Puzzel Puzzels
Menheffrin
Artikelen: 0

Re: Waarom hebben mensen een religie?

Je beschrijft hier twee fenomenen die kritisch van elkaar zijn onderscheiden, maar we komen ze alleen in synthetische vorm tegen. Het is een gelijktijdigheid van beide gelijkwaardige fenomenen waarin op wetenschappelijke wijze niet valt vast te stellen welke het primaat verdient. Hiervoor kan men slechts kiezen. Kiezen op haar beurt is weer een activiteit lijkt me.
Dus op wetenschappelijke wijze is dat niet vast te stellen? In het N.T. ziet men Paulus optreden als theoloog. Als theoloog van zijn eigen vaardigheden of als pleitbezorger van de betekenis van Jezus? Er is geen historicus of hij kan er niet om heen dat als Jezus er niet was geweest het christendom in iedergeval geen christendom had geheten. Maar eigenlijk suggereer je dat de centrale figuur Paulus was. Oftewel, zonder Paulus, wat hem ook gedreven heeft (vaardigheid, aktie), was het christendom er nooit geweest. Daar is wat voor te zeggen, maar is dat van uit het idee dat Paulus niets anders kon, dat hij een onondrukbare aanleg had tot het stichten van een religie? Maar hoe dan ook, een voorwerp was voor hem onontbeerlijk om aan die drang uiting te kunnen geven. Zonder dat zou Paulus, in jouw visie, als een gefrustreerd Romeins staatsburger door het leven zijn gegaan.
twee vragen. Wat bedoel je met wij? Wij mensen of wij dieren? Je kan het zo zien het ideeen zijn die op oncontroleerbare wijze in ons opkomen. Net zoals leven geen vaardigheid is, zou religie vanuit ons dierlijke zijn geen vaardigheid zijn. Vraag 2, ben je religieus en zo ja, is dat dan op de manier waarop je dat hebt beschreven?
Dieren hebben weinig religieuze notie, althans niet volgens de gangbare definities voor mensen, dus met met wij bedoel ik wij mensen. Het is misschien wat vervelend of flauw, maar op integriteitsvragen geef ik geen antwoord.
Ik krijg de indruk dat je een intensief spel speelt tussen onze natuurlijke kwaliteiten en anderzijds onze intellectuele vaardigheden. De vraag die ik wil stellen is: beschouw jij gedrag dat erfelijk is bepaald als een vaardigheid anders dan het kloppen van het hart?
Om direct tot de kern te komen beschouw ik de algemene ervaring van het 'íets' als een erfelijke kwestie. Maar aangezien niet te verdedigen valt dat iedereen dat 'iets' - zoals fysieke kenmerken - meekrijgt, durf ik niet te stellen dat het in ons DNA zit. Dus het begrip 'erfelijk' moet hier worden opgevat als een familiebegrip (zie Wittgenstein).
Ligt eraan of je me gaat overtuigen of gaat confronteren met mijzelf. Ik heb wel vaker meegemaakt dat vanuit een ander standpunt de zaken anders lijken te zijn.
Het gaat niet om mijzelf of om jou (hoewel toegegeven moet worden dat alleen mensen die prikkelen in staat zijn om een wezenlijke bijdrage te leveren, en dat doe je) noch om enig waarheidsgehalte. Maar zolang het volgens de wetten van de logica geschiedt zag ik graag een logische tegenwerping. Maar voorlopig kopen we niets voor wat we nu in deze discussie aan de orde hebben gebracht. Het gaat natuurlijk om dat 'iets' zelf.

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

longfun

mitsumark schreef:@longfun: Ik weet niet precies wat jij hier met concreet bedoeld.

1. Het bewijzen dat iets niet alleen in gedachte bestaat?

2. Of bedoel je het tastbaar maken van dingen, creëren?

Ik kan je helaas niet volgen, maar misschien is dat mijn beperkte visie.

