Geen idee, wat houdt het in?Erik schreef:Beste P,
Jij koos voor optie 2.
Welke vorm van patheisme hoort daarbij?
1. theophanisme
2. panentheïsme
Moderator: Rhiannon
Geen idee, wat houdt het in?Erik schreef:Beste P,
Jij koos voor optie 2.
Welke vorm van patheisme hoort daarbij?
1. theophanisme
2. panentheïsme
Wikipedia schreef:Vormen
Er worden twee vormen van pantheïsme onderscheiden. Volgens het 'theophanisme' is alles wat wij om ons heen zien een verschijningsvorm van het goddelijke. Het 'pan-en-theïsme' (εν, "en" betekent "in"-> overal zit god/het goddelijke in) vormt een soort synthese tussen theïsme en pantheïsme: alles is goddelijk/god, maar deze is nog wel als persoon te denken. Veel indische godsdiensten hebben pan-entheïstische kenmerken.
Beetje vage uitleg eigenlijk.Wikipedia schreef:Vormen
Er worden twee vormen van pantheïsme onderscheiden. Volgens het 'theophanisme' is alles wat wij om ons heen zien een verschijningsvorm van het goddelijke. Het 'pan-en-theïsme' (εν, "en" betekent "in"-> overal zit god/het goddelijke in) vormt een soort synthese tussen theïsme en pantheïsme: alles is goddelijk/god, maar deze is nog wel als persoon te denken. Veel indische godsdiensten hebben pan-entheïstische kenmerken.
Als alles god is dan bestaat er dus niets anders?Alles is God. Of deze als 'persoon' denkt (menselijk persoon?) betwijfel ik, maar zou best kunnen. Onderdelen ervan in ieder geval wel (wij mensen).
Inderdaad. Ik denk momenteel dat het enige fundamentele het bewustzijn zelf is.Erik schreef:Als alles god is dan bestaat er dus niets anders?
Wat zou betekenen dat god nu met zichzelf in discussie is, klopt dit?
En wellicht is er een overkoepelend bewustzijn(dit hoeft niet). De creatie is dan onze eigen fantasie.
Inderdaad, alles is dan het bewustzijn(het bewustzijn is alles). Inclusief creationisme, maar ook de hele wetenschap, etc.Als de creatie onze eigen fantasie is dan is de creator dus ook fantasie?p schreef:En wellicht is er een overkoepelend bewustzijn(dit hoeft niet). De creatie is dan onze eigen fantasie.
En als de creator fantasie is dan is creationisme en alles wat ermee in verbinding staat ook fantasie.
Degende die fantaseert kan helaas niet bestaan in jou theorie want hij is namelijk een fantasie onstaan uit het bewustzijn van jouw god (alles is god), aldus blijft mijn stelling kloppen.Als jij met fantasie bedoelt dat het niet echt bestaat, nee dan klopt je stelling niet. Want degene die fantaseert bestaat dus zelf wel, anders kan er niets gefantaseert worden. Hetgene wat gefantaseerd wordt, bestaat dan ook (als realiteit van degene die dit fantaseert).
Hoe past dit niet stoffelijke gedeelte van de mens in het feit dat alles uit quarks bestaat?Leuke Gast schreef:het niet stoffelijke van de mens.
Alledaagse materie is opgebouwd uit up en down quarks.Wat is je ervaring met het universum?Leuke Gast schreef:Ervaring met het universum.
Waarneming van het universum.
Ervaring met mijn leven.
Waarneming van mijn leven.
Hoe ziet je waarneming van het universum eruit?
En hoe geven de laaste twee antwoorden antwoord op deze vraag van Tsjok45:
Wat voor doel kunnen wij afleiden uit de ervaring van jouw leven en deMaar jij zegt nu eenmaal dat quarks een doel hebben .... Kan je dat wat verder detailleren , zodat iedereen kan lezen op wat die uitspraak van jou steunt ?
waarneming van jouw leven?
Naar wat?Het eind doel, is mischien dat het de mogelijkheid/vrijheid geeft aan alle zielen om terug te keren.
Ten eerste is het niet noodzakelijk dat er een overkoepelende God is.Degende die fantaseert kan helaas niet bestaan in jou theorie want hij is namelijk een fantasie onstaan uit het bewustzijn van jouw god (alles is god), aldus blijft mijn stelling kloppen.p schreef:Als jij met fantasie bedoelt dat het niet echt bestaat, nee dan klopt je stelling niet. Want degene die fantaseert bestaat dus zelf wel, anders kan er niets gefantaseert worden. Hetgene wat gefantaseerd wordt, bestaat dan ook (als realiteit van degene die dit fantaseert).
Besta jij of besta ik?
Met andere woorden: Fantaseer jij mij of ik jou?
Ik ben je 'gelukkig' niets schuldig. U wil graag een antwoordt van mij, dat is volgens mij wat anders.Leuke Gast je bent me nog wat antwoorden schuldig.
het niet stoffelijke van de mens.
niet stoffelijk zegt het opzich al. Het is niet direct waarneembaar. Indirect wel, want iedereen is verschillend, zelfs een tweeling. Wat de materieele samenstelling precies is, is nogal moeilijk aan te tonen.Hoe past dit niet stoffelijke gedeelte van de mens in het feit dat alles uit quarks bestaat?
