noortje
Artikelen: 0

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Het zou ontopic zijn als we alleen over bressers en bynolts zouden praten .
de laatste post gingen duidelijk over resultaten behaald met een telescoop en niet over de aanschaf.

gelieve dus ontopic te blijven!!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
skywatcher

om niemand tegen de schenen te trappen zal ik een nieuwe topic openen

hierbij nodig de anderen uit ook eens daar een kijkje te nemen

majin ik zal aar mijn eerste indrukken uiteenzetten over die skyglowfilter :shock:

please dont fight ;) ;)
majin

Messchien leuk om te weten voor mensen die van plan zijn een orion skyquest 8'' dobson aan te schaffen. Hij is nu bijna 100 euro in prijs gedaald :shock: bij www.aquariusoptics.com .
Anonymous

Hallo, ik ben dus zwaar aan het zoeken naar men eerste kijker, men voorkeur gaat voorlopig uit naar de ETX70AT maar...als ik dan een kijker zie als die SkyQuest XT6 Dobson 6" begin ik toch te twijfelen, ik vind de autostar van de ETX echt wel de max en ik heb een beetje schrik van al die objecten zelf te moeten beginnen zoeken..er staan er tenslotte toch 1400 in..maar is die Dobson niet een veel betere kijker?? men budget gaat tot 400Euro een beetje hulp zou super zijn. Imand mischien ook al ervaringen met de EtX 70??

GRoeten
skywatcher

hey geert

ik persoonlijk zou voor de 6" gaan

de etx kan een leuk kijkertje zijn maar met een 350mm brandpunt zal je nooit bevredigende beelden krijgen van planeten

wat je wel zal kunnen zien zijn de helderste nevels

de 6" daarentegen heeft 4* de lichtopbrengst van de etx(nog een beetje meer eigenlijk) met deze kijker zal je veel mere nevels ontdekken en zal je mooeie beelden van maan en planeten verkrijgen

wat het zoeken betreft das alleen maar oefenen en is voor sommigen(waaronder ikke) een deel van de "sport"
Anonymous

Hallo allemaal,

Wat dachten jullie van deze telescoop: Bynolyt Bynostar SPN 114/500?

Waar is hij goed voor te gebruiken?

Het gaat om de de 2e telescoop.

http://www.verrekijkershop.nl/index.html?t...tml&lang=nl

Alvast bedankt!!
Anonymous

Kijk op www.lidl.be, aanbiedingen van 23/11/2004 :

de ETX70 voor 169 euro!

Als dat geen buitenkans is?

Wel in Belgie, of ie in NL komt? Hopelijk woon je niet te ver van Belgie ...
bram

Zelf heb ik sinds ergens voor de zomervakantie een Meade ETX70 AT, waar ik erg tevreden mee ben. Zeker op vakantie in Frankrijk naar de donkere gaten van Europa gaan is best leuk.

Dit wil niet zeggen dat je precies hetzelfde te zien krijgt als dat je op de foto's van de Hubble ziet, wel is deze telescoop voor planeten, de maan en met een filter (!!!!) ook de zon (ALLEEN MET FILTER!!!) erg leuk.

Als je een telescoop wilt kopen zou ik dus de Meade ETX-70 AT kopen, ook leuk omdat deze je zo kan leiden naar een stuk of 1400 verschillende objecten.
K. Jansen

Meade NGC-60,

- Ingebouwde computer om de telescoop te richten

- Lensdiameter 60 mm

- Brandpuntafstand 700 mm

- Computer met 1400 fabrieksinstellingen

- Slowmotion control op beide assen ( Wat is dit??)

- Twee oculairen 31.7 MM. , MA9 MM en MA 25 MM

- 3 jaar garantie

- 153,21 euro

Wat denken jullie over deze telescoop? En wat zou je er meer kunnen bekijken? Ik heb weinig verstand van telescopen. En als laatst wat is ongeveer de maximale vergroting die ik met deze kijker kan bereiken?

B.v.d.

Kasper
K. Jansen

Hey mensen,

Ik weet dat deze vraag al meerdere malen gesteld is, maar ook ik ben op zoek naar een telescoop. Ik ben nu bezig met een

"vergelijkend warenonderzoek". Maar omdat ik weinig verstand van telescopen heb, had ik nog enkele vragen over verscheidene

telescopen:

Bynolt bynostar SPN 130 x 900 mm Euro 339

Optisan star 150 x 1450 mm Euro 349

Optisan star 200 x 750 mm Euro 349

http://aquariusoptics.com/astroshop/produc...86e08be5fd6feef De laatstgenoemde heeft geen volgmotor, wel te koop voor euro 49, is dit verstanidig voor een "beginner"?

Deze telescopen zien er op papier goed uit, maar is de kwaliteit wel goed? Ik wil planeten en het liefst ook deep sky bekijken.

Mijn maximaal bedrag voor een telescoop bedraagt om en nabij de 350 euro. Of raden jullie mij iets anders aan?

