Maakt het geloven in een eeuwig leven het leven niet juist wel mooi? Als je ervan uitgaat dat de tijd nooit zal stoppen dan lijkt een eindig leven (of een gebeurtenis daarin) mij juist betekenisloos in de eeuwigheid. Je kan een eeuwig leven ook opvullen met gebeurtenissen, zij het oneindig veel.
In mijn visie is er trouwens ook geen beginpunt aan het leven, maar ook daar heb ik geen probleem mee. Zelfs zonder in een 'God' te geloven hoeft dat geen probleem te zijn.
Ter vergelijking en verduidelijking: bekijken we eens in plaats van één object (jouw leven) doorheen de tijd, alle objecten op een bepaald moment (zo'n beetje als voor een golfbeweging in plaats van de amplitude van een punt tegenover de tijd uit te zetten een momentopname van de hele golf bekijken).
Stel nou eens dat het heelal oneindig groot zou zijn. De massa van elk object is betekenisloos in de oneindigheid, dat klopt. Echter het is er wel op die plaats en dat moment. Jij geeft daar betekenis aan door alleen jouw leven te bekijken, wat zich hier vertaalt in het bekijken van een eindig stukje heelal rond het object.
Echter er is meer. Als de massa in het heelal oneindig zou zijn geldt nog een ander element om er betekenis aan te geven. We kunnen dan namelijk nog steeds spreken over bijvoorbeeld 'dubbel zoveel massa'. Waar je dan eigenlijk aan denkt / wat je bedoelt is een dubbel zo grote dichtheid in het heelal. Zo kan je ook eeuwig leven zien, dichter of minder dicht aan 'gebeurtenissen' of aan wat dan ook.
Maar ik wil nog verder ingaan op de vraag naar de zin in het leven. Je kan al het 'leven' (ook dat op andere planeten) zien als één levensstroom doorheen de (naar mijn gevoel) oneindigheid van de tijd. De levensstroom zou je God kunnen noemen. Ik zie echter alle materie en energie (en gedachten) op zich als 'leven'. Alles (en ook een 'God') maakt dan dus deel uit van de levensstroom. Tussen haakjes het antwoord op 'is er een God' is op die manier ook eenvoudig: God leeft in onze gedachten.
De zin in dit alles is er ook echt. Wat mensen in het leven als 'zin' zien is persoonlijk, dus het lijkt me logisch om DE zin in het leven te definiëren (vergeef me de wiskundige taal
De zin die je zelf persoonlijk ziet in het leven kan je ruim of minder ruim zien. 'Zin' hoeft bijvoorbeeld niet alleen in onze gedachten (of gedachten van ander leven) te zijn, maar kan ook in gedragingen. Ik zie zelfs de vorming / beweging van sterren en planeten bijvoorbeeld ook als zin die er door dit 'leven' is in de levensstroom.
Dit is het enige wat volgens mij 'zin van het leven kan zijn'. Er 'iets meer' dan dit mee bedoelen kan niet, aangezien alles en ook 'zin' zoals gezegd deel is van de levensstroom. De topic-starter zal het wel niet zo bedoeld hebben, maar er staat weldegelijk 'Is er een zin IN het leven' en niet 'Wat is de zin VAN het leven'
Puzzels