Benedict Broere schreef:Nou ja Qrlnk, ID !
Maar wat dan nog? Dan begint het pas, zou ik zeggen.
En met ID is het niet per se zo dat je daarmee de hele supernatural-creationistische rimram in huis haalt,
Ik heb verschillende keren uiteengezet dat ID niets te maken heeft met iets boven-natuurlijks, hooguit iets pre-natuurlijks (bijvoorbeeld als dit universum als het ware een programma/simulatie zou zijn). Maar "boven-natuurlijk" zoals dit tegenwoordig begrepen wordt betekend niet veel meer dan dat het "buiten de (populaire) wetenschap van dit moment valt": Een tijdmachine is bijvoorbeeld bovennatuurlijk.
maar dat woord dat je al gebruikte: creativiteit. Maar wat is dat dan?
Goede vraag. Ik zit nog steeds te broeden op de termen "informatie", "intelligentie", en nu "creativiteit". Ik zal het wellicht pas echt begrijpen zodra ik het kan maken.
Is dat bijvoorbeeld te koppelen aan materie-energie-informatie? De Stuff waar wetenschap toch voortdurend mee te maken heeft?!
Vast wel. Maar ik denk dat de uiteindelijke conclusie niet in de richting van een naturalistisch/materialistisch ET zal wijzen. Materie en energie beperkt tot een systeem dat zich wetmatig/stochastisch gedraagt kan niet tot een toename in "informatie" leiden. (Ik zet informatie tussen haken omdat het nogal een lastig begrip is: Informatie zoals hier bedoeld is zowel niet regelmatig als ook niet willekeurige, het is gespecificeerde informatie)
Indien een dergelijk systeem open is dan kan deze door iets extern geordend worden en zo kan informatie toenemen maar alleen omdat deze er extern aan wordt toegevoegd: Het kan niet spontaan toenemen.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de Zauberflote, dan is dat niet iets dat tak-tak noot voor noot ontstaan is, temidden van een eindeloze hoeveelheid aan mogelijkheden, maar dat ook in groepen, in passages, in grotere gehelen, en uiteindelijk in een totale visie, tevoorschijn gekomen is.
Het is inderdaad ontworpen door een creative intelligentie.
Kijk je vervolgens naar de cel, dan zie je een complexiteit van tot-de-macht-tig zo grote complexiteit.
Een degelijke systeem moet wel ontworpen zijn voor een creative intelligentie (wat of wie dat ook mag zijn geweest). Het kan niet het gevolg zijn van een strikt natuurlijk (wetmatig/stochastisch) proces.
Kan materie-energie-informatie creatief zijn? Kan het keuzen maken, componeren? Kan het weet hebben, visie, op die totale ontwikkeling van molecuul tot mens, of van Big Bang tot laten we zeggen Obama?
Dat is dus de vraag. Is dit universum deterministisch? Is het stochastisch? Is het universum wellicht intelligent? We weten niet genoeg op dit gebied.
Kan het de neiging hebben om binnen eindeloze mogelijkheden van manifestatie het kansrijke te kiezen, het veelbelovende, het overlevende en succesvolle, het meer interessante misschien ook, de grotere complexiteit en kwaliteit? En zo ja, is dit dan op de een of andere manier onderzoekbaar te maken?
Tot nu toe hebben we de natuurwetten nog nooit op kunnen betrappen. Mensen (intelligente creative wezens) wel.
Wat is eigenlijk de blinde vlek die wij hebben? Dat we creationistisch verwijzen naar iets dat op geen enkele manier in wetenschappelijke zin handen en voeten is te geven, maar ook dat we materialistisch diehard en dogmatisch haast ontkennen dat er iets meer aan de hand kan zijn dan enkel willekeurige mutatie en natuurlijke selectie?
Dat is dus wat men probeerde aan te geven met
Hoe stijgen we uit boven de historisch en cultureel en psychologisch gegeven blinde vlekken die wij hebben? Zonder daarbij uit te sluiten dat het misschien toch iets supernatureels betreft of dat het uiteindelijk toch neerkomt op willekeurige mutatie en natuurlijke selectie?
Open en onbevooroordeeld onderzoek. Het wetenschappelijk proces haar beloop laten hebben. Eerlijk zijn over wat men daadwerkelijk kan bewijzen en wat men slechts probeert af te leiden uit onvolledige bewijzen, de lat voor bewijslast in de biologie veel hoger leggen dan momenteel het geval is.
Sinds Thomas Kuhn is wetenschap niet slechts onderzoeken wat er gaande is, maar ook weet hebben van selectief kijken naar wat er gaande is. En uiteindelijk is wat daar is aan werkelijkheid, wat daar bezig is te zijn, de grote scheidsrechter, waar wij van alles bij kunnen denken, maar dat zich zo moeilijk in haar eigenlijke laat denken.
Er zijn echter mensen die de wetenschap voor de scheidsrechter aanzien: Als bron van "waarheid".
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs