Eerste vraag: Dat hoef ik helemaal niet uit te leggen.
Ik had het ook niet tegen jou, maar tegen Rudeoffline.
Allerhande volkswijsheden zijn door de eeuwen gegroeid, gebaseerd op ervaring. Hoe dat precies in zijn werk gaat kan niemand precies navertellen. Het idee van steekproeven om de zaak in een keer zo klaar als een klontje te maken is wel erg naief. Stel je voor: De besnijder die kinderen na acht dagen besneed had minder ongelukjes dan degene die het na drie dagen deed. Nou, die kreeg vast meer klanten. Hou dat een paar eeuwen vol en iedereen doet het op dezelfde dag: de evolutie van gewoonten. Ik noem maar wat. Er zijn allerhande scenarios te bedenken met hetzelfde resultaat.
Hoe komen mensen er uberhaupt bij om uiterst kwetsbare babies te gaan besnijden? Wat is dat voor 'volkswijsheid'? Stel dat men begonnen is om een baby gelijk na de geboorte te besnijden, best wel grote kans dat zo'n babietje dan doodbloedt... Aan de hand van die ervaring had men tot het besluit moeten komen, om maar liever helemaal geen babies te besnijden... Maar blijkbaar is men stug doorgegaan met het besnijden van babies, netzolang, totdat er geen babies meer gingen doodbloeden...

En hoe kan het dat het ontstaan en groeien van volkswijsheden (m.b.t. besnijdenis) niet naverteld kunnen worden, maar de uiteindelijke handeling (de besnijdenis zelf) kan men wel precies uitvoeren?
Toeval is een prachtig begrip. Als iets mogelijk is in de natuur, zal het best wel een keer gebeuren, gegeven dat er genoeg tijd voor is. Daarom zijn creationisten zo huiverig voor lange tijdschalen.
Ik ben helemaal niet bang voor lange tijdschalen; ik lig eerder krom van het lachen, dat evolutionisten als verklaring voor zegmaar onmogelijke zaken de tijd oprekken tot miljarden jaren: 'als je maar lang genoeg wacht, zal het vanzelf wel een keertje gebeuren'.
Sommige dingen zijn gewoon onmogelijk. Ook al wacht je letterlijk een eeuwigheid. Maar goed, als sommige mensen dat niet in (willen) zien, prima hoor, ik lig er niet wakker van. Ik hoef niemand te overtuigen. Vroeger probeerde ik wel eens mensen te overtuigen, maar da's onbegonnen werk. Andersom trouwens ook, niemand kan mij overtuigen dat als je maar lang genoeg wacht en je gooit er een beetje toeval bij, dat alles dan ineens mogelijk is.