Is dat zeker? Men gaat hier vanuit. Stel dat men nooit iets kleiner kan meten of waarnemen, dan gaat de wetenschap er vanuit dat het kleinste is ontdekt, echter zeker kan men nooit zijn. Zoals in het verleden vaak genoeg is bewezen dat men dacht het wetenschappelijke ei van columbus ontdekt te hebben. Anders gestelt: waar eindigd de wetenschap?Alledaagse materie is opgebouwd uit up en down quarks.
De ervaring is met het universum is mezelf.Wat is je ervaring met het universum?
Wat zie jij als je om je heen kijkt? beweegt daar iets? beweegt u zelf? men heeft onlangs kunnen waarnemen dat een ster beweegt in een ander melkweg stelsel.Hoe ziet je waarneming van het universum eruit?
Maar jij zegt nu eenmaal dat quarks een doel hebben .... Kan je dat wat verder detailleren , zodat iedereen kan lezen op wat die uitspraak van jou steunt ?
Het 'Doel' in uw leven is 'Goed te willen zijn' en 'Goed te doen'.Erik schreef:Wat voor doel kunnen wij afleiden uit de ervaring van jouw leven en de
waarneming van jouw leven?
Het eind doel, is mischien dat het de mogelijkheid/vrijheid geeft aan alle zielen om terug te keren.
Ik ben 'God' niet, ik kan u daar geen antwoord opgeven, het zelfde als wat u nog te wachten staat in uw leven, ik kan daar geen antwoord opgeven. Maar als u vertrouwen hebt in het universum dat gecreerd is door een schepper, dan hebt u ook vertrouwen in het deel wat u te wachten staat.Naar wat?
Je zegt er is geen noodzaak voor een overkoepelende god.p schreef:Ten eerste is het niet noodzakelijk dat er een overkoepelende God is.
Ten tweede als deze er wel is, kan hij zich opsplitsen in meerdere bewustzijns(welke zich weer kunnen opsplitsen, etc.), oneindig veel zelfs, want er is geen grens. Een soort multiple-personality syndroom.
Tot slot stel jij de term 'fantasie' gelijk aan 'niet bestaan'. Dit is niet juist. Sterker nog, het omgekeerde is waar.
Volgens de Van Dale:A fantasy is a situation imagined by an individual or group, which does not correspond with reality but expresses certain desires or aims of its creator. Fantasies typically involve situations which are impossible (such as the existence of magic powers) or highly unlikely (such as world peace).
Wie vertelt mij dat dat niet jouw fantasie is?Fantasie is hier het enige dat wel bestaat.
wikipedia schreef:Solipsisme komt van solo wat 'alleen' betekent. Het is het geloof of de filosofie dat er maar een enkel bewustzijn bestaat: dat van de waarnemer. Dus in dit geval jij die nu deze woorden leest... Het hele universum en alle andere personen waarmee gecommuniceerd word bestaan slechts in de geest van de waarnemer.
In veel Oosterse godsdiensten en filosofieën komt het solipsisme ook voor in de stelling dat het universum een illusie is, Maya in het Sanskriet, en wij slechts gedachten in de geest van God zijn.
Met deze invalshoek bestaat dan alleen God als onafhankelijk wezen en is ons zelfbewustzijn slechts een deel van Gods zelfbewustzijn.
Mystici beweren dan ook dat je 'zelf verwerkelijken' of 'verlichting vinden' eigenlijk het, meestal maar kortstondig, doordringen is van het goddelijke (enige reëele) bewustzijn in het (ten diepste niet reëele) beperkte menselijke bewustzijn.
Dat zou dan het gevoel van almacht en alwetendheid verklaren dat bij deze bewustzijnstoestand optreed. Doet ook opgeld in
New Age kringen
Ik durf het nog sterker te stellen. Het idee dat er een fundamentele kleinste substantie bestaat, is een paradox.Is dat zeker? Men gaat hier vanuit. Stel dat men nooit iets kleiner kan meten of waarnemen, dan gaat de wetenschap er vanuit dat het kleinste is ontdekt, echter zeker kan men nooit zijn.
Het Heisenberg uncertainty principle betekent niet dat het op het kleinste niveau random is, maar wel dat het voor ons onmogelijk is te bepalen of het deterministisch is. We kunnen dit dus niet bepalen, maar het kan wel zo zijn.Als men de atomen en quarcks uit vergroot dan stuit men direct op het 'Heisberg-principe'. Op het kleinste niveau beweegt alles willekeurig(random). Waarom is alle materie uit random opgebouwd, terwijl wij weldegelijk structuur herkennen. Het is te kort door de bocht om te stellen dat we alles kunnen waarnemen.