1. Ik denk dat het hele probleem is dat jij God wilt kunnen begrijpen, om Hem in een hokje te stoppen.

In mijn ogen wil Hij dat helemaal niet, en daarom geloof ik dat de mens daar niet toe in staat is.

(wat/wie Hij is en kan gaat buiten ons verstand/vermogen)

2. Ik denk dat jouw vraag dan inhoud: als God het is die alles gemaakt heeft, wie/wat heeft God dan gemaakt?

Natuurlijk is het dé manier om het (niet)bestaan van God te bewijzen, maar in mijn ogen zullen we daar nooit achter komen, gewoonweg omdat we niet door de tijd kunnen reizen.
ik zou dit anders stellen, het is niet "god wil niet begrepen worden".... maar "god "moet" niet begrepen worden".

Deze "MOET" schuift het god-vraagstuk gewoon van de kaart in het hoekje van open theorieën want dat zijn ze per slot allemaal (open theorieën). (dus "weg met dat hokje" voor mij... )

In die zin maakt ieder die wil dat" god niet wil begrepen worden "net zijn eigen hokje..., de "niet wil" ondersteund net de basis van de religieuze box.

En als mensen positie nemen in groepsverband (zelfs de bijbel verwijst naar de minimum criteria voor een religie... drie personen met gelijk lopende ideeën (gezamenlijk imaginair vriendje) en alleen zo zelf onderhoudende "god" theorie kunnen genereren die bediscussieerd kan worden, zelfs kan evolueren en door de buitenwereld kan gezien worden in acties en redenaties. zie ik gelovigen net als de box-makers.

Want ik wil geen god begrijpen, ik wil onze structuur begrijpen en voorlopig kom ik hier geen door de mens gedefinieerde god tegen, in tegendeel... Als bijbelse logica letterlijk kan worden doorgetrokken zijn wij allemaal zonen van god en in kort god.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Menheffrin

Paul Radin deelde de primitieve mens eenvoudig in: doeners en denkers. In mijn beschouwing stelde ik de vraag wat een bepaalde oermens besloot de speer te verruilen voor overpeinzingen en welke dat mochten zijn. Radin volgt Plato, die als het gaat om een godsprincipe, spreekt over ‘ ontdekken’. De denker komt uiteindelijk uit op een monotheistische terwijl de doender algemeen niet-filosofisch en polytheistisch is ingesteld.

Maar die indeling bestaat niet uit louter uit antropologische overwegingen. Het gaat hierom een indeling naar de verhouding van de gesteldheid en het karakter van een individueel mens tot de aard en gradatie van zijn spirituele kennis. De uitkomst van het ontdekken, die mystieke ervaring, staat in relatie tot de eerder genoemde verhouding. Dat is iets anders dan Kant, die stelt dat die ervaring afhankelijk is van wat men aan materiele indrukken meekrijgt in het leven.

Hoewel men mystieke ervaringen niet allemaal op een hoop kan schuiven als zouden ze allemaal identiek zijn, hebben ze wel een gemeenschappelijk karakter: het wezen van het bestaan (Stace).

Wat dan volgt is een ingewikkeld proces. Radin ziet naast de voorwaarde van eerder genoemde verhouding ook de maatschappelijk visie van belang als het gaat om de concretisering. Pas in dat element komt Theoriegeladen’s positie van overleven of samenwerken om de hoek kijken. Maar het echt ingewikkelde zit hem in de de uitkomst van de mystieke ervaring zelf.

