wie was er 't eerst.. de kip of 't ei?
Moderator: Rhiannon
( vetjes van mij )Het probleem van creationisme in wetenschap is dat het uitgaat van een creator.
Er is trouwens genoeg fundamentalistische kontdraaierij ( waaronder creato's dus ) zat op het internet te vinden , die steeds opnieuw beweren dat ze empirische ( lees wetenschappelijke ) bewijzen hebben voor het bestaan van een "creator -god " ....Tot nu toe is dat nog niet gelukt terwijl er al sinds mensenheugenis naar God en Goden gezocht wordt.
TsjokHet creatiemodel van Leuke Gast ben ik erg benieuwd naar
Ja, ik begreep niet helemaal het doel van het topic tot je laatste prikkelende postErik schreef:Goh toch nog iemand die zich geprikkeld voelt.
Je kiest voor ID, waarom?
Dat klinkt alsof jet het zelf ook niet helemaal gelooft?Dat zijn een beetje mijn 'zweverige' denkbeelden.
Zonder oorzaak geen gevolg, dat lijkt me logisch.Verder denk ik dat alles wat wij waarnemen een oorzaak heeft, dus veronderstellen dat het begin (als er al een begin was) geen oorzaak had (=toeval) klinkt minder waarschijnlijk dan dat dit wel zo is.
Je bedoeld dat uit choas geen orde kan ontstaan?Als je van een tijdloze oorsprong uitgaat, dan nog moet er iets zijn dat orde schikt en het universum 'ordent' zoals het is.
Waarschijnlijk is geen wetenschap.Al met al lijkt het mij dus waarschijnlijker dat Intelligent Design plaats heeft gevonden(of nog vindt), dan dat dit niet het geval is.
We weten allemaal dat het op dit moment onmogelijk is om een creator wetenschappelijk aan te tonen, dus laten we ons concentreren op de creationistische modellen om de bovenstaande 2 vragen misschien te kunnen beantwoorden.JanMeut schreef:Het probleem van creationisme in wetenschap is dat het uitgaat van een creator.
Je zal dus moeten bewijzen dat er een creator is, dat is wetenschappelijk nogal lastig. Tot nu toe is dat nog niet gelukt terwijl er al sinds mensenheugenis naar God en Goden gezocht wordt.
Leuke Gast en gast hebben hun creatiemodel nog niet gepresenteerd maar wellicht kun jij wat leven in de brouwerij brengen.Tsjok45 schreef:----> Als je wilt van gedachten wisselen over "causaliteit " het
"regressie -in-het-oneindige " probleem ( de eerste oorzaak ligt in het oneindige ) en bijvoorbeeld " de zwarte doos van schrodinger " , het probalisitische karakter van empirische waarnemingen , quantum- etc ... ( zeer interessante onderwerpen -) houd niemand je tegen daarover een topic te starten .... graag zelfs .....
ik kijk met belangstelling naar zoiets uit ....
Of wilt u ook een creatiemodel als bijdrage leveren ?
Dan ben je zeer welkom op dit topic , zeker als u beslist dat ook effecktief te doen ....
Dat wordt toch al wel wetenschappelijk aanvaard, dat aan ieder gevolg een oorzaak is vooraf gegaan?Erik schreef:Zonder oorzaak geen gevolg, dat lijkt me logisch.
Maar minder waarschijnlijk? Dat klinkt niet echt wetenschappelijk.
Is dat je gevoel/intuitie of kun je dat onderbouwen?
JanMeut schreef:Het probleem van creationisme in wetenschap is dat het uitgaat van een creator.
Je zal dus moeten bewijzen dat er een creator is, dat is wetenschappelijk nogal lastig. Tot nu toe is dat nog niet gelukt terwijl er al sinds mensenheugenis naar God en Goden gezocht wordt.
Mijn opmerking aangaande de wetenschappelijke waarde had betrekking op de volgende zinsnede (let op het vette gedeelte):Dat wordt toch al wel wetenschappelijk aanvaard, dat aan ieder gevolg een oorzaak is vooraf gegaan?
