Puzzel Puzzels
p__
Artikelen: 0

Re: geesten oproepen

The Don schreef:Dit is een argument ad hominem en ga ik dus niet op in.

Ik heb gemerkt dat je dit onderwerp goed bestudeerd hebt en je hebt voor elk argument een tegenargument. Dit is natuurlijk prima zolang het geen drogredenen worden. Ik mag aannemen dat je op de hoogte bent van de belangrijkste natuurwetten die het bestaan van geesten uit een andere "dimensie" onmogelijk maken. Zo niet dan stel ik voor dat je je eerst eens gaat verdiepen in deze materie aangezien dit de basis vormt van al de argumenten tegen het bestaan van geesten. Ik vind het prima dat je zo open staat voor de "geestenwereld" maar omdat we op een wetenschapsforum zitten vind ik ook dat je je moet openstellen voor de argumenten ertegen. En dat is het juist interessant om te kijken wat jouw denkwijzes zijn aangaande het "omverwerpen" van de huidige natuurwetten.
Het is mij inmiddels duidelijk geworden, dat jij niet objectief tegen dit onderwerp aan kunt kijken. Wanneer ik wetenschappelijk onderzoek toon dat bewijs levert voor het bestaan van bepaalde fenomenen, begin jij te roepen dat het allemaal oplichters en fraudeurs zijn.

Maar goed, je zegt dat ik naar de tegenargumenten moet luisteren.

Welk tegenargumenten? Bij het NDE onderzoek, beweer jij dat de hersenen toch nog functioneren, ook wanneer ze dood zijn. Waar slaat dit op?

En welke natuurwetten verbieden dat geesten bestaan?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

p__

Maar de mens is eigenlijk toch gewoon een automatisch mechanisme?
Als jij dat denkt, dan geloof je dus niet in de vrije wil.

Waarom bestaat dan toch de illusie bij ieder mens dat ze zelf beslissingen kunnen nemen? Je kan ontzettend diep nadenken over een probleem, hier slapeloze nachten over hebben, je er verantwoordelijk voor voelen, het gevoel hebben dat je een beslissing moet nemen, en als de beslissing genomen is, voelt het aan alsof jij diegene bent die hem genomen heeft.

Volgens jou is dit alles dus een illusie, en gaat het automatisch.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

The Don

p schreef:Maar goed, je zegt dat ik naar de tegenargumenten moet luisteren.

Welk tegenargumenten? Bij het NDE onderzoek, beweer jij dat de hersenen toch nog functioneren, ook wanneer ze dood zijn. Waar slaat dit op?
Dat zeg ik niet, ik beweer dat de hersenen voor en na een NDE bepaalde indrukken opdoen die achteraf lijken te zijn ontstaan tijdens de NDE. Dit is dus een geval van dat de hersenen de herinnneringen tijdens zware emotionele omstandigheden niet op een chronologische volgorde kunnen plaatsen. Er is geen onomstotelijk bewijs dat de herinneringen niet voor of na een NDE zijn ontstaan.

Daarnaast baseer jij bijna al je argumenten op de resultaten van het PEAR onderzoek. Helaas zijn er rond deze onderzoeken te veel twijfels zodat ik dit onmogelijk voor wetenschappelijk bewijs kan aannemen (de hele wetenschappelijke wereld heeft zo zijn twijfels aan het PEAR onderzoek)

Daarnaast zeg ik niet dat deze mensen frauders of oplichters zijn, ik zeg alleen dat het slechte wetenschappers zijn die niet objectief tegen hun eigen resultaten aankijken, en dat is erg jammer.
The Don

p schreef:
The Don schreef:
Maar de mens is eigenlijk toch gewoon een automatisch mechanisme?
Als jij dat denkt, dan geloof je dus niet in de vrije wil.

Waarom bestaat dan toch de illusie bij ieder mens dat ze zelf beslissingen kunnen nemen? Je kan ontzettend diep nadenken over een probleem, hier slapeloze nachten over hebben, je er verantwoordelijk voor voelen, het gevoel hebben dat je een beslissing moet nemen, en als de beslissing genomen is, voelt het aan alsof jij diegene bent die hem genomen heeft.

Volgens jou is dit alles dus een illusie, en gaat het automatisch.
De mens is in theorie een zeer complex geautomatiseerd biologisch mechanisme. Het autonome zenuwstelsel is een proces dat de ademhaling en de hartfunctie reguleert (onder andere) hier heeft de geest geen directe invloed op want je kunt niet met alleen je wilskracht je hart laten stoppen. Dat mensen zelf kunnen bepalen wat ze doen is gewoon uit de evolutie ontstaan. Als je mensen de kans geeft zelf zaken te beslissen dan hebben ze een grotere kans om te overleven. Een minder hoog organisme zoals een worm heeft een beperkte levensomgeving en heeft dus ook geen noodzaak om een intelligente "vrije" wil te hebben. Alles wat een worm doet is gebaseerd op "geprogrammeerde" reacties in de hersenen.

Als een worm licht ziet dan kruipt ie weer onder de grond, dit is simpelweg een biologisch reddingsmechanisme wat ingebakken zit in de hersenen. Als jij een boze hond op je af ziet rennen dan probeer jij ook te vluchten. je kunt dan blijven staan maar je verstand zegt dat je weg moet om te kunnen overleven. Ik ben dus van mening dat een "vrije" wil zoals jij die onschrijft slechts een illusie is.
p__

Dat zeg ik niet, ik beweer dat de hersenen voor en na een NDE bepaalde indrukken opdoen die achteraf lijken te zijn ontstaan tijdens de NDE. Dit is dus een geval van dat de hersenen de herinnneringen tijdens zware emotionele omstandigheden niet op een chronologische volgorde kunnen plaatsen. Er is geen onomstotelijk bewijs dat de herinneringen niet voor of na een NDE zijn ontstaan.
Dat bewijs is er wel degelijk, zoals ook uit dat NDE onderzoek is gebleken. Er wordt zelfs een geval genoemd waarbij de patient tijdens de hersendood observaties deed van bepaalde gebeurtenissen, en deze achteraf geverifieerd werden door de artsen.

Tevens zeg jij dat de hersenen na een NDE de gebeurtenissen niet op een chronologische volgorde kunnen plaatsen. Hoe verklaar je dan dat mensen hun hele leven voorbij zien komen, op chronologische volgorde, inclusief een beoordeling ervan en elke emotie van zichzelf en alle andere mensen die erbij betrokken waren?

In het NDE onderzoek zelf staat al:
These induced experiences can consist of unconsciousness, out-of-body experiences, and perception of light or flashes of recollection from the past. These recollections, however, consist of fragmented and random memories unlike the panoramic life-review that can occur in NDE. Further, transformational processes with changing life-insight and disappearance of fear of death are rarely reported after induced experiences.
Daarnaast baseer jij bijna al je argumenten op de resultaten van het PEAR onderzoek. Helaas zijn er rond deze onderzoeken te veel twijfels zodat ik dit onmogelijk voor wetenschappelijk bewijs kan aannemen (de hele wetenschappelijke wereld heeft zo zijn twijfels aan het PEAR onderzoek)

Daarnaast zeg ik niet dat deze mensen frauders of oplichters zijn, ik zeg alleen dat het slechte wetenschappers zijn die niet objectief tegen hun eigen resultaten aankijken, en dat is erg jammer.
Ik baseer mijn meningen niet alleen op het PEAR onderzoek(alhoewel zelfs dat opzichzelf al ruim genoeg is om te concluderen dat bepaalde fenomenen bestaan(jij beweert dat er veel twijfels zijn, echter dit is slechts een excuus om het niet serieus te nemen)), maar ook op het NDE onderzoek, de ervaringen van wellicht honderden miljoenen mensen, de onmacht van de wetenschap om zelfs maar een theoretische verklaring te geven voor het bewustzijn of vrije wil, etc.

