Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Marko
Artikelen: 0

Re: Leven mogelijk op exo-planeet gliese 581c?

NASA en ESA zijn op zoek naar allerlei mogelijke aanwijzingen voor de aanwezigheid van leven. Vrij zuurstof in de atmosfeer is gewoon een van die mogelijkheden, maar dat betekent niet dat men uitsluitend daar naar kijkt.

SETI is een project van heel andere orde, en zoekt helemaal niet naar zuurstof.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
ToonB

Opvallend is wel dat die zuurstof er is.

Ik geloof wel dat er ergens in dit universum een andere vorm van leven is. Zij het sterk afwijkend van de onze, of mogelijk wel gelijkaardig aan de onze.

Dit wil niet zeggen dat ik zomaar aan ga nemen: Hé, er is zuurstof. Waarschijnlijk leven dan!

Wat die aanwezigheid van zuurstof wel inhoudt, is dat er, zoals de topicstarter zegt, een systeem is op de planeet waarbij zuurstof in zijn geoxideerde vorm kan blijven.

Gesteenten, mineralen, en weet ik veel wat zullen snel aangetast worden door zuurstof.

Dat dit het gevolg is van leven, zou ik niet meteen durven aanhalen, maar zelfs een soort van 'zuurstofcyclus' die wij nog niet kennen zou al een vondst op zich zijn.

Ik kan me op aarde geen (niet-biologisch) systeem inbeelden dat op groote schaal O2 vrijzet.

Het aantreffen van een planeet zonder leven, waar een cyclus zorgt voor een gebalanceerde hoeveelheid O2 in de atmosfeer is dus ook al bijzonder.

Wie weet zijn er wel complexe componenten op die planeet die als het ware een 'katalytische' functie hebben om zonder 'leven' zoals wij het kennen zuurstof vrij te zetten.

De kans dat we, op korte/middellange termijn, uitvinden hoe en waarom die zuurstof er is, is zeer klein in mijn ogen (nagenoeg onbestaande met de huidige technologie, op een planeet die 400 lichtjaren verder ligt).

Maar als in de toekomst een component gevonden en/of geïsoleerd kan worden, die zuurstof gaat vrijzetten uit gesteentelagen etc, kan dit een stap vooruit zijn in eventuele kolonisatie van verdere planeten.

Ik weet dat dit allemaal ver gezocht is, en ik ben ook een scepticus.

Maar ik vind dat iedereen altijd doldraait bij het gedacht van 'leven op andere planeten', zonder stil te staan bij fysische/chemische verschijnselen die zich voordoen, zonder dat er daarom leven moet zijn.

en om even op die website terug te komen. Met name het stuk dat marko linkt.:

Als we naar 'aardse vormen van leven' gaan kijken, kan een soort oerprimitieve bacterie ook leven zijn.

Berichten versturen en bij wijze van spreken hopen dat hun belwaarde niet op is, en kijken of ze een SMS-je terugsturen is allemaal erg Sci-fi.

Leven is veel breder dan de groene, groothoofdige mannetjes die we uit de films kennen.

Uiteraard weten de meesten dit wel, maar soms verbaas ik me aan de reacties met mensen die buitenaards leven en aliens met grote groene hoofden ongeveer gelijk gaan stellen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I
andre1965

Het probleem is dat wij leven te snel zien als tweebenig, tweearmig etc.

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Het leven hier op aarde heeft zich aangepast aan de omstandigheden.

Atmosfeer, licht, lengte van de dagen, maanden, jaren. Temperaturen, zonnestraling, natuurlijke achtergrondstraling,

zwaartekracht etc.etc.etc.

We weten nog niet precies hoe het leven hier onstaan is, omdat er geen overblijfselen zijn uit de oudste tijden van de aarde. Duidelijk is wel dat het leven ontstond doordat de omstandigheden om uit dode materie leven te laten ontstaan precies goed waren. Vooral de maan heeft daar een belangrijke rol bij gespeeld door voor enorme getijdekrachten te zorgen (de maan stond in het begin van het leven slechts 24.000 km van de aarde !). Ook de aanwezigheid van de reuzenplaneten zoals Jupiter was belangrijk, omdat die gasreuzen als een soort vangnet fungeerden voor al te grote kometen die al het leven zo weer hadden kunnen vernietigen.

De kans dat al deze omstandigheden ook in het Gliese-stelsel bestonden, is natuurlijk klein, maar niet onmogelijk.

Het leven hier op aarde is in de zee ontstaan, maar we weten niet of het ook op land kan ontstaan. Dat is natuurlijk goed mogelijk. Gezien het ontelbare aantal sterren in het heelal betekent een "kleine kans" dat het toch nog onvoorstelbaar vaak zal voorkomen en misschien wel veel vaker dan we denken. Of niet. Dat blijft koffiedik kijken.

Helaas zijn zelfs onze nabije buursterren nog véle malen te ver weg om er van dichtbij onderzoek te kunnen doen.

Even terug naar de omstandigheden : er kan zich in het Gliese-stelsel misschien totaal ander leven hebben gevormd dan wij gewend zijn. Vrijwel alle leven op aarde is aan elkaar verwant. Misschien bestaat er elders wel leven dat wij helemaal niet als zodanig zouden herkennen. Enorme organismen of sterk samenwerkende organismen, of stenen die leven etc.etc. Je kunt er alle kanten mee op.

Het kan ook nog zijn dat leven op andere planeten zich slechts in het water bevindt en dat intelligente, overheersende soorten daar diep in de oceanen leven en geen flauw idee hebben van het bestaan van het heelal.

Een ding kun je denk ik wel stellen : ze zullen geen Engels praten en vrijwel zeker niet op ons lijken, zoals in Star Trek !

Meer weten we niet en het zal nog wel even duren voordat we er achter komen.
The Man

Om op de vraag in de titel van de topic terug te komen: Of vrije zuurstof op een planeet gelijk staat aan leven aldaar is niet vast te stellen op deze afstand. We kennen tot nog toe slechts 1 geval waarbij dat wel zo is: de aarde. Derhalve kennen wij nu maar 1 manier waarop vrije zuurstof is ontstaan en de andere 'mogelijkheden' zijn ons onbekend (als ze er al zijn) Dus de optimistischen onder ons zullen zeggen: Hier geldt dat dus daar ook. En de pessimistischen onder ons zullen zeggen: Maar wie zegt niet dat er nog andere manieren zijn waarbij vrije zuurstof kan onstaan en blijven bestaan?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden zullen we maar zeggen, ook al kennen we er tot op heden slechts 1.
gawyn

Volgensmij is deze informatie over zuurstof op gliese 581c onjuist.

Als je de recente data van gliese 581c bekijkt kom je tot de conslusie dat deze planeet niet woonbaar is.

De planeet staat namelijk te dichtbij de zon waardoor de tempraturen hier zouden kunnen stijgen tot in onleefbare hitte.

Het kan zijn dat ik hier fout zit, maar ik kan me herrineren dit kort geleden te hebben gelezen.

Onderzoek gaat verder op planeet gliese 581d, hier lijkt wel mogelijkheid tot leven te zijn.

verbeter me als ik fout zit aub.
_Rick

Ik ben al sinds 2009 zéér enthousiast over de vondst van de ster Gliese in het hemellichaam Weegschaal. Deze zogenaamde ster bevat, tot zo ver wij weten, zes planetaire begeleiders en een rode dwerg. Zelfs bij het SETI project is er zeven keer een signaal opgepikt vanuit Gliese 581 waarvan er een signaal ontkracht is, bij de andere zes signalen was de herkomst onbekend.

Wij trachten nu een poging tot communicatie, als deze aanwezig is, doormiddel van het versturen van een radiosignaal richting Gliese 581c A Message from Earth (AMFE). Dit radiosignaal is op 9 oktober 2008 verstuurd en zal naar schatting in 2049 aankomen. Helaas is dat radiosignaal helaas nutteloos geworden omdat wetenschappers zeggen dat het te heet voor leven is. Nu heeft de nasa in augustus 2009 Hello from Earth richting Gliese 581d gestuurt die daar in december 2029 aan zal komen.

Nu vraag ik me tot op heden nog steeds twee dingen af. Hoe kunnen wetenschappers bevestigen dat Gliese 581c geen leven bevat door simpel te zeggen dat hij te dicht op zijn zon-ster staat? Misschien is het er wel 0-40 graden en is daar wel leven. Waarom gaan ze dan niet door met zoeken omdat een simpele wetenschappelijk team zegt dat er geen leven mogelijk is? (Daar bedoel ik mee; de natuurwetten en levensvorm die wij hier hebben, hoeft daar niet persé net zoals hier te zijn).

Ten tweede, er zijn nu twee radioboodschappen naar Gliese (c/d) gestuurd. Het signaal wat in 2029 zal aankomen op Gliese 581d, is deze dan misschien ook te beluisteren zijn door Gliese 581c en versa vice voor het bericht dat naar schatting in 2049 zal aankomen?

Het is al zo lang stil rondom Gliese, ik vermoed, aangezien er duidelijke radiosignalen vanuit Gliese zijn opgepakt, er leven aanwezig is. Waarom word er niks meer aan gedaan? Ik ben zeer overtuigd van mijn zaak dat we dingen gaan aantreffen blij Gliese die we zochten, in welke levensvorm dan ook.
jkien
Moderator

Hoe kunnen wetenschappers bevestigen dat Gliese 581c geen leven bevat door simpel te zeggen dat hij te dicht op zijn zon-ster staat? Misschien is het er wel 0-40 graden en is daar wel leven. Waarom gaan ze dan niet door met zoeken omdat een simpele wetenschappelijk team zegt dat er geen leven mogelijk is?
Het wikipedia-artikel over Gliese 581 c legt netjes uit hoe over het klimaat op die planeet gedacht wordt. Met een beetje geluk heerst er een speciale bewolking die het leefbaar maakt. Er is vast wel een onderzoeker die doorgaat met klimaatmodellen, maar er valt niets waar te nemen aan deze onzichtbare planeet. Het heeft geen haast. Laten we wachten op de ontdekking van een 'habitable zone'-planeet die zodanig voor zijn ster langs passeert dat er spectroscopische metingen van water in de atmosfeer gedaan zouden kunnen worden.

(Daar bedoel ik mee; de natuurwetten en levensvorm die wij hier hebben, hoeft daar niet persé net zoals hier te zijn).
In dat opzicht (met name watergebrek) kunnen we beter eerst naar Venus en Mars kijken, dat is niet zo ver weg.
Ten tweede, er zijn nu twee radioboodschappen naar Gliese (c/d) gestuurd. Het signaal wat in 2029 zal aankomen op Gliese 581d, is deze dan misschien ook te beluisteren zijn door Gliese 581c en versa vice voor het bericht dat naar schatting in 2049 zal aankomen?
De radiobundels zijn zo breed dat ze beide planeten bereiken
Het is al zo lang stil rondom Gliese, ik vermoed, aangezien er duidelijke radiosignalen vanuit Gliese zijn opgepakt, er leven aanwezig is. Waarom word er niks meer aan gedaan? Ik ben zeer overtuigd van mijn zaak dat we dingen gaan aantreffen blij Gliese die we zochten, in welke levensvorm dan ook.
Je noemt het terecht vermoedens en overtuigingen.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”