Puzzel Puzzels
StevenW
Artikelen: 0

Re: Weerstandslassen

Ben mij nog altijd aan het verdiepen in het onderwerp uiteraard. Heb mijn waarneming al kunnen vereenvoudigen in een simpel elektrisch schema van 3 weerstanden (de belangrijkste).

Rt=R1//(R2+R3) (juiste notatie voor R1 parallel over R2 en R3 in serie? hopelijk)

Nu R1 is de overgangsweerstand tussen mijn 2 profielen en die andere 2 in serie zijn vrij lage weerstanden die de shunt vormen.

Als ik op deze schakeling een grote stroom loslaat (bv 2kA) onder een lage spanning van bv 12V.

Dan zal er een eerste fase veel stroom via de shunt gaan maar ook via R1. Nu die stroom in R1 is groot genoeg om daar een warmte ontwikkeling te creëren volgens H = I² * R * T * K (T= tijd en K is een factor voor warmte verliezen).

In de volgende fase zal die overgangsweerstand dus enigszins dalen omdat door het plastics worden van het materiaal er een beter contact opp. ontstaat [volgens rho=R*(A/l)] en anderzijds stijgen door de opwarming van het metaal (volgens welke formule deze weerstand vergroot weet ik niet maar het komt erop neer dat er meer elektronen gaan botsen in het materiaal).

Op en bepaald moment is die ontwikkelde warmte zo groot dat ze effectief in gaan smelten of toch in een deeg vormige toestand op elkaar worden gedrukt en zich met elkaar vermengen.

Ik zou graag te weten komen hoe de stroom zich gaat gedragen in functie van de tijd en dus de toestandsverandering van het materiaal.

Als je mij op weg kunt helpen met wat resources ben ik al tevreden. Het begint een mengeling te worden van elektriciteit, thermo en chemie. Al denk ik dat ik zelf alles ga mogen beginnen uitpluizen en alles in verband ga mogen brengen.

Nu als juist afgestudeerde graduaat is dit al een redelijk niveau aan het worden dus hulp kan ik wel even gebruiken. Ik ga alles uitdokteren tot op het atoom als dit blijkt nodig te zijn.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

StevenW

Hier ben ik weer.

Ik heb al wat zitten rond zoeken via google en ook hier op het forum maar het lijkt me wat vergezocht om het effectief op atoom niveau te gaan bekijken.

Nu is mijn volgende onwetendheid wat effectief de las gaat bepalen. Is dit puur te verklaren door deze formule H=I²*R*T*K ? warmteontwikkeling laat de materialen in elkaar smelten .... en als dit dan zo te verklaren is hoe kun je die warmteontwikkeling gaan vastlegging in functie van de tijd?

Dit kan wss maar proefondervindelijk vastgelegd worden denk ik.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

StevenW

Dit is dus degelijk wel de formule waarmee je de warmteontwikkeling mee vastlegt. Het probleem zit hem meestal in de weerstandswaarden van overgangen en het materiaal zelf. Weerstandswaarden die dan nog eens veranderen doordat ze opwarmen en die dus ook warmte gaan opnemen die niet bedoeld zijn om te lassen.

3 interessante artikeltjes zijn hier te vinden

1) http://www.thefabricator.com/ResistanceWel...cle.cfm?ID=1688

2) http://www.thefabricator.com/ResistanceWel...icle.cfm?ID=993

3) http://www.weltronic.com/welding_concepts/...utions_chc.html

voor degene die interesse hebben ;-)

Verder begin ik hele plaatje te snappen door tegen mijzelf te praten :D

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

EddyReady

RVS is niet zo danig gemakkelijk te weerstandslassen aangezien de overgangsweerstand RVS-RVS in dezelfde grootte-orde ligt dan de weerstand van elk stuk apart. Dwz. dat de laslens in het midden van het stuk gaat liggen, en niet noodzakelijk in het overgangsgebied. Bij onderdelen met gelijke dikte valt dit probleem uiteraard weg.
Als je verschillende dikten materiaal moet lassen, moet je altijd een elektrode met een groter contactoppervlak aan de zijde van het diktste materiaal plaatsen. Je kan eenvoudig een kleine schets maken om te kijken welke diameter je dan voor de dunste en welke voor de dikste plaat moet gebruiken. Alleen dan krijg je de laslens op de juiste plaats.

Teken een hartlijn vanaf elektrode 1 door de materialen en als hartlijn door elektrode 2, trek daarna 2 lijnen vanaf de hoekpunten van de elektrode door het snijpunt van de hartlijn en het contactvlak van beide materialen. De raakpunten van deze lijnen met het oppervlak van het andere materiaal geeft de maat van de diameter van de tweede elektrode.

Daarnaast kan je berekenen welke parameters je moet instellen. Je moet dan wel een aantal zaken (hoofdvariabelen)weten zoals Materiaalsoort, eventuele deklaag, soortelijke weerstand van het materiaal, gewenste diameter van de laslens, maximale indruk van de elektrode. Als je de weerstand weet van het totaal, kan je berekenen hoeveel J(oule) warmte je moet hebben om een juiste laslens te krijgen. Je weet immers de smelttemperatuur van je materialen.

Overigens bestaat er (simulatie)software om bijvoorbeeld een puntlas te kunnen nabootsen op je scherm. Je kan dan 'spelen'met de parameters om te zien of de las gaat voldoen aan de gestelde eisen of niet. Zo heb je Sorpas (zeer prijzig, maar ook SpotSim (vele malen goedkoper) Je moet wel de laatste versie van SpotSim (4.0) hebben.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!