Puzzel Puzzels
Ahoyyyy
Artikelen: 0

Re: Snelheid elektrische lading in een geleider

Dus als ik eender welke pool aard, zal het signaal daar naartoe gaan? De aarde is toch alleen maar een geleider...niet meer en niet minder dacht ik. Of begrijp ik je nu verkeerd?

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

eendavid

Het signaal plant zich voort in de geleider. Als je pool A bijvoorbeeldt aardt, en in pool B een signaal aanlegt, dan zou het toch al te gek zijn dat het signaal zich van A naar B voortplant? Er is op t=0 namelijk helemaal geen signaal in A. Als ik aan kant A van een koort een snok geef, dan zal je er -hoop ik- geen problemen mee hebben dat het signaal zich van A naar B voortplant. Waarom vindt je dit wel raar voor elektromagnetische problemen?

PS: ik kan natuurlijk niet voor jou spreken, maar ik vermoed dat dit komt omdat deze vraagstukken irrelevant zijn bij elektrische schakelingen, waar abstractie wordt gemaakt van het veldprobleem. Als dat het probleem is, probeer dan je intuitie van circuits weg te smijten en denk in termen van velden die zich moeten voortplanten.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

thermo1945

Om de lamp te doen branden moet de stroom helemaal rond
Dat hoeft niet. Wel heb je natuurlijk een gesloten kring nodig.

Hoewel de elektronen in het 'elektronengas met vele km/s bewegen, zigzaggen ze gigantisch door het trillende kristal. Daardoor is hun effectieve opschuifsnelheid, de zogenaamde driftsnelheid, in een gelijkstroomkring slechts circa 3 mm/s (afhankelijk van de temperatuur en soort geleider). De lading schuift dus gemiddeld maar traag op.

Bij een hoogfrequente wisselspanning, trilt de lading heen en weer met een amplitude die veel kleiner kan zijn dan de omtrek van de kring.

Alleen veranderingen van het elektrische veld in de draad (en het magnetische veld buiten de draad) worden met de lichtsnelheid doorgegeven.
Ahoyyyy

Maar beweegt die golf zich ook niet IN de geleider zelf? Of alleen er rond?
thermo1945

Maar beweegt die golf zich ook niet IN de geleider zelf? Of alleen er rond?
De verandering van het elektrische en magnetische veld kan een golf zijn (die dus met de lichtsnelheid beweegt.

In de geleider is dat voornamelijk het elektrische veld; erbuiten voornamelijk het magnetische veld
eendavid

\(j=\sigma E\)
. De kring hoeft dus niet 'rond' te zijn: zolang er een veld is dat sterk genoeg is in de gloeidraad, zal de lamp branden.
thermo1945

De kring hoeft dus niet 'rond' te zijn
Je denkt bv aan het ontladen van een condensator over een LED.
ghrasp

Denk dat je de fasehoek (tussen U e I) er in moet betrekken om het idee van een volledige "golf" cq cyclus te zien. Bij een dynamo is die geen negentig graden. Zou dat wel zo zijn dan zou de lamp niet eens branden want geen weerstand hebben.

Des te meer de fasehoek van een dynamo of electrisch systeem de negentig graden zou naderen des te kleiner de weerstand van de lamp. Het branden van de lamp is niet zozeer het opvangen van een signaal, dat signaal is tussen de polen van de dynamo en de lamp is er tussen geplaatst.

ads

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Ahoyyyy

Ik ben wat onduidelijk geweest, met faseverschuiving bedoelde ik eigenlijk dat de je doordat de golf een bepaalde tijd nodig heeft om door de geleider te reizen daarmee spanning op die geleider zou creeeren.

Maar mijn vraag blijft..

Wat als ik een bron heb, ik sluit daar een draad van 1m op een pool, en een draad van 300000km op de andere pool.Aan de uiteinden van deze draden staat een lamp.Gaat mijn lamp dan na 1/300000s aan? Of pas na 1second, omdat de golf helemaal moet rondgaan?(Stel dat de snelheid van de golf de lichtsnelheid is) Ik heb al vele antwoorden gekregen maar nog steeds geen dat mijn probleem concreet oplost? Maakt het dan zoveel uit welke geleider je aan welk deel van de bron aansluit?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!