Als jij beweert dat de PEAR wetenschappers 'slechte' wetenschappers zijn, dan zul je dit moeten aantonen. Ze zijn immers niet voor niets werkaam op de Princeton universiteit. Dat jij iedereen die zich bezighoudt met paranormaal onderzoek slecht vindt, dat is een goed voorbeeld van hoe je eigen afkeer van de kwestie je objectiviteit beinvloedt.
p__

The Don schreef:Dat mensen zelf kunnen bepalen wat ze doen is gewoon uit de evolutie ontstaan. Als je mensen de kans geeft zelf zaken te beslissen dan hebben ze een grotere kans om te overleven. Een minder hoog organisme zoals een worm heeft een beperkte levensomgeving en heeft dus ook geen noodzaak om een intelligente "vrije" wil te hebben. Alles wat een worm doet is gebaseerd op "geprogrammeerde" reacties in de hersenen.

Als een worm licht ziet dan kruipt ie weer onder de grond, dit is simpelweg een biologisch reddingsmechanisme wat ingebakken zit in de hersenen. Als jij een boze hond op je af ziet rennen dan probeer jij ook te vluchten. je kunt dan blijven staan maar je verstand zegt dat je weg moet om te kunnen overleven. Ik ben dus van mening dat een "vrije" wil zoals jij die onschrijft slechts een illusie is.
Je spreekt jezelf tegen!

Je begint met te zeggen dat we een vrije wil hebben, dankzij de evolutie.

Vervolgens beweer je dat de vrije wil een illusie is!

Wat is het nou?

Vertel mij eens wat het evolutionaire voordeel is van de illusie van een vrije wil?
p__

Overigens is er vandaag een interessant artikel verschenen over een soortgelijk onderzoek als PEAR, genaamd 'Global Consciousness Project'. Deze wordt ook uitgevoerd door wetenschappers van Princeton.

http://www.rednova.com/news/display/?id=126649

Het onderzoekt of de mensheid een gezamenlijk bewustzijn heeft.

Hier is de website ervan:

http://noosphere.princeton.edu/

Een quote van de website:
After all the caveats, however, we can say that the evidence for an effect of consciousness on REGs is strong We are driven by that evidence to infer that something like a "consciousness field" exists, and that intentions or emotional states which structure the field are conveyed as information that is absorbed into the distribution of output values of labile physical systems. The output of the REG differs from what would be expected without the influence of consciousness.
Zie hier, meer bewijs dat de geest ook buiten het lichaam(en op wereldwijde schaal) invloed kan uitoefenen.
The Don

p schreef:Tevens zeg jij dat de hersenen na een NDE de gebeurtenissen niet op een chronologische volgorde kunnen plaatsen. Hoe verklaar je dan dat mensen hun hele leven voorbij zien komen, op chronologische volgorde, inclusief een beoordeling ervan en elke emotie van zichzelf en alle andere mensen die erbij betrokken waren?

Als jij beweert dat de PEAR wetenschappers 'slechte' wetenschappers zijn, dan zul je dit moeten aantonen. Ze zijn immers niet voor niets werkaam op de Princeton universiteit. Dat jij iedereen die zich bezighoudt met paranormaal onderzoek slecht vindt, dat is een goed voorbeeld van hoe je eigen afkeer van de kwestie je objectiviteit beinvloedt.
Ten eerste zeg ik niet dat hersenen hun gedachten nooit op chronologische volgorde kunnen zetten. Uit onderzoek is gebleken dat onder bepaalde stressinvloeden de gedachten soms niet op chronologische wijze verwerkt worden. Hierdoor lijkt het dus dat de gedachten tijdens een NDE "ontstaan" zijn. wat in werkelijkheid niet mogelijk is.

