Rogier
Artikelen: 0

Re: kwantumfysica voor beginners

Nederlandse versie van the Particule Adventure:

http://www.xs4all.nl/~adcs/Deeltjes/advent...nture_home.html

Aanrader voor als je globaal wilt weten hoe het zit zonder je te vermoeien met formules enzo :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Blackowl

Het boek de nieuwe eeuw van de fysica legt perfect uit hoe je aan de formules komt
ik heb op de site van de boekwinkel gekeken, maar ik kan hem niet vinden. Wie is/zijn de auteur(s)?
tettha

Psych0tiC schreef:
tettha schreef:
maar daar word niet uitgelegd hoe de formules enz. werken. en het gaat ook niet al te diep erop in
Dat lijkt me ook niet nodig voor een 15jarige.
Wel als je zo gemotiveerd bent dat je het graag wil begrijpen, er zijn er genoeg waaronder ik.
De groene hond

De één vind t wel goed dat er zo'n soort topic komt, de ander niet, maar toch zie ik nog geen uitleg, komt er dan denk ik ook niet... :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton
aaargh

Het boek de nieuwe eeuw van de fysica legt perfect uit hoe je aan de formules komt
ik heb op de site van de boekwinkel gekeken, maar ik kan hem niet vinden. Wie is/zijn de auteur(s)?

Het nieuwe tijdperk der Fysica vfan Prof. Sir Harrie Massey

Srry ik had me vergist :shock:
baelus

ik heb mijn leraar fysica zover gekregen dat hij op het einde van het jaar, als er uren over zijn dat hij het me dan zal uitleggen :shock:

wand ik heb dat boek gelezen maar er zijn veel woorden die ik niet begrijp, zelfs niet als ik de verklaring lees, bv. quarks, baritonen, ...

maar toch bedankt voor alle gegeven uitleg ;)
Anonymous

Hallo,

ik ben ook een jongen van 15 (bijna 16 :shock: ) en ook ik ben zeer geinteresseerd in de Quantumfysica en parallelle universa. In de Kijk (April 4 2004, Robot in de Ruimte) staat een heel leuk en interessant artikel! misschien een tip ;)

Gr, Roy
sirius

Allereerst quantum mechanica wordt vooral gebruikt om electronen mee te beschrijven. Voor het beschrijven van quarks moet echter niet de coulomb(elektrische) kracht mee worden genomen maar de sterke en zwakke kernkracht en hebben we het over quantum chromo dynamica een theorie die de oren nog doet flapperen van een aantal getalenteerde vijfdejaars universitaire natuurkunde studenten(waaronder ik).

Quantum mechanica is echter een stuk beter te begrijpen in termen van formules dan in het beroerdere handgewuif. Om de formules te snappen zul je eerst moeten weten wat een differentiaalvergelijking is in 1 dimensie:

voorbeeld

f'(x) = f(x)

Dus de afgeleide van f moet gelijk zijn aan f zelf. De doorgewinterde scholier ziet natuurlijk direct in dat e tot de macht x hiervan een oplossing is. De nog slimmere scholier ziet in dat dit op vermenigvuldiging met een constante na de enige oplossing is.

Dit was een voorbeeld van de meest eenvoudige differentiaalvergelijking. Probeer bij je wiskundeleraar hier eens over door te vragen, misschien heeft hij een goed boek voor je.

Als je eenmaal de wiskunde van het probleem door hebt, kun je beginnen met het lezen van een goed boek over quantummechanics. Ik zelf vind "Introduction to quantum mechanics" van Griffiths een goed boek. Dit boek wordt gebruikt in de eerste jaren op de univeristeit in Eindhoven.

Maar al ken je de theorie van de quantum mechanica, begrijpen is een vak apart. Zoals bekend quantumfysicus Feynmann ooit gezegd heeft:

"I think it is safe to say that nobody really understands quantum physics."

