Arwin Rummel schreef:Inderdaad Pointer, over die Essenen.
Maar wat gezegt van de Khazaren, Bogomielen, Paulicianen, Arianen, nog niet te spreken van de Romeinse keizers van de vroeg-christelijke periode? Hebben deze mensen het verhaal niet helpen uitdiepen?
Of de Katharen, (waar het woord Ketter vandaan komt) die zogezegd werden aangepakt omdat ze niet geloofden dat Jezus een God(heid), noch zoon van zou zijn. Terwijl op een aantal concilies van de vroege kerk duidelijk nog niet beslist was wat er met de persoon Jezus moest gebeuren, werd plots de mens Jezus de zoon van God. Iedereen die niet akkoord was, werd over de kling gejaagd, behalve de heel machtigen, die hun voet reeds lang binnen de deur wisten.
Wat me reeds jaren enorm stoort aan al die instituten die zich kerk noemen, is het feit dat zij pretenderen de ene waarheid te weten die vrede brengt, maar die vrede opleggen met geweld, en daarmee verspreiden zij de grootste leugen die in het universum bestaat, OORLOG.
Dus kerken zijn in mijn ogen gewoon machtsmiddelen ter controle, niets meer en niets minder.
Voor ons eigen gezondheid is het dus goed naar onszelf te luisteren, Jezus een mythe OF niet, want als het aan de instituten ligt, kunnen er nog heel wat mensen sneuvelen, voor het laatste woord erover gezegt is.
Peace!
In grote lijnen ben ik het hier mee eens, maar dat neemt niet weg, dat jouw vraagstelling interessant is en reeds lang een heleboel wetenschappers bezig houdt. Hetzelfde geldt voor Mohammed de profeet van de koran. Het plaatje wordt langzamerhand duidelijker en dan begint zich af te tekenen dat de islam ook is voortgekomen uit het vroege christendom en op vergelijkbare wijze. Toen de kanon van de koran werd vastgesteld kon de verbranding van alle afwijkende koranversies niet alle sporen uitwissen. Zo zijn er instripties in steen bewaard gebleven en worden er nog munten met sprekende symbolen gevonden, alsmede oudere tekstfragmenten als prelude op de latere koran.
Helaas zijn moslims niet erg begerig om naar de oorsprong van hun godsdienst te (laten) zoeken.
Uiteraard werd er rond het begin van onze jaartelling overal ook de volkstaal gesproken, net zoals wij in ons land Nederlands spreken, maar vrijwel allemaal ook wel een mondje buiten de grens poekelen. Engels bijvoorbeeld. Dat het nieuwe testament oorspronkelijk hoogst waarschijnlijk niet in het aramees is geschreven, moge blijken uit het verschijnsel, dat verschillende aramese uitdrukkingen onvertaald zijn gebleven, om recht te doen aan het feit, dat ze in de oorspronkelijke tekst ook al Fremdwörter waren. Hebreeuws ligt nog iets meer voor de hand. Toen Paulus in Athene preekte - of dit ooit werkelijk heeft plaatsgevonden laat ik maar in het midden - deed hij dat zeker niet in het aramees, zoals wij in Hyde Park niet op een zeepkist gaan staan, om daar in plat Limburgs ons zegje te doen.
De eerste vijf boeken van het nieuw testament hebben, historisch gezien, een dermate hoog zeepbelgehalte, dat het niet interessnt kan zijn ons af te vragen, welke taal de daarin beschreven Jezus en zijn apostelen gesproken hebben. Dat vragen we ons ook niet af t.a.v. de Drentse Ellert en Brammert.