Puzzel Puzzels
ferry
Artikelen: 0

Re: Minder vlees eten voor een beter milieu

Fabrice Macours schreef:eum, voor zover ik weet is het in België, Nederland, Frankrijk, enz ... volgens de wet verboden om iemand te vermoorden

maar ik moet toegeven dat je wel een punt hebt :

het is niet omdat iets al eeuwenlang in onze cultuur gebakken zit, dat onze levenswijze niet kan/mag worden aangepast aan huidige normen en waarden

maar door "vlees eten" te verbieden ga je veel genot weghalen uit het leven van vele mensen ...
Voor de duidelijkheid: ik ben tegen het voorgestelde idee het eten van vlees te verbieden (in openbare ruimtes) maar dat ik tegelijkertijd niet vind dat iets te verantwoorden is op basis van het idee dat we iets al jaren zo doen, want de reden dat we iets doen hoeft niet goed te zijn.

Overigens is het argument met het verbieden van "vlees eten" neem je veel genot uit de levens van vele mensen heel goed te weerleggen dat we dat met het verbod op bepaalde verdovende middelen ook doen. Dus, mocht er een groot gevaar schuilen in het eten van vlees, hetzij voor individuen, hetzij voor de samenleving als geheel, is het best te overwegen. :D

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

ferry

Assassinator schreef:Op zich geeft dat niet, wij kunnen immers geen gras grazen zoals koeien dat kunnen.

Op zich zou ik de topictitel veranderen in "Minder de bio-industrie steunen voor een beter milieu." Vlees eten an sich is niet slecht voor het milieu, het is hoe wij het vlees fokken (de traditionele manier althans) dat het slecht voor het milieu maakt (bijv het bijvoederen met voer dat gemaakt is van zaken die wij ook gewoon kunnen eten). Als je gewoon het bos ingaat en een hert doodschiet om dat vervolgens op te eten (en daar kun je een tijdje mee doen) is dat op zich niet milieuvervuilend. Ik zie dan ook heel vaak anti-vlees argumenten die eigenlijk anti-bio-industrie argumenten zijn.
Ja, dat klopt natuurlijk wel. Alleen is het punt dat voor de meeste mensen zal gelden dat het eten van vlees gekoppeld is aan de wijze waarop het geproduceerd wordt. Anders gezegd, ik kan nu wel het bos instappen en een hert neerschieten maar dan zal ik me moeten verantwoorden omdat dat verboden is, nog los van het punt dat ik niet zou weten hoe ik een hert precies zou klaarmaken, maar goed.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Wien Ee

... " Vlees eten an sich is niet slecht voor het milieu, het is hoe wij het vlees fokken (de traditionele manier althans) dat het slecht voor het milieu maakt (bijv het bijvoederen met voer dat gemaakt is van zaken die wij ook gewoon kunnen eten). Als je gewoon het bos ingaat en een hert doodschiet om dat vervolgens op te eten (en daar kun je een tijdje mee doen) is dat op zich niet milieuvervuilend. Ik zie dan ook heel vaak anti-vlees argumenten die eigenlijk anti-bio-industrie argumenten zijn.
De milieu argumenten tegen vlees eten zoals waterverbruik, energieverbruik en landgebruik, zijn inderdaad ondervangen bij jagen in de natuur. Praktisch is het niet. Mensen wonen zo dicht op elkaar en met zo velen dat gaan jagen in de nabije natuur voor slechts een enkeling mogelijk is. En dan nog... Waarom zou iemand dat doen? Voor de voedingswaarde van vlees zijn alternatieven te koop.

