Puzzel Puzzels
albert davinci
Artikelen: 0

Re: Geneeskunde studeren

Just_mOi schreef:Hallo allemaal, ik zit op dit moment in 5havo en wil hierna graag vwo gaan doen, ik heb hier in een reactie gelezen dat er een "vwosprint" bestaat. Dat houdt waarschijnlijk in dat je 5v en 6v in 1 jaar kan doen... :)  Wie kan me daar meer informatie over geven..? Misschien een site waar dat duidelijk staat uitgelegd.. En is het ook mogelijk om dat in Den Haag te studeren, is daar een school voor, zo ja welke?

Nou alvast bedankt

Groetjes Just_mOi
Ik heb zelf VWOsprint gedaan. De slaagkans is ongeveer 50%

De VWOsprint en VWOsprint zijn verbonden aan de ROC's (MBO-scholen en volwassenonderwijs).

De meeste mensen die dat doen zijn 1-3 jaar ouder dan in een normale 5VWOklas, een eis om toegelaten te worden (rekbare eis afhankelijk van de individuele situatie) is dat je 40 punten hebt voor 6 vakken.

Het is in principe wel goed te doen als je je boekenlijsten al grootendeels hebt afgewerkt. Biologie, natuurkunde, scheikunde, Nederlands, economie, handelswetenschappen en Engels zijn op VWO-niveau ongeveer hetzelfde als op HAVO-niveau. De theorie die je van de HAVO is, denk ik, al zo'n 90-95 % van wat je op VWO moet weten. Het verschil zit hem vooral in het feit dat de vragen iets moeilijker zijn. Waar ze op de HAVO een vraag opdelen in 3 kleine vraagjes om zodoende met de vraagstelling al een hint te geven hoe je moet werken stellen ze op het VWO de vragen wat ruimer en moet je meer zelf uitzoeken hoe de vraag op te lossen. Bij een goede universitaire studie zal dat weer wat sterker zijn.

Het is dus in principe goed te doen om VWO-sprint te doen. Als je nog een vak te kort komt (je moet er 7 doen) dan kan je altijd nog aardrijkskunde, geschiedenis of wiskunde A in jouw pakket opnemen. Dit zijn vakken die je vrij makkelijk kan oppikken wanneer je ze op de HAVO niet hebt gedaan. Een basiskennis van wiskunde (3 HAVO-niveau) is al voldoende om wiskunde A op 5VWO-niveau te doen. Alle theorie wordt herhaald. Ik weet dit omdat ik zelf op de HAVO wiskunde B heb gedaan en op het VWO wiskunde-A (is eigenlijk statistiek en geen wiskunde).

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Enzympje

Hoi just moi

ik heb dat ook in den haag gedaan voor biologie1,2

volgens mij kan je met je havo diploma zo beginnen.

Ik heb het bij het mon3aan gedaan, dat zit in de bomenbuurt in de morsestraat!

zie www.mon3aan.nl en dit zijn gewone prijzen,geen particuliere schoolprijzen...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

khadra

Anonymous schreef:ik ben zelf eerste jaars geneeskunde student in maastricht en volgens mij is het niet meer mogelijk om via hbo propedeuse geneeskunde te gaan studeren. Ik weet dat dit in het verleden wel mogelijk was maar mij is in ieder geval verteld dat dit niet meer kon. Een mogelijkheid zou misschien zijn om toch vwo te doen. Je kan dan vaak in de 4e beginnen als je zelf gewoon een havo diploma hebt. Volgens mij is dit echt de enige optie.

Groetjes

Esther[/b]

nee joh het kan nog wel een kennis van mij heeft dat ook gedaan en ik wil dat ook gaan doen.het is alleen zo dat je dan bij een groepje lager word geplaatst dus die van 6.5 tot 7

dit is de info die ik had gevonden: alle niet vergelijkbare diploma’s (bijvoorbeeld VWO-diploma oude stijl, buitenlandse vooropleiding, propedeuse of afgeronde HBO of WO) worden gelijkgesteld met de categorie ‘tussen 7 en 7,5’ Naast deze centrale loting maakt de Faculteit der Geneeskunde van de UvA ook gebruik van de regeling voor decentrale selectie. Je aanmelding moet dan vóór 15 januari 2007 bij de IB-Groep binnen zijn.
lucifer

Hoi

Ik heb ook een HLO-P en ze vragen zelfs als je je volledige diploma hebt die vier vakken. Nu kan je overwegen om naar belgie te gaan, daar moet je enkel slagen voor het toelatingsexamen. Ik studeer biomedische wetenschappen op de Universiteit Antwerpen omdat dat in nederland nergens kon.

Emil
Adde parvum parvo magnus acervus erit.
S

hoi sevda

je kan volgens mij 2 dingen doen.

je kan verpleging gaan doen en dan geneeskunde.

maar je kan ook eerst nog havo gaan doen.

veel suces!

:)
albert davinci

Dat heeft wel consequenties voor haar prestatiebeurs. Het is te overzien maar eerst havo/vwo doen is zeker goekoper.

