Puzzel Puzzels
aapopfiets
Artikelen: 0

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Volgens mij is er ook een verschil in de mate van moe maken: programmeren boeit me bijvoorbeeld al jaren. Met een minimalistische taal als C leer je roeien met de roeispanen die je hebt (ik gebruik het liefst zo weinig mogelijk libraries/headers), puzzelen :shock:

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Xardas

Ik werd van het werken bij de V&D (je hoort het goed) geestelijk moe ivm routine enzo. Maar ik denk dat je ook geestelijk moe wordt als je iets moet onderzoeken ofzo.
Als ik bij de V&D zou werken zou ik thuis nog wel een spelletje schaak kunnen spelen, als ik een programmeerjob had zou ik er veel minder zin in hebben denk ik. Hetgeen ik bedoelde is dat ik koos voor een HBO-studie i.p.v. universitair.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

richel_richel

:shock: dat kan natuurlijk ook.

Nee wil mezelf geestelijk zolang mogelijk fit houden. en vind het altijd wel leuk om ook echt iets bij te dragen. nieuwe dingen te ontdekken enz. en niet elke dag simpel leventje, schakeltje van de maatschappij.

En dat potje schaken lukt altijd wel. gezellig met een vriend. biertje erbij. al heel wat familieverjaardagen overleeft op die manier. :?:

nu ga ik gewoon niet meer. is ook een optie.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
Lala

Ik vind dit een overhaaste conclusie....ik heb zelf MBO laboratoriumtechniek gedaan, in Emmen. ik kan je zeggen voor de mavo deed ik LETTERLIJK niets, voor het MBO moest ik aan de bak....een klasgenoot van mij van die school (ik doe inmiddels HBO Life sciences), heeft haar propedeuse gehaald en is toen begonnen op de Universiteit van Wageningen (WUR). Daar doet ze Bodem, Water en Atmosfeer, waar dus veel (bio)chemische processen aan bod komen in de bodem. Haar scheikunde docent vond de overstap wel erg groot, dus die vroweg naar de lesstof die ze op het MBO heeft gehad.....die ik dus ook heb gehad.....hij keek ernaar, en vroeg vervolgens of ze misschien een vrijstelling wilde voor scheikunde in het 1e jaar.....

Dit geeft het niveau aan waar deze ROC op les geeft...dat zit erg dicht tegen het HBO niveau aan, als je een modale MAVO-leerling bent, ga je het op deze school ook niet redden. Het verschilt dus gewoon per school.
Appareo decet nihil munditia?
Wouter_Masselink

Zelf zit ik nu in het eerste jaar van het HLO. Wat ik me afvraag is hoe groot de overstap is van het HBO naar de uni. Kan je dan beter eerst je opleiding op de HBO afmaken en daarna naar de uni gaan of kan je beter nadat je je 'P' hebt gehaald meteen gaan verkassen naar de uni?
"Meep meep meep." Beaker
OneStepForward

Zelf zit ik nu in het eerste jaar van het HLO. Wat ik me afvraag is hoe groot de overstap is van het HBO naar de uni. Kan je dan beter eerst je opleiding op de HBO afmaken en daarna naar de uni gaan of kan je beter nadat je je 'P' hebt gehaald meteen gaan verkassen naar de uni?
Hangt er vanaf of je in dit zelfde vakgebied blijft.

Zo ja,

Dan is het enige verschil dat je als je hbo doet 1 jaar langer over doet om je master te halen dan als je na je P direct naar de universiteit gaat.

Het verschil is 1 jaar (in mijn geval dan)

Met het voordeel dat het ietsje rustiger is en dat je meer ervaring op doet. Daar heb ik wel een jaartje voor over.
Xardas

Ik zou HBO afmaken, dan heb je iig iets. Mocht uni je niet zo bevallen dan zit je in de penarie.
richel_richel

kom niet van de mavo maar van de havo/vwo en toen havo. ben in het vierde jaar gestopt vanwege persoonlijke dingen enzo. Maar nu alles weer oke is heb ik er spijt van.
Anonymous

Tjah, helaas is er voor de opleiding die ik wil gaan doen op het HBO geen toelatingsexamen. Dus dan zit ik verplicht op het MBO! :shock:
Anonymous

Ik zit nu in het 2e van het mbo (ICT, niveau 4). Hierna moet ik nog één jaartje, daarbij doe ik de opleiding dus een jaar sneller dan normaal. Ik besteed gemiddeld 5 minuten per dag aan school en leraren denken dat ik heel erg goed bezig ben.

