Puzzel Puzzels
p__
Artikelen: 0

Re: Na de dood

stiekem hoop ik wel op een leven na de dood, maar alles wijst erop dat het na je laatste tik afgelopen is.
Niet alles hoor.

Om maar 1 voorbeeldje te noemen:

Degenen van wie je zou verwachten dat ze het zouden kunnen weten (mensen die dood geweest zijn en gereanimeerd), zeggen dat er wel degelijk een leven na de dood is. Zij hebben dan ook alle angst voor de dood verloren.

Maarja, men ging er van uit dat dit gewoon hallucinaties waren, dat men toevallig een leven-na-de-dood hallucinatie had op het moment dat men doodging.

Totdat wetenschappelijk onderzoek aantoonde dat deze 'hallucinaties' tijdens de clinische hersendood optraden.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

collegavanerik

je beland in de hemel.
Het overgrote deel van Gods schepping belandt in de hel, lekker efficient zo'n schepping. :shock:

Mijn persoonlijke mening. Je bent je hersenen, dus bij de dood houd je op te bestaan, je leeft slechts voort in de herinnering van anderen, en de genen van je kinderen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rifleman

die 'Gaia' theorie uit final fantasy : spirits within is fictie.. maar boeit me wel. Misschien een stukje realiteit?
Rogier

Leuke gast schreef:kenmerken zijn:

geen fysieke of geografische locatie op aarde,  

men kan er niet fysiek naar toe reizen,  

men kan er na de dood komen en  

de hemel wordt als een plaats beschouwd waar men eeuwig gelukkig is.

Universalisme, alle mensen uiteindelijk gered zullen worden en naar de hemel zullen gaan wanneer zij sterven.
Dus je hebt geen lichaam meer, of een andere stoffelijke vorm? Ervaar je dan nog jezelf, of ben je nog zelfbewust?

Als het niet fysiek is, wat dan? Ligt het buiten onze realiteit? En zo ja, hoe kunnen we er dan iets zinnigs over zeggen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Demelza

Mijn persoonlijke mening. Je bent je hersenen, dus bij de dood houd je op te bestaan, je leeft slechts voort in de herinnering van anderen, en de genen van je kinderen.
Zo denk ik er dus ook over. Na de dood is je geest, je bewustzijn er ook niet meer. Je vergaat weer tot stof en er zal niets meer zijn.

De hemel is het product van de mens en ik geloof er absoluut niet in. Er komen teveel vragen bovendrijven als ik vraag waar die hemel is, is het daar dan niet stampvol met al die overledenen,waarom nog een leven op aarde als de hemel beter is etc etc etc...
Iwerke

p schreef:
Dimevil schreef:
stiekem hoop ik wel op een leven na de dood, maar alles wijst erop dat het na je laatste tik afgelopen is.
Niet alles hoor.

Om maar 1 voorbeeldje te noemen:

Degenen van wie je zou verwachten dat ze het zouden kunnen weten (mensen die dood geweest zijn en gereanimeerd), zeggen dat er wel degelijk een leven na de dood is. Zij hebben dan ook alle angst voor de dood verloren.

Maarja, men ging er van uit dat dit gewoon hallucinaties waren, dat men toevallig een leven-na-de-dood hallucinatie had op het moment dat men doodging.

Totdat wetenschappelijk onderzoek aantoonde dat deze 'hallucinaties' tijdens de clinische hersendood optraden.
nee mensen die een doodervaring hebben gehad spreken over een tunnel en wit licht met op het einde van deze tunnel een zalig makend gevoel. als je zo'n ervaring hebt is een bepaalt deel van je hersenen zeer actief ( ben de naam eve kwijt) dus veronderstelt men dat dit hallucinaties zijn. zelfs meer nog bij mensen die zeer streng gelovig zijn is dit deel ook zeer actief dus al die verschijningen van de maagd maria enz zijn allemaal halucinaties veroorzaakt door je hersenen...
Antoon

Ik geloof in de BIG-BANG!(KNATS!)

Aangezien je niet zeker weet waar een atoom of molecul zich bevindt is er niet aan gerekent door iemand die de bigbang geeft ingecalculeert en alles wat we doen is dus neit voor bestemd.

