Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
doemdenker
Artikelen: 0

Re: [raadsel] slakrace

peterdevis schreef:Na duizend dagen heeft het paard 10 km afgelegd (kan iedereen dit nog volgen?) en de slak reeds 74 meter 58 cm en 47 mm. Hat het paard niet bewogen gedurende die 1000 dagen dan was de slak eindelijk aangekomen.

Ogenschijnlijk zou je zeggen dat  de slak het paard nooit meer kan inhalen, de afstand tussen beiden is immers enorm toegenomen. als je echter het procentueel gaat bekijken (afgelegde afstandslak/afgelegde afstand paard) is dez toegenomen (in het voordeel van de slak. Als deze blijft toenemen ( en ik zou niet weten waarom niet) zal de slak het paard uiteindelijk inhalen. Dit kan echter nog een tijdje duren.

Wie kan dit bewijzen?

PS volgens mij na ongeveer 10 tot 30 dagen
Juist, die slak haalt het wel maar het duurt wel heel lang.

Hier een lijstje:

Loopt het paard slechts A cm dan duurt het B dagen.

A B

1 1

2 4

3 11

4 31

5 83

6 227

7 616

8 ...

Zoek het verband tussen A en B, druk B uit in A, vul voor A 1000 in.

En je hebt het antwoord.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Anonymous

De vermenigvuldiging van de tijd lijkt verdacht veel op e.

616/227=2,713656388 e=2,718281828

Ik schat het aantal dagen die de slak nodig heeft om het paard te bereiken op e tot de macht 1000 -0,5. Das wel heeeeel veeeeel. Maar die slak haalt het wel.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Reinder

het elsatiek enz heft er niks mee te maken, dat slakje llopt gewoon over een touw naar een bepaald punt toe, het paard gaat niet verder weg van de slak want die beweegt net zo hard mee

Fout. De eerste nacht kruipt 't slakje 1cm. Als het paard de dag erop gaat lopen en het elastiek verdubbeld zal het stukje achter de slak ook verdubbeld worden. Hij gaat dus naar 2cm. De 2e dag als slakkie weer een centimeter gekropen heeft en dus op 3cm zit word het elastiek met 50% verlengt, van 20m naar 30m. Dit gaat dus ook weer op voor de 3cm achetr het beestje, van 3cm naar 4.5cm. De dag erop loopt het paard van 30m naar 40m, vergroting van 1/3. Dit dus ook weer voor hat stukje achter de slak, die inmiddels op 5.5cm zit. Deze gaat dus naar 7 1/3cm. And so on... Aangezien de vergrotingsfactor die het paard op een gegeven moment met zich meebrengt op een gegeven moment te verwaarlozen is (Bij een kilometer nog maar 1%) ben ik geneigd te zeggen dat het slakje het niet gaat halen, helaas... Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit een gok is en dat ik mijzelf er niet toe kon zetten erover te gaan denken.
Boaz

Even wat getalletjes; na 100000000 dagen heeft het paard 655360,01 km afgelegd. De slak heeft dan 11518,17 km afgelegd. Procentueel heeft de slak dan 1,757532612 % van de totale weg van boom tot paard afgelegd. Dus de slak zal het paard nooit inhalen. Dit percentage wordt ook niet veel groter meer, in grafiekvorm is dat beter te zien:

Afbeelding

Verticaal het percentage, horizontaal het aantal verstreken dagen... Dit excel grafiekje kan niet meer data aan dus nauwkeuriger dan dit wordt het niet....
Draco

Zitten hier zo geen wiskundefreaks die dit alles zo een beetje in vergelijkingvorm kunnen gieten en dan bewijzen of de slak al dan niet het einde haalt? Lijkt me wel tof, als je er tijd voor hebt tenminste :shock:

Greetz

Draco
Boaz

Ik ben een lui mens, ik heb dat grafiekje in 10 minuten gemaakt. Dat is voor mij genoeg bewijs. Ik heb geen zin om met allerlei differentiaalvergelijkingen dit aan te tonen. Maar iemand die zich geroepen voelt...?
peterdevis

Ik hoop dat iedereen zich ervan bewust is dat dit een zeer belangrijk probleem is ivb met de ouderdom van het heelal!

