Beste Johan_vd,
48. De overwinning (al-Fat'h)
29. Mohamed is de boodschapper van God. En zij, die met hem zijn, zijn hard tegen de ongelovigen en zachtmoedig onder elkander. Gij ziet hen zich buigen en nederwerpen (in gebed), God's genade en Zijn welbehagen zoekende - Op hun aangezicht zijn de sporen van het zich ter aarde werpen. Dit is hun beschrijving in de Torah. En hun beschrijving in het Evangelie is als het zaad van koren, dat zijn scheut uitspruit, en dien versterkt, waardoor zij dik wordt en op eigen stengel komt te staan, tot vreugde der zaaiers en woede der ongelovigen. God heeft aan de gelovigen die goede werken doen, vergiffenis en een grote beloning beloofd.
Hard zijn tegen de ongelovigen, dat is inderdaad voor interpretatie vatbaar maar hoeft helemaal niet te betekenen dat je een straalvliegtuig in je buur zijn huis moet vliegen. Ik zou me wel zorgen maken indien er zou staan:
En zij, die met hem zijn, zijn in
oorlog met de ongelovigen. Maar wat is een ongelovige dan? De Koran heeft het ook over
"de mensen van het boek" en dat zijn de volgelingen van God, Allah, Jahweh (Dus ALLEN gelovigen). De Torah, Bijbel en Koran zijn "het boek". Abraham, Jezus en Mohammed zijn alle profeten volgens de Islam. Dus, een Boeing in een flatgebouw vliegen waar het stikt van
"de mensen van het boek" is niets anders dan zonde volgens de Koran.
Dat gegeven is volgens mij helemaal niet interpreteerbaar, maar gaat over de Essentie van geloof in de Islam.
Deze vind ik zelfs een heel gemakkelijke.
25. Het onderscheid (el-Forqaan)
52. Dus volg de ongelovigen niet, en voer met (de Koran) een grote strijd tegen hen.
Volg geen ongelovigen (evident), en voer grote strijd (innerlijke Jihad) tegen hen met behulp van de Koran(de teksten dus).
Het is voor een heel goede reden dat (de Koran) daar zo staat in die zin, anders was het inderdaad iets dat voor interpretatie vatbaar was. Mijn beste, dit boek is +- 1400 jaar geleden geschreven in een soort Arabisch dat vandaag de dag meestal niet op die manier gebruikt wordt.(net als het Latijn) Ook staat de Koran eigenlijk vol van verwijzingen en duiding, en dat zijn de delen die niet dikwijls getoond en vertaald worden wegens niet essentieel genoeg, of te omslachtig. Ook is het zo dat een deel van een vers gemakkelijker uit verband kan gerukt worden dan het geheel op zich. Je kan eigenlijk eender welk boek nemen, er een zin uithalen en plots moet je buur dood.
Hier een leuk stuk: 'De fundamentalisten zijn op hun retour'
http://allochtonen.web-log.nl/allochtonen/...5/08/index.html
En nog wat over gegoochel met cijfers.
http://martijn.religionresearch.org/?p=2194