Die is namelijk dat als uitkomst van het wezen van bestaan een Zijn wordt ervaren. Dat Zijn wordt meestal opgevat als datgene wat ten grondslag ligt aan alles wat bestaat. Hoewel de eerder genoemde maatschappelijk context en verhouding hun rol spelen bij de concretisering is zij niet het uitgangspunt. De mystieke ervaring betekent namelijk direct dat men geen binding meer heeft met datgene wat ten grondslag ligt aan alles. Dat moet op een of andere manier hersteld worden. Die concretisering staat derhalve in het teken van ‘terugkeer’. Tussen mystieke ervaring en religie is feitelijk sprake van een soort oersoep waar talloze psychiaters, psychologen en filosofen zich op hebben stuk gebeten. Opvallend is wel dat de uitkomst van de mystieke ervaring telkens weer opnieuw wordt uitgevonden. Het christendom symboliseert dat in de weg van Martha en Maria en bijvoorbeeld de Hindoe ziet werk, kennis en devotie als ‘terugkeer’. Maar wat er ook van zij, het is de mystieke ervaring van het ' iets', het voorwerp, wat aan de basis van elke religie staat.
Crossword

Ik neem aan dat je wat ik nu kom vertellen wel in het achterhoofd had, en het precies om die reden postte, maar ik wil het toch even expliciteren: "atoombom - wetenschap" en "heksenvervolging - christendom" drukken een gelijkaardige verhouding aan. Ik heb die argumenten al talloze keren over en weer zien vliegen, en er zijn nog steeds mensen die menen dat het een stevige discussietechniek is. It's not. Niet op zichzelf, in ieder geval. En op dit punt loopt steeds weer alles op dezelfde manier sloot.
Inderdaad was dat de reden dat ik dit postte. Ik houd erg van wetenschap. En van geloven. En niet van generalisaties.
longfun

Crossword schreef:Dit is een versie van het oude projectie-argument, dat Dawkins in een nieuw evolutiebiologisch jasje heeft gestoken. Het probleem met al die argumenten is dat ze veronderstellen wat ze willen bewijzen. In dit geval: dat een 'object' niet is ontworpen en geen doel heeft.

Vergelijk:

1. het herkennen van gezichten is een bijeffect van een evolutionair voordeel.

2. Ik herken het gezicht van mijn broer.

3. Projectie-argument: het kan niet je broer zijn, want het herkennen van gezichten is een bijeffect van een evolutionair voordeel.

Het argument is logisch niet kloppend, maar retorisch vaak wel effectief, omdat veel mensen in onze cultuur nu eenmaal ervan uitgaan dat er geen God is of geen doel en ontwerp. Als je dat als vanzelfsprekend aanneemt, blijft alleen de vraag over: hoe kan het dat zoveel mensen toch nog geloven in iets wat zo duidelijk onzin is? En dan komt het projectieargument gelegen. Maar de grondstelling wordt niet beargumenteerd.
Alleen is je Puntje 3 onvolledig: het kan je broer niet "alleen" zijn. (daar het perfect mogelijk is om het gezicht van je broer in andere dingen te herkennen, Maar dat maakt het nog niet het gezicht van je broer)

als je dit dan terug reflecteert op religie : kan het herkennen van een god (elke mogelijke god definitie zijn)

1. het herkennen van goden is een bijeffect van een evolutionair voordeel.

2. Ik herken het gezicht van mijn god.

3a. Projectie-argument: het kan niet "alleen" mijn god zijn, want het herkennen van goden is een bijeffect van een evolutionair voordeel. (dus we vechten maar over de definitie, maar uiteindelijk geraken we er niet uit)

3b. Projectie-argument: het kan niet "alleen" je god zijn, want het herkennen van goden is een bijeffect van een evolutionair voordeel. (dus accepteren we ook maar die andere definities en onrechtstreeks geven we toe dat we er niet uit geraken)

3c. Projectie-argument: het kan niet "alleen" mijn en jullie god zijn, want het herkennen van goden is een bijeffect van een evolutionair voordeel.( en kan hierdoor dus perfect "niet" het gezicht zijn van die god,Maar iets dat er op lijkt, voor wat we weten kan het iets totaal anders zijn, een DELLUSIE (als dit woord in het Nederlands bestaat)

Welke dan als enige bewijst dat een gedefinieerde god niet de gegarandeerde waarde heeft die sommigen er aan willen hechten.

