Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

nog even een vraagje:

hoe staat het met de accijnsvrijstelling. is al bekend hoe lang deze gehandhaafd blijft. volgens mij was het alleen nog maar officieel voor volgend jaar. dit geeft bedrijven toch niet genoeg zekerheid om te inversteren en eraan te beginnen?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Diesel op koolzaadolie

Bartjehag, rijden op pure plantaardige olie kan, maar vergt wat aanpassingen aan je motor. Voordat we hiermee verder gaan, lees de rest van dit topic eens door. Dan zijn de meeste van je technische vragen wel beantwoord denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

mijn vraag is niet of je op ppo kunt rijden, maar wat het verschil is tussen de volgende stadia:

- ppo (pure koolzaad of palmolie)

- bewerkte ppo

- biodiesel (mening ppo minerale diesel)
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Diesel op koolzaadolie

maar wat het verschil is tussen de volgende stadia
:

verschil in welk opzicht dan??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

bartjehag schreef:mijn vraag is niet of je op ppo kunt rijden, maar wat het verschil is tussen de volgende stadia:

- ppo (pure koolzaad of palmolie)

- bewerkte ppo

- biodiesel (mening ppo minerale diesel)
ppo is niets anders dan slaolie of zonnebloemolie wat je in de supermarkt kan krijgen. Dit is visceuzer dan diesel en vergt aanpassingen aan de motor.

biodiesel is een geheel ander produkt. Het is geen menging, maar ppo die chemisch bewerkt is waardoor deze net zo vloeibaar is als diesel. Deze kun je dus direct in je diesel motor gooien, al is hij aggresiever en zou rubberen brandstofleidingen kunnen aantasten. Benzinebestendige leidingen kunnen die oplossen.

ca 25% ppo bij 75% diesel mengen kan in praktisch elke motor omdat dit mengsel bijna net zo visceus is als puur diesel. Ook is deze niet agresiever.

Voor uitgebreide info over rijden op ppo is veel informatie te vinden op www.ppo.nu
Gebruikersavatar
Brownie
Artikelen: 0
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 16:59

Re: Diesel op koolzaadolie

Dat was ik hierboven. :roll:
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

die 25% is dan die bewerkte ppo neem ik aan?
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

die 25% is dan die bewerkte ppo neem ik aan?
Ik weet niet precies wat je met bewerkte ppo bedoeld, maar ik mijn voorbeeld betreft het gewoon 25% slaolie uit de supermarkt.

Als je ppo veresterd krijg je biodiesel zoals dat in Duitsland de pomp verkocht wordt (naast echte ppo). Wat in Nederland per 1 januari als biodiesel verkocht gaat worden is echter gewoon diesel met 2% biologische produkten erin. Een erg foute benaming naar mijn smaak.
Gebruikersavatar
Brownie
Artikelen: 0
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 16:59

Re: Diesel op koolzaadolie

Sorry, weer vergeten in te loggen. :roll:
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

veresterde ppo waarschijnlijk
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

veresterde ppo waarschijnlijk
Dit wordt dus in Duitsland aan de pomp verkocht, in Nederland is het (voorlopig) niet verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Brownie
Artikelen: 0
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 16:59

Re: Diesel op koolzaadolie

Ik maar er wel een potje van he. Gast ben ik dus weer. :roll:
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

Als ik het goed begrijp is Biodiesel dus NIET hetzelfde als een mengsel van PPO en diesel? Volgens mij bestaan daar ontzettend veel misverstanden over. Echte biodiesel wordt volgend jaar dus nog steeds alleen in Duitsland verkocht?
Gebruikersavatar
Brownie
Artikelen: 0
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 16:59

Re: Diesel op koolzaadolie

Als ik het goed begrijp is Biodiesel dus NIET hetzelfde als een mengsel van PPO en diesel? Volgens mij bestaan daar ontzettend veel misverstanden over. Echte biodiesel wordt volgend jaar dus nog steeds alleen in Duitsland verkocht?
Inderdaad, alhoewel het misschien ook in Belgie verkijgbaar wordt. Daar worden regels ook sterk veranderd, maar ik weet het fijne er niet van. In Nederland verandert er praktisch niets, alleen de mogelijkheid om 2% biobrandstoffen accijnsvrij bij minerale brandstoffen te mengen.

Onderstaand citaat is van een man die in Nederland en Belgie een netwerk van ombouwbedrijven en tankstations wil opstarten. Hij heeft vele connecties in het Haagse wereldje. Volgens hem is het wel duidelijk dat Nederland eigenlijk door Shell geregeerd op dit gebied:
Ruud S op PPO-forum schreef:Shell en de andere benzine maatschappijen voelden niets voor bijmenging. Na wat onderhandelingen en massages zijn ze toch akkoord gegaan.  

Onder voorwaarde dat PPO in Nederland verdwijnt en een geringe bijbetaling van 100 miljoen euro gedaan werd.
Ongelooflijk maar waar!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

"Daar worden regels ook sterk veranderd, maar ik weet het fijne er niet van. In Nederland verandert er praktisch niets, alleen de mogelijkheid om 2% biobrandstoffen accijnsvrij bij minerale brandstoffen te mengen. "

Laatste check, hier bedoel je met die 2% biobrandstoffen dus gewoon 2%PPO?

Wat raar dan, dat er door veel partijen wordt gesproken over dat biodiesel volgend jaar zijn intrede gaat maken op de Nederlandse markt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!