Ja, maar ik krijg de kriebels van mensen die hun eigen oordeel boven alles stellen. Die het in orde vinden anderen te manipuleren. Dan worden stelregels als: Do not make sexual advances unless you are given the mating signal en Do not harm little children zeer subjectief.
Klopt, inderdaad subjectief. Afhankelijk van de persoon zelf. Bepaalde mensen zouden een baby meenemen naar een voetbalmatch bijvoorbeeld. Anderen zouden dat als het grootste onheil mogelijk beschouwen voor zo'n jong kind... 't is maar hoe je't bekijkt...
Maar als het de "goeden" eraan gelegen is dat het MS een beter imago krijgt, dan kunnen ze zich toch ook openlijk van de "slechten" distantiëren? Wat is er zo moeilijk aan te roepen: "dat zijn niet de mensen met wie wij te maken willen hebben, we hebben ze zojuist uit ons clubje geknikkerd".
Wordt ook gedaan met die bepaalde mensen... die geweldadige, seksverslaafden enzo... wat niet wil zeggen dat men hen kan tegenhouden zich toch zo te noemen en met de Satanic Bible rondzwaaien als ze daar zin in hebben. De pers smult van zulke aandachttrekkers... kan je nog zoveel zeggen dat de officiële organisatie zich distantiërt, niet veel mensen zullen dat nog geloven. Het slechte over iemand of iets geloven is blijkbaar iets inherent veel simpeler.
Veertje schreef:Dat dacht ik niet. Ik ging ervan uit dat hij het directe contact met mensen bedoelde, want hij verwees in de quote die ik plaatste, naar een boek "The Satanic Witch" als compendium van "lesser magic" ten behoeve van manipulatie van anderen om die anderen zover te krijgen iets in jouw voordeel te doen.
Peter Gilmore lijkt er anders wel heel duidelijk over te zijn wat onder manipulatie dient te worden verstaan, en staat daarachter, want hij raadt het boek aan.
Dat een "kopstuk" als Peter Gilmore hier openlijk over praat als zijnde iets lovenswaardig, vind ik niet zo best. En het is tegenstrijdig met wat hij verder zegt.
Die interpretatie stamt af van een andere steunpilaar van MS... dat niet iedereen gelijk geschapen is, en we onze eigen kracht uitmaken. Dat we als mens, een zoveelste dier uit de natuur, onze plaats moeten verstevigen als we een goed/gelukkig leven willen hebben. We niet over ons heen moeten laten lopen. In die zin is manipulatie zowel offensief als tegelijk defensief. Het wordt gebruikt om een soort afstand te creëren tussen jezelf en diegenen die je niet vertrouwt of die niet to je dichte vriendkring behoren.
En dat gedoe van Lesser Magic en Greater Magic heeft z'n eigen uitleg
Deze gedachtensprong begrijp ik niet. Infringing is bijvoorbeeld een recht geweld aandoen. Of ergens inbreuk op doen. Dus nogmaals: hoe kan Peter Gilmore enerzijds proclameren dat manipulatie van anderen voor eigen gewin best is (met behulp van lesser magic), en anderzijds de filosofie achter het MS uitleggen als een filosofie die maximale vrijheid van jezelf nastreeft, in combinatie met maximum verantwoordelijkheid, zonder inbreuk te doen op mensen, hun rechten geweld aan te doen. (zie de quotes van PG die ik in mijn vorige post onder elkaar plaatste).
Die verantwoordelijkheid zullen anderen je doen nemen als ze vinden dat je met hen te ver gaat...
Wat trouwens hun volste recht is, zie regel 4 en 11
Ik zei niet: tegenspraak. Ik zei, feitelijk zouden regels 4 en 11 genoeg geweest moeten zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er ergens een gegronde reden is dat 5 en 9 zijn opgevoerd (terwijl ze toch eigenlijk gewoon onder 4 en 11 vallen). Mijn gevoel is dat die er naderhand bijgevoegd zijn, naar aanleiding van de aantijgingen die er zijn geweest. En misschien om binnen de eigen gelederen wat orde te scheppen? Maar nog steeds vind ik, zoals ik eerder zei, begrippen als "mating signal" en "harm" erg subjectief.
