Het denken dat iets niet bestaat is toch ook een geloof?De aanname dat op grond van de transcendentie van een hogere spirituele macht, deze niet bestaat.
Maar wat bedoel je met transcendentie?
Het denken dat iets niet bestaat is toch ook een geloof?De aanname dat op grond van de transcendentie van een hogere spirituele macht, deze niet bestaat.
Dit zou betekenen: niet-geloven = denken = gelovenp__ schreef:Het denken dat iets niet bestaat is toch ook een geloof?
Maar wat bedoel je met transcendentie?
Is niet-geloven hetzelfde als geloven dat iets niet is?Dit zou betekenen: niet-geloven = denken = geloven
Geloven is toch gewoon denken dat iets waar is, zonder dit echt zeker te weten?Dus jij denkt: denken = geloven?
Een merkwaardige gedachte, ehhh geloof.
ik zou daar aan toevoegen: zonder duidelijke argumenten, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.Geloven is toch gewoon denken dat iets waar is, zonder dit echt zeker te weten?
dat klinkt mij in de oren als het verschil tussen atheïsme en agnostiek, atheïsme neemt aan (geloof dus) dat er geen bepaalde godheid is. agnosten willen gewoon bewijs maar sluiten niets uit, volgens mij is dat een duidelijk verschil.Is niet-geloven hetzelfde als geloven dat iets niet is?
Voor jou misschien vaag omdat je blijkbaar niet weet wat spiritualiteit is. Met geloof heeft het in elk geval weinig te maken, meer met het ontwikkelen van het bewustzijn in een bepaalde richting. God kan hier wel of geen rol in spelen, maar geloof is niet van belang.weer zo'n vage uitspraak [rr]Ja, ik denk wel dat atheisme een vorm van geloof is omdat zowel religieuzen als atheisten zich slechts met projecties bezig houden en niet met het daadwerkelijk realiseren van hun menselijke spirituele potentieel.
anyway, atheïsme is een geloof omdat ze geloven dat een god niet bestaat, maja dat is weer een mogelijkheid uitsluiten dus ook weer niet goed.
In jouw analyse wel:Is niet-geloven hetzelfde als geloven dat iets niet is?Fujaro schreef:Dit zou betekenen: niet-geloven = denken = geloven
Slechts in de niet spirituele betekenis van geloven.p__ schreef:Geloven is toch gewoon denken dat iets waar is, zonder dit echt zeker te weten?Dus jij denkt: denken = geloven?
Een merkwaardige gedachte, ehhh geloof.
Heb ik niet gezegd hoor.Fujaro schreef:In jouw analyse wel:
Je zegt: denken = geloven (P1 kortweg: "alle denken is geloven en vice versa")
Dit heb ik ook niet gezegd.en: denken dat X = niet denken dat niet-X (P2 kortweg: "de denker overweegt slechts één alternatief")
Ook in de spirituele betekenis volgens mij. Zodra iemand zeker weet dat iets waar is, is dit geen geloven maar weten.Slechts in de niet spirituele betekenis van geloven.Geloven is toch gewoon denken dat iets waar is, zonder dit echt zeker te weten?
Dit impliceerde je toen je zei:Fujaro schreef:
In jouw analyse wel:
Heb ik niet gezegd hoor.
Dit is meteen het punt waar de hele discussie om draait.Het denken dat iets niet bestaat is toch ook een geloof?
Ten aanzien van je refutatie van P1 ("alle denken is geloven"): Dat is heel mooi, maar You could have fooled me:p__ schreef:Heb ik niet gezegd hoor.Fujaro schreef:In jouw analyse wel:
Je kunt een volledig rationeel denkbeeld hebben, maar tenzij je dit kunt bewijzen, blijft het een geloof wanneer je denkt of vermoedt dat dit waar is.
Ik denk dat ook die intuitieve voorkeur een geloof is. Alles waarvan je vermoed dat het waar is, maar dit niet zeker weet, is een geloof.
Het idee dat geloven (als in 'in god geloven') fundamenteel anders is dan 'menen, vermoeden', is volgens mij een beeld dat ontstaat door de menselijke neiging om te categoriseren en labels ergens op te plakken.
Nu doe je dus weer alsof vermoeden (als in P2, je argument hier is slechts de negatie van P2 aan beide kanten van de vergelijking) ten aanzien van één specifieke optie uitspreken hetzelfde is als waarheid claimen. Er wordt geen waarheidsoordeel toegekend. Een atheïst in de zin zoals ik die beschreef (afwezigheid van geloof in spirituele machten) houdt zelfs nog de mogelijkheid open dat god, gegeven de voorwaarde van afdoende bewijs daarvoor, wel blijkt te bestaan. Er is geen definitief waarheidsoordeel, voor zwakke atheïsten zelfs niet over de godhypothese.Dit heb ik ook niet gezegd.en: denken dat X = niet denken dat niet-X (P2 kortweg: "de denker overweegt slechts één alternatief")
Wat ik wel zei is: denken dat X niet waar is = geloven. Je denkt dan specifiek aan 1 optie en gelooft in de niet-waarheid ervan. Als ik denk dat de aarde niet om de zon draait, dan is dat een geloof. Ook al kan ik vervolgens 1000 alternatieven overwegen, ik ken een waarheids-oordeel toe aan 1 optie.
