Hoi,
Ik heb de 1ste bladzijde van deze topic gelezen en ik wil eventjes reageren. Een beetje laat maar ik ben dan ook nog maar net geregistreerd.
Ik ben zo'n beetje deskundig op dit onderwerp en wil jullie dan ook met alle plezier wat extra informatie geven.
Ik studeer ook geneeskunde in België (Leuven). Ik ben begonnen met de MAVO en heb daarna sprint-HAVO en sprint-VWO gedaan. Ik vond eerlijk gezegd de sprint-VWO makkelijker maar dat zal misschien wel zijn omdat het verschil tussen MAVO en HAVO zo enorm groot is en het verschilt tussen HAVO en VWO voor de meeste vakken erg klein is.
Als je er voor kiest om sprint-VWO te doen ben je er dan wel bewust van dat je geen sociaal leven zal hebben als je een gemiddelde van een 8 of hoger wilt halen voor jouw VWO. Het is niet onmogelijk maar het is wel raadzaam dat je al veel romans voor de boekenlijsten hebt gelezen, dat scheelt in ieder geval al veel tijd. Je zal, schat ik, ongeveer 4 uur per doordeweekse dag en een uurtje of 8 op de vrije dagen moeten werken wil je een kans hebben om goede cijfers te halen. Ik zelf was niet zo enorm ijverig (ook slechte omstandigheden op dat moment) en ik had dan ook slecht 4 zessen en 3 zevens (en één 4, ik had als extra vak economie 2 gekozen en zag al snel dat ik het niet nodig had

).
Als je intelligent bent en hard werkt, dan is sprint-VWO zeker een optie. Ongeveer de helft slaagt, de andere helft zakt dus. Ben realistisch en bedenk bij welke helft zal horen.
Wil je hoge cijfers halen en ben je nog maar 17 of 18 dan zou ik gewoon normaal VWO doen eerlijk gezegd. Het is een stuk relaxter, je maakt makkelijker contacten met de anderen en je bent gewoon beter voorbereid voor jouw vervolgstudie (geneeskunde) omdat je alle stof dieper hebt kunnen verwerken en vaak ook extra stof hebt gehad bij de betere leraren.
Nu zal ik wat vertellen over het geneeskunde studeren in België.
Inderdaad is het zo dat je een ingangsexamen moet doen. Dit bestaat uit de volgende onderdelen:
- kennisdeel: wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie.
Voor biologie en scheikunde is het niveau ongeveer hetzelfde als in Nederland.
Voor natuurkunde en vooral wiskunde ligt het niveau hoger. Het is vooral formeler.
In tegenstelling tot HAVO-VWO hebben ze bij natuurkunde niet de wiskunde eruit gehaald (in Nederland deden ze dat in de naïeve hoop dat meer meisjes die vakken zouden volgen, typisch Nederlands). Dat maakt natuurkunde echt moeilijker en je zal het niet gewend zijn. Wiskunde is gewoon formeler, je moet standaardafleidingen uit jouw hoofd kennen. Ik had nog boekjes gekregen van één unief (weet niet meer welke) waarmee ik me kon voorbereiden op dit onderdeel van het ingangsexamen. Toch had ik hier maar een 5 voor. Ik ben toch nog geslaagd
- redeneertest; dat is een soort van iq-test maar er zitten wat vreemde vragen tussen die je in Nederland zou krijgen. Ze gaan bijvoorbeeld er van uit dat je makkelijk getallen op een rijtje kan zetten waar breuken en decimalen door elkaar staan. Ze gaan uit van een goede parate kennis van de hoeken (stomp, scherp enzo). Er zitten typisch vlaamse woorden die in Nederland niet gebruikt worden bij de analogiën. Dat kan lastig zijn.
- stilleesproef; wij moesten een tekst lezen van meer dan 30 bladzijden (over de ademhaling) en 30 meerkeuzevragen beantwoorden in 30 minuten tijd. Ik heb alle bladzijden gelezen. Achteraf gezien had ik misschien beter zoals de meesten direct de vragen beantwoord. Deze 2 onderdelen zijn echt stressen, gewoon niet leuk meer!
