Ik heb zelf VWOsprint gedaan. De slaagkans is ongeveer 50%Just_mOi schreef:Hallo allemaal, ik zit op dit moment in 5havo en wil hierna graag vwo gaan doen, ik heb hier in een reactie gelezen dat er een "vwosprint" bestaat. Dat houdt waarschijnlijk in dat je 5v en 6v in 1 jaar kan doen...Wie kan me daar meer informatie over geven..? Misschien een site waar dat duidelijk staat uitgelegd.. En is het ook mogelijk om dat in Den Haag te studeren, is daar een school voor, zo ja welke?
Nou alvast bedankt
Groetjes Just_mOi
De VWOsprint en VWOsprint zijn verbonden aan de ROC's (MBO-scholen en volwassenonderwijs).
De meeste mensen die dat doen zijn 1-3 jaar ouder dan in een normale 5VWOklas, een eis om toegelaten te worden (rekbare eis afhankelijk van de individuele situatie) is dat je 40 punten hebt voor 6 vakken.
Het is in principe wel goed te doen als je je boekenlijsten al grootendeels hebt afgewerkt. Biologie, natuurkunde, scheikunde, Nederlands, economie, handelswetenschappen en Engels zijn op VWO-niveau ongeveer hetzelfde als op HAVO-niveau. De theorie die je van de HAVO is, denk ik, al zo'n 90-95 % van wat je op VWO moet weten. Het verschil zit hem vooral in het feit dat de vragen iets moeilijker zijn. Waar ze op de HAVO een vraag opdelen in 3 kleine vraagjes om zodoende met de vraagstelling al een hint te geven hoe je moet werken stellen ze op het VWO de vragen wat ruimer en moet je meer zelf uitzoeken hoe de vraag op te lossen. Bij een goede universitaire studie zal dat weer wat sterker zijn.
Het is dus in principe goed te doen om VWO-sprint te doen. Als je nog een vak te kort komt (je moet er 7 doen) dan kan je altijd nog aardrijkskunde, geschiedenis of wiskunde A in jouw pakket opnemen. Dit zijn vakken die je vrij makkelijk kan oppikken wanneer je ze op de HAVO niet hebt gedaan. Een basiskennis van wiskunde (3 HAVO-niveau) is al voldoende om wiskunde A op 5VWO-niveau te doen. Alle theorie wordt herhaald. Ik weet dit omdat ik zelf op de HAVO wiskunde B heb gedaan en op het VWO wiskunde-A (is eigenlijk statistiek en geen wiskunde).
Puzzels