Bij voorbaat dank

Kasper
Anonymous

het is dus de etx geworden he...thanx lidl, komt ie toch wel ineens daar in reclame te staan zeker..mijn keuze was rap gemaakt natuurlijk

K moe zeggen dak er zeer tevreden over ben, de maan en de pleiaden zijn super..zelfs met die barlow erop :shock:

Vanvond ziet het er goe uit en ga 'k de autostars uitproberen

Voor die 169 heb ik de koop van men leven gedaan..ik zit effe goe en laat ons hopen dat de lidl ons ooit is ne groten dobson of zoiets voorschoteld

:?:
-martijn-

Zoals vele in dit topic ben ik (misschien) van plan om een telescoop aan te schaffen. Ik heb alleen niet zo veel geld tot mijn beschikking in tegenstelling tot andere mensen: zo'n 100 euro. Nu zag ik op conrad.nl de volgend telescoop staan:
MEADE VISOMAR TELESCOOP 60-700 (prijs 65 euro)

De Visiomar telescoop is ideaal voor beginners, volledig uitgerust met talloze accessoires. Met een max. 262-voudige vergroting kunt u ook maankraters gedetailleerd bekijken. De telescoop beschikt over een aluminium statief, een lenzendoos en een zoektelescoop. Het boek "Einführung in die Astronomie" (Duitstalig) verklaart op heldere wijze het interessante thema astronomie. Dit alles wordt geleverd in een solide transportkoffer.

Technische spec.: Lenstelescoop met objectief van 60 mm Ø en brandpuntsafstand van 700 mm. Azimutale montage en fijne hoogte-afstelling. Max. vergroting 262-voudig.

Omvang levering: 3 oculairs - H-20 / H-12,5 en SR-4 mm -, een Zenit-prisma voor aardse observaties, een maanfilter, een kompas en een 1½-voudige omkeerlens.

Afbeelding
Hij ziet er naar mijn mening wel degelijk uit, ook het merk lijkt me wel ok (Op de site van Meade kon ik deze telescoop trouwens niet vinden(?)). Kan iemand mij vertellen wat ik van de kwaliteit van deze telescoop kan verwachten? Kan ik bijvoorbeeld de maan en andere planeten er goed mee bekijken? Of heeft iemand ervaring met deze telescoop?

Alvast bedankt.

Martijn
anita

ik heb voor mijn zoon een Bresser Mizar gekocht maar ik kreeg duitse gebruiksaanwijzigingen en kan er niets mee. ik kan niets vinden door die telescoop. ik draai aan alles, maar zie geen sterren.

Kan iemand me helpen met aan een nl gebruiksaanwijziging of vertellen hoe ik iets in beeld kan krijgen
Cmdr_Keen

Zorg ervoor dat de zoeker precies staat afgesteld. Dat kan je beter overdag doen door de telescoop op een bekend object te richten (de kamer van de overburen? :shock: ) en dan de zoeker bij te stellen zodat hij recht op het object gericht staat. Nu kan je de zoeker gebruiken om een object te vinden.

Zet de telescoop op een stabiele ondergrond en gebruik de zoeker om de maan te vinden. Dat moet niet al te moeilijk zijn, en geeft al wel wat mooie plaatjes ;) Zodra je die hebt, kijk je met de kleinste vergroting door de telescoop. Voor de kleinste vergroting heb je het oculair nodig met de grootste brandpuntafstand. (Dus als je 4, 12 en 20 mm hebt, moet je die van 20mm hebben) Draai voorzichtig (zonder de telescoop te bewegen) het oculair naar voren of naar achteren met de schroef die daarbij hoort. Net zolang totdat het beeld scherp wordt. De telescoop staat nu goed ingesteld. Gebruik de zoeker en eventueel een sterrenkaart om andere hemelobjecten te vinden. ;)

Succes! ;)
I'm a man of few words and a thousand obsene gestures...
noortje

ik heb allereerst je bericht volledig omgezet in klein letters: schreeuwerige hoofdletters komen niet zo vriendelijk over.

best kan je beginnen leren werken met een telescoop overdag.

je kan via de zoeker een boom in beeld nemen. zet hem in het midden van de kruisdraad van je zoeker, kijk vervolgens in je kijker of hij ook daadwerkelijk in het midden staat. Is dat niet het geval, dan moet je via de vijsjes de zoeker bijregelen. de boom terug in het midden van de kruisdraad zetten en kijken of hij nu in het midden staat. Dit herhaal je tot zoeker en telescoop mooi afgesteld zijn (zeer noodzakelijk om ooit iets te kunnen vinden).

Kom daarna niet meer aan de zoeker: anders is hij weer ontregelt en moet je bovenstaande herhalen.

Voor waar te nemen heb je best een basiskennis sterrenbeelden om het zoeken naar een object te vergemakkelijken. er zijn heel wat boeken in de handel die daarbij kunnen helpen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Terug naar “Sterrenkijken”