Een constant electrisch licht is nog geen gloeilamp...De uitvinder van de gloeilamp was James Bowman Lindsay, een schot, die in Dundee voor het eerst een constant electrisch licht liet zien op 25 juli 1835.
Een constant electrisch licht is nog geen gloeilamp...De uitvinder van de gloeilamp was James Bowman Lindsay, een schot, die in Dundee voor het eerst een constant electrisch licht liet zien op 25 juli 1835.
Dat vind ik geen goed argument: als je vraagt wie het eerste scheermes heeft uitgevonden, ga je toch ook niet op zoek naar een slimmerik in de brons- of ijzertijd?Het basis principe is toch hetzelfde.
.....zou ik die willen diskwalificerenIn 1835, James Lindsay demonstrated a constant electric light at a public meeting in Dundee, Scotland. He stated that he could "read a book at a distance of one and a half feet". However, having perfected the device to his own satisfaction, he turned to the problem of wireless telegraphy and did not develop the electric light any further. His claims are not well documented.
Oke, ik ga een poging doen, maar ik ben er zojuist achter gekomen, dat dat nog knap lastig isIk geef de draad door aan Zpidermen, en hoop dat die een vraag heeft die deze valkuil kan vermijden.
Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken4. Juridische status van een diplomatieke vertegenwoordiging
Een wijdverbreid misverstand is de gedachte dat een Nederlandse ambassade of Nederlands consulaat op het grondgebied van een andere staat een stukje Nederland in het buitenland zou zijn. Dit is niet het geval. Alle gebouwen die in gebruik zijn bij Nederlandse vertegenwoordingen in het buitenland behoren tot het grondgebied van de betreffende gaststaat. Anders is het echter gesteld met de bevoegdheden van deze staat ten aanzien van het terrein en de gebouwen van deze vertegenwoordigingen en van de Nederlanders die er werken. Deze bevoegdheden zijn beperkt op grond van hoger genoemde twee verdragen. De beperkingen worden wel samengevat onder de term 'privileges en immuniteiten'.
Deze bevestiging vind ik leuk want je vraagformulering en het door mij gevonden en gequote stukje tekst sloten zo mooi op elkaar aan dat ik daar al een sterk vermoeden over had.En Veertje haalt dezelfde bron aan waar ik m'n vraag op gebaseerd had.

Eerlijk gezegd vind ik dit geen vraag in de trant van 'bijna iedereen denkt het te weten, maar bijna niemand weet het', maar eerder een vraag in de trant van 'bijna niemand weet het'... Die gaat niet over een wijdverbreid misverstand, maar om een algemeen onwetendheid.Kraus schreef:Een gruwelijk voorbeeld van bovenstaande is de bijna gelijktijdige (begin 19e eeuw- net voor de ontdekking van de Venus van Milo))roof van een nog veel kostbaarder Venus, door Nederlanders!
Pas onlangs is deze euveldaad hersteld door de teruggave van het geroofde.
Hier de vraag:
Over welke "schat" gaat het hier?
In 80 dagen, bedoel je?Iedereen kent toch zeker wel de naam van de man die als eerste rond de wereld reisde?