Adpruys schreef:gmlk schreef:
Feit is dat god de eerst geborenen van Egypte heeft gedood.
Persoonlijk zie ik hier niet echt een probleem in.
Dit is slechts bedoeld al een weergaven van mijn zienswijze, dit is niet bedoeld om iemand te overtuigen.[/i]
God verschoof in Egypte slechts het moment waarop de dood zou plaats vinden.
Niet bedoeld om iemand te overtuigen. ik hoop dat dit ook niet gebeurt. Ik vraag me af of iemand die iets dergelijks verwerpelijks gelooft van tevoren al inhumaan was of door de religie zo slecht is geworden.
Bij een dergelijke geloofsovertuiging ( in een ander topic lees ik dat je deze zonder twijfel aanhangt) is het een betrekkelijk kleine stap naar vliegtuigen en torens. en dat noemt zich libertariër.
Weer leest iemand het als een krantenberichtje. Ook hier weer het hardnekkig misverstand dat het letterlijke geschiedschrijving zou zijn. Niet dus.
Het zijn geen berichten, in journalistieke zin die feitjes mededelen, het zijn verhalen over het 'gevecht' op leven en dood tussen Mozes en de farao, tussen de goden van Egypte en de God van Israël. Inzet is: de vrijheid of ook wel de roeping van de zonen van Israël om mens te zijn op aarde, op het land.
Gods oordeel komt over Egypte. Dit oordeel bestaat hierin, dat Egypte de vruchten krijgt te plukken van datgene, wat Egypte
ZELF heeft aangericht.
M.a.w.,
Egypte bederft in eigen bederf. Egypte gaat ten onder in de crisis die het zelf heeft opgeroepen.
Men verdrinkt in eigen water.
Een samenleving die berust op terreur, haat, onderdrukking gaat men van ramp tot ramp. Zo'n samenleving staat in feite op dood spoor. Toekomst, in de zin van een nieuw begin, valt daar echter niet te verwachten. De dood van de eerstgeborene (de tiende plaag) is hiervan de felle uitdrukking.
Het verhaal van de tien plagen vertelt ons, dat de Heer krachtdadig partij kiest voor de
verdrukte mens. Het verhaal zegt duidelijk
JA tegen de zwakkeren en
NEE tegen de machtigen, onderdrukker, vervolger (die komen ook om in eigen water). (Water staat hier voor dood, ellende, verderf...)
Mozes naam betekent:
Hij die uit het water trekt. Dat is zijn rol, zijn taak.
Het gaat in dit boek om de NAMEN. En de NAAM bij uitstek. JHWH.
Oorspronkelijk het boek Exodus niet Exodus, maar
"Sjemot"= DE NAMEN.Zie Ex.1, 1-5 : de namen van de zonen van Israël: en eentje springt dan duidelijk naar voren: Mozes.