Om nog even terug te komen op de opening:
... En als dat niet goed mogelijk is: moeten we dan niet vlees eten in openbare ruimten gaan verbieden, net zoals we roken verbieden? Waarom het een doen en het andere laten, als we toch bezig zijn?
Ik begrijp de link die je maakt tussen roken en vlees eten niet helemaal. Van roken kunnen anderen last hebben, omdat ze het vinden stinken en er ziek van worden. Zo hebben we allemaal last van mensen die vlees eten, omdat het water kost, energie, het landschap, en omdat varkensschuren stinken. Maar waarom wil je dan vlees eten in opebare ruimten gaan verbieden? Of ga ik er te serieus op in, bedoelde je dit als grap?
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.
Assassinator

De milieu argumenten tegen vlees eten zoals waterverbruik, energieverbruik en landgebruik, zijn inderdaad ondervangen bij jagen in de natuur. Praktisch is het niet. Mensen wonen zo dicht op elkaar en met zo velen dat gaan jagen in de nabije natuur voor slechts een enkeling mogelijk is. En dan nog... Waarom zou iemand dat doen? Voor de voedingswaarde van vlees zijn alternatieven te koop.
Het was op zich maar een voorbeeld, je kan ook duurzaam landbouw bedrijven, biologisch/ecologisch. Het zijn dus argumenten tegen de manier van vlees produceren, niet tegen vlees eten.
Ik begrijp de link die je maakt tussen roken en vlees eten niet helemaal.
Ik ook niet. Het rookverbod is er om personeel en niet-rokers te beschermen tegen mee-roken, maar zoiets als mee-eten (in deze context) bestaat helemaal niet.
Overigens is het argument met het verbieden van "vlees eten" neem je veel genot uit de levens van vele mensen heel goed te weerleggen dat we dat met het verbod op bepaalde verdovende middelen ook doen. Dus, mocht er een groot gevaar schuilen in het eten van vlees, hetzij voor individuen, hetzij voor de samenleving als geheel, is het best te overwegen.
Dat vind ik net zo onzinnig. Waarom zou je mensen het recht ontnemen om te doen met hun lichaam wat ze willen? Zolang niemand er maar last van heeft. Waarom geeft het als iemand stijf staat van de cocaïne in zijn eigen huis? Men tript maar een eind weg, waarom zou ik het recht hebben om zich met hun levens te bemoeien? Het is hun eigen lichaam.

Overigens, het bleek juist dat vlees eten niet per definitie slecht is terwijl soya producten wellicht ook niet altijd goed voor je zijn. Zullen we soya producten dan maar gaan verbieden?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Benm

Anders gezegd, ik kan nu wel het bos instappen en een hert neerschieten maar dan zal ik me moeten verantwoorden omdat dat verboden is, nog los van het punt dat ik niet zou weten hoe ik een hert precies zou klaarmaken, maar goed.

Zaak is vooral dat, wanneer je dit doet, je andermans (waarbij de staat ook maar even een man is) hert doodschiet en opeet. Principiele bezwaar is hier dat het diefstal is, niet dat je geen hert zou mogen neerschieten.
Victory through technology
Assassinator

Zaak is vooral dat, wanneer je dit doet, je andermans (waarbij de staat ook maar even een man is) hert doodschiet en opeet. Principiele bezwaar is hier dat het diefstal is, niet dat je geen hert zou mogen neerschieten.
Dit viel mij inderdaad op toen ik er wat dieper in ging kijken, en dat verbaasde mij zeker. De staat die de eigenaar is van de herten...kan het nog gekker worden? Ik denk zelf niet dat jagen op een wild hert door mensen als diefstal wordt gezien, ik denk dat je eerder Bambi-achtige "awwwww"'s krijgt :D .

- Robert Heinlein -
ferry

Assassinator schreef:Het was op zich maar een voorbeeld, je kan ook duurzaam landbouw bedrijven, biologisch/ecologisch. Het zijn dus argumenten tegen de manier van vlees produceren, niet tegen vlees eten.

Ik ook niet. Het rookverbod is er om personeel en niet-rokers te beschermen tegen mee-roken, maar zoiets als mee-eten (in deze context) bestaat helemaal niet.

Dat vind ik net zo onzinnig. Waarom zou je mensen het recht ontnemen om te doen met hun lichaam wat ze willen? Zolang niemand er maar last van heeft. Waarom geeft het als iemand stijf staat van de cocaïne in zijn eigen huis? Men tript maar een eind weg, waarom zou ik het recht hebben om zich met hun levens te bemoeien? Het is hun eigen lichaam.

Overigens, het bleek juist dat vlees eten niet per definitie slecht is terwijl soya producten wellicht ook niet altijd goed voor je zijn. Zullen we soya producten dan maar gaan verbieden?
Voor alle duidelijkheid: mijn argument is het ook niet. Ik probeer hier alleen wat dingen helder te krijgen.