Maar ook niet uitsluit dat de een of de andere gedefinieerde god bestaat... LOL

Net wat Dawkins aanhaalt om elke gedefinieerde god (en hieraan gelinkte religie) qua kracht onderuit te halen.

de definitie blijft bestaan maar is gewoon mathematisch ontkracht.

ps Dawkins laat een ongedefinieerde god buiten beschouwing / omdat een ongedefinieerd iets , letterlijk alles en niets kan zijn.
ypsilon

longfun schreef:Alleen is je Puntje 3 onvolledig: het kan je broer niet "alleen" zijn. (daar het perfect mogelijk is om het gezicht van je broer in andere dingen te herkennen, Maar dat maakt het nog niet het gezicht van je broer)

als je dit dan terug reflecteert op religie : kan het herkennen van een god (elke mogelijke god definitie zijn)

1. het herkennen van goden is een bijeffect van een evolutionair voordeel.

2. Ik herken het gezicht van mijn god.

3a. Projectie-argument: het kan niet "alleen" mijn god zijn, want het herkennen van goden is een bijeffect van een evolutionair voordeel. (dus we vechten maar over de definitie, maar uiteindelijk geraken we er niet uit)

3b. Projectie-argument: het kan niet "alleen" je god zijn, want het herkennen van goden is een bijeffect van een evolutionair voordeel. (dus accepteren we ook maar die andere definities en onrechtstreeks geven we toe dat we er niet uit geraken)
Het enige dat je hiermee doet, is de mogelijkheid openlaten dat een religieuze ervaring door iets anders veroorzaakt is dan door God. Ik denk trouwens dat dat in de meeste gevallen zo zal zijn, maar deze redenering bewijst zulks geenszins.
3c. Projectie-argument: het kan niet "alleen" mijn en jullie god zijn, want het herkennen van goden is een bijeffect van een evolutionair voordeel.( en kan hierdoor dus perfect "niet" het gezicht zijn van die god,Maar iets dat er op lijkt, voor wat we weten kan het iets totaal anders zijn, een DELLUSIE (als dit woord in het Nederlands bestaat)

Je maakt hier de sprong van "het kan" naar "het moet". "Delusion" wordt overigens in het Nederlands als "waan" vertaald. Ik vind dit zeer kwalijk gebruik van psychologische terminologie. Het is hier i.i.g. niet toepasbaar.

longfun schreef:Net wat Dawkins aanhaalt om elke gedefinieerde god (en hieraan gelinkte religie) qua kracht onderuit te halen.

de definitie blijft bestaan maar is gewoon mathematisch ontkracht.

Ik zie die ontkrachting anders nergens.
Menheffrin

Dawkins, weinigen hebben hem gelezen maar velen spreken er over alsof ze dat wel gedaan hebben. De invloed van Dawkins zit hem in de memetica, de rest is goedkope bijzaak.

Die bijzaak is feitelijk niet meer dan een herhaling van eeuwenlange oppositie tegen de bestaande concretiseringen. Dat kennen we nu wel. En daarbij beweegt zijn toonzetting zich bijna kwaadaardig in relatie tot een bij de gelovige veronderstelde achterlijkheid.

Maar in zijn wezen zit ook Dawkins met het probleem ‘leven’. Hij vult dat op met memetica. Maar dat doet hij dan plots op een populair-wetenschappelijke manier die vriendelijk en aantrekkelijk voorkomt. Maar zijn wetenschappelijke onderbouwing is evenzeer op drijfzand gebouwd als een concretisering in god zelf. Hoewel die laatse nog kan ogen op eeuwen van theologie. Memetica is weer een nieuwe wortel aan de boom waarvan men alleen de takken kan zien.
ypsilon

Mmm... Die memetica zegt mij toch ook niet zo veel. Het wordt met de nodige argwaan bekeken door veel wetenschappers.
Crossword