Stel namelijk het volgende : De slak is een lichtstraal, het paard de aarde, de boom de oerknal, de elastiek de expanderende ruimte.
Anonymous

dan zou het dus betekenen dat de aarde ( het paard ) dan het licht ( de slak ) klopt ook niet helemaal geloof ik ;)

EDIT:als ik zo mijn eigen bericht lees dan ben ik hier en daar een woord vergeten.

ik bedoelde te zeggen dat in jou geval de aarde sneller zou reizen dan het licht en dat is ook niet helemaal correct dacht ik zo :shock: :?:
peterdevis

ik bedoelde te zeggen dat in jou geval de aarde sneller zou reizen dan het licht en dat is ook niet helemaal correct dacht ik zo  

Als je de elastiek als expanderende ruimte beschouwd, heeft de aarde (het paard) geen snelheid tov de (elastiek) ruimte. Het paard(de aarde)blijft steeds dezelfde afstand behouden tov van het einde van de elastiek (bepaald punt in de ruimte)
doemdenker

Boaz schreef:Even wat getalletjes; na 100000000 dagen heeft het paard 655360,01 km afgelegd. De slak heeft dan 11518,17 km afgelegd. Procentueel heeft de slak dan 1,757532612 % van de totale weg van boom tot paard afgelegd. Dus de slak zal het paard nooit inhalen. Dit percentage wordt ook niet veel groter meer, in grafiekvorm is dat beter te zien:

Afbeelding

Verticaal het percentage, horizontaal het aantal verstreken dagen... Dit excel grafiekje kan niet meer data aan dus nauwkeuriger dan dit wordt het niet....
Wat voor soort grafiek is dit? Volgens mij is het een logaritme dus dan wordt de 100% ooit wel bereikt.
Trevor

Ik denk dat het inderdaad een logaritmische functie is. En wel hierom:

De eerste dag loopt de slak 1/1000 deel van het elastiek.

De tweede dag komt daar nog eens 1/2000 deel bij, de derde dag 1/3000 enz.

De vraag is of al die delen samen op 1 uitkomen, oftewel of de som over 1/x ooit duizend wordt. De integraal over 1/x is een logaritmische functie, daarom denk ik dat dit ook wel logaritmisch zal zijn.

De slak zal het paard in ieder geval ooit inhalen. De som over 1/x van x=1 tot oneindig is immers divergent.
Boaz

Daar komt de rek van het elastiek nog bij, dus het getal is in werkelijkheid iets groter.

Ik heb gepoogd deze grafiek om te zetten naar een logaritmische maar het drama dat Excel heet wil niet echt meewerken. Ik kan slechts de y-as logaritmisch krijgen en niet de x-as. Dus ik heb hem in Autocad uitgezet:

Afbeelding

Niet zuiver logaritmisch dus, maar wel een dergelijk karakter. De rode lijn is een verbinding tussen het eerste en het laatst gegeven punt. Die heb ik er ingezet om te laten zien dat de berekende punten net geen rechte lijn vormen. De hoek die de lijn maakt is 5.36858338 graden. De laatste waarde is 2.01% van de totale afstand tussen slak en paard na 1000000000 dagen. Het is niet helemaal correct, maar door deze driehoek te vergoten naar 100% kom je uiteindelijk wel op het totaal aantal dagen. Dus ik moet mijn eerdere statement weerleggen. De slak komt wel bij het paard. Het duurt alleen onbenullig lang.
Anonymous

Boaz schreef:

Daar komt de rek van het elastiek nog bij, dus het getal is in werkelijkheid iets groter.
De rek van het elastiek zit er al bij in. De eerste dag loopt de slak tot op 1/1000 deel van het elastiek. Hoever het elastiek daarna uitrekt maakt niet uit, de slak blijft op 1/1000. De tweede dag is het elastiek langer, daarom loopt de slak nog maar 1/2000 deel.

Naar aanleiding van het rijtje van doemdenker zei een gast dit:
Gast schreef:De vermenigvuldiging van de tijd lijkt verdacht veel op e.

616/227=2,713656388 e=2,718281828

Ik schat het aantal dagen die de slak nodig heeft om het paard te bereiken op e tot de macht 1000 -0,5. Das wel heeeeel veeeeel. Maar die slak haalt het wel.
Dit klopt wel ongeveer. Ik heb het rijtje van doemdenker wat verder afgemaakt en kom tot de conclusie dat de slak het paard bereikt na ongeveer e tot de macht 999,42279 dagen.

rijtje:

s dagen

1 1

2 4

3 11

4 31

5 83

6 227

7 616

8 1674

9 4550

10 12367

11 33617

s = snelheid van het paard in cm per dag
Boaz

De rek van het elastiek zit er al bij in.
Je hebt gelijk, ik las het niet goed.
De vermenigvuldiging van de tijd lijkt verdacht veel op e.

616/227=2,713656388
Waar komt dit eigenlijk vandaan? Waarom 616/227? Ik zie het ff niet...

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Trevor

Het rijtje van doemdenker (op de eerste pagina van dit onderwerp) ging maar tot 7 cm per dag voor de snelheid van het paard. Als het paard 6 cm per dag zou lopen dan zou de slak 227 dagen nodig hebben om hem in te halen. Bij 7 cm per dag zou de slak 616 dagen nodig hebben. Daar komen die 616 en 227 vandaan. Als je grotere getallen neemt komt de verhouding steeds dichter bij e te liggen, bv 33617/12367 = 2,7182825.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!