O, je begrijpt mij niet.1207 schreef:er zijn miljoenen mensen die dit dagelijks in de praktijk brengen.
de afgelopen 2000 jaar bewijzen dat die absolute authoriteit een illusie is.
Wat ik bedoel is echter dat het raar is dat er uberhaubt zo iets als moraliteit zou bestaan zonder een God. Hoe kan moraliteit ontstaan als er geen God is?
Waar uit vloeit ons besef van moraliteit dan uit voort? We hebben wellicht een verschil van mening over waar we de lijn tussen moreel/immoreel moeten trekken, maar we zijn het er allemaal over eens dat er een lijn is om te trekken. Er zijn niet veel amorele mensen, mensen die de realiteit van moraliteit ontkennen.Waarom zou dat niet het geval zijn?

Mijn punt is dat het nergens anders uit zou kunnen volgen.Je geeft op geen enkel punt aan waarom het bestaan van moraliteit het bestaan van een God veronderstelt.
Nee, de claim is dat God het onderscheid tussen goed en kwaad in de mensen heeft gelegt. (Niet dat mensen daar God continue bij nodig hebben, ook mensen die het bestaan van God ontkennen hebben die besef van hem gekregen.)De claim dat mensen God nodig hebben voor het onderscheiden van goed en kwaad, veronderstelt nogal wat en heeft ook de nodige implicaties.
Yep.Ten eerste dat er zoiets als een entiteit zou bestaan die die grenzen heeft gesteld.
In elk geval concepttoneel, in aanleg.Ten tweede, dat deze entiteit dit onderscheid heeft doorgegeven aan de mensheid.
Nee, ook mensen die een dergelijke gedachte afwijzen hebben nog steeds de aanleg.Ten derde, dat de mensen die een dergelijke gedachte afwijzen dat onderscheid niet zouden kunnen kennen.
Hoe kun je deze normen ontwikkelen zonder eerst in aanleg dit concept te hebben gekregen?En dat terwijl er een veel eenvoudiger verklaring is voor het ontstaan van normen die bepalen wat wel en niet is toegestaan, namelijk dat daarmee menselijk samenleven mogelijk is.
Daar kunnen verschillende processen aan ten grondslag liggen, waarvan natuurlijke selectie er een zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld doordat groepen mensen die wel bepaalde normen ontwikkelden een voorsprong kregen op die dat niet deden, doordat zij beter in staat waren samen te werken, etcetera.qrnlk schreef:Mijn punt is dat het nergens anders uit zou kunnen volgen.
Nee, de claim is dat God het onderscheid tussen goed en kwaad in de mensen heeft gelegt. (Niet dat mensen daar God continue bij nodig hebben, ook mensen die het bestaan van God ontkennen hebben die besef van hem gekregen.)
Yep.
In elk geval concepttoneel, in aanleg.
Nee, ook mensen die een dergelijke gedachte afwijzen hebben nog steeds de aanleg.
Hoe kun je deze normen ontwikkelen zonder eerst in aanleg dit concept te hebben gekregen?
Wat inherent met zich meebrengt dat als mensen niet akkoord gaan met het idee van het bestaan van een god, ze geen moraliteit kunnen kennen en dus een gevaar voor de samenleving zijn.Nee, de claim is dat God het onderscheid tussen goed en kwaad in de mensen heeft gelegt. (Niet dat mensen daar God continue bij nodig hebben, ook mensen die het bestaan van God ontkennen hebben die besef van hem gekregen.)
Je spreekt erover alsof het een toelatingsexamen voor een universiteit is...Nee, ook mensen die een dergelijke gedachte afwijzen hebben nog steeds de aanleg.
Heel simpel, door persoonlijke ervaringen. De moraal is niet iets statisch en vast. Gezien hoe onze wereld en maatschappij over de laatste duizenden jaren veranderd is, zou het dwaasheid zijn dat te veronderstellen.Hoe kun je deze normen ontwikkelen zonder eerst in aanleg dit concept te hebben gekregen?
Men begrijpt nog steeds het punt niet. Mijn argument is 1 abstractie niveau hoger dan jouw reactie.Wat inherent met zich meebrengt dat als mensen niet akkoord gaan met het idee van het bestaan van een god, ze geen moraliteit kunnen kennen en dus een gevaar voor de samenleving zijn.
Ik heb het echter over het oorspronkelijk ontstaan van moraliteit in een amoreel universum? Hoe ontstaat zo iets in eerste instantie zodat mensen er invulling aan kunnen geven?
Pardon? Als dat niet arrogant is, dan is niks nog arrogant.Men begrijpt nog steeds het punt niet. Mijn argument is 1 abstractie niveau hoger dan jouw reactie.
Toch wel, ik geloof niet in aangeboren moraliteit. Alles is ervaring! Hoogstensuit zal een bepaalde genetische kink in de kabel bepaalde chemicaliën loslaten bij bepaalde morele vraagstukken, maar meer dan dat zit er niet in.hun aangeboren moraliteit. Daar hebben we dus geen verschil van mening over.
Stel je dan de vraag: wie had gelijkHet viel mij bijvoorbeeld op dat we slavenij pas immoreel gingen vinden toen we geen slaven meer nodig hadden of dat we kinderarbeid pas immoreel vonden op het moment dat onze productie processen zo complex werden dat kinderen er niet meer geschikt voor waren.
Een amoreel universum? Die zin past in een stuk drama-literatuur.Ik heb het echter over het oorspronkelijk ontstaan van moraliteit in een amoreel universum? Hoe ontstaat zo iets in eerste instantie zodat mensen er invulling aan kunnen geven?
Een mens is zowel deel van een gemeenschap en omgeving, als een individu.Sinds wel allemaal individus zijn, heeft iedereen het recht zijn of haar eigen moraal te scheppen, op welk gebied dan ook. Als je voorstander bent van de vrije wil en vrije mening, dan moet je het meest voorstander zijn van die wil en meningen die lijnrecht tegenover de jouwe staan. Het mag niet verboden worden, zowel bestaat er geen vrijheid van denken meer.
daarmee verschuif je het probleem gewoon. waar komt jouw god vandaan.De vraag ,of god er eerst was, of pas later toen er mensen kwamen, dus m.a.w. dat god tot een verzinsel van die mensen wordt gereduceerd, vind ik op zijn zachtst gezegd, ondoordacht. Immers: Niets kan uit niets ontstaan .