BTW, mijn ervaring is dat je vanuit 4-mavo ook perfect naar 4-VWO kan gaan als ze dat toe zouden staan. Dat zou mi een voordeel zijn als je uiteindelijk het VWO zou willen doen

De leerstof is in de eerste 3 jaren van de havo en het VWO overwegend hetzelfde (was toch toen ik het deed).
Studentje

Even iets anders, ik vroeg me af, als je in lotingsklasse C zit, heeft het dan wel eigenlijk zin om mee te loten? Ik zou eventueel in Nederland komen studeren en zit dus in klasse C.

Ik heb de cijfertjes gezien van het percentage hoeveel kans je hebt om je richting van keuze te volgen, maar wat wil dit eigenlijk zeggen?

Is het wel nuttig om mee te loten, of zoek ik beter verder naar een oplossing hier in België?
Alles is relatief...
Troy

Studentje schreef:Even iets anders, ik vroeg me af, als je in lotingsklasse C zit, heeft het dan wel eigenlijk zin om mee te loten? Ik zou eventueel in Nederland komen studeren en zit dus in klasse C.

Ik heb de cijfertjes gezien van het percentage hoeveel kans je hebt om je richting van keuze te volgen, maar wat wil dit eigenlijk zeggen?

Is het wel nuttig om mee te loten, of zoek ik beter verder naar een oplossing hier in België?
In klasse C heb je ~50% kans, d.w.z. je hebt precies evenveel kans om in- als om uitgeloot te worden. Zeker de moeite van 't proberen waard lijkt me; ik zat zelf ook in C en ben in 1x ingeloot.

Uiteindelijk hoeven die getallen natuurlijk niks te zeggen: iemand in klasse E kan worden ingeloot terwijl zijn vriendin in klasse B wordt uitgeloot.
Studentje

Dank je voor de info!

Nu nog op zoek naar 't financiële aspect [rr]

Waarschijnlijk op dit forum geen ervaringen van studenten uit België die naar Nederland gaan studeren?

Als ik details zou weten, zal ik hier eens een overzichtjes posten van de stappen die ik ondernomen heb en zo, kan misschien nuttig zijn voor andere mensen.
Alles is relatief...
Troy

Waarschijnlijk op dit forum geen ervaringen van studenten uit België die naar Nederland gaan studeren?
Je kan beter eens een kijkje nemen op http://www.geneeskundestudent.nl/forum/index.php, daar zitten mensen die vanuit het buitenland naar Nederland zijn gekomen.
albert davinci

Studentje schreef:Dank je voor de info!

Nu nog op zoek naar 't financiële aspect   [rr]  

Als ik details zou weten, zal ik hier eens een overzichtjes posten van de stappen die ik ondernomen heb en zo, kan misschien nuttig zijn voor andere mensen.
Waarom wil je niet in België studeren?

Het inschrijvingsgeld ligt in Nederland veel hoger dan in België. In Nederland betaal je geloof ik tegen de €2000 per jaar voor de bachelorjaren en voor de masterjaren kan het oplopen naar €6000, ik weet niet hoeveel je bij geneeskunde voor de masterjaren betaald.

In een aantal steden zijn er enorme lange wachtlijsten voor kamers (in Amsterdam was het zelfs 1-2 jaar). Ze zijn in het algemeen erg klein (vanaf zo'n €250 geloof ik), wel is er standaard televisieaansluiting en een wasmachine.

Ik heb van veel Nederlandse jaargenoten gehoord dat de studie geneeskunde in Nederland wel veel makkelijker is. In Leuven zakt 1 op de 2 Nederlanders in het 1ste jaar (4 op 5 2de zit), in Nederland slagen ze dan vervolgens wel vaak zonder problemen. :)
Troy

Het inschrijvingsgeld ligt in Nederland veel hoger dan in België. In Nederland betaal je geloof ik tegen de €2000 per jaar voor de bachelorjaren
Nou moet je niet overdrijven, het is ~ 1500 euro.
In een aantal steden zijn er enorme lange wachtlijsten voor kamers (in Amsterdam was het zelfs 1-2 jaar). Ze zijn in het algemeen erg klein (vanaf zo'n €250 geloof ik), wel is er standaard televisieaansluiting en een wasmachine.
[rr] Klinkt alsof je een brochure hebt zitten lezen van één woningcorporatie of iets dergelijks. De huurmarkt in Nederland is geen gemeente-eigendom; er zijn vele verschillende woningcorporaties en er zijn veel privé-huisbazen. De omstandigheden verschillen enorm: bij de ene huisbaas betaal je €350 en dan heb je alleen een kamer, bij de ander betaal je €250 en heb je er tv, Internet en wasmachine bij.

Inderdaad, als je je inschrijft bij een corporatie kan een kamer vinden wel eens een jaar duren; als je via-via iets regelt of een advertentie in de plaatselijke krant zet met een goede eigenschap ("ik ga nooit uit en maak geen lawaai") kan je in enkele weken een kamer geregeld hebben.
albert davinci

Nou moet je niet overdrijven, het is ~ 1500 euro.
Blijft erg veel. In Vlaanderen is het maximaal €500 en vaak minder.