Daarnaast is er voldoende onderzoek gedaan naar de onderzoeksresultaten van het PEAR "instituut". De wetenschappelijke uitspraken van de mensen van PEAR worden NIET algemeen aanvaard door de wetenschappelijke wereld. De zogenaamde bewijzen zijn niet of zeer sleht reproduceerbaar en de positive resultaten zijn voornamelijk gebaseerd op statistische fouten. Het heeft dus geen zin om mij persoonlijk aan te vallen op mijn "afkeer" van het PEAR onderzoek. Ik denk dat 99% van de natuurwetenschappers mijn mening delen aangezien de PEAR onderzoekers zitten te "schoppen" tegen de fundamenten van de natuurwetenschap. Dit heeft natuurlijk niks te maken met de "onwil" om dit onderzoek te aanvaarden maar meer met de proefopzet. Als de bewijzen van het PEAR instituut gewoon wat beter worden en wat minder discutabel dan ben ik zeer zeker bereid dit te aanvaarden. Maar op dit ogenblik laat ik mijn gezond verstand zegevieren en zeg ik dat het PEAR onderzoek niet goed is uitgevoerd en dat geesten niet bestaan
The Don

Zie hier, meer bewijs dat de geest ook buiten het lichaam(en op wereldwijde schaal) invloed kan uitoefenen.
Een kritische kijk op dit onderzoek kan geen kwaad. Klakkeloos overnemen zonder sceptisch te zijn is niet wetenschappelijk.

Enkele uitspraken van het Global Consiousness Project:

"While it is possible to draw some scientific conclusions from the analyses in hand at this time (early 2005) they must remain tentative."

"The purpose of this project is to examine subtle correlations that appear to to reflect the role of consciousness in the world. The scientific work is at the margins of our understanding, and our view is enriched by a creative and poetic perspective"

"It appears that the domain for most of the effective variables is not physics but psychology, not matter but mind. So counting the events or measuring the speed are not relevant unless the counts and measures are in the non-physical realms we usually leave to poets and musicians."

Beetje raar om hier uit te concluderen dat de geest buiten het lichaam kan treden vind je niet? Wetenschappelijk bewijs is niet te vinden op de website en zal ook niet geproduceerd kunnen worden ben ik bang. Het idee is wel grappig maar bestaat alleen in het hoofd van Rodger Nelson.

Ook hier zullen niet veel wetenschappers waarde aan hechten en zeg nou niet dat dit het zelfde verhaal is als Galileo en dat de aarde nog plat zou zijn als iedereen zo sceptisch zou zijn als mij :wink:
p__

Ten eerste zeg ik niet dat hersenen hun gedachten nooit op chronologische volgorde kunnen zetten. Uit onderzoek is gebleken dat onder bepaalde stressinvloeden de gedachten soms niet op chronologische wijze verwerkt worden. Hierdoor lijkt het dus dat de gedachten tijdens een NDE "ontstaan" zijn. wat in werkelijkheid niet mogelijk is.
Blijkbaar is het wel mogelijk, zo is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek.
Daarnaast is er voldoende onderzoek gedaan naar de onderzoeksresultaten van het PEAR "instituut". De wetenschappelijke uitspraken van de mensen van PEAR worden NIET algemeen aanvaard door de wetenschappelijke wereld. De zogenaamde bewijzen zijn niet of zeer sleht reproduceerbaar en de positive resultaten zijn voornamelijk gebaseerd op statistische fouten.
Bron? En kom niet met een 12 jaar oude bron aanzetten svp.
Ik denk dat 99% van de natuurwetenschappers mijn mening delen aangezien de PEAR onderzoekers zitten te "schoppen" tegen de fundamenten van de natuurwetenschap.
Ik denk dat 99% van de natuurwetenschappers ook wel inziet dat het PEAR onderzoek klopt.
p__

Een kritische kijk op dit onderzoek kan geen kwaad. Klakkeloos overnemen zonder sceptisch te zijn is niet wetenschappelijk.
Standaard verwerpen is ook niet wetenschappelijk.
Enkele uitspraken van het Global Consiousness Project:

"While it is possible to draw some scientific conclusions from the analyses in hand at this time (early 2005) they must remain tentative."

"The purpose of this project is to examine subtle correlations that appear to to reflect the role of consciousness in the world. The scientific work is at the margins of our understanding, and our view is enriched by a creative and poetic perspective"

"It appears that the domain for most of the effective variables is not physics but psychology, not matter but mind. So counting the events or measuring the speed are not relevant unless the counts and measures are in the non-physical realms we usually leave to poets and musicians."