Overigens is het mee-rook argument ook onzin. Meeroken is een keuze, je hoeft niet naar een kroeg te gaan waar gerookt wordt.
Mechanieker

Ik begrijp de link die je maakt tussen roken en vlees eten niet helemaal. Van roken kunnen anderen last hebben, omdat ze het vinden stinken en er ziek van worden. Zo hebben we allemaal last van mensen die vlees eten, omdat het water kost, energie, het landschap, en omdat varkensschuren stinken. Maar waarom wil je dan vlees eten in opebare ruimten gaan verbieden? Of ga ik er te serieus op in, bedoelde je dit als grap?
Het is inderdaad een (wrange) grap, met een boodschap, welliswaar. Kijk, het is inmiddels in Nederland verboden voor rokers om een kroeg te runnen en daar met andere rokers te ontspannen. Om ideologische redenen is het leven van de roker zuur gemaakt. Maar de gevaren van het vlees eten voor mens en milieu, daar doen we niet moelijk over. Sterker nog: de vleessector wordt gesubsidieerd door belastinggeld! Een stuitender voorbeeld van de hypocritie waarmee onze samenleving doordrengt is, is nauwelijks te vinden, (behalve dan misschien de krokkodillentranen die momenteel worden geplengt om Georgie)

Vleeseten slecht voor de mens? Ja. Met name in landen als de VS wordt vee gehouden door het voortdurend te verzadigen met antibiotica. Dat is een perfecte omgeving om 'ultrapathogenen' te kweken. Vroeg of laat ontwikkelt zich onder dergelijke omstandigheden een superbacterie met het potentieel om een wereldwijde ramp te veroorzaken. De gevolgen hiervan zijn vele male groter dan de gevolgen voor de gezondheid van mensen die (willens en wetens) een kroeg in lopen waar gerookt wordt.

Als vegetarier wordt mijn gezondheid dus ernstig bedreigt door de vleeseters die zorgen dat de vleessector in stand gehouden wordt, waaruit vroeg of laat een superbacterie voort zal komen.

Nog iets anders. Als ik in een restaurant of snackbar een vegetarisch gerecht bestel, weet ik vrijwel zeker dat de pannen, het frituurvet en het keukengereedschap dat ervoor gebruikt is ook voor vleesbereiding is gebruikt. Dus de prionen die vastkleven aan vlees en die de oorzaak zijn van Creuzfeld-Jacobs, om maar een voorbeeld te noemen, daar sta ik mogelijk ook aan bloot, ondanks het feit dat ik bewust vegetarier ben!

Waarom worden de rokers onderdrukt om niets, terwijl de vleeseters met rust gelaten worden? In onze grondwet zijn regels opgenomen over gelijke behandeling!

De enige oplossing is om het vleeseten in openbare ruimtes te verbieden. Er is geen ondergrens in de mate waarin men blootgesteld mag worden aan prionen en superbacterien. Als vegetarier heb ik recht op een vleesvrije (en prionenvrije) werkplek, en uitgaansgelegenheid! Of niet soms?!

Merk op dat ik het nog niet eens heb over de enorme milieuschade die wordt veroorzaakt door vleesproductie.

Het is tijd dat we serieus worden, en een totaalverbod op vleesconsumptie invoeren. Het alternatief is dat we stoppen met het structureel onderdrukken van tevreden rokers. Het is het een, of het ander. Nu begrijp ik dat de 'morele meerderheid' in Nederland zich rotlacht om mijn standpunt. Het is het recht van de sterkste. Maar de geschiedenis leert dat een regering gebaseert op hypocritie, onderdrukking en bedrog uiteindelijk omver geworpen wordt. Wanneer een regering de smaak ontwikkelt om minderheidsgroepen zonder duidelijk reden te onderdrukken dan komt het op een hellend vlak dat via groeiend cynisme, burgerlijke ongehoorzaamheid en criminaliteit leid tot opstand, burgeroorlog en revolutie. Het is hoog tijd om een aantal dingen recht te zetten, te beginnen met de emancipatie van de roker en de bestrijding van het vleeseten.
Spooky K

