Ongetwijfeld. Hoeveel mensen begrijpen nu precies waar de snaartheorie over gaat en hoeveel mensen (om het op de filosofie toe te spitsen) zijn in staat om de Phänomenologie des Geistes van Hegel te lezen? En zo zijn er voorbeelden te over van in zichzelf gekeerde theorieën én intellectuelen. Maar wellicht kunnen we niet ontkomen aan een dergelijke esoterische houding om tot inzicht in de wereld te komen. Wie zal het zeggen?
Ik denk dat mensen het simpelweg leuk vinden om te discussieren. De handeling zelf, het schrijven van bijdrages aan de discussie, is dan het doel, niet het gelijk of een ander doel in de toekomst. Dat lijkt mij een belangrijk deel van de verklaring voor discussies die maar doorgaan en doorgaan zonder dat er iemand tot nieuwe inzichten komt.
Dit zijn wel leuke reakties.Discussie hebben voor een groot deel ook als doel om te ontdekken hoe men de eigen positie zo helder, duidelijk en kort mogelijk kan verwoorden. Er hoeft niet perse een ontwikkeling van inzichten plaats te vinden, als aan het einde men hetzelfde veel duidelijke kan zeggen met veel minder woorden is dit ook een positieve ontwikkeling. Vooral als er in het begin nog onduidelijkheid bestaat over de eigen positie kan een discussie met peers vaak tot een veel duidelijk begrip leiden van de eigen opvattingen.
Wat zal starter stokvis hier van vinden.
Er zijn nog steeds veel volken waar discussie niet eens bij de levenswijze hoort of kan horen dus algemeen menselijk gedrag kan het niet zijn.Ik zoek naar een verklaring van dit kennelijk algemeen menselijk gedrag.
Geleerdheid en wijsheid gaan niet altijd samen.
Wij moeten er altijd rekening mee houden dat geleerdheid kan helpen bij beslissingen groot of klein.
Is discussie een woordenstrijd of juist niet?
Als iemand constant alléén zíjn mening geeft maakt dit op enig moment een reaktie los,soms is het beter even te wachten soms niet.
Puzzels