Het enige dat je hiermee doet, is de mogelijkheid openlaten dat een religieuze ervaring door iets anders veroorzaakt is dan door God.
Inderdaad en er zullen ook weinig gelovigen zijn die dat ontkennen. De mogelijkheid tot zelfbedrog of (eventueel) bedrog door demonen of wat dan ook, wordt verwoord in de religieuze tradities die ik van nabij ken. 'Beproef de geesten of zij uit god zijn'. Een onmiddellijk beschikbare godheid, die zich om de haverklap vertoont in allerlei ervaringen is sowieso verdacht in de serieuze varianten van grote religies.

En inderdaad: de denkfout zit hem in het overstapje van 'kunnen' naar 'moeten'.
Menheffrin

Een religieuze ervaring veronderstelt een ervaring binnen een religieuze traditie. Dat is iets anders dan een mystieke ervaring die los en op zichzelf staat. William James stelde, na uitgebreid bronnenonderzoek en praktisch onderzoek, dat de mystieke ervaring daarin verschilt met een religieuze ervaring dat zij (de mens) oog in oog komt te staan met het ‘goddelijke’ (whatever they may consider the devine). De religieuze ervaring daarentegen is gestoeld op een reeds bestaand concept.

De mystieke ervaring ziet geen demonen omdat deze tot het dualisme van een reeds gestolde concretisering behoort. Demonen komen in de mystiek niet voor. Als iemand in een religieuze ervaring deze aantreft dan is zij het product van een latere toevoeging aan de concretisering. Er is derhalve al sprake van een religieuze traditie. Het verschijnsel goed en kwaad vindt men niet in de mystiek waar men alleen het Ene ervaart. Geen enkele religie heeft die dualiteit als bron maar ziet het daarentegen als gevolg van een zekere verwijdering van dat Ene. Men heeft het met terugwerkende kracht geprojecteerd net ná de volmaaktheid.

‘Beproef de geesten’ slaat in de religieuze traditie ook niet op demonen maar op de metafoor van de aanvechting. Als het de bedoeling is dat men terugkeert naar dat Ene dan is alles wat daar (in zichzelf) niet op gericht is op te vatten als een lastig menselijke tekortkoming. Het is het inferieure deel van de persoonlijkheid. Er is derhalve geen sprake van een denkfout tussen ‘kunnen’ en ‘moeten’ maar in het verschil tussen mystieke en religieuze ervaring.
Crossword