Dus mijn tip is: leer zeker ook de wiskunde!
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
Anonymous

Ik lees hier allemaal posts van mensen die QF willen begrijpen zonder de wiskunde. Dat kan niet. Het is gewoon klare wiskunde, en waarom het zo is, dat weet niemand. Je kunt natuurlijk met wat Bert&Ernie taal QF proberen uit te leggen, bijvoorbeeld het onzekerheidsprincipe&golf-deeltjes dualiteit, 2 spleten experiment etc, maar dan snap je er net iets meer dan niks van. Wil je QF onder de knie hebben ( begrijpen is misschien een beetje misplaatst hier) , leer dan lineaire algebra ( vectorruimtes, eigenwaarden en -vectoren, matrixalgebra, etc) en Fouriertheorie. Dan kom je al een end. En daarbij natuurlijk de gebruikelijke differentiaal en integraal rekening.
Kwantum mechanika freak

aaargh zou je kij wat meer willen vertellen over Kwantummechanika?

Stuur a.u.b. een mailtje naar --geen email---

Bedankt

edit: geen email in berichtjes, dat kan aargh ook hier wel vertellen.
aaargh

Kwantum mechanika freak schreef:aaargh zou je kij wat meer willen vertellen over Kwantummechanika?

Stuur a.u.b. een mailtje naar --geen email---

Bedankt

edit: geen email in berichtjes, dat kan aargh ook hier wel vertellen.
Ik wil wel hoor, maar waarover moet ik vertellen? Misschien kun je beter eerst de minicursus lezen en me dan vragen stellen over de dingen die je niet begrijpt.
Antoon

Een zeer goede site waar ik veel van geleerd heb vind ik ook:

http://particleadventure.org/particleadven...rtstandard.html

maar dit gaat niet over kwantitatieve verbanden in. enkel uitleg
Anonymous

hallo,

ik raad je sterk de film: "what the bleep do we know" aan. Speelt momenteel in enkele zalen (ao Antwerpen en Brussel) en gaat grootendeels over kwantumfysica

http://www.whatthebleep.be/

nog veel succes in je zoektocht, ikzelf ben door die film ook gefascineerd geraakt.
w00tw00t

ik heb die film gedownload, en het gaat amper over quantumfysica.

echt.. niet de moeite waard.
Rov

Zelf ben ik 16, en op 6ASO en als beginnend natuurkundige zou ik even willen terugkomen op enkele posts:

Inderdaad "What the bleep do we know" is waardeloos, kijk er niet naar tenzij je je eigen wilt verwarren, het is gewoon wetenschap voor romanticussen.

Voor een beginner is de Introductie tot de QM redelijk waardeloos, zeker als je gewoon een beetje info nodig hebt. De cursus is misschien iets te theoretisch en gaat ervan uit dat je al een bepaalde achtergrondkennis hebt.

De beste site om iets bij te leren over oa QM blijft Wikipedia!

Best is inderdaad om je te verdiepen in wat basiswiskunde, maar als je bv 13,14,15,... bent heb je zelfs geen flauw benul van wat een afgeleide is dus misschien is het iets te vroeg voor de forumules enzo :wink:.

Oh ja, ik lees wel vaak boeken of QM, QF, relativiteit zoals Het Universum of Het geheim van de natuurkunde maar das allemaal zoveel tekst en weinig formules. Men zegt hier dat je een degelijke wiskunde achtergrond nodig heeft, en na men 6 jaar ASO denk ik dat ik die wel heb. Waar begin ik nu? Kent iemand een goed boek, een beetje op formules gericht, in het nederlands over quantummechanica?
Antoon schreef:Een zeer goede site waar ik veel van geleerd heb vind ik ook:

http://particleadventure.org/particleadven...rtstandard.html

maar dit gaat niet over kwantitatieve verbanden in. enkel uitleg
Zo'n leuke site volgens mij, maar waarom in het Engels :roll: . Ik versta het wel allemaal, maar nederlands was zoveel fijner geweest...

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”