nieuwe Testament niet was geschreven? Het bestaan van het nieuwe testament, zo had deze man berekend, zou het bestaan van Jezus als historische persoon rekken tot 3150(!)

Mijn eigen berekeningen op basis van het werk van de 17e eeuwer is dat de opkomst van het internet er voor zal zorgen dat Jezus minstends tot het jaar 20.070 nog als historische persoon bekend zal zijn, of ben ik ergens een komma vergeten?
Gesteld dat het NT een betrouwbare historische bron is (en de premisse juist is), is het mogelijk dat de berekening klopt (al is het quasi onmogelijk om zo'n berekening te maken daar er te veel factoren zijn die de bewuste mathematicus in die tijd nog niet in rekening kón brengen.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Pointer

Arwin Rummel schreef:Inderdaad Pointer, over die Essenen.

Maar wat gezegt van de Khazaren, Bogomielen, Paulicianen, Arianen, nog niet te spreken van de Romeinse keizers van de vroeg-christelijke periode? Hebben deze mensen het verhaal niet helpen uitdiepen?

Of de Katharen, (waar het woord Ketter vandaan komt) die zogezegd werden aangepakt omdat ze niet geloofden dat Jezus een God(heid), noch zoon van zou zijn. Terwijl op een aantal concilies van de vroege kerk duidelijk nog niet beslist was wat er met de persoon Jezus moest gebeuren, werd plots de mens Jezus de zoon van God. Iedereen die niet akkoord was, werd over de kling gejaagd, behalve de heel machtigen, die hun voet reeds lang binnen de deur wisten.

Wat me reeds jaren enorm stoort aan al die instituten die zich kerk noemen, is het feit dat zij pretenderen de ene waarheid te weten die vrede brengt, maar die vrede opleggen met geweld, en daarmee verspreiden zij de grootste leugen die in het universum bestaat, OORLOG.

Dus kerken zijn in mijn ogen gewoon machtsmiddelen ter controle, niets meer en niets minder.

Voor ons eigen gezondheid is het dus goed naar onszelf te luisteren, Jezus een mythe OF niet, want als het aan de instituten ligt, kunnen er nog heel wat mensen sneuvelen, voor het laatste woord erover gezegt is.

Peace!
In grote lijnen ben ik het hier mee eens, maar dat neemt niet weg, dat jouw vraagstelling interessant is en reeds lang een heleboel wetenschappers bezig houdt. Hetzelfde geldt voor Mohammed de profeet van de koran. Het plaatje wordt langzamerhand duidelijker en dan begint zich af te tekenen dat de islam ook is voortgekomen uit het vroege christendom en op vergelijkbare wijze. Toen de kanon van de koran werd vastgesteld kon de verbranding van alle afwijkende koranversies niet alle sporen uitwissen. Zo zijn er instripties in steen bewaard gebleven en worden er nog munten met sprekende symbolen gevonden, alsmede oudere tekstfragmenten als prelude op de latere koran.

Helaas zijn moslims niet erg begerig om naar de oorsprong van hun godsdienst te (laten) zoeken.

Uiteraard werd er rond het begin van onze jaartelling overal ook de volkstaal gesproken, net zoals wij in ons land Nederlands spreken, maar vrijwel allemaal ook wel een mondje buiten de grens poekelen. Engels bijvoorbeeld. Dat het nieuwe testament oorspronkelijk hoogst waarschijnlijk niet in het aramees is geschreven, moge blijken uit het verschijnsel, dat verschillende aramese uitdrukkingen onvertaald zijn gebleven, om recht te doen aan het feit, dat ze in de oorspronkelijke tekst ook al Fremdwörter waren. Hebreeuws ligt nog iets meer voor de hand. Toen Paulus in Athene preekte - of dit ooit werkelijk heeft plaatsgevonden laat ik maar in het midden - deed hij dat zeker niet in het aramees, zoals wij in Hyde Park niet op een zeepkist gaan staan, om daar in plat Limburgs ons zegje te doen.

De eerste vijf boeken van het nieuw testament hebben, historisch gezien, een dermate hoog zeepbelgehalte, dat het niet interessnt kan zijn ons af te vragen, welke taal de daarin beschreven Jezus en zijn apostelen gesproken hebben. Dat vragen we ons ook niet af t.a.v. de Drentse Ellert en Brammert.
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!