Moderator: Rhiannon
Zoals hier al eens beschreven is kan men de gevonden fossielen niet gebruiken als bewijs voor een bepaald proces van evolutie.Juist, het gaat om "voldoende ondersteunend bewijs". Heb je wel eens een boek van Prothero (prof. in de geologie) gelezen over geologische structuren, het fossielen bestand, de verdeling van de fossielen over geologische lagen, etc.?
De meeste van de commentaren vallen over interpretatie (enkele van zijn uitspraken zijn ambigu) en andere zijn hoofdzakelijk een stroman. Hij zegt bijvoorbeeld niet dat het proces van leven onmogelijk is, maar dat het spontaan ontstaan van een degelijk proces niet zal plaatsvinden omdat het te onwaarschijnlijk is.Je hebt In de link naar wiki kan de geinteresseerde sowieso al wat links naar commentaar op Sewell's werk vinden.
Inderdaad, maar hier vind meer plaats dan alleen het verrichten van arbeid. Door fietsen met een lege fietsband is ook arbeid verrichten maar de fietsband wordt er niet vol van.Nou, inderdaad. "Natural forces do not do macroscopically describable things which are extremely improbable from the microscopic point of view..". Klinkt als de 2e hoofdwet van de thermodynamica: een lekke fietsband pomt zichzelf niet spontaan op, etc. Om een fietsband op te pompen moet arbeid verricht worden.
Ik ben heel blij dat je dit vraagt: Ja er wordt iets heel anders bedoeld. Vergelijk het leven in standhouden met het leven laten ontstaan; In het eerste geval is het leven er al, iets dat bestaat instandhouden is iets fundamenteel anders dan iets dat nog niet bestaat laten ontstaan.Om leven in stand te houden is ook arbeid nodig (voedsel, zon, lucht). Wordt iets anders bedoeld?
Tot dat jij het gooide was de kans nihil dat die steen door enkel natuurlijke krachten en energie van de zon daar zou landen.Als ik een steen gooi, en die steen valt op een bepaalde plek, hoe waarschijnlijk was het dan het dan dat die steen precies op die plek zou gaan vallen?
Dit is wat ik hiervoor bedoelde toen ik zei dat men de argumenten gewoon niet begrijpt omdat men conceptioneel in een ander paradigma zit.Waar heeft die Sewell het eigenlijk over? Probability van wat?
Hier verwijt de pot de ketel...Dat is het probleem met die creationisten: ze OH'en over thermodynamica maar doen nooit moeite om zich er in te verdiepen.
Sewell heeft dat volgens mij ook wel aardig veel gedaan. Dan zalIk heb, als ik dat mag zeggen, vrij veel thermodynamica bestudeerd.
Je bovenstaande argument klinkt een beetje als een begin van een argumentum verbosiumWaar het om gaat: als je een systeem hebt met componenten die interactie hebben met elkaar, dan moet je alles in rekening brengen: de toestand van de componenten en de toestand van de interacties. B.v. zon en aarde: we hebben de zon, de aarde met alles erop en er omheen, en de straling.
Nu zit de pomp al vast aan de fietsband? Hoe komt dit daar? Staat jouw metafysische kader intelligentie toe als factor bij dit alles?Als je alleen de aarde beschouwt, dan is het een thermodynamisch open systeem, net als bij een fietsband aan een pomp als je alleen de fietsband beschouwt.
Je hebt zijnDus als Sewell het over probability heeft, dan moet hij het systeem specificeren en een uitdrukking voor de probability geven, zoals dat in de statistiche thermodynamica inderdaad gebruikelijk is.
Zodra je de intelligentie uit de vergelijking haalt blijven alleen natuurlijke krachten over. De steen komt, in het algemeen, zeer waarschijnlijk lager op de berghelling -- wellicht aan de voet hiervan -- terecht. Het zal niet hoger de berghelling op rollen. Dit sluit niet uit dat deze steen niet hoger zou kunnen komen, maar dat vereist meer dan alleen arbeid: Het vereist specifieke coördinatie/besturing terwijl men arbeid verricht; juist net het aspect dat ontbreekt als je alleen natuurlijke krachten hebt.Ipv steen gooien: het stormt en een steen op een berghelling gaat rollen. Waar komt die steen terecht?