Ik verwijs deels naar mijn vorig antwoord om regel 4 en 11 uit te leggen...
Kan best zijn dat ze later bijgevoegd zijn vooraleer de algemene publicatie begon, dat is mij niet bekend...
Kan ook deel uitmaken va Lavey's jeugd in het circus... daar zie je nogal eens dingen.
Er woonden trouwens leeuwen in z'n tuin
Waarom heb je dan regels nodig? Waarom een interne hierarchie in de organisatie?
"Mijn idee van hoe een goed leven in elkaar zit"
Niet echt een aantrekkelijke titel denk ik zo...
Alles heeft structuur nodig.
Uit de engelse wiki haal ik:
In 1975 LaVey created controversy within the Church of Satan by phasing out the Church’s “Grotto” system
Dat systeem bestaat niet meer...
Niveau binnen MS hangt af van levenlijke verwezenlijkingen...
Volgens mij denkt zowat iedereen zelf na en komt tot eigen ideeën. Daaruit komt toch juist een ieders levensfilosofie voort. Okee, er zijn altijd wel wat minder bedeelde mensen, die zich graag laten leiden door wat dan ook, maar dat is niet voorbehouden aan een bepaalde levensfilosofie. Dus begrijp ik, op grond van die gedachte, nog steeds niet waarom gelovigen geen deel uit mogen maken van het MS clubje en waarom men zich meent te moeten onderscheiden door Satansmaskers op zijn hoofd te zetten (ontvangstfoto op de officiele site). Peter Gilmore is trouwens stelliger m.b.t. de levensfilosofie. Die benadrukt vooral ook de EIGEN maximale vrijheid. Het recht om te DOEN wat men bedacht heeft. Afzetten tegen alles wat jou probeert iets op te leggen of te verbieden. Daar gaat het m.i. vooral om.
Anton Lavey hield er een beetje z'n eigen stijl op na... Dat gedoe met die maskers is zeker geen vereiste, en wordt zelfs bijna niet meer gedaan, behalve door een kleine bende fanatiekelingen...
Zo was Anton een groot liefhebber van Loungemuziek, hij vond die "heavy metal" en "black metal" niet klinken. Maar heeft er nooit iets tegen ingebracht, sinds dat volgens hem meer kwaad dan goed zou doen binnen CoS. Muziek was uiteindelijk iets triviaal, en ieder mag z'n eigen voorkeur hebben.
Enja, Peter Gilmore bendrukt dat onderdeel meer dan Lavey zelf, maar ik acht hem niet gaande tot taferelen die je in het boek "Crime and Punishement" tegenkomt, waar een man zich baseert op Nietzsche om iemand die volgens hem een "minder lid van de gemeenschap" is te doden. Uiteindelijk zal ieder lid het op diens eigen manier doen, maar persoonlijk wil ik wel eerst de redenen weten waarom iemand of iets me iets zou willen opleggen/verbieden. Wie weet, er zit misschien een goed idee achter. Moest men zonder kritisch nadenken toepassen wat Gilmore in weinig woorden uitlegt, zouden mensen de dingen slecht doen "omdat ze er zin in hadden" Zoals rondlopen op een bouwwerf zonder beschermingshelm ofzo... Als de dingen zinvol zijn, kan men zeker diens intieel standpunt dat voortkwam uit onkennis, veranderen.
Tussen een zogenaamde waardevolle levensfilosofie van het MS (waar de mensheid in haar geheel iets aan zou kunnen hebben) en hoe het MS zich uit (zoals Gilmore erover schrijft, de regeltjes en wetten, de priesterschappen en heksentitels binnen het MS) zit voor mij een levensgroot onverklaarbaar gat. Het rijmt niet.
Zoals ik eventjes geleden reeds aanduidde, dat systeem hoort feitelijk officieel niet meer. Gilmore is zo'n beetje "van de oude garde" en gebruikt zulke termen nog. Da's feitelijk enkel voor mensen die zich met Greater Magic willen bezighouden, wat niet verplicht is binnen MS! Dan blijf je beperkt tot een laag niveau in het grotto systeem, wat maar bitter weinig mensen een barst kan schelen

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."