Ik ben hier nieuw dus mocht het met mijn inbreng fout gaan, in de zin van te lang, te moeilijk, etc. help mij dan a.u.b.
Verre van!

Ik vind dit persoonlijk een zeer interessante invalshoek, waar ikzelf meer mee kan dan de "harde" wetenschappelijke theorievorming aangevuld met een persoonlijke kijk daarop. Al wil ik toch even je aandacht hierop vestigen:
Wat mij opvalt in de discussie over 'tijd' - en eigenlijk geldt dat naar mijn idee ook voor de andere filosofie-topics - is het voorbijgaan aan de manier waarop onze taal (de betekenis van woorden, zinnen) functioneert.
Ik ben er zeker van dat je toch minstens een aantal topics vindt waarin deze denkrichting verkend wordt.
'Tijd' lijkt mij een singuliere term die niet verder valt te analyseren. Je merkt dat ook doordat die term altijd wordt vergeleken met iets anders (beweging bijvoorbeeld). Dit in tegenstelling tot - ik noem maar wat - 'fiets', dat refereert aan een groep onderdelen die op hun beurt weer, via chemische samenstelling etc., tot op sub-atomair niveau zouden kunnen worden geanalyseerd. Maar uiteindelijk stuit je daar op singuliere termen ('quark', 'string') en vergelijkingen met andere entiteiten.
Daar ben ik het niet zonder meer mee eens. In het wetenschappelijk model zal je altijd verschillende termen met elkaar verbonden vinden. Meer nog: daar wordt naar gestreefd (zo poogt men de vier fundamentele natuurkrachten beetje bij beetje te herleiden tot één kracht). Dat vormt m.i. dus geen probleem.
Wij - de moderne 'beschavingen' - hebben stilzwijgend een collectieve kijk op de wereld ontwikkeld waarin zo'n term als 'tijd' optreedt, zoals die nu een maal optreedt. Ik wil ermee zeggen dat dat zou anders kunnen zijn. Andere culturen kunnen andere betekenissen hanteren en 'tijd' is niet iets 'objectiefs' dat je aantreft; het is een afspraak. Dat 'tijd' goed blijkt te functioneren in onze samenleving, in onze formules, lijkt op het goed functioneren van een pion in een schaakspel; betekenisvol maar alleen binnen die context.
Het is niet toevallig dat de westerse opvatting van tijd en de wetenschappelijke kijk erop gemakkelijk bij elkaar aan te sluiten zijn: de wetenschap is fundamenteel westers gekleurd. Objectief gezien is denk ik moeilijk na te gaan welke opvatting (tijd als lijn of cyclisch gebeuren? de toekomst voor ons of achter ons?) de voorkeur verdient. De discussie gaat dus over de verkiesbaarheid van de context waarin het past.