Alles wat er gebeurt is dus vanaf dat moment te verklaren met natuurwetten.

Maar die zijn nu nog niet volledig. maar goed.

Alles valt te verklaren.

daarom denk ik ook dat als je dood bent , je niet meer bent.

gewoon nergens. ook niet zwart, nee je hebt geen bewustzijn meer.

Omdat leven na de dood niet te verklaren is denk ik dus ook niet dat het zal gebeuren. En als een bacterie dood gaat, heeft dat dan ook een leven na de dood?

Ik vindt gewoon leven na de dood erg onwaarschijnlijk. en ik geloof er daarom niet in.
Rifleman

die 'witte tunnel' kan zijn door een opvang van de witte (steriele) kleur van muren, de schijn van lampen/zon etc.. Samen met een bepaald hormoon (adrenaline geloof ik) krijg je een 'zalig makend' gevoel..

Je lichaam (alle cellen) proberen zich gewoon levend te houden. Ze maken daarom bepaalde hormonen aan die weer andere hormonen aanmaken.. het houdt elkaar allemaal in evenwicht :shock:
Iwerke

Rifleman schreef:die 'witte tunnel' kan zijn door een opvang van de witte (steriele) kleur van muren, de schijn van lampen/zon etc.. Samen met een bepaald hormoon (adrenaline geloof ik) krijg je een 'zalig makend' gevoel..

Je lichaam (alle cellen) proberen zich gewoon levend te houden. Ze maken daarom bepaalde hormonen aan die weer andere hormonen aanmaken.. het houdt elkaar allemaal in evenwicht :shock:
leuk:P

kan je mij misschien ook vertellen hoe het komt dat sommige ( niet allemaal) als ze zo'n bijna dood ervaring hebben dat ze zichzelf zien liggen op de operatietafel terwijl de dokter hem aan het reanimeren is... mss ook een halucinatie...
Holkers

je wordt wakker...

If life was only a dream, then death is your wake-up call
Rifleman

uit vogel perspectief bedoel je?

kijk.. die 'verhalen' zijn rond de jaren 60 (dus na de oorlog) ontstaan he.? wat kwam er toen in opkomst? JUIST! onze grote vriend de tv.. Wat was toen best wel in de mode? Juist!! Medische series kijke enzo.. Wat zag je daar? Dit soort beelden... :shock: Zo is het nu nogsteeds.

Samengevat : Mensen dromen daar uit eerdere 'ervaring' en leggen zichzelf in die plaats..

Dromen zijn bedrog ;)
peterA

Voor de mensen die geloven dat we in de hemel terecht komen na ons leven.

Een kinderlijke vraag:

Is er ook een apenhemel en een kikkerhemel?

en zo ja zijn dat apparte hemels?
p__

nee mensen die een doodervaring hebben gehad spreken over een tunnel en wit licht met op het einde van deze tunnel een zalig makend gevoel. als je zo'n ervaring hebt is een bepaalt deel van je hersenen zeer actief ( ben de naam eve kwijt) dus veronderstelt men dat dit hallucinaties zijn. zelfs meer nog bij mensen die zeer streng gelovig zijn is dit deel ook zeer actief dus al die verschijningen van de maagd maria enz zijn allemaal halucinaties veroorzaakt door je hersenen...
Leuke theorie, maar die klopt dus blijkbaar niet.

Mensen die een doodervaring hebben, zien niet alleen een tunnel, ze zweven ook buiten hun lichaam en nemen gebeurtenissen waar in de kamer, en andere verder gelegen plekken.

Best vreemd als achteraf blijkt dat deze waargenomen gebeurtenissen precies overeen komen met de werkelijkheid, zoals die was tijdens de clinische hersendood.
p__

Rifleman schreef:uit vogel perspectief bedoel je?

kijk.. die 'verhalen' zijn rond de jaren 60 (dus na de oorlog) ontstaan he.?
Incorrect, die verhalen bestaan al duizenden jaren.

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Elmo

Dit past meer bij Filosofie, dan bij Theorie Ontwikkeling.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!