Om ideologische redenen is het leven van de roker zuur gemaakt.
Volgens mij zijn er ondertussen genoeg gezondheidsredenen om niet te roken, die vallen niet bepaald onder het kopje ideologisch.
dan de gevolgen voor de gezondheid van mensen die (willens en wetens) een kroeg in lopen waar gerookt wordt.
Wetens: ja, willens: nee. Ik kan niet zeggen dat ik echt een cafe in wil lopen waar de lucht dik is van rook. Dit is echter wel in vrijwel elk cafe het geval en laat mij vrij weinig keus.
Als vegetarier wordt mijn gezondheid dus ernstig bedreigt door de vleeseters die zorgen dat de vleessector in stand gehouden wordt, waaruit vroeg of laat een superbacterie voort zal komen.
De kans dat er een superbacterie ontstaat bij dieren die ook nog eens op mensen overslaat is aanzienlijk kleiner dan het risico dat de gezondheidsindustrie momenteel aan het kweken is door voor elke loopneus antibiotica voor te schrijven. Hierdoor ontstaan "superbacterien" die al besmettelijk zijn voor mensen.

Hoewel ik persoonlijk al een tijd minder vlees eet (om maar even terug te komen op de titel van deze thread) en regelmatig een vegetarisch gerecht klaarmaak, denk ik niet dat het verbieden van vlees echt een oplossing is. Biologisch vlees lost volgens mij alle door jou genoemde problemen op (minder miluebelasting, geen antibiotica, geen "superbacterien"). Ik denk dat de regering hier meer aandacht aan zou moeten besteden en mischien zelfs verplicht moet maken, net zoals het verbod op legbatterij-eieren.
"I believe in God, only I spell it Nature." - Frank Lloyd Wright

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - A. Einstein
Assassinator

@Mechanieker:

Alweer zijn jouw argumenten niet tegen vlees eten, maar puur en alleen tegen de bio-industrie. En die 2 zijn niet per definitie aan elkaar gelinked. Je kan ook vlees eten en niet de bio-industrie steunen, door bijv biologische/ecologische producten te kopen, of naar de poelier te gaan. Het is de bio-industrie die alle milieu-problemen veroorzaakt en die gezondheidsrisico's met zich mee brengt (hoewel je niet moet doen alsof daar niet op gecontroleerd wordt), en dáár zijn je argumenten dus tegen.

Als het trouwens goed is, wordt niet hetzelfde keukengereedschap gebruikt voor vleesbereiding als voor groentebereiding. Dat mag volgens mij ook helemaal niet. De vis en gevogelte bereiding is vaak ook nog eens apart. Logisch, je wilt A geen smaak-contaminatie en B het moet wel hygiënisch blijven. Maar het is niet zo dat je als vegetariër ook niet risico-vrij bent.

Off-topic:
Overigens is het mee-rook argument ook onzin. Meeroken is een keuze, je hoeft niet naar een kroeg te gaan waar gerookt wordt.
Dat is niet waar. Als je er bijv nou eerder was, en de roker zonder pardon (wat mij genoeg is overkomen, niet alleen in de horeca) een peuk naast je opsteekt, heb je niet de keuze om zijn lucht dan maar niet in te ademen. Feit is, is dat roken invloed heeft op je directe omgeving. Waarom zou de drugsgebruiker zijn drug (laten we nou niet om de hete brij heen draaien: nicotine is een keiharde hard-drug, alleen dit is er 1 die geëmancipeerd is en dus niet wordt gedemoniseerd) aan andere mogen opdringen? Ik vind het best dat iemand tabak of wiet rookt, of cocaïne gebruikt, alleen doe dat daar waar de niet-gebruiker er geen last van heeft. Je lichaam is van jezelf, dat vind ik een zeer belangrijke vrijheid, maar je hebt niet het recht om iets te bepalen over andermans lichaam.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het rookverbod een redelijk draconische maatregel vind. Afzuiginstallaties werken toch ook prima? Ik heb wel eens vaker naast een roker gezeten waar ik geen last van had, er was gewoon een afzuigkap. Dan is toch iedereen blij?