Hoeveel is het nu voor de masterjaren als je geneeskunde doet? Hoe zit het met de laatste 2 jaar als je stage doet? Moet je dan nog collegegeld betalen?
Klinkt alsof je een brochure hebt zitten lezen van één woningcorporatie of iets dergelijks.
Wees gerust. :wink:

Zoals ik zelf al zei, in een aantal (dus niet in alle, in sommigen wel en in sommigen niet) steden...

Ik wil maar waarschuwen dat het voor sommige steden erg moeilijk is om een kamer te vinden en dat het mogelijk interessant is om daar rekening mee te houden als je een stad kiest. Het is geen doen als je elke dag 7 uur in de trein moet zitten :wink:

Ik raad aan om lekker in België geneeskunde te gaan studeren. Ik ben zelf Nederlander en ik studeer geneeskunde in Leuven al zou ik achteraf qua studie eerder Gent hebben gekozen :wink:
Inderdaad, als je je inschrijft bij een corporatie kan een kamer vinden wel eens een jaar duren; als je via-via iets regelt of een advertentie in de plaatselijke krant zet met een goede eigenschap ("ik ga nooit uit en maak geen lawaai") kan je in enkele weken een kamer geregeld hebben.
Vraag eens aan Leuvense of Gentse studenten ofdat ze enkele weken kort vinden :wink:

Ik voorspel alvast hun antwoord [rr]

Ik begrijp wat je bedoelt maar ik vind niet uitgaan eerder een negatieve eigenschap net als wanneer je elke nacht uitgaat.
Troy

albert davinci schreef:Vraag eens aan Leuvense of Gentse studenten ofdat ze enkele weken kort vinden :wink:  

Ik voorspel alvast hun antwoord :)  

Ik begrijp wat je bedoelt maar ik vind niet uitgaan eerder een negatieve eigenschap net als wanneer je elke nacht uitgaat.
Kan je in Leuven/Gent dan snéller dan in enkele weken een kamer vinden? :)

Niet uitgaan een negatieve eigenschap noemen is wel héél kortzichtig. Er zijn genoeg studenten die er gewoon geen ruk (excuse le mot) aan vinden om een nacht in de kroeg door te brengen. Moeten ze zich volgens jou dan maar conformeren aan de rest en tegen hun zin af en toe uitgaan? Dát vind ik een slechte eigenschap; iets doen wat je niet leuk vindt 'omdat het erbij hoort'.

Maar goed, we dwalen af.

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

albert davinci

Troy schreef:
albert davinci schreef:Vraag eens aan Leuvense of Gentse studenten ofdat ze enkele weken kort vinden :wink:  

Ik voorspel alvast hun antwoord :)  

Kan je in Leuven/Gent dan snéller dan in enkele weken een kamer vinden? :)
Afhankelijk van jouw eisen (wel of geen tv, 12 vierkante meter of 20 vierkante meter) heb je in 1 tot enkele dagen een kamer gevonden in de juiste periode.
Niet uitgaan een negatieve eigenschap noemen is wel héél kortzichtig. Er zijn genoeg studenten die er gewoon geen ruk (excuse le mot) aan vinden om een nacht in de kroeg door te brengen. Moeten ze zich volgens jou dan maar conformeren aan de rest en tegen hun zin af en toe uitgaan? Dát vind ik een slechte eigenschap; iets doen wat je niet leuk vindt 'omdat het erbij hoort'.
Niet minder kortzichtig dan wanneer je niet-uitgaan een positieve eigenschap noemt :wink:

Niet kwaad bedoeld hoor, ik wilde het gewoon wat nuanceren.

Voor alle duidelijkheid, voor mij is uitgaan een ruim begrip; dancing, café, ergens rustig wat gaan drinken/eten met wat vrienden waar je elkaar nog kunt verstaan, naar de cinéma gaan (in Leuven draait de late film pas om 22u30 of 22u45) en al dan niet nog wat gaan drinken, wat gaan poolen enz.

Veel mensen die uitgaan gaan echt niet altijd heel de nacht uit, je kan ook rond Veel vrienden van mij zijn zo verstandig om dat te doen zodat ze de volgende dag fit genoeg zijn voor hun studie en het sporten.

En nee, je moet het zeker niet doen als je het enkel doet om te conformeren, ik ben het volledig met je eens dat dat belachelijk zou zijn (ik ben zelf niet zo'n conformist, ik drink bijvoorbeeld wel alcohol maar ook maar een paar glaasjes op een avond).

Ik wil maar stellen dat ontspanning en het voldoende onder de mensen komen ook heel erg belangrijk is om gezond en gelukkig te blijven, net als voldoende rust, goede voeding, voldoende beweging en voldoende werken heel belangrijk zijn. Het gaat om de balans tussen dit alles, iets waar veel mensen moeite mee hebben.

Als je heel sociaal bent maar weinig uitgaat, dat is natuurlijk prima. Als je weinig sociaal bent of wilt zijn en daardoor weinig uitgaat dan vind ik dat jammer omdat ik denk dat je dan wat mist.

Hoe dan ook, ik wilde die opmerking maar even wat nuanceren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Studiekeuze”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!