Beetje raar om hier uit te concluderen dat de geest buiten het lichaam kan treden vind je niet?
Gelukkig wordt dat ook niet geconcludeerd.

Wel dank voor die quotes van jou, waarin wederom staat dat het de geest is die de meeste effectieve variabelen bevat. Beetje vreemd om dan juist het tegenovergestelde te denken he?
Wetenschappelijk bewijs is niet te vinden op de website en zal ook niet geproduceerd kunnen worden ben ik bang. Het idee is wel grappig maar bestaat alleen in het hoofd van Rodger Nelson.
Alleen in het hoofd van Roger Nelson?

En wat zijn deze stukjes dan:
Although many would consider the project's aims to be little more than fools' gold, it has still attracted a roster of 75 respected scientists from 41 different nations. Researchers from Princeton - where Einstein spent much of his career - work alongside scientists from universities in Britain, the Netherlands, Switzerland and Germany. The project is also the most rigorous and longest-running investigation ever into the potential powers of the paranormal.

'Very often paranormal phenomena evaporate if you study them for long enough,' says physicist Dick Bierman of the University of Amsterdam. 'But this is not happening with the Global Consciousness Project. The effect is real.

The project has its roots in the extraordinary work of Professor Robert Jahn of Princeton University during the late 1970s.

So, in 1998, he gathered together scientists from all over the world to analyse his findings. They, too, were stumped and resolved to extend and deepen the work of Prof Jahn and Dr Nelson. The Global Consciousness Project was born.

Professor Chris French, a psychologist and noted sceptic at Goldsmiths College in London, says: 'The Global Consciousness Project has generated some very intriguing results that cannot be readily dismissed.

Dr John Hartwell, working at the University of Utrecht in the Netherlands, was the first to uncover evidence that people could sense the future. In the mid-1970s he hooked people up to hospital scanning machines so that he could study their brainwave patterns.

But it was to be another 15 years before anyone else took Dr Hartwell's work further when Dean Radin, a researcher working in America, connected people up to a machine that measured their skin's resistance to electricity.
Volgens mij heb jij het artikel niet eens gelezen.
Ook hier zullen niet veel wetenschappers waarde aan hechten en zeg nou niet dat dit het zelfde verhaal is als Galileo en dat de aarde nog plat zou zijn als iedereen zo sceptisch zou zijn als mij  :wink:
Zie mijn bovenstaand commentaar.

Vreemd dat jij 75 wetenschappers van verschillende universiteiten als 'niet veel wetenschappers' omschrijft.

En wat dacht je hiervan?
Dr John Hartwell, working at the University of Utrecht in the Netherlands, was the first to uncover evidence that people could sense the future. In the mid-1970s he hooked people up to hospital scanning machines so that he could study their brainwave patterns.

He began by showing them a sequence of provocative cartoon drawings.

When the pictures were shown, the machines registered the subject's brainwaves as they reacted strongly to the images before them. This was to be expected.

Far less easy to explain was the fact that in many cases, these dramatic patterns began to register a few seconds before each of the pictures were even flashed up.

It was as though Dr Hartwell's case studies were somehow seeing into the future, and detecting when the next shocking image would be shown next.

It was extraordinary - and seemingly inexplicable.

But it was to be another 15 years before anyone else took Dr Hartwell's work further when Dean Radin, a researcher working in America, connected people up to a machine that measured their skin's resistance to electricity. This is known to fluctuate in tandem with our moods - indeed, it's this principle that underlies many lie detectors.

Radin repeated Dr Hartwell's 'image response' experiments while measuring skin resistance. Again, people began reacting a few seconds before they were shown the provocative pictures. This was clearly impossible, or so he thought, so he kept on repeating the experiments. And he kept getting the same results.