Daarom is het verbieden van vlees eten in openbare ruimtes je reinste onzin: je dringt niets op aan anderen, je directe omgeving hoeft niet te merken dat je vlees aan het eten bent. Dat is, normaliter, wel wat anders met roken (door de rook).

- Robert Heinlein -
Benm

Nog iets anders. Als ik in een restaurant of snackbar een vegetarisch gerecht bestel, weet ik vrijwel zeker dat de pannen, het frituurvet en het keukengereedschap dat ervoor gebruikt is ook voor vleesbereiding is gebruikt. Dus de prionen die vastkleven aan vlees en die de oorzaak zijn van Creuzfeld-Jacobs, om maar een voorbeeld te noemen, daar sta ik mogelijk ook aan bloot, ondanks het feit dat ik bewust vegetarier ben!
Stel dat het al waar zou zijn: waarom moet je per se in een restaurant of snackbar eten waar ook vlees verwerkt wordt? Als je er zo mee zit zou ik kiezen voor een compleet vegetarisch restaurant (of iets anders dan aan jouw veiligheidseisen voldoet), of het desnoods maar zelf koken.

Met dat rookverbod hebben ze het over een andere boeg gegooid: Dat is er helemaal niet ter bescherming van de klanten. Die gingen willens en wetens een kroeg in waar gerookt wordt (dat er geen rookvrije bestonden is puur een vraag/aanbodkwestie). Vervolgens bedenkt men als 'oplossing' dat het personeel beschermd dient te worden (dat kan blijkbaar nergens anders gaan werken oid). Zo is het recht op een rookvrije werkplek (niet onaardig) verworden tot de -plicht- op een rookvrije werkplek.

Zo ook met vlees: niemand is verplicht het te eten, als je het om een of andere reden niet wilt dan ben je daar vrij in. Het anderen verbieden vlees te eten gaat niet werken, daar is domweg geen basis voor... afgezien van een idioot verhaal over bio-industrie en superbacterien, maar mocht de wetgever dat ooit geloven zal hij eerder de antibiotica dan het vlees an sich verbieden.
Victory through technology
Mechanieker

... afgezien van een idioot verhaal over bio-industrie en superbacterien, maar mocht de wetgever dat ooit geloven zal hij eerder de antibiotica dan het vlees an sich verbieden.
Niet uit de heup schieten Benm. Eerst verdiepen, dan pas spotten. Ik doe het ook altijd in die volgorde.

Ooit gehoord van MRSA? Het is het bekendste voorbeeld van een "superbacterie" die ontstaan is precies door het mechanisme van structureel antibioticagebruik in diervoeder wat ik aanroer. Mag jij me uitleggen waarom dat feitje nooit wordt genoemd als er weer eens doden zijn gevallen of als er een hele ziekenhuisafdeling moet worden afgesloten.

Maar dit is allemaal off topic aan't worden. Ga aub maar in een apart draadje bewijzen dat dit een "idioot verhaal is".
Spooky K

Ooit gehoord van MRSA? Het is het bekendste voorbeeld van een "superbacterie" die ontstaan is precies door het mechanisme van structureel antibioticagebruik in diervoeder wat ik aanroer.
MRSA is ontstaan door antibiotica gebruik door mensen, niet door de bio-industrie (zie
Eerst verdiepen, dan pas spotten.
Mischien je eigen advies opvolgen? :D

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - A. Einstein
Mechanieker

edit: Als je dat bewezen hebt, kun je ook meteen de betreffende wikipedia lemma updaten! :D

En trouwens, wetgevers moet je niet vertrouwen om hun wijsheid, maar uitsluitend om hun zorgvuldigheid. De wijsheid is aan ons!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Spooky K

edit: Als je dat bewezen hebt, kun je ook meteen de betreffende wikipedia lemma updaten! :P
Dit wist ik niet. Mijn fout. :D

Ik geloof overigens nog steeds dat biologisch vlees een aanzienlijk betere oplossing voor dit probleem is dan het totaal verbieden van vlees, net zoals een niet schadelijke sigaret (mocht zoiets ooit worden uitgevonden, en dan heb ik het niet over de "super smoker") beter zou zijn dan een verbod op roken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!