Welke theorie postuleert een a priori tijd? Tijd wordt gebruikt als variabele om de de waargenomen realiteit wiskundig te kunnen bechrijven en voorspellen.*gast_HeavenOnEarth_* schreef:Welke theorie postuleert een a priori realiteit?
De relativteitstheorie verklaart zaken die de klassieke natuurkunde niet kon verklaren.
Ja en....?Die voor hem leefde, toch?
In dezelfde eenheden als jij het meet.In welke eenheden is de snelheid van licht te meten in jouw opvatting van tijd?
Een kwamtumdeeltje wat niet wordt waargenomen is geen deeltje dat een wiskundige functie volgt. De wiskundige functie is ontstaan a.d.h.v. experimenten. De waarschijnlijkheidsfuntie blijkt een goed wiskundig model te zijn om voorspellingen te doen die betrekking hebben op het waarnemen van quantum-deeltjes. Het feit dat je niet tegelijkertijd plaats en impuls kan waarnemen heeft niet zozeer met de kwantummechanica te maken. Dit geldt ook voor een vallende baksteen.Een kwantum deeltje dat niet wordt waargenomen volgt op een bepaald tijdstip een waarschijnlijkheidsfunctie. Op het moment van indirecte waarneming beinvloedt de waarneming het deeltje waardoor je niet tegelijkertijd plaats en impuls vast kan stellen. Uit de kwantumtheorie volgt allerminst dat tijd niet zou bestaan of slechts een mentale constuctie zou zijn. Daarbij: alle theorieen veronderstellen en gebruiken tijd, sommige theorieen expliciteren tijd of brengen het in verband met andere verschijnselen, iedereen die graag filosofeert en graag vooruit kijkt zal toch wel enig krediet geven aan enkele eeuwen wetenschap?
Verder heb ik alle respect voor bestaande theorien en ik zal ook zeker niet stellen dat ze onjuist zijn. Maar ze hebben betrekking op ons waarneembare universum. Onze realiteit zo gezegd. En elke theorie die op emirische wijze tot stand is gekomen, of die gebaseerd is op andere theorieen die op empirische wijze tot stand zijn gekomen, vooronderstellen waarneming. Dit is perfect bruikbaar voor wetenschap, maar ontoereikend voor filosofie.
Precies, ik zal ook niks van de bestaande kennis ontkennen. Maar nergens bewijst welke wetenschappelijke theorie dan ook dat tijd een op zichzelf staand iets is dat onafhankelijk van andere dingen bestaat.Kwantumtheorie is zeker niet traditioneel of intuitief.
Het is juist aan de filosofie om voort te bouwen op wat wel al wel 'weten' om te komen tot levensvatbare hypothesen over wat we niet 'weten'. Het heeft minder zin om datgene wat we al wel 'weten' te mystificeren of toe te voegen als eigendom van je eigen brein.
Vraagjes:
Geloof jij dat materie onafhankelijk van waarneming bestaat?
Geloof jij dat een quantum-deeltje dat niet wordt waargenomen afmetingen heeft?
Geloof jij dat een quantum-deeltje dat niet wordt waargenomen een lokatie heeft? (in de vorm van een punt of een waarschijnlijkheidsfunctie)
Per definitie niet.Is dat een objectief feit?
Kun jij een empirische toets beschrijven die het bestaan van tijd aantoont?Dit alles poneer je zonder dat ik direct aanknopingspunten zie voor een empirische toets. Zou je iets kunnen verzinnen waarmee ik jouw beweringen kan testen?
Dit zijn nu juist aannames die je doet, en deze aannames zijn het gevolg van ons wetenschappelijk materialistische wereldbeeld. Stap 1 is dat je echt moet inzien dat dit aannames zijn, en geen feiten. Stap 2 is dat je probeert uit te vogelen hoe waarschijnlijk die aannames zijn.Wanneer de mens zou verdwijnen, houdt daarmee de tijd zelf niet op te bestaan, de begrippen zoals uren, dagen, maanden en eeuwen verdwijnen.
Als de mens verdwijnt, dan verdwijnt de hoogte van de Mount Everest niet maar de maten waarmee de mens hoogte uitdrukt.
Als de mens verdwijnt, dan verdwijnt temperatuur niet, maar begrippen als Kelvin, Fahrenheit en Celsius.
Als de mens verdwijnt, dan verdwijnt niet het aantal manen rond de aarde, maar het getal 1.
Puzzels