Ik dacht even dat je antwoord kwam geven op een aantal eerder gestelde vragen, voor een goede voortgang van dit topic is dit van belang, dus laten we ons daar eerst mee bezig houden.Verder denk ik dat alles wat wij waarnemen een oorzaak heeft, dus veronderstellen dat het begin (als er al een begin was) geen oorzaak had (=toeval) klinkt minder waarschijnlijk dan dat dit wel zo is.
Ik geloof het niet 100% nee, maar het is momenteel de kant waar ik naartoe neig. Moge de wetenschap, filosofie, of spirituele openbaringen van anderen of mijzelf hier verandering in brengen, dan zal dat zo zijn.Erik schreef:Bedankt voor de reactie, maar voordat we verder gaan wil ik natuurlijk ook nog weten waarom de andere opties afvallen?
En we moeten de belangrijkste vraag niet vergeten natuurlijk: "Is creationisme/ID wetenschap?"
Dat klinkt alsof jet het zelf ook niet helemaal gelooft?Dat zijn een beetje mijn 'zweverige' denkbeelden.
Uiteraard is het niet wetenschappelijk, want de wetenschap heeft nog geen verklaring voor het ontstaan van het universum. Het is dus inderdaad een intuitie, want zoals je zelf al zei "zonder oorzaak geen gevolg, dat lijkt me logisch".Zonder oorzaak geen gevolg, dat lijkt me logisch.Verder denk ik dat alles wat wij waarnemen een oorzaak heeft, dus veronderstellen dat het begin (als er al een begin was) geen oorzaak had (=toeval) klinkt minder waarschijnlijk dan dat dit wel zo is.
Maar minder waarschijnlijk? Dat klinkt niet echt wetenschappelijk.
Is dat je gevoel/intuitie of kun je dat onderbouwen?
Of dit kan, moet nog blijken. Het moet zelfs nog blijken of chaos überhaupt bestaat of heeft bestaan.Je bedoeld dat uit choas geen orde kan ontstaan?Als je van een tijdloze oorsprong uitgaat, dan nog moet er iets zijn dat orde schikt en het universum 'ordent' zoals het is.
Eveneens moet bewezen worden dat het universum via toeval uit chaos of het niets is ontstaan.Waarschijnlijk is geen wetenschap.Al met al lijkt het mij dus waarschijnlijker dat Intelligent Design plaats heeft gevonden(of nog vindt), dan dat dit niet het geval is.
Hiervoor quote ik even JanMeut:
JanMeut schreef:Het probleem van creationisme in wetenschap is dat het uitgaat van een creator.
Ik neig momenteel naar het denkbeeld dat er nooit een beginpunt is geweest. Creatie is dus niet het beginpunt, maar een tijdloos of oneindig proces van ordening (gestuurd door een bewustzijn).We weten allemaal dat het op dit moment onmogelijk is om een creator wetenschappelijk aan te tonen, dus laten we ons concentreren op de creationistische modellen om de bovenstaande 2 vragen misschien te kunnen beantwoorden.
Leuke Gast en gast hebben hun creatiemodel nog niet gepresenteerd maar wellicht kun jij wat leven in de brouwerij brengen.
En de Big-Bang theorie dan?Uiteraard is het niet wetenschappelijk, want de wetenschap heeft nog geen verklaring voor het ontstaan van het universum.
Van Chaos naar Kosmos: het dynamisch heelalp schreef:p schreef:
Als je van een tijdloze oorsprong uitgaat, dan nog moet er iets zijn dat orde schikt en het universum 'ordent' zoals het is.Of dit kan, moet nog blijken.Je bedoeld dat uit choas geen orde kan ontstaan?
Professor Stuart A. Kaufmann is 1 van de mensen die hier al onderzoek naar gedaan heeft.Het belangrijkste gevolg van de quantumtheorie is dat zij de verklaring geeft voor de fundamentele architectuur van materie en daardoor ook voor de onvoorstelbare diversiteit van zijn verschijningsvormen. Wanneer we dit combineren met de kosmolgische vergelijkingen van de relativiteitstheorie ontstaat een model voor de evolutie van het zeer vroege heelal waarbij orde ontstaat uit chaos.