Ik begrijp de link die je maakt tussen roken en vlees eten niet helemaal. Van roken kunnen anderen last hebben, omdat ze het vinden stinken en er ziek van worden. Zo hebben we allemaal last van mensen die vlees eten, omdat het water kost, energie, het landschap, en omdat varkensschuren stinken. Maar waarom wil je dan vlees eten in opebare ruimten gaan verbieden? Of ga ik er te serieus op in, bedoelde je dit als grap?
Het is inderdaad een (wrange) grap, met een boodschap, welliswaar. Kijk, het is inmiddels in Nederland verboden voor rokers om een kroeg te runnen en daar met andere rokers te ontspannen. Om ideologische redenen is het leven van de roker zuur gemaakt. Maar de gevaren van het vlees eten voor mens en milieu, daar doen we niet moelijk over. Sterker nog: de vleessector wordt gesubsidieerd door belastinggeld! Een stuitender voorbeeld van de hypocritie waarmee onze samenleving doordrengt is, is nauwelijks te vinden, (behalve dan misschien de krokkodillentranen die momenteel worden geplengt om Georgie)
Vleeseten slecht voor de mens? Ja. Met name in landen als de VS wordt vee gehouden door het voortdurend te verzadigen met antibiotica. Dat is een perfecte omgeving om 'ultrapathogenen' te kweken. Vroeg of laat ontwikkelt zich onder dergelijke omstandigheden een superbacterie met het potentieel om een wereldwijde ramp te veroorzaken. De gevolgen hiervan zijn vele male groter dan de gevolgen voor de gezondheid van mensen die (willens en wetens) een kroeg in lopen waar gerookt wordt.
Als vegetarier wordt mijn gezondheid dus
ernstig bedreigt door de vleeseters die zorgen dat de vleessector in stand gehouden wordt, waaruit vroeg of laat een superbacterie voort zal komen.
Nog iets anders. Als ik in een restaurant of snackbar een vegetarisch gerecht bestel, weet ik vrijwel zeker dat de pannen, het frituurvet en het keukengereedschap dat ervoor gebruikt is ook voor vleesbereiding is gebruikt. Dus de prionen die vastkleven aan vlees en die de oorzaak zijn van Creuzfeld-Jacobs, om maar een voorbeeld te noemen, daar sta ik mogelijk ook aan bloot, ondanks het feit dat ik bewust vegetarier ben!
Waarom worden de rokers onderdrukt om niets, terwijl de vleeseters met rust gelaten worden? In onze grondwet zijn regels opgenomen over gelijke behandeling!
De enige oplossing is om het vleeseten in openbare ruimtes te verbieden. Er is geen ondergrens in de mate waarin men blootgesteld mag worden aan prionen en superbacterien. Als vegetarier heb ik recht op een vleesvrije (en prionenvrije) werkplek, en uitgaansgelegenheid! Of niet soms?!
Merk op dat ik het nog niet eens heb over de enorme milieuschade die wordt veroorzaakt door vleesproductie.
Het is tijd dat we serieus worden, en een totaalverbod op vleesconsumptie invoeren. Het alternatief is dat we stoppen met het structureel onderdrukken van tevreden rokers. Het is het een, of het ander. Nu begrijp ik dat de 'morele meerderheid' in Nederland zich rotlacht om mijn standpunt. Het is het recht van de sterkste. Maar de geschiedenis leert dat een regering gebaseert op hypocritie, onderdrukking en bedrog uiteindelijk omver geworpen wordt. Wanneer een regering de smaak ontwikkelt om minderheidsgroepen zonder duidelijk reden te onderdrukken dan komt het op een hellend vlak dat via groeiend cynisme, burgerlijke ongehoorzaamheid en criminaliteit leid tot opstand, burgeroorlog en revolutie. Het is hoog tijd om een aantal dingen recht te zetten, te beginnen met de emancipatie van de roker en de bestrijding van het vleeseten.