Een religieuze ervaring veronderstelt een ervaring binnen een religieuze traditie. Dat is iets anders dan een mystieke ervaring die los en op zichzelf staat. William James stelde, na uitgebreid bronnenonderzoek en praktisch onderzoek, dat de mystieke ervaring daarin verschilt met een religieuze ervaring dat zij (de mens) oog in oog komt te staan met het ‘goddelijke’ (whatever they may consider the devine). De religieuze ervaring daarentegen is gestoeld op een reeds bestaand concept.
Dat is, met alle respect, vooral semantiek. Geen enkele ervaring staat los van taal en dus van conceptualisering. Als James de term 'divine' gebruikt, dan is dat al een 'religieuze' invulling van die ervaring. Het woord 'mystiek' is dat ook.
De mystieke ervaring ziet geen demonen omdat deze tot het dualisme van een reeds gestolde concretisering behoort.
Termen als 'dualisme' en 'gestolde concretisering' zijn gewoon religieuze termen. Je suggereert dat je pre-religieus bezig bent, maar zoals ik al eerder aangaf: je presenteert simpelweg een nieuw soort religie, een religie die blijkbaar ontkent dat er gevaarlijke kanten kunnen zitten aan 'mystieke' ervaringen en die ook demonen ontkent. Nu, dat is mij allemaal prima (ook al vind ik het naïef om de mogelijke gevaarlijke kanten van mystiek te ontkennen), maar zet het nu niet af tegen religie. Het is gewoon een vorm van (nieuwetijds) religie.
Demonen komen in de mystiek niet voor.
'de' mystiek? Is er dan maar één mystiek? Er zijn genoeg christelijke mystici (om het daarbij even te laten) die behoorlijk te kampen hadden met wat zij ervoeren als demonische aanvechtingen. Maar misschien noem jij dat dan een 'religieuze ervaring' en geen 'mystieke'. Mijn vraag dan: waarom zou een ervaring die wordt geïnterpreteerd als 'demonisch' nu 'religieus' zijn en een ervaring die in zijn conceptualisering geen ruimte laat voor demonen ineens 'mystiek' (en dus niet 'religieus')?
Als iemand in een religieuze ervaring deze aantreft dan is zij het product van een latere toevoeging aan de concretisering. Er is derhalve al sprake van een religieuze traditie. Het verschijnsel goed en kwaad vindt men niet in de mystiek waar men alleen het Ene ervaart.
Dat geldt vooral voor oosterse mystiek. En voor neo-platonisme.
Geen enkele religie heeft die dualiteit als bron maar ziet het daarentegen als gevolg van een zekere verwijdering van dat Ene. Men heeft het met terugwerkende kracht geprojecteerd net ná de volmaaktheid.
Geheel en al Plotinus. Maar niet zozeer een universele waarheid, lijkt mij.
‘Beproef de geesten’ slaat in de religieuze traditie ook niet op demonen maar op de metafoor van de aanvechting.
Die zin komt uit de eerste brief van Johannes, hoofdstuk 4, en staat in dit verband:
1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld.
Het lijkt me dat Johannes hier simpelweg bedoelt een criterium te geven om te onderscheiden tussen ware en valse profetie en q.q. ervaring.
Als het de bedoeling is dat men terugkeert naar dat Ene...
Wiens 'bedoeling'? Ook hier ontkom je niet aan conceptualisering en dus aan religie.
... dan is alles wat daar (in zichzelf) niet op gericht is op te vatten als een lastig menselijke tekortkoming. Het is het inferieure deel van de persoonlijkheid.
Bedoel je hier dat elke kritische impuls t.a.v. mystieke ervaringen 'inferieur' is? M.a.w.: op de bodem van het bestaan is er geen goed of kwaad meer, alleen het Ene? Op wiens gezag moet ik dat aannemen? Je lijkt niet te beseffen dat je hier volop rondstruint in religieuze tradities, nl. die uit India.
Er is derhalve geen sprake van een denkfout tussen ‘kunnen’ en ‘moeten’ maar in het verschil tussen mystieke en religieuze ervaring.
Het ging Ypsilon en mij om het punt van projectie. We hadden het niet over mystiek.
Menheffrin

Dat is, met alle respect, vooral semantiek. Geen enkele ervaring staat los van taal en dus van conceptualisering. Als James de term 'divine' gebruikt, dan is dat al een 'religieuze' invulling van die ervaring. Het woord 'mystiek' is dat ook.
Is dat zo? Het verschil tussen een bord Brinta en een leeslampje noem je toch ook geen kwestie van semantiek. Hiermee geef je aan volstrekt niet op de hoogte te zijn van de begrippen zelf en wat daar door de eeuwen heen voor waarde aan is gegeven.

De mystieke ervaring staat geheel los van taal. Bestudeer eerst het onderwerp voordat dat je dit soort vreemde uitspraken doet.

