Mijn verontschuldigingen voor mijn opmerking hiervoor. Geen idee waarom ik de rest van je post niet gezien hebt. Mijn dank dat je niet boos geworden bent.
Dat laat zien, met permissie, dat je niet begrijpt wat met probability bedoeld wordt. Je moet specificeren over welke tijdperiode je het hebt. De kans dat het binnen 1 minuut gaat regenen is 0, de kans dat het binnen 6 maanden gaat regenen is 1.
Natuurlijk moet je ook de ruimte opgeven. De kans dat het binnen 1 minuut ergens gaat regenen is ook 1.
Ik heb de appendix van Sewell even gelezen. De thermodynamica daar is standaard, niks nieuws.
Natuurlijk is het een open deur. Had je soms iets anders verwacht? Hoe kan iemand nu iets nieuws te melden hebben over dit onderwerp?
Creationisten roepen de hele tijd dat evolutie in strijd is met de 2e hoofdwet, en als dan wordt uitgelegd dat dat niet waar is, dan zegt Sewell dat evolutie ook niet door de 2e hoofdwet opgelegd wordt: hij zegt dat in een thermodynamisch open systeem de entropie niet noodzakelijkerwijs heel laag moet zijn, wat een open deur is.
Hij zegt:
“if an increase in order is extremely improbable when a system is closed, it is
still extremely improbable when the system is open, unless something is entering
which makes it not extremely improbable.”
En dit
something moet in het geval van het leven meer zijn dan alleen zonlicht.
What happens in a closed system depends on the initial conditions; what happens in an
open system depends on the boundary conditions as well.
Met andere woorden hetgeen dat binnen komt is bepaald voor hetgeen dat kan gebeuren.
Iets dat onmogelijk was in een gesloten systeem wordt alleen mogelijk als men dit systeem opent indien de ontbrekende factor binnen komt door de opening. Als coördinatie en sturing ontbreekt dan los je niets op door alleen maar energie toe te voegen. Je kunt nog net zo lang zonlicht schijnen op die fiets onderdelen, ze zullen nooit spontaan een fiets worden omdat zonlicht niet de ontbrekende factor is. Wel zullen de natuurlijke processen van verkleuring en verweer sneller verlopen omdat deze inderdaad aan meer zonlicht voldoende hebben. Waarom zou dit niet opgaan voor een veel complexer system zoals een levende cel? Van waar de (onbewezen) aanname dat het leven kan ontstaan zonder intelligent ontwerp en initiële constructie?
Wat er van Sewell's argument overblijft, is dat hij meent dat hij evolutie ongeloofwaardig vindt. Hij kent er dan gewoon een lage "probability" (wat dat ook mag betekenen) aan toe. De gewenste conclusie wordt premisse, waar de gewenste conclusie dan weer uit volgt.
Waarschijnlijkheid. En ik denk dat jij zijn argument geen recht doet.
Evolutietheorie is niet slechts een filosofisch onderwerp. Je moet eerst naar de geologie kijken, naar de fossielen, etc. om te zien hoe waarschijnlijk common descent is.
Ik neem aan dat je universal common descent bedoeld? Op grond van de fossielen is dit niet vast te stellen zonder ucd aan te nemen. Maar op dat moment mag je de fossielen niet meer als bewijs voor ucd gebruiken. (Ik heb geen bezwaar tegen common descent als we het hebben over tijgers en leeuwen, wel als we het hebben over tijgers en paarden. Voor het eerste is genoeg bewijs, voor het tweede ontbreekt elke aanwijzing.)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs