Ben mij nog altijd aan het verdiepen in het onderwerp uiteraard. Heb mijn waarneming al kunnen vereenvoudigen in een simpel elektrisch schema van 3 weerstanden (de belangrijkste).
Rt=R1//(R2+R3) (juiste notatie voor R1 parallel over R2 en R3 in serie? hopelijk)
Nu R1 is de overgangsweerstand tussen mijn 2 profielen en die andere 2 in serie zijn vrij lage weerstanden die de shunt vormen.
Als ik op deze schakeling een grote stroom loslaat (bv 2kA) onder een lage spanning van bv 12V.
Dan zal er een eerste fase veel stroom via de shunt gaan maar ook via R1. Nu die stroom in R1 is groot genoeg om daar een warmte ontwikkeling te creëren volgens H = I² * R * T * K (T= tijd en K is een factor voor warmte verliezen).
In de volgende fase zal die overgangsweerstand dus enigszins dalen omdat door het plastics worden van het materiaal er een beter contact opp. ontstaat [volgens rho=R*(A/l)] en anderzijds stijgen door de opwarming van het metaal (volgens welke formule deze weerstand vergroot weet ik niet maar het komt erop neer dat er meer elektronen gaan botsen in het materiaal).
Op en bepaald moment is die ontwikkelde warmte zo groot dat ze effectief in gaan smelten of toch in een deeg vormige toestand op elkaar worden gedrukt en zich met elkaar vermengen.
Ik zou graag te weten komen hoe de stroom zich gaat gedragen in functie van de tijd en dus de toestandsverandering van het materiaal.
Als je mij op weg kunt helpen met wat resources ben ik al tevreden. Het begint een mengeling te worden van elektriciteit, thermo en chemie. Al denk ik dat ik zelf alles ga mogen beginnen uitpluizen en alles in verband ga mogen brengen.
Nu als juist afgestudeerde graduaat is dit al een redelijk niveau aan het worden dus hulp kan ik wel even gebruiken. Ik ga alles uitdokteren tot op het atoom als dit blijkt nodig te zijn.
Puzzels