Moderator: Rhiannon
-[quotname='ypsilon' date='30 August 2007, 14:58' post='344166']
Dat komt - in het kort neer op: geloven is een rationele zwakte.
De bijklank ontstaat bij jou omdat je de redenatie niet stap voor stap analyseert. Het verschil in rationele vermogens in personen is een observatie. Het is dus wel degelijk rationeel. Overigens is het volstrekt rationeel om een afleiding op grond van waarneming ook als rationeel te beschouwen. Inductie noemen we dat.Zo'n uitspraak heeft een evaluatieve bijklank en is daardoor meteen méér dan een observatie en op zichzelf niet meer rationeel.
. Geloven in God betekent niet noodzakelijk dat je elke kritische zin ontbeert, blind geloof wel.
Weet je er een paar tussen: object-subject, man-vrouw?Verder is er wel meer dan de dualiteit van extremen: er zijn grijstinten en kleuren.
Ik vind dit al een heel contrast met je eerdere tekst, maar ik ben het er nog steeds niet volledig mee eens. Het is perfect mogelijk dat voorts zeer rationeel ingestelde mensen blijven geloven, zelfs ondanks gewoonte en sociale overwegingen. Ik wacht nog steeds op het argument of bewijs dat God (en dus het object van geloof) bewijst, dan wel ontkracht. Er valt weinig tot niets te zeggen over wat ons wacht, dus de ratio blijft hier in gebreke. Jij en ik leggen ons daarbij neer. Iemand anders kan geloven in de sterkte van argumenten voor een eeuwig dan wel eindig leven.Nee, het betekent dat rationele vermogen die zwak aanwezig of ontwikkeld zijn, een voorwaarde vormen voor het goed kunnen nadenken over de dualiteit. Het is geen voldoende of noodzakelijke voorwaarde. Het is op zich niet voldoende om tot geloof te komen (die richting ga jij op, naar mijn idee) en ook geen noodzakelijke (er zijn ook intelligente mensen die geloven, bijv. uit gewoonte of sociale overwegingen). Daar staat tegenover dat rationele sterkte het enige is dat geloof kan doen afnemen of ophouden.
Dit is geen zuivere observatie. Er vallen gerust uitzonderingen te vinden. Verder blijft bij mij de indruk (ontkracht het als ik fout zit) dat jij een rationele benadering hoger acht dan geloven.De bijklank ontstaat bij jou omdat je de redenatie niet stap voor stap analyseert.
Als je doelt op de media ten tijde van de verzuiling, daar is geen vergelijken aan. Deze kranten hingen meer samen met een politieke zuil (gepolitiseerde levensbeschouwing). Het gaat hierbij dus om georganiseerde godsdienstige achtergronden, niet om geloof an sich.Tja... lees je vaak oude kranten?
Neen, tussen deze voorbeelden kan ik je geen nuances geven. Ik wil het hier ook niet hebben over het filosofische idee dat de wereld is opgebouwd uit conflict. Ik zie gewoon dat er tussen goed en kwaad, tussen oorlog en vrede, tussen mooi en lelijk, tussen jong en oud,... schakeringen zitten. En op diezelfde manier is er ook niet dé gelovige, die minder gelovig zou zijn dankzij de ratio.Weet je er een paar tussen: object-subject, man-vrouw?
.[quotname='ypsilon' date='31 August 2007, 10:26' post='344416']
Ik vind dit al een heel contrast met je eerdere tekst, maar ik ben het er nog steeds niet volledig mee eens. Het is perfect mogelijk dat voorts zeer rationeel ingestelde mensen blijven geloven, zelfs ondanks gewoonte en sociale overwegingen. Ik wacht nog steeds op het argument of bewijs dat God (en dus het object van geloof) bewijst, dan wel ontkracht. Er valt weinig tot niets te zeggen over wat ons wacht, dus de ratio blijft hier in gebreke
Inderdaad: geloof leidt tot aannames en die zijn altijd minder krachtig dan ratio.Jij en ik leggen ons daarbij neer. Iemand anders kan geloven in de sterkte van argumenten voor een eeuwig dan wel eindig leven.
Dit is geen zuivere observatie. Er vallen gerust uitzonderingen te vinden. Verder blijft bij mij de indruk (ontkracht het als ik fout zit) dat jij een rationele benadering hoger acht dan geloven.
Nou nee ik bedoel gewoon dat je als je begint met het ontvouwen van een theorie dat je eerst de grote lijnen duidelijk moeten maken en dat doe je door middel van dualiteit. Vraagstelling in een theorie is zo georienteerd dat er een ja/nee situatie ontstaat. En dat er in veel situaties onzekerheid bestaat en grijstinten (inductie), dus dat er af en toe een witte kraai rondvliegt, is iets waar je van moet kunnen abstraheren wil je toenemen in kennis.Als je doelt op de media ten tijde van de verzuiling, daar is geen vergelijken aan. Deze kranten hingen meer samen met een politieke zuil (gepolitiseerde levensbeschouwing). Het gaat hierbij dus om georganiseerde godsdienstige achtergronden, niet om geloof an sich.
