Hier lopen we het gevaar langs elkaar heen te praten,ik zie god als een mentaal concept en niet als een realiteit waar men bewust van wordt,
Ik ook, we praten dus niet langs elkaar heen. Voor het ontstaan van het godsbesef maakt het trouwens niets uit, creationisten iet meegerekend. Voor hen is de vraagstelling nml. sowieso onzin daar er nooit een evolutie is geweest.
de creatie van dat concept kan machtswellust als een drijfveer hebben gehad. Dus is het perfect mogelijk dat misbruik besef vooraf gaat,aangezien het concept in die visie deels wordt gecreeerd om het te ge(mis)bruiken. (het 'besef' dus heel gestuurd is door belanghebbenden)
We hebben het hier over gods
besef, een besef dat universeel, van alle tijden en alle culturen is. Alleen bij de verdere
vormgeving of
invulling van dat
besef kun je spreken van een
concept dat bedacht is en waarbij allerlei meer en minder fraaie bedoelingen een rol kunnen hebben gespeeld.
Dit is niet verklarend he,waarom leent een monotheistisch godsbesef zich tot misbruik in een hierarchische sociale omgeving is een meer genuanceerde en gerichte vraag
Maak er een topic van, zou ik zeggen. Je eerdere (Egyptische) voorbeeld ging trouwens over een polytheistische samenleving maar voor mijn antwoord maakt dat niet uit. Dat blijft namelijk hetzelfde; er is namelijk geen andere verklaring.
Verder gaat het topic over de evolutie van het godsbesef,
Nee, het ging over het
ontstaan godsbesef als evolutionair fenomeen. De rest is cultuur/culturele ontwikkeling.
even aanstippen dat er zowel darwinistische,genetische evolutie bestaat als culturele, meer memetisch gestuurde.
En alsjeblieft geen memen hier. Dat is pseudowetenschap. Doe dat maar verder bij biologie of psychologie, dan hoef ik het niet te zien en hoef ik me ook niet te ergeren.
Zoals ik eerder al aan gaf ben ik de overtuiging toegedaan dat de oorzaken van een monotheistisch 'godsbesef' eerder in het holoceen zijn te vinden dan in het pleistoceen.
???? Niet gezien. Ander topic, neem ik aan? Beetje typisch, zeg maar bizar, trouwens om geologische begrippen op culturele ontwikkelingen toe te passen.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)