Dat ligt eraan hoe die kans van het systeem afhangt. A priori stellen dat die kans niet beïnvloed door de vraag of het systeem open of gesloten is, is principieel onjuist. Een voorbeeld: Stel ik neem een kolf waarin ik een bromineringsreactie wil uitvoeren. Bij kamertemperatuur, en in het donker is dit een gesloten systeem en vindt geen reactie plaats. Of liever gezegd: De activeringsenergie is zodanig hoog dat de reactie zodanig langzaam verloopt dat het niet waar te nemen is. De kans dat een broommolecuul splitst en daarmee de eerste stap van de reactie vormt is ongelooflijk klein, en mag in de praktijk op 0 gesteld worden. (In theorie echter niet!!)qrnlk schreef:Zonder te willen verzanden in een herhaling van de discussies die in dit verband al gevoerd zijn een aantal vragen om te overwegen:
Als de kans op een bepaalde gebeurtenis X in een gesloten systeem gelijk is aan P(X). Wordt de kans P(X) dan groter als het systeem open is? Wat als er een gebeurtenis -X is, de inverse van X, met een kans P(-X) in een gesloten systeem: Wordt de kans P(-X) groter als het systeem open is? Als in een gesloten systeem P(X) < P(-X) geldt, wat kan men dan zeggen hierover zeggen in een open systeem?
De clue is deze: Als je energie toevoegt aan een systeem dan neemt de energie die beschikbaar is toe. Als de beschikbare energie voor een bepaalde (microscopische) gebeurtenis een beperkende factor was dan zal deze (microscopische) gebeurtenis nu vaker plaatsvinden, net als alle andere (microscopische) gebeurtenissen waar dit voor geldt.
Het toevoeren van energie kan die onwaarschijnlijke gebeurtenissen wél waarschijnlijk maken. Toevoeren van energie verandert per definitie de waarschijnlijkheidsverdeling van processen, en die verandering kan extreem groot zijn.Echter: Het toevoegen van energie zal een macroscopisch beschrijfbare gebeurtenis dat onmogelijk was in een gesloten systeem, omdat het extreem onwaarschijnlijke microscopische gebeurtenissen vereist, niet opeens waarschijnlijk (plausibel) maken: Het zal nog steeds even onmogelijk blijven.
Welke wetenschappelijke basis is er om te beslissen of iets "te" onwaarschijnlijk is? Als iets onwaarschijnlijk is vindt het niet vaak plaats, dat is fundamenteel verschillend van nooit.De meeste van de commentaren vallen over interpretatie (enkele van zijn uitspraken zijn ambigu) en andere zijn hoofdzakelijk een stroman. Hij zegt bijvoorbeeld niet dat het proces van leven onmogelijk is, maar dat het spontaan ontstaan van een degelijk proces niet zal plaatsvinden omdat het te onwaarschijnlijk is.
Deze aarde bevat ongeveerWelke wetenschappelijke basis is er om te beslissen of iets "te" onwaarschijnlijk is? Als iets onwaarschijnlijk is vindt het niet vaak plaats, dat is fundamenteel verschillend van nooit.
Het is een van de meest eenvoudige voorbeelden.Ik vermoedde al dat het die kant op zou gaan. Voor de situatie die jij beschrijft, namelijk de verdelen van de moleculen van een gas in een ruimte, is het redelijk rechttoe-rechtaan te berekenen.
Ik mis uberhaubt een proces of mechanisme. Tot nu toe doet de wetenschap daar geen enkele uitspraak over, wat niet wil zeggen dat er geen metafysisch gemotiveerde meningen zijn die soms zelfs als wetenschap worden onderwezen.Maar ik mis in deze beschouwing een fundamentele onderbouwing van de waarde die de kans op spontaan ontstaan van leven heeft. Exact berekenen van die kans is onmogelijk zonder aan te duiden over welk mechanisme, en dus welke processen, jen welk tijdsbestek je het precies hebt.
Dat laat zien, met permissie, dat je niet begrijpt wat met probability bedoeld wordt. Je moet specificeren over welke tijdperiode je het hebt. De kans dat het binnen 1 minuut gaat regenen is 0, de kans dat het binnen 6 maanden gaat regenen is 1.Vraag: Hoe reele acht jij de kans dat alle lucht in jouw kamer zich onder jouw stoel verzameld? (Die kans is beduidend lager dan\(10^{-150}\))
Welke wet is dat dan? Waarom is dit een schending van natuurwetten?En dat lucht zich verzamelt onder een stoel vergt schending van natuurwetten. Overnieuw graag.