Dualiteit is een abstractie, staat los van conflicten op concreet niveau.Neen, tussen deze voorbeelden kan ik je geen nuances geven. Ik wil het hier ook niet hebben over het filosofische idee dat de wereld is opgebouwd uit conflict. Ik zie gewoon dat er tussen goed en kwaad, tussen oorlog en vrede, tussen mooi en lelijk, tussen jong en oud,... schakeringen zitten. En op diezelfde manier is er ook niet dé gelovige, die minder gelovig zou zijn dankzij de ratio.
Welke metafysische onderwerpen? Metafysica is simpelweg datgene dat nog niet verklaard is of onverklaarbaar is omdat het singuliere feiten zijn.name='ypsilon' date='31 August 2007, 16:43' post='344497']
Het hele eiereneten lijkt me hier dat niveaus door mekaar gehaald worden. Ratio en inductie zeggen veel meer over de kenbare realiteit dan geloof dat nergens op gebaseerd is, daar spreek ik je geenszins in tegen. Over metafysische onderwerpen kan de ratio tot nog toe echter weinig tot niets zeggen.
.Wat je uiteenzetting over inductie betreft: als je een theorie hebt waaruit de hypothese wordt afgeleid dat kraaien zwart zijn, en je vind een witte kraai, dan klopt de hypothese niet. Daarbij wordt niet aan abstractie gedaan
Berust op waarneming. Naarmate mensen de logica en wetenschap verder ontwikkelden, werden ze minder gelovig, omdat wat je zelf kunt uitleggen, niet meer door een godheid hoeft te gebeuren. Daar heb je echt geen theorie voor nodig, laat staan onderzoek. Overal zie je dat hoe meer ontwikkeld een persoon of een samenleving is, de kerken en het geloof verdwijnen of verintellectualliseert wordt tot 'geloof in iets hogers'. Zelfs de geleerden in de academie van wetenschappen van het Vaticaan zitten daar op uitnodiging, niet vanwege hun vroomheid, wat natuurlijk niet uitsluit dat ze een paar keer per jaar naar de kerk gaan.Als jij dan zegt: "Geloof staat doorgaans sterker bij mensen met een zwakkere rationele ingesteldheid," dan wil ik best geloven dat dit een inductie is. Ik zou echter graag zin waar deze vandaan komt. Als je geen onderzoek hebt om dit te ondersteunen, en het is slechts een theorie, dan kun je deze niet als waarheid poneren.
VOlgens mij geloof je altijd in iets. Geloven in niets is de afwezigheid van geloof en dat is niet symmetrisch met geloven in iets. Niet geloven is dus geen vorm van geloof.12. Ergens niet in geloven is ook een vorm van geloof.
De nuances maken het probleem van de dualiteit alleen kwantitatief anders, maar niet kwalitatief. Weinig licht is nog steeds licht, geen duisternis.ypsilon schreef:Ik vind dit al een heel contrast met je eerdere tekst, maar ik ben het er nog steeds niet volledig mee eens. Het is .
Neen, tussen deze voorbeelden kan ik je geen nuances geven. Ik wil het hier ook niet hebben over het filosofische idee dat de wereld is opgebouwd uit conflict. Ik zie gewoon dat er tussen goed en kwaad, tussen oorlog en vrede, tussen mooi en lelijk, tussen jong en oud,... schakeringen zitten. En op diezelfde manier is er ook niet dé gelovige, die minder gelovig zou zijn dankzij de ratio.
De enige magie die je kunt ervaren - dat is dus iets anders dan geloven - is naar mijn idee de magie van de kunst. Dat kun je ook op sportvelden aantreffen, tennis, voetbal enz. Je ervaart magie in een redevoering, zoals 'I have a dream' van M.L.King. Je vindt het in literatuur, muziek, film, beeldende kunst en podiumkunsten. En dan heb je natuurlijk ook nog goochelaars en illusionisten. Sommige trucks zijn tonnen waard, dus die magie kun je gewoon kopen. Kunst en kunstjes, hou het daar maar op en dat si niet inhoudsloos omdat het ons op een andere manier leert kijken of horen.Ger schreef:Ja. Ik geloof niet in magie. Of wil jij zeggen dat er mensen zijn die door met hun vingers te knippen van plaats A naar plaats B kunnen gaan?
Sjamanen en heksen deden vaak niets anders dan primitieve scheikunde of geneeskunde.