Volgens mij is dit geen 'gewoon denken' in de spirituele betekenis. Bij gewoon denken worden andere mogelijkheden niet op voorhand afgesloten.Ook in de spirituele betekenis volgens mij. Zodra iemand zeker weet dat iets waar is, is dit geen geloven maar weten.Slechts in de niet spirituele betekenis van geloven.p__ schreef:Geloven is toch gewoon denken dat iets waar is, zonder dit echt zeker te weten?
Als iemand ervaart hoe rood een bloem eruit ziet, dan gelooft hij niet dat dit er zo uit ziet, maar weet hij dit.
Dit impliceerde ik niet en komt ook niet overeen met deze conclusie:Archeopteryx schreef:P__ schreef:
Dit impliceerde je toen je zei:Fujaro schreef:
In jouw analyse wel:
Heb ik niet gezegd hoor.
Dit is meteen het punt waar de hele discussie om draait.Het denken dat iets niet bestaat is toch ook een geloof?
ergo er volgt: niet geloven dat X = geloven dat niet-X
Oh maar dat is wel zeker een geloof, tenzij je zeker weet dat pokolo niet bestaat. Ook het verwerpen van het bestaan van buitenaards leven is een geloof.Als we nu eens een beschaving in gedachte nemen waarin pokolo een belangrijke rol vervult. Men is er van overtuigd dat Pokolo iedere beweging in de ruimte aanstuurd, Pokolo is letterlijk de bestierder van het Al en de mensen zint dit niets. Pokolo is namenlijk streng maarniet rechtvaardig. Bovendien vinden ze het ook maar een rotstreek dat Pokolo ervoor zorgt dat het gras groen is, i.t.t. tot paars, volgens hun de normale kleur van gras.
Wat is nu de ontologische status van Pokolo voor mij als ik kennis maak met die beschaving? Het is duidelijk dat Pokolo een bizarre projectie is van de de mensen, een cultuurproduct, als bestaand iets niet serieus te nemen.
Het is geen geloof om het bestaan van Pokolo te verwerpen lijkt me zo.
Sterker nog, het geldt voor alles. Als je transcendente entiteiten als produkt van de menselijke geest ziet, waarom ken je er dan toch 'magische' eigenschappen aan toe (dat het geloof in die entiteiten iets anders is dan het geloof in een ander produkt van de menselijke geest)? Waarom onderscheid maken?Het voorbeeld geldt natuurlijk ook voor Het Flying Spaghetti Monster, en alle transcendente entiteiten...
Merk op dat ik het steeds heb over 'denken dat iets waar is'. Je kent dan dus een waarheids-oordeel toe. Je zegt, dit is waar, en dat is niet waar.Ten aanzien van je refutatie van P1 ("alle denken is geloven"): Dat is heel mooi, maar You could have fooled me:
Natuurlijk is dit waarheid claimen. Als ik zeg dat de aarde niet plat is, ken ik dan geen waarheids-oordeel aan een platte aarde toe? Zeker wel.Nu doe je dus weer alsof vermoeden (als in P2, je argument hier is slechts de negatie van P2 aan beide kanten van de vergelijking) ten aanzien van één specifieke optie uitspreken hetzelfde is als waarheid claimen. Er wordt geen waarheidsoordeel toegekend.
Er bestaat bij die atheist toch zeker wel het vermoeden dat god niet bestaat? Zelfs dit vermoeden is al een vorm van geloven, zeker weten doet de atheist het immers niet.Een atheïst in de zin zoals ik die beschreef (afwezigheid van geloof in spirituele machten) houdt zelfs nog de mogelijkheid open dat god, gegeven de voorwaarde van afdoende bewijs daarvoor, wel blijkt te bestaan. Er is geen definitief waarheidsoordeel, voor zwakke atheïsten zelfs niet over de godhypothese.
Ook zonder enige spiritueel raakvlak kunnen mensen mogelijkheden op voorhand uitsluiten toch?Volgens mij is dit geen 'gewoon denken' in de spirituele betekenis. Bij gewoon denken worden andere mogelijkheden niet op voorhand afgesloten.
Hij weet dat hij de bloem op een bepaalde wijze ervaart. Verder weet hij niet eens of er een externe wereld is, of dat de bloem zich volledig in zijn geest bevindt.Weet hij ook of de kleur van de bloem rood is? Of weet hij alleen dat zijn ogen e.d. hem de bloem rood doen toeschijnen?
Die premisses kan je vergeten want die heb ik al verworpen.BTW: Hierboven gaf je zojuist aan dat denken niet simpelweg gelijkgesteld kan worden aan geloven. Hier maak je toch weer gebruik van die premisse (P1).
Behoorlijk kortzichtig allemaal.Evil Lathander schreef:Ik denk niet dat atheisten gelovig zijn op het vlak van nood te hebben aan een hoger wezen dat hen geschapen heeft.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat er niks is buiten dit universum: geen "God", geen "Satan/Lucifer/Behaal...", geen "hemel", geen"hel", zoals het allemaal genoemd wordt... Uiteindelijk is die bijbel een boek, en net zoals alle boeken is de bijbel een verhaal, meer niet