Moderator: Rhiannon
Dat komt hier vandaan - Het concilie van Elvira - het allereerste (gedocumenteerd) concilie , leergierig, als je dit nog leest. Vond plaats tussen 301-320 AD.leergierig schreef:Van waar kom antisemitisme nu eigenlijk?
Ik snap racisme maar antisemitisme is toch wel een raar fenomeen in mijn mening. Joden zijn rustige slimme mensen, is het juist daarom?
thanks
Ik zou willen stellen dat je het antwoord op deze vraag niet zozeer bij 'de Joden' of 'de Joodse cultuur' moet zoeken, maar dat groepsrivaliteit eigen is aan de mens. Hiervoor zal ik eventjes de evolutie erbij halen, om vervolgens aan de hand van recente voorbeelden aan te tonen dat de creatie van een negatief discours met betrekking tot een bepaalde groep ("de ander") nog steeds een rol speelt in contemporaine politiek en zelfs bepaalde functies kan dienen: namelijk het creëren of versterken van het groepsgevoel van de eigen groep, de (re)creatie of (her)definitie van de eigen identiteit, en de legitimatie van het beleid.Van waar kom antisemitisme nu eigenlijk?
Ik snap racisme maar antisemitisme is toch wel een raar fenomeen in mijn mening. Joden zijn rustige slimme mensen, is het juist daarom?
thanks
Als die boeken beginnen met de bijbelse geschiedenis kun je dat moeilijk 'feitelijkheden' noemen. Integendeel, zou ik zeggen.Gert Schouwstra schreef:Voor de meeste feitelijkheden over jodenvervolging kan ik het boek "Elke dag gedenkdag" van Simon Wiesethal uit 1987 aanbevelen. (ISBN 9789010058522) Het boek gaat pas over de laatste 2000 jaar van onze wereldgeschiedenis en beschrijft kalendergewijs gedocumenteerde feiten met aantallen slachtoffers. Opvallend en macaber is dat de omvang van de vervolging door de eeuwen heen, de recente periode van WOII niet eens erg uniek maakt. Systematische jodenvervolging is van alle tijden.
Een ander boek wat ik kan aanbevelen heb ik vorig jaar in Jerusalem aangeschaft. Het heet "A chronlogy of Israel" en is geschreven door Adrian Wolf. (ISBN 9780979814907) Het is een zeer complete chronologie die doorloopt tot aan 2007. Met een aanloop vanuit de prehistorie wordt de bekende Bijbelse geschiedenis beschreven, aangevuld met andere bronnen. Daarna volgen tussen alle gebeurtenissen de opkomst van het christendom, de diaspora, het ontstaan van de islam, de kruistochten, de donkere middeleeuwen, de moderne tijd en de enorme vervolgingen in WOII, die uiteindelijk ook hebben geleid tot het ontstaan van de staat Israël. Daarna komt de periode van strijd en werldwijd terrorisme.
Deze twee boeken staan vol met feitelijkheden over de joodse geschiedenis, waar vervolging een substantieel deel van uitmaakt. Het lijkt meonmogelijk om over dit onderwerp te schrijven zonder waardeoordeel, maar ik vind deze boeken wel wetenschappelijk verantwoord en kan ze aanbevelen.
Gert
modknip - verwijzing naar eigen website is niet toegestaan