- Dan het relaxte deel van de dag: een soort van eq-test.
Je krijgt een video te zien en moet je verplaatsen in de arts. Je krijgt steeds meerukeuzevragen over wat jij zou doen en daarvoor wordt elke keer de video gepauzeerd. Dit is een eitje. Sommige vragen zijn wat discutabel (vooral de antwoorden dan) maar ik had er wel nog een 7 voor. Ik heb van veel anderen gehoord dat zij dit onderdeel ook vrij makkelijk vonden. Een enkeling vond het juist moeilijk.
Dan nu het goede nieuws; de ingangsexamens zijn veel makkelijker geworden, of ze laten meer mensen door na deliberatie.
Toen ik meedeed slaagde maar 1 op 4 (voor de augustuszitting) en van de Nederlanders 1 op 5. Ik heb de laatste jaren percentages gehoord van 40%. Ondanks dat ik globaal modale eindcijfers had voor mijn VWO (had wel een 9 voor opstel, tekstverklaren en kinematica:P ) was ik er toen de 1stedoor, dus het is echt goed mogelijk. Er is geen enkele reden om het niet te proberen. Er is wel één belangrijk iets:
ze hanteren een zeer strenge en ruime inschrijvingstermijn. Je moet je voor jouw eindexamens al inschrijven en als je te laat bent ben je gewoon de *** . Je moet eerst geld overmaken naar een vlaamse rekekening (heb daar nog 30 gulden extra voor moeten betalen toen omwille van de buitenlandse transactie, stelletje afzetters zijn die banken

) en pas dan als je bewijs hebt van storting kan je je inschrijven. De post heeft ook nog eens een dag of 7 nodig dus ook daar moet je rekening mee houden. Zie dat je niet overtijd bent, dat is zeker erg vervelend voor een meisje tenzij het gepland is
Flauwe mop, ik weet het.
Over de uniefs; ik zou Leuven afraden.
Je moet daar echt enorm veel van buiten stampen, dat is niet plezant meer. Je bent serieus in het nadeel als Nederlander omdat de vlamingen het veel meer gewend zijn van het middelbaar. In mijn jaar was 93% geslaagd en hoefde 1 op 5 studenten herexamens te doen, van de Nederlanders echters moesten 4 op 5 herexamen doen en slaagde iets minder dan de helft. Er waren 15 nederlanders en elk jaar zie je dit patroon, het is dus vrij representatief. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Het systeem van Gent sluit beter aan bij het Nederlands onderwijs. Antwerpen heeft inderdaad geen goede reputatie, en Brussel schijnt ronduit slecht te zijn. Gent schijnt ook nog eens de leukste studentenstad te zijn en Leuven is ook een leuke studentenstad. Je kan in Leuven ook heel goed sporten, ik weet niet hoe dat in Gent is.
Al met al raad ik iedereen aan om voor Gent te kiezen, daar zijn de geneeskundestudenten in het algemeen ook wat sympatieker omdat in Leuven de echte strevers zitten. Leuven is vergelijkbaar met Leiden, het is de oudste universiteit van Europa van 1462. Ik heb er enige spijt van dat ik voor Leuven heb gekozen maar daar is niets meer aan te doen.
Je zal in het 1ste jaar waarschijnlijk ook wel wat aan het taalgebruik en de accenten moeten wennen wat ik als een serieus nadeel heb ervaren tijdens de colleges.
Tip voor iedereen die gaat studeren aan de unief: als je niet een perfect zicht hebt, schaf dan een bril aan! In Leuven heb je voor sommige vakken aantekeningen nodig voor de les, dan wil je niet de helft missen doordat je het niet goed ziet.
Je hebt overigens geen VWO-diploma nodig om in België aan de unief te studeren. Met een HAVO-diploma mag je ook elke studie volgen zolang je maar slaagt voor een evt. toelatingsexamen (zij noemen dat het ingangsexamen).
Dat was het zo'n beetje.