Als James het heeft over 'divine' dan heeft hij het over het 'iets'. Lees James zou ik zeggen. Het is jouw projectie die daar het religieuze label aan hangt.
Termen als 'dualisme' en 'gestolde concretisering' zijn gewoon religieuze termen. Je suggereert dat je pre-religieus bezig bent, maar zoals ik al eerder aangaf: je presenteert simpelweg een nieuw soort religie...... .
Wat ik presenteer is niets nieuws. Het is gewone kost voor elke theologie- wijsbegeertestudent. Maar wat je hier tegen gaat staan is het algemeen voorkomende trekje dat je geen theologie hoeft te hebben gestudeerd om er iets over te kunnen zeggen. Dat is misschien op zekere hoogte zo, maar zodra je iets onder de oppervlakte duikt blijkt direct waarom je met lege handen komt te staan. Zegt de uitdrukking 'schoenmaker hou je bij je leest' iets? En nee, dit is geen arrogantie, maar van dezelfde orde die elke vaktechnicus ervaart als een leek een deuntje mee wil spelen.
...een religie die blijkbaar ontkent dat er gevaarlijke kanten kunnen zitten aan 'mystieke' ervaringen en die ook demonen ontkent.
Afgezien dat het propedeusewerk is, lijkt het je te storen dat de vraag of God bestaat niet dezelfde is als de vraag of de duivel bestaat. De mystieke ervaring kan geen demonen ontkennen. Ze bestaan daar niet. Wel in de religieuze ervaring met alle gevolgen van dien.
Nu, dat is mij allemaal prima (ook al vind ik het naïef om de mogelijke gevaarlijke kanten van mystiek te ontkennen), maar zet het nu niet af tegen religie.
Er zitten geen gevarlijke kanten aan mystiek maar wel aan 'religieuze' ervaringen. Maar nogmaals loop eens een universiteitsbibliotheek in en zoek het verschil eens op.
Er zijn genoeg christelijke mystici (om het daarbij even te laten) die behoorlijk te kampen hadden met wat zij ervoeren als demonische aanvechtingen.
Is dat misschien de duivel, die evenveel bestaansrecht heeft als God? Gelden hiervoor de dezelfde uitgangspunten als waarom God zich zo broerd laat kennen tot op het verstoppertje spelen af? Je weet gewoon niet waar je het over hebt.

Als de christelijke mystici spreken over demonen dan plaatsen ze dat binnen de context van de mens zelf. De mens kan, zoals Thomas K. dat stelt, verworden van mens tot duivel. Zie je een analogie voor je dat de mens in een andere richting tot God kan verworden? Hoe verhoudt zich dat tot de algemene doctrine? Wat zou er in de Theologica Germanica bedoeld worden met: In de hel brandt slechts het zelf? En jij zegt dat ik met een nieuwe religie kom!?
Maar misschien noem jij dat dan een 'religieuze ervaring' en geen 'mystieke'.
Nou, niet zo zeer speciaal ik, maar iedereen die me voor is geweest.
Mijn vraag dan: waarom zou een ervaring die wordt geïnterpreteerd als 'demonisch' nu 'religieus' zijn en een ervaring die in zijn conceptualisering geen ruimte laat voor demonen ineens 'mystiek' (en dus niet 'religieus')?
Dat had ik in de post waarop jij nu reageert al uitgelegd.
Dat geldt vooral voor oosterse mystiek. En voor neo-platonisme.
Hoe kom je daar nu toch bij? Zie mijn tweede antwoord.
Geheel en al Plotinus. Maar niet zozeer een universele waarheid, lijkt mij.
Laat nu net bijvoorbeeld Perovich de Enneaden aanhalen om te stellen dat dit universeel is in de mystiek. Lees Jan van Ruusbroec eens, je zal je verbazen.
Het lijkt me dat Johannes hier simpelweg bedoelt een criterium te geven om te onderscheiden tussen ware en valse profetie en q.q. ervaring.
De meeste exegeten zijn het er wel over eens dat Johannes dit betrekt op het kennen van de Logos. Zijn aanwijzing heeft niets uit te staan met welke mystieke of religieuze ervaring dan ook. Het gaat om de volhardendheid om zich op die Logos te blijven richten. Zie in dat verband Barth.