'I didn't believe it either,' says Prof Bierman. 'So I also repeated the experiment myself and got the same results. I was shocked. After this I started to think more deeply about the nature of time.' To make matters even more intriguing, Prof Bierman says that other mainstream labs have now produced similar results but are yet to go public.
Laat me raden, je gaat nu weer beweren dat alle betrokken wetenschappers fraudeurs zijn en dat de Universiteit van Utrecht en Amsterdam 'slechte' wetenschappers in dienst hebben.
The Don

Beste P>

Ik geloof dat we hier op deze manier niet mee verder moeten gaan. De argumentaties worden steeds persoonlijker en dus slechter en ik ben bang dat wij dezelfde resultaten op een hele verschillende manier benaderen. Ik ben van mening dat je discutabele resultaten met een zeer kritische blik moet benaderen hetgeen jij duidelijk niet doet. Het concluderen dat geesten bestaan uit de genoemde onderzoeken is in mijn ogen absoluut niet mogelijk en ik denk ook dat het overgrote deel van de lezers van dit forum het met mij eens zijn.

Het is niet zo dat ik alles wat met geesten te maken zou hebben klakkeloos naast me neer leg. Ik ben van mening dat je vooral dit soort onderzoeken zeer kritisch moet benaderen aangezien eventuele positive resutaten erg interessant zouden zijn.

Stel dat het PEAR onderzoek onbetwistbare bewijzen had geleverd, waarom gelooft dan nog niemand in het bestaan van geesten? en waarom duikt de wetenschappelijke wereld dan niet gelijk op dit onderzoek? Als het zogenaamde "bewijs" onbetwistbaar was dan zou dit toch wereldnieuws zijn?

Graag wil ik het woord laten aan mensen die een echt kritisch wetenschappelijke blik over het PEAR en het GCP willen laten gaan.

Als voorbeeld wil ik deze link aanhalen die op een wetenschappelijke manier het onderzoek aan het GCP aan de kaak stellen:

http://noosphere.princeton.edu/papers/jseScargle.pdf

J. Scargle, Was there evidence of global counciousness on 11 September 2001?, Journal of Scientific Exploration, Vol 16, 2002.

http://noosphere.princeton.edu/papers/Sep1101.pdf

May. E.C., S.J. P. Spottiswoode, Global conscousness project, an Independent Analysis.

Het laatste artikel is een mooi voorbeeld waarin dezelfde dataset op een andere statistische manier wordt bekeken zonder vooroordelen over de mogelijke uitkomst. Het resultaat is dat de resutaten van het GCP onderzoek NIET afwijken van de verwachtte "random" uitkomst.

(PS: niet alle onderzoekers verbonden aan een universiteit zijn goede onderzoekers, het woord fraudeur heb ik nooit in mijn mond genomen (dus probeer het dan ook niet in mijn mond te leggen!). Ik wil alleen aangeven dat voor veel onderzoekers de statistische verwerking van hun gegevens soms te wensen overlaat.)[/url]
little Ghost

Ik weet niet wat ik er van moet denken, waarschijnlijk is het meeste gewoon wetenschappelijk te verklaren maar ik denk wel dat er iets meer is, iets wat ons bewust zijn te boven gaat. Ik ben de laatste tijd aan het denken geweest over dit onderwerp en ik heb iets redelijk onrealistisch bedacht namelijk dat onze hersens (meestal onbewust) impulsen uitzenden die toch zorgen dat dingen zich kunnen verplaatsen enzo.
Anonymous

Heb het ook wel eens gedaan en wel degelijk een reactie gekregen!

Mijn ervaringen zijn met de huidige wetenschap niet te beschrijven en het is zeker geen onzin!

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

The Don

Kabouter schreef:Heb het ook wel eens gedaan en wel degelijk een reactie gekregen!

Mijn ervaringen zijn met de huidige wetenschap niet te beschrijven en het is zeker geen onzin!
er ligt een miljoen dollar op je te wachten als je onomstotelijk kunt aantonen dat je iets kunt bewegen met alleen je geest.

Als iemand dit zou kunnen was dit toch allang bewezen? waarom zijn er dan toch nog mensen die denken dat het mogelijk is? Waarom houden mensen zichzelf zo voor de gek? daar moet eens een onderzoek naar gedaan worden!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!