Dat er geen noodzaak is, wil niet zeggen dat hij niet bestaat, of dat het waarschijnlijker is dat hij niet bestaat.Erik schreef:Je zegt er is geen noodzaak voor een overkoepelende god.
Vervolgens ken je deze god het vermogen toe om zich te splitsen in oneindig veel bewustzijns.
Als er in de eerste plaats al geen noodzaak voor deze god is, waarom dan überhaupt iets aan hem toe kennen?
Wie kan dit jou vertellen?Erik schreef:Volgens de Van Dale:Wikipedia schreef:
A fantasy is a situation imagined by an individual or group, which does not correspond with reality but expresses certain desires or aims of its creator. Fantasies typically involve situations which are impossible (such as the existence of magic powers) or highly unlikely (such as world peace).
fan·ta·sie (de ~ (v.), ~ën, ~ën)
1 het vermogen zich willekeurige zaken als reëel voor te stellen => imaginatie, verbeelding, verbeeldingskracht, voorstellingsvermogen
2 product van de verbeelding
3 [muz.] muziekstuk waarin bestaande thema's worden gevarieerd
Wie vertelt mij dat dat niet jouw fantasie is?Fantasie is hier het enige dat wel bestaat.
Ik ben het hier niet mee eens. Er wordt gezegd dat iedereen en het universum slechts bestaat in mijn geest.Erik schreef:Er is ondertussen een diagnose gesteld voor jouw kijk op het bestaan:
SOLIPSISME
wikipedia schreef:
Solipsisme komt van solo wat 'alleen' betekent. Het is het geloof of de filosofie dat er maar een enkel bewustzijn bestaat: dat van de waarnemer. Dus in dit geval jij die nu deze woorden leest... Het hele universum en alle andere personen waarmee gecommuniceerd word bestaan slechts in de geest van de waarnemer.
Dit begint er meer op te lijken. Misschien is het grappig om te vermelden dat de ontdekkingen van de wetenschap ook steeds meer hierop beginnen te wijzen:In veel Oosterse godsdiensten en filosofieën komt het solipsisme ook voor in de stelling dat het universum een illusie is, Maya in het Sanskriet, en wij slechts gedachten in de geest van God zijn.
Met deze invalshoek bestaat dan alleen God als onafhankelijk wezen en is ons zelfbewustzijn slechts een deel van Gods zelfbewustzijn.
Sorry als ik u op een verkeerde manier verzocht heb.Ik ben je 'gelukkig' niets schuldig. U wil graag een antwoordt van mij, dat is volgens mij wat anders.
Het voorbeeld van je tweeling geeft alleen maar aan dat er karakterverschillen zijn, het zegt helemaal niets over jouw 'ziel'.Leuke Gast schreef:niet stoffelijk zegt het opzich al. Het is niet direct waarneembaar. Indirect wel, want iedereen is verschillend, zelfs een tweeling.Erik schreef:
Hoe past dit niet stoffelijke gedeelte van de mens in het feit dat alles uit quarks bestaat?
Probeer het toch maar, want het is voor de wetenschappelijkheid van je theorie wel van belang.Wat de materieele samenstelling precies is, is nogal moeilijk aan te tonen.
Ervaring is een woordje wat je duidelijk koestert, helaas zegt het mensen die jouw 'ervaring' niet hebben gehad helemaal niets, noppes, nada.Het is dat ik de ervaring die ik heb gehad waardoor ik duidelijk, het bestaan van de 'ziel' ben gewaar worden.
Kun jij het weerleggen dan?Is dat zeker? Men gaat hier vanuit.Wikipedia schreef:Alledaagse materie is opgebouwd uit up en down quarks.
De wetenschap eindigd nooit, want de wetenschap zal zichzelf altijd bijstellen met iedere nieuwe ontdekking.Stel dat men nooit iets kleiner kan meten of waarnemen, dan gaat de wetenschap er vanuit dat het kleinste is ontdekt, echter zeker kan men nooit zijn. Zoals in het verleden vaak genoeg is bewezen dat men dacht het wetenschappelijke ei van columbus ontdekt te hebben. Anders gestelt: waar eindigd de wetenschap?
Weer die 'ervaring'.Leuke Gast schreef:De ervaring is met het universum is mezelf.
Voor de duidelijkheid, voorheen was ik 'ook' overtuigd dat alles te verklaren viel, ik had de stelling: 'na de dood, zou het zelfde zijn als voor de geboorte' (nergens dus).
Na een ervaring heb ik iets anders opgemerkt.
Sorry hoor maar kan het misschien iets wetenschappelijker?Een mens heeft wel degelijk een deel/aard/de gedane zaken/ik wat iets aan het universum toevoegd, iets.............. blablabla
Maar jij zegt nu eenmaal dat quarks een doel hebben .... Kan je dat wat verder detailleren , zodat iedereen kan lezen op wat die uitspraak van jou steunt ?
Er werd gevraagd om het doel van een quark.Leuke Gast schreef:Het 'Doel' in uw leven is 'Goed te willen zijn' en 'Goed te doen'.
Als u tevreden bent met het universum...... blablabla