Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Doffer
Artikelen: 0

Re: Determinatietopic

Mij lijkt het ook de Endrosis sarcitrella te zijn ook bekend als witkopmot, een vlinder die je vaak in vogelnesten aantreft. Geen enkel andere vlindersoort lijkt er op. Rupsen worden tot 1cm groot en eten planten, granen, hout en ook uitwerpselen en veren van vogels.
Hoi

Die lijkt het wel te zijn, heb net nog eens gekeken. Heb nu ook van die motjes in het hok zonder witte kop.

Maar deze eten dus geen kleding?

Misschien zijn het wel meerdere soorten die allemaal op elkaar lijken, ook is het formaat erg verschillend van de motjes.

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Denkertje70

Doffer schreef:Hier zitten deze ook soms,

Mijn moeder noemt ze 'Meekrabvlinder' (oftewel kolibrievlinder)

Kan deze vlinder eigenlijk net als de kolibrie achteruit vliegen?
Dat kolibrievlinders achteruit kunnen vliegen zoals de echte kolibries weet ik niet, heb ze nog nooit kunnen observeren in het wild spijtig genoeg, bij mij in de buurt komen ze zelden voor. Heb wel plannen om ze eens te kweken.
Doffer schreef:Die lijkt het wel te zijn, heb net nog eens gekeken. Heb nu ook van die motjes in het hok zonder witte kop.

Maar deze eten dus geen kleding?

Misschien zijn het wel meerdere soorten die allemaal op elkaar lijken, ook is het formaat erg verschillend van de motjes.
De witkopmot zou volgens bronnen heel het jaar door in huis voorkomen, de mot zelf zal nooit aan kleding knabbelen maar de rupsen wel, de witkopmot is in mindere mate schadelijk voor kleding dan de klerenmot.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

317070

Kan deze vlinder eigenlijk net als de kolibrie achteruit vliegen?
Heb wel plannen om ze eens te kweken.
Hoe doe je dat dan? ;) Zijn er dingen waarmee je ze kunt 'stimuleren'?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Denkertje70

jeanine schreef:Wie weet wat dit is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Duidelijk een Spilosoma soort die behoort tot de ARCTIIDAE familie of beervlinders zoals eerder genoemd. Het determineren is hier nog te vroeg omdat de rupsen juist uit het ei zijn gekomen, ze moeten hun kleur en patroon nog krijgen. Maar het zou wel eens de lubricipeda kunnen zijn.

Heb je de kleur/patroonsverandering al kunnen waarnemen?
Denkertje70

317070 schreef:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mac...tarum.video.ogg

Voor kleine stukjes in ieder geval wel.

Hoe doe je dat dan? ;) Zijn er dingen waarmee je ze kunt 'stimuleren'?
Hangt van de soort af, welke waardplant ze eten en hoe ze zicht verpoppen...

Voor de kolibrievlinder heb in nog te weinig informatie om met de kweek te beginnen, dus ben nog vollop info aan't verzamelen...

Voor geïnteresseerde....

voor het kweken van vlinders.... http://www.vlindertjes.eu/index.html?Ontwi...twikkeling.html

voor het determineren van vlinders.... http://www.vlindernet.nl/
Petervanhecke

Ik wil voor een schoolproject een spin een bepaalde vorm van net laten maken in een buitennatuurlijk kader. Ik had mijn oog laten vallen op een exemplaar dat in mijn tuin zit en een soort tunnel maakt die uitloopt in een soort landingsbaan voor slachtoffers. Ik wou er vandaag eentje vangen, maar door de hevige regenval van de laatste dagen zijn hun netten voor een groot deel kapot geregend. Ik kan er dan ook geen meer lokken met een vliegje aangezien de netten blijkbaar niet meer kleven. Ze moeten ergens diep in de struik schuilen waardoor ik er niet bij kan. Kan iemand mij vertellen hoe ik zo'n beestje zou kunnen vangen en welk soort spin dit eigenlijk is. Voor de regen zag ik er eentje lopen over zijn net, het zijn verdomd snelle beesten!
Klintersaas
Social:

Het gaat hier om de gewone doolhofspin (Agelena labyrinthica) uit de familie van de trechterspinnen (Agelenidae). Andere welbekende spinnen uit deze familie zijn de huisspinnen, de grote bruine spinnen die je vaak binnenshuis ziet en wel eens in de douche verzeild raken.
Ik kan er dan ook geen meer lokken met een vliegje aangezien de netten blijkbaar niet meer kleven.
De webben van trechterspinnen kleven van nature niet, maar prooien komen makkelijk met hun poten vast te zitten in het dicht geweven web. De spin zelf, wachtend in zijn/haar trechter, voelt vervolgens de trillingen van de prooi die zich los probeert te maken en komt uit zijn/haar schuilplaats om deze te overmeesteren. Als je zo'n spin wilt lokken met een prooi, zorg dan in ieder geval dat het een levende is (gebruik je vliegjes, dan kun je eventueel een vleugel beschadigen zodat ze niet onmiddellijk wegvliegen).
Ze moeten ergens diep in de struik schuilen waardoor ik er niet bij kan. Kan iemand mij vertellen hoe ik zo'n beestje zou kunnen vangen en welk soort spin dit eigenlijk is.
Als het lokken met een prooi niet lukt, kun je ook proberen het uiteinde van de trechter te vinden (inderdaad redelijk diep in een struik) en de spin langs achter eruit drijven. Veel succes!

Uit interesse: wat houdt die schoolopdracht precies in?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Petervanhecke

ik ben een masterstudent vrije kunsten en ben bezig met het maken van sculpturen en tekeningen waarbij levende organismes een deel van het bouwproces uitvoeren, spinnen, mieren, vliegen, wortels van planten,... probeer ik hun natuurlijke manier van groeien, bouwen in mijn ontwerpen te dwingen. Mijn statement: Als mens dwingen we de andere levende soorten zich aan te passen aan ons. Soorten die dit kunnen overleven, andere sterven uit of moeten noodgedwongen migreren. De wereld van de insecten, wortels van planten, het zijn zaken die de meeste mensen niet echt bewust ervaren ook al leven ze onder onze neus. In mijn werk wil ik hierop aandacht vestigen.

Wat de spin betreft, sinds de regenbui zijn ze denk ik allemaal verhuisd of zo, ik kan er geen enkele meer terug vinden, ze repareren de kapotte netten ook niet. Er zaten er hier nochtans vrij veel
Tommeke14

Weet iemand wat voor sprinkhaan dit is?

Afbeelding

Gevonden op een fietstocht langs het kanaal, het ding was echt enorm groot

jammer dat hij blijkbaar een poot kwijt is (het kon echter nog min of meer vliegen)
Klintersaas
Social:

vrouwtje grote groene sabelsprinkhaan (Tettigonia viridissima)
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
worm

Beste forumgebruikers,

Op een insectenforum vond ik foto's van een rode larve die men onbekend voorkwam. Onlangs zag ik deze larve met eigen ogen langs wandelen op dezelfde plaats als de andere forumgebruiker, namelijk de badkamer. Tegenwoordig die ik er zelfs wekelijks een over het voegwerk van de wandtegels lopen.

Ik dacht eerst dat het om de rode muggelarve ging, maar gezien de kleur en vorm klopt dit niet. Aangezien hier meer kenners zitten post ik hier wat foto's, waaronder een van mezelf (de minst scherpe helaas). Ik hoop dat dit vreemde beesje geidentificeerd kan worden, en dat er medegedeeld kan worden of dit schadelijk is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jkien
Moderator

Hij doet denken aan een minder vage foto van een ongeidentificeerde rode larve die in Engeland van het plafond op een bed viel. Stemt deze scherpere foto overeen met jouw rode larve: rood met een zwarte kop, zes poten en twee uitsteeksels aan de achterkant? 1

Afbeelding

Laat hem een paar maanden groeien in een jampotje, met wat compost als voedsel, en kijk wat eruit komt, zoals hier. Misschien verpopt hij tot dezelfde roodtip basterdweekschildkever (malachius bipustulatus). 2
worm

Die lijkt er verdomde veel op. Als ik er weer een zie zal ik een betere foto maken.

Al vind ik het vreemd dat ik er regelmatig een tegen komt (i.p.v. eenmalig)
jkien
Moderator

De moederkever zal meerdere eitjes hebben gelegd, achter een kier of zo.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

manoahvdvelde

Hallo allemaal,

Ik zie de afgelopen dagen iedere dag een beestje over de muur lopen, kunnen jullie mij vertellen wat voor beestje dit(afbeelding) is? en wat ik er tegen kan doen? het is er nu nog een per dag, maar ik wil niet graag dat dat er meer worden. Het beestje is ongeveer 5 mm groot

Vriendelijk bedankt!
Beestje
Beestje 923 keer bekeken

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!