Ik ben er heel erg lui geworden. Mijn Zelfdicipline en doorzettingsvermogen verzwakken heel erg. Hoe zal het op het gaan wanneer ik op het HBO kom... Dat vraag ik mij af...

Zal het daar extreem moeilijk voor mij worden of juist heel erg makkelijk, omdat deze opleiding zo simpel is?
Anonymous

Ik ben begonnen op het vwo, daarna havo, daarna mavo, toen wilde ze me eigenlijk naar het vbo sturen maar uiteindelijk toch maar gewoon een jaar blijven zitten. (ik was duidelijk NIET op mijn plaats op die school :shock: )

Ik moet zeggen, dat als ik mijn rapporten van die 5 jaren nog eens terug kijk, ik niet zo verschrikkelijk veel verschil zie in mijn cijfers.. Net genoeg gedaan om over te gaan (of net niet ;) )

Daarna naar het mbo (spw4 versneld). 3 maandjes volgehouden. Hier heb ik alleen nederlands gehaalt.. voor de rest alles onvoldoende. Om te testen of ik wel hersens had moest ik zon capaciteitentest doen.

Kwam de aap uit de mouw dat ik dus inderdaad op vwo niveau zat.

(met andere woorden: ik had misschien niet door dat ik nog wel kon nadenken, maar met zon stomme test zagen ze toch wel iets)

toen havo gaan doen, was errug leuk op mijn nieuwe schooltje. (moest 3 maanden 2de fase inhalen, tot ieders gruwel :?: ..)

havo afgesloten met gedeelde 1ste plaats beste rapport.

toen hbo gaan doen, verhuist naar de andere kant van het land (beviel niet zo. propedeuse dus ook niet gehaald.)

daarna gewerkt bij de office center.. als receptioniste.. bleeeeeech..

dat was pas saai.. vooral omdat ik veel savonds werkte en er echt geen hond in die zaak kwam.

toen merkte ik echt dat ik niet meer kon nadenken. kon niet meer uit mn woorden komen, dingen onthouden gingen niet meer, simpele taken waar k vroeger geen moeite mee had nu wel moeite. (schaken had dus echt niet meer gekund.. daar heb k overigens nooit het geduld voor gehad..)

ben maar over gegaan naar de afdeling supplies.. beetje vakken bijvullen, stellingen omgooien, voorraad beheren...

ging t al ietsjes beter, maar uiteindelijk ben ik daar wel opgebrand.. (tot het punt dat ik gewoon lichamelijk eronder door ging.. heb tot mn ontslag in de ziektewet gezeten..)

Nu zit ik dan eindelijk op de uni!! yaaay.. viel een beetje tegen.. eerste paar maandjes hoefde ik nog niet zoveel te doen om voldoendes te halen maar nu moet ik er wel aan trekken..

Mn lichamelijke klachten zijn vrijwel verdwenen, concentratie is nog steeds flut (moet nog een paper van 20 paginas schrijven binnen 2 weken,3 tentamens leren en zit hier lekker mn verhaal te doen ;) ).

ik merk wel dat nadenken en herinneren steeds makkelijker gaan.

mijn opnie is dus dat je wel degelijk je geestelijke conditie moet trainen, bijhouden... alle stomme truukjes die je jezelf hebt aangeleerd vergeet je gewoon.. dusss.. gewoon lekker dingen zoals de relativiteitstheorie drbij blijven doen.. en anders.. als het er zit.. het komt wel weer terug..
richel_richel

gna er is voortuigang in gekomen hier.

ik stop met het mbo en ik heb me opgegeven voor de havo.

toch maar weer terug. want het niveau is toch echt te laag :shock:
richel_richel

net wat jessie zegt. dat bedoel ik nou. zo voel ik me ook
Veertje

Edit moderator Veertje: de post van Philosopher aangaande LBO/HBO versus universiteit en de antwoorden daarop zijn verplaatst naar deze thread: http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...?showtopic=7796.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

light of dark

ik heb ook hetzelfde probleem. Maar ik denk dat ik ga naar universiteit na het behalen van mijn P. HBO stelt minder voor me, ik ben meer geintereseerd in theorie, het opstellen van een theorie spreekt me meer aan dan het toepassen daarvan.

Ik zal je zeggen, ga maar voor universiteit na het behalen van je P. Als jij echt van plan bent om later aan uni te studeren.. anders ga maar lekker door met HBO.

Ik hoop dat ik je genoeg geinformeerd heb.

mvg,

light :shock:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!