Ik ben blij dat je het oog als voorbeeld noemt van een complex systeem, want juist van het oog zijn de evolutionaire stappen goed bekend. ID claimt dat complexiteit een kenmerk van intelligentie is, maar als je daar goed over nadenkt is dat natuurlijk niet zo. Juist simplisme is een kenmerk van een goed ontwerp niet complexiteit. Daarnaast is complexiteit ook niet het uitvloeisel van een ontwerp. ook dit is heel simpel duidelijk te maken. Indien ik per ongeluk een doos met potloden van de tafel stoot, dan vallen kan hierdoor als gevolg een complex bouwerk op de grond onstaan van potloden die kris-kras over elkaar liggen. Ik heb echter niet van te voren een ontwerp gemaakt hoe deze potloden geplaatst dienden te worden.phi hung schreef:Ik heb niet alle posts gelezen, maar ik wil in ieder geval laten weten dat er morgen een evolutiedebat is tussen mgr. De Jong en bioloog Ronald Plasterk.
Er valt veel kritiek te leveren op Darwins evolutietheorie, ook wel genetische roulette genoemd, in het Katholiek Nieuwsblad van vandaag.
Daarin wordt ook geschreven dat Darwins theorieën stuklopen op het niveau van de cel:
"Pas onze tijd komt erachter dat cellen fabelachtig complexe machines zijn (...) Darwins grootste troef, kleine anatomische stapjes (bijvoorbeeld in het oog), blijken op celniveau reusachtige veranderingen met zich mee te brengen, waar Darwin niet het flauwste idee van had. De cel geeft zo de definitieve - en empirische - nekslag aan diens theorie (...) Het zou leuk zijn te horen wat celbioloog Plasterk daar zaterdag in Utrecht over te zeggen heeft."
...
Er zijn "enkele schijnbare 'overgangsfossielen', waar biologen graag op tamboereren, maar het zijn er veel te weinig en zij zijn stuk voor stuk omstreden."
Wat Mgr. De Jong zegt over het evolutie & over debat:
Het is te betreuren dat het debat wordt voorgesteld als een krachtmeting tussen creationisten en natuurwetenschap. Niet daarover gaat het, maar over het feit of de natuurwetenschap van nu methodologisch correct is.
...
De plaats van toeval in de huidige biologie is even dogmatisch als onbewezen.
Zoals je ziet zijn de twee uitgangspunten van ID dus incorrect, daarmee is ID dus niet meer dan een hersenspinsel. Daar komt nog bij dat de voorbeelden die door de ID aanhangers aangedragen werden zoals bijvoorbeeld het oog en de flagelmotor, geen goede voorbeelden bleken te zijn omdat er eenvoudigere versies van deze systemen in de natuur gevonden konden worden die ook functioneel waren. Kortom ID is nergens op gebaseerd, het is slechts een krampachtige poging om twijfel te zaaien rond het neo-Darwinisme. Het neo-Darwinisme staat echter nog steeds als een huis. Geen enkele wetenschappelijke studie heeft het neo-Darwinisme aan het wankelen kunnen brengen. Moet ID dus onderwezen worden? Indien je onderwijs serieus wilt nemen: Nee.
Puzzels