Anardo schreef:Ik zeg niet dat het anders in het boek staat. Het punt is dat ik het boek al gelezen heb (verschillende keren) en jij nog met de eerste hoofdstukken bezig bent. Het is dus eerder zo dat ik vooruit loop op de discussie. En ik ben het ook niet 100% met alles eens. Maar in grote lijnen kan ik me er wel in vinden. En ik ben zeker niet blind voor kritiek.
Ik ben gewend een boek pas te beoordelen nadat ik hem helemaal heb gelezen en niet al na één hoofdstuk. Het is makkelijk om een boek af te kraken en moeilijk het op zijn juiste waarde te schatten. Vooral als maar 10% ervan gelezen is.
Niettemin wens ik je nog veel succes met het lezen ervan.
Je hebt gelijk als je zegt dat ik de kern van het boek pas volledig zal begrijpen wanneer ik het boek helemaal heb gelezen. En ik ben inderdaad nog maar bezig met de eerste hoofdstukken. Ik lees heel veel en ook altijd vrij kritisch. Wanneer ik in die eerste hoofdstukken, waar toch vaak het uitgangspunt van een theorie wordt weergegeven, merk dat een auteur uitgaat van kromme aannames en verkeerd begrepen theoretische achtergronden, houd ik echter vaak meteen op met lezen. Hoe goed kan immers een theorie zijn als het uitgangspunt niet klopt? Je zegt dat je niet blind bent voor kritiek. Toch ga je niet ene keer echt op mijn kritiek in. Op mijn zeer lange post waarin ik meerdere veronderstellingen van Jarsin kritisch bekijk, reageer je door te zeggen:
Als je zijn boek goed leest dan begrijp je dat ook somatische prikkels exocerebraal zijn, dus van buiten de hersenen komen. Het zijn inderdaad ook sensorische prikkels, want ze worden van buiten de hersenen aangeleverd. Zintuiglijke en somatische prikkels zijn beide sensorisch.
Terwijl ik toch juist dacht al te hebben uitgelegd dat somatische prikkels van binnen de hersenen komen. De mechanismen die ervoor zorgen dat mensen en dieren honger en dorst krijgen zijn al lange tijd geleden in de hersenen gevonden. Ik kan me niet voorstellen dat jij echt gelooft dat alle activiteiten die door de hypothalamus in werking worden gezet eigenlijk het gevolg zijn van exocerebrale prikkels. En wanneer Jarsin dit later in zijn boek nog gaat zeggen, spreekt hij de teksten uit eerdere delen, die ik in één van mijn vorige posts letterlijk heb weergegeven, tegen.
Nu kun je mijn kritiek wel weerleggen door te beweren dat ik agressief ben en zeer negatief en voorbarig reageer. Maar volgens mij maak je het jezelf dan wat te gemakkelijk.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'
K.R. Popper