Wiens 'bedoeling'? Ook hier ontkom je niet aan conceptualisering en dus aan religie.
Nu sprak ik vanuit de observatie. De bedoeling en waar hij op volgt had ik al aangegeven. Wat men ziet is dat de personen die de mystieke ervaring ondergaat vrijwel zonder uitzondering dit in hun hele leven laten doorwerken als ware het bijna een persoonsverandering. Daar komt nog geen religie aan te pas. Je begint met je afsluitende zin direct te roeren in de oersoep. Dat is veel te prematuur.

Bedoel je hier dat elke kritische impuls t.a.v. mystieke ervaringen 'inferieur' is? M.a.w.: op de bodem van het bestaan is er geen goed of kwaad meer, alleen het Ene? Op wiens gezag moet ik dat aannemen? Je lijkt niet te beseffen dat je hier volop rondstruint in religieuze tradities, nl. die uit India.
Ik laat mij niet uit over waarheden of de waarde van het Ene of hoe men dat ook ziet. Dat is in dit topiconderwerp niet aan de orde. Die kant wil je wel elke keer op maar daar moet ik me toch krachtig tegen verzetten. Open een nieuw topic zou ik zeggen.

Maar nogmaals, dat komt niet alleen uit 'India'. Het vormt de basis van het hele christendom. Of meen je nu plots dat God een dualiteit kent? Dat is dan wel de meest bizarre gevolgtrekking voor het christendom. Weet je zeker dat jij het niet bent die een eigen religie vorm aan het geven is?
druijf

Wat ik presenteer is niets nieuws. Het is gewone kost voor elke theologie- wijsbegeertestudent. Maar wat je hier tegen gaat staan is het algemeen voorkomende trekje dat je geen theologie hoeft te hebben gestudeerd om er iets over te kunnen zeggen. Dat is misschien op zekere hoogte zo, maar zodra je iets onder de oppervlakte duikt blijkt direct waarom je met lege handen komt te staan. Zegt de uitdrukking 'schoenmaker hou je bij je leest' iets? En nee, dit is geen arrogantie, maar van dezelfde orde die elke vaktechnicus ervaart als een leek een deuntje mee wil spelen.
Met dit soort authoriteitsargumenten is de discussie niet echt geholpen. Bovendien deel ik ook niet je opvatting dat hetgeen je te berde brengt gewone kost is voor elke theologiestudent.
ypsilon

We hebben al een topic (eigenlijk hebben we één discussie in twee delen) over Dawkins' The God Delusion, een aantal posts die specifiek daarover handelen zijn daarheen afgesplitst: http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...st&p=514801

@Longfun: lees het topic in kwestie ook graag even door (het begint met een samenvatting van de vorige discussie, dus dat moet te doen zijn).

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Crossword

Menheffrin schreef:Is dat zo? Het verschil tussen een bord Brinta en een leeslampje noem je toch ook geen kwestie van semantiek. Hiermee geef je aan volstrekt niet op de hoogte te zijn van de begrippen zelf en wat daar door de eeuwen heen voor waarde aan is gegeven.

De mystieke ervaring staat geheel los van taal. Bestudeer eerst het onderwerp voordat dat je dit soort vreemde uitspraken doet.

Als James het heeft over 'divine' dan heeft hij het over het 'iets'. Lees James zou ik zeggen. Het is jouw projectie die daar het religieuze label aan hangt.

Laat ik nu maar niet beginnen met jij-bakken... Maar om je gerust te stellen: James heb ik gelezen hoor. En zelfs meer dan één boek van hem. Maar daarom hoef ik het nog niet met hem eens te zijn.
Ik denk dat je je eigen enthousiasme voor mystiek (waarop je alle recht hebt, natuurlijk) verwart met deskundigheid. En veronderstel niet te snel dat degene met wie je in gesprek bent er niets van afweet. Maar laten we er maar over ophouden, want om er nou ruzie over te gaan maken - dat is het me niet waard.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!